Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:42

Persoonlijk zou ik het wel maken. Aan een lekke overkapping hebben ze ook niet veel.
Op mp vaak wel voor een mooie prijs te vinden.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:51

Als je het huis gehuurd hebt mét overkapping (dus naderhand niet zelf gemaakt), dan is de verhuurder verantwoordelijk voor de reparatie. Als het goed is heeft hij ook een verzekering voor storm/hagel-schade.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:01

Maar meestal een eigen risico. En is vaak zelf maken goedkoper.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:39

Ik ga eens op mp rond neuzen ik denk dat maken ook het beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 03:50

Het is weer eens zo ver; ik ben op zoek naar een nieuwe hooileverancier voor onverpakte kleine baaltjes die ook bezorgd in Loenen. Iemand tips?

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 07:36

Ik kom even invallen als meelezer. Humpie hier haal ik het bij Souman vandaan en zag op fb dat ze ook in Brabant bezorgen dus mogelijk ook bij jou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:48

paardjes123 schreef:
Ik kom even invallen als meelezer. Humpie hier haal ik het bij Souman vandaan en zag op fb dat ze ook in Brabant bezorgen dus mogelijk ook bij jou


Dankjewel! Ik zit in Loenen (op de veluwe) maar even vragen kan nooit kwaad. Misschien hebben zij een tip..

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:45

Weet niet of ze kleine baaltjes hebben maar ze bezorgen gewoon in loenen hoor.

Gambler21

Berichten: 556
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:13

Ik zou graag weten of er hier mensen zijn die hun paarden in eigen beheer hebben en maar 1x per dag gaan en hoe dit bevalt. Is dit haalbaar? Er is wel toezicht van de mensen die erbij wonen.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:14

Hier ga ik twee keer per dag. Ken ook mensen die één keer per dag gaan.
Wanneer je onbeperkt voert moet dit geen probleem zijn lijkt me. Toezicht is altijd fijn.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:29

Ik ga 1 keer per dag. Ik heb een grote weideruif staan. Hierin gaan iedere woensdag en iedere zondag 5 baaltjes hooi onder een net en er hangt een grote net diagonaal in. Zit standaard een baaltje voederstro in en ze krijgen 1 keer per dag een dikke plak voordroog in die net erbij of los in de ruif.
Uiteraard wordt alles dagelijks gemest en schoongeveegd. Werkt prima.

Gambler21

Berichten: 556
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:52

Jouw hooi ligt droog dus Duhelo? Ik wil inderdaad onbeperkt hooi gaan voeren. Hoe zit het met toezicht bij jouw paarden?

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:02

Ik ga 2 keer per dag naar mijn paarden toe.
Is ook heel makkelijk te doen, omdat het aan de overkant is van ons huis.
Sta bij een boer, maar regel alles zelf.
Op zaterdag of zondag en woensdag zorg ik dat in alle bakken buiten en in de schuilstal het hooi aangevuld is.
Buiten alle mest wordt weg gehaald, en de waterbak schoon gemaakt is en bij gevuld wordt.
's morgens rond 7uur gaan ze naar buiten toe. En probeer alles klaar te zetten voor de avond en de rollen uit de box gehaald te hebben. Ergens in de avond tussen 19.00uue en 22.00uur haal ik ze dan naar stal.
Op stal hebben ze ook onbeperkt hooi ter beschikking.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:32

Gambler21 schreef:
Jouw hooi ligt droog dus Duhelo? Ik wil inderdaad onbeperkt hooi gaan voeren. Hoe zit het met toezicht bij jouw paarden?

Het ligt inderdaad droog in mijn weideruif of in het net onder het afdak.
Niet droog kunnen liggen of hangen zou geen optie zijn, zodra het nat wordt willen ze het niet meer eten :+ .

Er is in principe geen toezicht, al hebben de buren wel mijn nr (buur 100 m verderop heeft ook paarden). Als ik iets zie in de weide bij hun paarden stuur ik eens een berichtje (of grijp in als het echt dringend zou zijn, eentje die verstrikt is bv) en omgekeerd. Maar op zich dus geen toezicht inderdaad.

Onlangs kwam ik aan en had de jongste half haar ooglid afgescheurd. Geen idee hoe lang het al gebeurd was.
Dus zoiets is wel een beetje tricky.

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:15

Ik heb mijn paard op de weide staan bij een vriendin. Er staat een ruin bij waar een meisje mee rijd die in de straat van de wei woont. Wij hebben een beurtrol opgesteld wie wanneer gaat, en we gaan ook 1x per dag , zij gaat wel regelmatig eens kijken. Overlaatst hing hij met zijn been in de prikkeldraad en liet ze het netjes weten en heeft ze het ook verzorgd. Dat is natuurlijk helemaal top. Het is voor mij 15 minuten rijden met de auto. Nu is hij nog veulen dus maakt het niet zo uit, ik ga gewoon af en toe eens wandelen aan de hand. Binnen een jaar of 2 zou ik hem graag op een pensionstalling zetten zodat ik daar hem kan laten leren en de mogelijkheid heb tot een piste.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:23

Ik ga 1x per dag en voer dus 1x per dag. Mest dan gelijk en train indien nodig/gewenst.
Ik heb 7 voerplekken beschikbaar en meestal vul ik er een stuk of 4/5 als ze weidegang hebben (in de zomer doe ik alleen hooinetjes in stal en dan weidegang) in winter vul ik 6 voerplekken.

