Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 130 [ 3230 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 130  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd wie er nog meer zelf zijn paarden verzorgt.
Zonder ze aan huis te hebben of op een pensionstal te staan bedoel ik dan, dus dat je zelf een stuk land huurt.
Lijkt me leuk om in dit topic daarover met elkaar te kunnen praten :)

Hoe vaak ga je, hoe onderhoud je het land, geniet je er ook zo van om alles zelf te kunnen doen, etc. etc.


Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 19-03-19 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:01 



 
Profiel   

Bij mij staan ze aan huis, dus ik val af. Maar toch even nieuwsgierig een vraagje, want hoe bedoel je het dan precies? Als in, op een manege of ergens verderop op een stuk weiland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:03 



 
Profiel   

Ik zag al een kletstopic voor paarden aan huis inderdaad, twijfelde of ik daar welkom was aangezien ik ze niet aan huis heb. Ik doelde met dit topic op mensen die een stuk land huren inderdaad :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:06 



 
Profiel   

Ha, zie dat je het al in de OP het aangepast ook, ja, zo wordt het wel duidelijker!

Enne, ik vind dat je sowieso welkom bent hoor, het heeft veel overlap natuurlijk. Tegelijkertijd, een weiland verderop huren en de boel in goede orde houden brengt ook weer heel andere thema's met zich mee dan wanneer je ze direct aan je huis hebt. Nu heb ik wel eens van die momenten dat ik denk; oh, houden de linten het wel met deze storm, of dergelijke vragen, en het enige wat ik dan hoef te doen is de voordeur open te gooien. Hoe ga je met die onzekerheden om als je niet midden in de nacht even een slaperige blik kunt werpen zonder eerst een stuk te moeten reizen, zoiets vind ik wel weer een interessante kwestie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:11 



 
Profiel   

Ik heb beide, soort van, telt dat ook?
Ik heb er twee op een stuk land staan en twee aan huis sinds kort. Heb wel jaren lang paarden gewoon op het land gehad. (een tijdje zet maar het grootste deel van de tijd vier.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:13 



 
Profiel   

Ik :)

Vraag maar wat je vragen wilt. Ik huur ongeveer een hectare en doe alles zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:27 



 
Profiel   

Wij hebben eigen land waar de paarden op staan. Dus niet gehuurd, het land is ongeveer 7 km van huis.

Ik ga maar 1x per dag heen en soms gaan we 2 keer maar dat ligt aan de omstandigheden. De paarden staan 24/7 buiten in 2 groepjes van 3. De shetlanders bij elkaar en de rijpaarden bij elkaar.

De grotere kunnen op beton met schuilstal en hooi staan of op het land met gras.

De ukkies kunnen op beton met hooi en schuilstal staan of op zwart zand. Die mogen niet zoveel gras.

Ook hebben we daar een bak die bijna altijd te rijden is. Stroom via aggregraat en water via de pomp. Voor onderhoud en de bak hebben we een trekker.

Ik vind het echt heerlijk om zelf een stuk land te hebben, altijd heen kunnen waarneer ik wil, doen wat ik zelf wil, geen andere mensen dus lekker rustig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:30 



 
Profiel   

Wij, sinds januari.
Had onze pony eerst op pension staan op een manege en kreeg nu de kans om een groot stuk land te huren op 3 km afstand van ons huis. Dus zo gezegd zo gedaan en een lief klein vriendinnetje erbij gekocht als gezelschap want wilde niet dat hij alleen kwam staan.

Man wat heb ik me verkeken op de kosten om het stuk gereed te maken.
Stond al wel een mooie geïsoleerde schuur met boxen op maar draadje hier draadje daar en inzaaien ed 8)7 , tikt toch gauw aan allemaal.
Maar vind het tot nu toe zo super fijn! Dat kan alleen maar beter worden nu er mooi weer aan komt!

Lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:33 



 
Profiel   

In het paarden aan huis topic zijn ook veel mensen die ze niet direct aan huis hebben staan.

Ik heb ze zelf wel aan huis, moet zeggen dat ik daar ook erg blij mee ben want ik vind het in de zomer al echt gedoe als ze op de wei staan aan het eind van de straat _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:34 



 
Profiel   

Ik heb eigen land en stal maar op een 800 m van mijn huis af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:36 



 
Profiel   

Wij hebben een stuk grond op 700m van ons huis, in de randstad nog wel, in het drukste gedeelte. Echt goud.

We hebben een redelijke weide, een stal met schuur, een paddock van 20x20, een tuinhuisje, boomgaardje, wat moestuin en kippenhokken.

We doen alles zelf, we hebben het samen met een bevriend stel gekocht en met zijn allen onderhouden we het. De paarden en de weides zijn mijn afdeling, de rest hun afdeling en doen we samen.

Heel uniek en bijzonder. Onze kinderen spelen er naar hartelust en we zijn altijd buiten.

Ik vind het wel veel werk, in de winter echt weleens doorzetten. En het kost ons flink wat geld en vooral tijd. Maar we zouden niet anders willen!

Leuk om mee te kletsen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:39 



 
Profiel   

Ik heb ze ook nog niet aan huis en klets in het topic mee. Binnenkort wel maar heb het 20 jaar op afstand gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:46 



 
Profiel   

Nu niet meer maar ik had mijn pony´s op ons weiland staan ongeveer 5 minuten van ons vandaan. In de polder, met schuilstal en opslaghok.
Het meest hinderlijke aan alles buiten hebben vond ik toch wel dat de weide in een grote modderpoel veranderde s´winters. En dat s´winters de waterpomp bevroor waardoor we met jerrycans water op en neer konden rijden :P

Maar wat ik wel heerlijk vond was op een mooie zomeravond wanneer het nog warm is maar wel wat afgekoeld lekker de weide en stal uitmesten. En de opslag opruimen en aan kant maken.

Ik reed meestal 3 keer per week. Onze ponyclub zat tegenover ons weiland dus dat was ideaal.

Onderhoud is wel een dingetje, dat kostte redelijk veel tijd. Omdat er 24/7 op de weide word gelopen moet je met draad gaan spelen en stukjes gaan afzetten, anders houd je geen mooi stukje gras meer over.
Omheining was toen wij hier begonnen nog prikkeldraad dus dat was flink wat werk om om te toveren naar een nette, stevige omheining.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 11:09 



 
Profiel   

Ik heb jaren lang met mijn haflinger en shetlander op de weide van vrienden gestaan. In ruil zorgde ik voor hun pony en shetlander. Dit was een weiland van 1,2 HA in 3 delen verdeeld. Op het middelste stuk staat een schuilstal en hebben wij een oude trailer gezet als opslag.
Er was geen stromend water, water werd voorzien door een regenpijp in een grote 1000 liter bak, met de droogte in de zomer hebben we water laten komen van een boer. Hooi werd ook gebracht door de boer en opgeslagen in de trailer.
Ik ging 1x per dag in de zomer, 2x per dag in de winter.
Ik deelde het middelste stuk in 2 met prikpaaltjes om te zorgen dat dit geen modderpoel werd. In de zomer werkte ik met stripbegrazing.

Inmiddels ben ik verhuisd en heb ik nog maar 1 shetlander, ik huur privé een kale box. Vlas/stro & hooi is voorzien door de eigenaar van de stallenblok maar hier betaal ik wel extra voor. Ik sta zelf in voor het binnen/buiten zetten, eten geven, hooi geven, water geven dus ben er zeker 1x per dag. Met mooi weer 2x per dag (buiten zetten en terug binnen zetten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 11:22 



 
Profiel   

ik meld mij ook, al weet ik niet of het telt :o

ik heb mijn paarden privé staan aan de andere kant van het dorp, ik huur (als enige) 2 stallen van 8 bij 6 in een koeienstal. De eigenaar is gestopt met zijn bedrijf, en heeft voor zijn dochter een Tinkertje staan. De koeienstal zal zo een 10/15 jaar oud zijn. Na heel veel gedoe op pension keer op keer was ik er klaar mee en kon ik bij hem staan. In de stallen heb ik gewoon beton, dus geen roosters, en er zit een gangpad voor. automatische drinkbakken, en ze kunnen elkaar zien en contact hebben tussen de hekken door. Ook kan ik de stallen aanpassen qua grootte.