Geef 1x per dag vitaminebrok en doe daarvoor vaak training of lekker ouwehoeren.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:37

Wij gaan ook 1x per dag. Voer onbeperkt en ze staan 24/7 buiten. Ik ga dan wel altijd uitmesten, zo is het maar 1 kruiwagentje per dag, anders ben je gelijk voor m'n gevoel zo lang bezig.

Verder gaan we als we klusjes hebben (en die houden nooit op) en als we gaan rijden/mennen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:46

Ik rij bijna dagelijks meermaals langs de weide, maar stop hooguit 1x/dag en soms om de dag. Het zijn 2 mini's dus met een baaltje hooi van 20kg komen ze 2-3 dagen toe + er staat altijd wel nog wat gras om te knagen. Er is een hele huizenrij aan de overkant van de straat, maar ik denk niet dat men hen in de gaten houdt. Voor water hebben ze een 60L kuip staan onder een 500L-watervat. Er is altijd nog wel hooi en water over als ik langsga.

Moest er dus eentje neerliggen, dan zie ik dat wel natuurlijk gelijk vanaf de straat. Ik kan altijd stapvoets rijden op dat stuk, dus als er eentje op 3 benen staat of mank, dan zie ik dat vaak ook wel snel.
Verstrikt raken is quasi onmogelijk. De omheining bestaat uit zeer fijnmazig gaasdraad waar hun hoeven absoluut niet tussen kunnen raken en de palen zijn beton waar de draad doorheen loopt. Verder controleer ik wel elke keer overal op uitsteeksels of puntige voorwerpen en die haal ik meteen weg.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:39

Wij gaan ook 1 keer per dag. Er hangen 2 grote hooinetten en 2 hooitassen. De netten en één hooitas gaat vol met hooi en de andere tas vul ik met stro. We mesten dan ook gelijk uit en voeren krachtvoer. Water vullen we bij wanneer het nodig is.

Hoe is het momenteel bij jullie gesteld qua nattigheid?

Bij ons is het één gigantische modderbende en het regenseizoen is nog maar net begonnen.
Ik zit erover te denken om voor nu een laag houtsnippers op een deel van de paddock te gooien. Maar is dit verstandig?
Wat kan ik in dit geval van de verhuurder verwachten? Ik betaal € 125,- pm per paard en we hebben er 2. Kan ik van hem verwachten dat hij ervoor zorgt dat de paddock enigszins droog is? Of moet ik gewoon alles zelf betalen, mocht ik willen verbeteren.
Zou het helpen om de paddock te bewerken met een cultivator en daarna te egaliseren?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:04

Ik heb nog geen klagen qua modderigheid. Aan de toegangspoort is een stuk verhard, daar leg ik regelmatig een hoop hooi. In de schuilstal aan de ene kant liggen stoeptegels dus ook verhard en droog. Het andere mini schuilhokje heeft een afhellend dak naar de ingang toe, waardoor regen en wind er amper onder komen. Daar is het dus ook nog steeds droog. Dus in beide schuilhokken ook steeds een bult hooi.

De weide zelf ligt relatief afhellend naar een diepe sloot aan de straatkant. Die sloot staat momenteel nog geeneens halfvol, wat maakt dat regenwater en grondwater nog steeds goed weg kunnen. Het bovenste laagje op de weide is wel lichtjes modderig en wat glad tussen het gras door, maar als ze een halve cm diep zakken is het veel...

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:05

Ik ga ook 1 x per dag in de ochtend, bij mij staan ze op onbeperkt voordroog dus vaker hoeft niet. verder kan ik met 1 x krachtvoer af. ik doe alles in de ochtend, mesten voeren evt trainen.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:09

Gambler21 schreef:
Ik zou graag weten of er hier mensen zijn die hun paarden in eigen beheer hebben en maar 1x per dag gaan en hoe dit bevalt. Is dit haalbaar? Er is wel toezicht van de mensen die erbij wonen.


Ik ga een keer per dag. Dan mest ik uit, gaan ze op het gras en vul ik de waterbakken en hooinetten. Overigens is er wel veel sociale controle en mijn ouders wonen praktisch naast de wei.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:08

Hier momenteel ook 1x per dag heen.
Ben er dan 5 a 6 uur en die tijd staan ze ook in de padock soms nachtje buiten anders lekker in stal, vooral die gene die er overdag al niet uit te krijgen zijn mogen snachts altijd op stal.
Ze hebben allen een heek groor hooinet die tot de tot aan toe leke dag gevuld word en meestal eten ze er een kwart van.
Prima te doen.

Gambler21 schreef:
Ik zou graag weten of er hier mensen zijn die hun paarden in eigen beheer hebben en maar 1x per dag gaan en hoe dit bevalt. Is dit haalbaar? Er is wel toezicht van de mensen die erbij wonen.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:18

Hier ook meestal 1 keer per dag. Hooi voer ik onbeperkt in een fijnmazig net uit een kist, deze staat in de schuilstal.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:34

Hier ook 1x per dag. Maar je wil wel graag vaker (liefste hele dagen :D ). We voeren onbeperkt hooi en hebben grote bakken met water. Maar ik wil gewoon elke dag uitmesten, anders vind ik het een bende. Gelukkig staan de paardjes sinds een paar jaar dicht bij huis. Ik werd echt moe van al dat reizen naar de paarden toe en vond het zoveel zonde van m'n tijd. In de tijd dat ik aan het reizen was kon ik al uitgemest hebben. Nu heb ik elke dag een half uurtje minimaal extra om te kroelen/poetsen/klusjes en weetikveelwatallemaallekkerkneuterenbijjepaard te doen