Ik huur puur de stallen, daarnaast mag ik doen en regelen wat en hoe ik het wil. Er komt voor de rest niemand maar ze staan wel onder toezicht omdat ze aan zijn huis staan. eigenlijk een enorme koeienstal voor mij alleen..
(stel je voor :+ , je kan er ook zo een binnenbak in maken, meer stallen... hahaha dromen mag toch :') *\o/* )

Mijn stallen zijn dus binnen, maar ze hebben een grote verharde uitloop waar ze elke dag lekker in en uit kunnen lopen vanuit stal als ik het open zet. En rondom wei, waar ik zelf bepaal of de paarden erop kunnen of niet. ik heb alle ruimte en sta droog, ook met poetsen en zadelen. Ik heb geen bak, wel de wei om in te rijden, maar sta direct aan zee, dus strand genoeg. als het slecht weer is, en ze moeten even lopen kan dat ook gewoon in de stal zelf, gezien het enorm groot is.

Ik doe alles zelf, inclusief zijn pony. Voer en hooi regelen, mesten, voeren, binnen buiten zetten, hoefsmid ect.
Ga 2 a 3 keer per dag. Zij zelf doen eigenlijk niks, af en toe even kijken of ze er nog staan haha. Dus voor hun pony regel ik ook alles. Als het stro en hooi (zij hebben eigen hooi) op is, regelt hij dat er nieuw wordt bezorgd.

Daarintegen gaat wel alles op mijn manier, sta ik relatief goedkoop en bepaal het zelf. Ik denk dat er ook een verschil zit in het verstand van paarden. Zij weten het soms niet precies en ik net wat meer. Ik help dochter ook met alle liefde in het omgaan en rijden met haar pony, hij blij, ik blij met mijn plekje en zij blij dat ze een beetje hulp heeft. _/-\o_

Soms vind ik het wel veel werk hoor, je kan niet echt makkelijk een hele dag weg, en bijvoorbeeld vakantie is een hoop geregel. Achter alles aan is ook een dagtaak. Je plant alles eromheen. Het kost gewoon veel meer tijd dan pension.
Maar daarentegen, ik kan geen dag zonder ze, ze Staan eindelijk goed, zijn goed op gewicht, hebben rust en grote stallen en een uitloop. En ik heb met niemand wat te maken, en dat vind ik wel lekker rustig ook.

Als ik ooit terug naar pension zou moeten, doe ik alles weg en stop ik met de paarden. Daar heb ik zoveel ellende mee gehad, en zoveel tranen en stress gekost. Dat nooit weer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 11:44 



 
Profiel   

Ik meld me
Ik heb 5 km van huis bij particulieren een stuk huur land voor me paarden.
2 kleine stalletje
En een zadelkamer van 8x4

Ze staan 24/7 op het lamd geen echt schuil mogelijk heid in het land al staat rondom het land grote bomen wal.
Ik kom 1x op een dag dan voer ik grote hooinetten vol met het voer kunnen ze 2 tot 3 dagen toe maar elke dag vullen we bij.
Ik zou niet anders meer willen, heerlijk ke eigen plekje hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 11:59 



 
Profiel   

Hier ook!
Sta bij mensen aan huis, dus huur van hun de wei/stal.
Heb vroeger op een pensionstalling gestaan maar liever alles in eigen beheer. Je moet er ook dingen voor laten maar het geeft zo'n fijn gevoel.
Heb het altijd samen met een vriendin gedaan en de samenwerking verliep altijd super. Allebei de paardjes op 1, dat is wel iets wat je moet hebben. Nu gaan we vanaf eind Maart ieder onze eigen weg dus kom ik alleen te staan met mijn 2 shetlanders. Nu ze bij iemand aan huis staan en er gebeurd iets ernstigs waardoor ik niet kan gaan weet ik dat ik altijd op hun kan rekenen qua voeren/water en mesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 12:02 



 
Profiel   

Ik heb ze bij de overburen staan, maar doe alles zelf. Voeren, mesten, buiten zetten, binnen halen, hooi/stro/voer inkopen. Alleen het land onderhouden doe ik niet zelf. Ik word enorm blij van "alles" zelf doen, ook al kost het veel tijd....het geeft mij ook een stuk ontspanning en een vaste dagindeling/ritme. Vooral nu allebei mijn kinderen pubers zijn en ik geen verplichtingen wat betreft school ed heb vind ik het heerlijk zoveel met de paarden en verzorging bezig te kunnen/mogen zijn. Paarden hebben een hele tijd voor mij op een tweede plek gestaan, omdat mijn kinderen voor gingen. Maar nu is het weer mama-paardentijd...haha...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 12:19 



 
Profiel   

Ik ook :j
Ik huur voor mijn twee pony’s een stuk land, zo’n 4km van ons huis. Pony’s lopen 24/7 buiten met schuilstal en ik heb een afdak waar m’n voorraad ligt (die ik zelf inkoop). Ik fiets er 7 dagen per week naartoe, mest zelf uit, verdeel de wei in stukken enz.
De eigenaar van het land kijkt vanuit zijn woonkamer recht de wei in, wat wel fijn is. Hij houdt ook een oogje in het zeil als wij met vakantie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 12:27 



 
Profiel   

Ik meld me ook :D Sinds kort de paarden in eigen beheer. Doe het samen met een vriendin. Wij huren een stal met 9 boxen (hebben nu 7 paarden staan), 20x50 rijbak en 1,5 hectare. Inmiddels hebben we een spuitplaats met warm water en 2 paddocks van 12x20 ongeveer er bij gemaakt. In principe hebben we ze overdag buiten en snachts binnen maar de laatste 2 weken was het zo nat dat ze helaas maar een paar uurtjes per dag buiten zijn geweest. We hopen dat we de paddocks nog wat kunnen verbeteren voor zulk slecht weer. Eerst maar hopen dat de boel snel droogt zodat ze gewoon weer op het land kunnen. Wij voeren alles in netten en komen 2 keer per dag voor binnen/buiten zetten en voeren. Tot nu toe bevalt dit ons erg goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 13:57 



 
Profiel   

Ik meld mij hier ook altijd mijn paarden op een gehuurd weitje gehad en 2 winters mijn rijpaard op pensionstal maar echt niks voor mij vinder zo fijn om alles zelf te kunnen beslissen
Sinds vorig jaar huur ik een iets luxere plek waar ik ook stallen, paddock en een bak en zelfs een vakantiehuisje heb
Eerder altijd sjouwen met water en hooi vanaf de schuur ( gelukkig heel dichtbij) maar dat was in de winter wel is afzien. Nu gelukkig stromend water en verlichting maat dat is wel echt heel fijn s winters..
Wij gaan 2x per dag en dat betekent vaak voor mij al om half 6/kwart voor 6 op stal ivm werk maar zou het echt niet meer anders willen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 14:15 



 
Profiel   

Leuk om te lezen, ik heb het helemaal luxe, ik huur een stuk grond naast mijn huis. Pony van mijn vriendin en mijn paard staat erin en de wei ligt tussen onze huizen in. Dus eigenlijk aan huis maar de wei is niet van ons. Echt heerlijk! Verder ben ik zelf 17 en regel ik alles zelf, dus van hooi halen tot aan beslissen welke dekens erop moeten/welk voer ze krijgt. Ik betaal het grootste deel ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 14:18 



 
Profiel   

Ik meld me hier ook graag.
Heb een eigen PRE en shetlander en een eigen stukje grond.
Daar staat ook nog een Fjord bij, ik ben er iedere ochtend en avond om de paarden te verzorgen.

Binnenkort wordt alles weer bemest en ga ik aan de slag met nieuwe omheining :)
Het is veel werk maar ik vind het echt heerlijk om daar bezig te zijn.
Ligt ook perfect op een rustig stuk heel dicht bij de bossen.

Hooi koop ik ook zelf, kleine pakjes die ik ga halen met de trailer.
Deze leg ik dan bij de wei (per 40 pakjes).
Uitmesten hoef ik gelukkig niet, ze hebben een inloopstal met wit zand.
Dus enkel soms wat mest weghalen. Heb een stuk betegeld met daarop een slowfeeder.


Laatst bijgewerkt door keeyzie op 19-03-19 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 14:24 



 
Profiel   

Vanaf volgende maand zal ik mijn pony in eigen beheer hebben, super spannend!

Ik ga het samen doen met een meisje die er al ervaring mee heeft, met als doel mij er wat in te begeleiden, moest zij in de toekomst weg gaan, sta ik er niet plots alleen voor. De paarden staan bij mensen aan huis, die en stuk grond hebben maar zelf geen dieren willen. Idéaal! Altijd toezicht en de vrouw des huizes wilt altijd inspringen. Dus ik ben benieuwd hoe het mij gaat bevallen en lees dus ook graag mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 14:26 



 
Profiel   

Ik meld me ook hier. Ik huur een stuk grond met 5 stallen, bak en paddocks met weiland. Op 10 km van mijn huis. Doe het samen met mijn zus en moeder. We hebben nu 8 paarden op het stuk staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 14:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 130 [ 3230 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 130  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen