Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 42 van de 130 [ 3230 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 130  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

 
Profiel   

BarbaLala schreef
Is het niet gewoon teveel je eigen angst dat het misgaat Duhelo? Of heb je het oprecht een redelijke tijd de kans gegeven om ze aan elkaar te laten wennen? Hoop iig dat het goed blijft gaan, ik zou gek worden van al dat gedoe namelijk als ik jou was :+
Omheining verzetten is trouwens ook zo'n klusje wat ik altijd denk "even" te kunnen doen.
Kijk je vervolgens op de klok ben je zo een uur verder :')

Goh, geen idee. Eind augustus kwamen ze naast elkaar te staan. Na een paar dagen stonden ze met een draadje ertussen rustig hooi te eten.
Ik heb ze op dinsdagavond dan samen gezet, vooral wat geren van de spanjaard, maar viel goed mee. Voor de nacht terug apart, op woensdagavond opnieuw samen en dan was er eigenlijk mooi rust, passeerden aan elkaar zonder problemen en gingen grasjes gaan eten.
Op een bepaald moment gaan ze neus aan neus gaan snuffelen, en zonder aanleiding draaide de grootste zich om en haalde uit. De spanjaard heeft niet eens een poging gedaan om te ontwijken.

Ik dacht ook dat ze er van geleerd ging zijn, maar eenmaal haar been genezen was was ze net vrij aanvallend tov de grote merrie. (proberen mee te eten van de hooinet, lelijk staan doen over de draad (oren plat, happen, steigereren, bijten).
De grote merrie uiteraard ook. Daarmee dat ik het niet aandurfde om ze samen te zetten, want mijn grote gaat sowieso slaan, en als die kleine opnieuw geen plaats maakt dan is ze kapot :+ (1100 kilo tov 500 is niet bepaald een eerlijke match.)

Ik vermoed dus ook dat ze vorige nacht wel ergens een trap moet gehad hebben, want nu maakt ze zich wél uit de voeten als de grote aankomt (wat goed is uiteraard.)
Gisteravond om 22 uur nog eens gaan checken en vanmorgen opnieuw, ze zijn nog allemaal in 1 stuk. De trekpaarden stonden onder het afdak en de spanjaard op de zijkant, ze mag nu blijkbaar al tot op 5 meter komen zonder geruzie, dus dat is wel top :D
Dus ik vermoed dat het wel goed komt.
Nu nog kijken voor wat oplossingen voor het hooi (voorheen twee netten onder het afdak en een in de stal en het was ok, nu heb ik extra netten maar op die plaatsen is het erg modderig. Dus dat is niet ideaal. Andere optie is de netten in de paddock hangen, maar met al het hooi dat ze knoeien is mijn zand in no time aan de knoppen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 08:17 



 
Profiel   

Bij mij heeft het toentertijd wel dik 3/4 maanden geduurd voordat de rangen echt bevestigd waren en Amber grietje echt accepteerde. Dat heeft echt tijd nodig bij sommige dominante paarden. Jij hebt alleen de pech gehad dat een van de paarden een blessure heeft opgelopen toen. Dan snap ik wel dat je voorzichtig bent geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 08:21 



 
Profiel   

Vraag eens rond in de buurt.We hadden een beun die heeft bestraat met tweedehands straatstenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 08:23 



 
Profiel   

Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb maar enkele dingen gelezen, maar lijkt me leuk om zo af en toe mee te kletsen (zit niet dagelijks op bokt), maar vooral ervaringen en ideeën uit te wisselen omtrent het onderwerp.

Ik heb 2 shetlanders op een stukje grond staan wat bij het huis van mijn ouders hoort (maar huur het wel van hen voor klein bedrag), maar ze staan dus niet bij mijn eigen huis (paar minuten fietsen).
Daarnaast huur ik (aangrenzend) nog een stukje van de gemeente wat ik als weiland mag gebruiken ook.

Ik doe verder alles zelf, van voeren en uitmesten tot onderhoud weide in alle facetten.
Enige voordeel wat ik heb is dat ik water en stroom bij mijn ouders kan betrekken en als ik op vakantie ga, mijn moeder de pony's wil voeren.

De wei is klein, dus nu staan ze vnl op hooi en ik vul zo'n 3x per dag de bakken en wateremmers.
Nu is het nat en drassig in de uitloop en het stukje wat nog als wei dient is danig kapot gelopen.

Omdat het toch niet echt eigen grond is, kan ik niet altijd bouwen en plaatsen wat ik zou willen aan hokken en schuurtjes :+
Anders had ik veel grotere hooiopslag gehad, maar moet het nu doen met een hok waar 1 aanhanger hooi in past, dus moeten we ongeveer om de 5 weken hooi halen.
Ook het tuig ligt bij mij thuis omdat ik niet echt een goede kast kan plaatsen, evenals dat ik veel voer thuis heb staan en dat in de fietstassen meeneem vanaf huis.

Grootste ergernis is, als ik bij slecht weer wat vergeet mee te nemen en er pas bij de pony's achter komt. Dan kan ik weer terug naar huis, maar dat zal denk ik bij jullie wel herkenbaar zijn.

Sinds gister heb ik er een nieuwe pony bij en omdat ik ze graag in de gaten wil houden, ben ik dus weer heel vaak op en neer aan het fietsen (omdat het nu met deze nattigheid ook geen pretje is om met een tuinstoel lekker in de wei te gaan zitten).

Dat zijn toch soms wel nadelen van ze niet aan eigen huis hebben staan.
Maar ja, het is simpel, we hebben geen geld voor een woning met zoveel eigen grond, dus is dit in mijn ogen het meest ideale.

Pensionstal kom ik ook regelmatig omdat ik een ijslander lease, maar hoe gezellig het daar ook is (lekker over paarden kletsen), je hebt toch altijd te maken met regels en ook paarden van een ander in de groep en ik mis daar de vrijheid die ik op eigen wei heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 12:08 



 
Profiel   

Wat Capopjekop ook zegt; paarden hebben echt ff nodig om de rangorde te bepalen, dat duurt geen dagen maar weken tot maanden :j Al snap ik zeker je angst op blessures. Ben daar met mijn mini in het verleden ook wat huiverig voor geweest in contact met grote paarden. 1x goed uithalen en doei pony :') :=

Wat betreft vuurwerk; Hier staan ze in een rustige wijk tussen de vrijstaande villa's in bosgebied en de omliggende huizen steken niet af dus dat scheelt een hoop. 2 jaar terug zijn we rond de jaarwisseling verhuisd en dat vond ik zelf erg stressvol omdat ze in een voor hen nieuwe omgeving stonden in die tijd van het jaar, maar het verloopt ieder jaar prima. Sluit ze ook niet op want het lijkt me zeer onprettig als vluchtdier om geen kant op te kunnen als je wel ergens van schrikt.

Welkom Isapaardje :wave:


Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 09-12-19 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 12:13 



 
Profiel   

Eens in de 5 weken hooi halen lijkt me wel ok toch? Ik haal iedere week een aanhanger :+.

Kwa opslag: kan je niet een stukje naast/ achter je stal afzetten met stroom, opslagtonnen of een grote kist maken waar je voeders inkunnen (afsluitbaar uiteraard?)
je kan misschien geen volledige zakken opslaan ivm vocht, maar zakken die binnen de maand opgevoerd worden zouden wel moeten lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 12:14 



 
Profiel   

Je hebt vaten met een schroefdeksel, mijn ervaring leert dat die ook handig zijn om voer te bewaren in nattere omstandigheden.

Op stal heb ik wel een kast maar alsnog te weinig plek om alles op te bergen.
Wat heb ik? 2 zadels, 3 hoofdstellen, poetsbak, bodyprotector, 1 longeerlijn met singel, een slofteugel, longeertouwtje, 300gr outdoordeken, 1 zweetdeken, mijn cap, 3-4 dekjes en een longeerdekentje.
En daarvan ligt de helft naast de kast omdat het er niet in past.

In de zomer heb ik geen opslagruimte voor mijn spullen en ligt alles (behalve het 300gr outdoordeken) in de kofferbak van mijn auto....

Veel vergeten doe ik dan niet. Wel eindeloos vloeken op de enorme hoop rommel steeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 13:24 



 
Profiel   

ik heb op stal een zadelkamertje van 2*3.
Hierin staan mijn kast (oude legerkast met plaats voor 2 zadels, 2 hoofdstellen, 2 kaptooms, reservebitjes.
Mijn zadelpads liggen onder de zadels en het meest gebruikte dekje (die ook nat wordt) omgekeerd erbovenop.
Ernaast heb ik een plastic krat met de reservedekens, daarop staat mijn hoefstandaard, een krat met touwen en extraatjes. Erboven moet mijn dekenrek komen.
Als ik dan naar links draai staan op een rijtje mijn 3 voedertonnen.
Rechts aan de muur hangen haken met mijn mentuig.

Als ik dan verder achteruit ga heb ik een hoekje met wat planken waar mijn borstelboxen staan, de dozen met snoepjes en bekapmateriaal en extra materiaal (scharnieren, schroeven, etc).
Daaronder plaats voor een vuilnisbak.
Veel meer past er ook niet in. In mijn extra stal liggen wortels en bieten en staat de kruiwagen en uitmestmateriaal. Daar wil ik nog haken om alles netjes op te hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 13:39 



 
Profiel   

ik heb wel klein schuurtje, maar daar staat ook deels tuingereedschap van mijn ouders in.
Dus heb ik 1 kant voor halsters, hoefschoenen, longeerspul, dekens, ton met luzerne en kleinere ton met brokjes (die ik vul dus vanuit mijn schuurruimte thuis).

En ja eens per 5 weken hooi halen is best te doen hoor, daar niet van, maar ik heb nu vaak wisselende partijen hooi. Laatst had ik eens enorm goed hooi en dan zou ik willen dat ik thuis meer op kon slaan zodat ik gewoon grotere voorraad daarvan kon kopen. Nu is het over zoveel weken maar weer afwachten wat de boer dan weer heeft liggen :)

Gelukkig kan ik mijn menwagen wel stallen bij de pony's. Daar ligt in de zomer het tuig bij, maar in de winter schimmelt dat veel te hard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:27 



 
Profiel   

ohja, dat wisselend hooi is wel een nadeel inderdaad.
Ik heb nu gelukkig een goed boertje gevonden die giga veel hooi heeft ieder jaar. Heeft er nu zelfs nog genoeg om mij deze winter voorzien, en hij heeft me gevraagd of ik in het voorjaar wil helpen hooien.
Voor volgend jaar kan ik dan kiezen hoe ik "mijn" hooi wil en dat houdt die aan de kant voor me. (nu heb ik kleine baaltjes, maar ik kan dan kiezen voor kleine baaltjes of voor grotere balen die in mijn aanhanger passen (die is 105*205. een normale baal moet er op zijn zijkant in en dus kan ik maar 1 per keer halen. Op maat geperst kunnen ze iets smaller gemaakt worden en kan ik twee balen per keer halen.)
Ook is het mogelijk om balen tot hooi te laten komen en dan in te wikkelen in plastic. Ik zou er normaal zeker een stuk of 20 moeten kunnen stockeren. dus ik denk om volgend jaar te werken met de grote balen gewikkeld hooi in plastic in de winter, en dan deels gemengd met droog hooi, en in de zomer dan volledig op droog hooi. (in de zomer is het ook prima haalbaar om hooi te halen met de aanhanger, nu ietsjes minder omdat ik mij vastrij met het aanhangertje op mijn "oprit" :+ ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:38 



 
Profiel   

Ik was vanavond de paarden gaan doen en ze kwamen heel niet eten, er zat zelfs nog hooi in de netten dus ik vond het best een beetje vreemd. Ik vul de netten bij en ga wat mest ruimen, kom met de kruiwagen bij de wei en zie de onderdraad los op de grond liggen. Bovendraad zat voor zover ik kon zien nog vast. Dus pak de onderdraad en maak hem weer in orde, zie ik dat het handvat op de grond ligt, en ze dus zo de wei op konden. De flikkers hebben zich daar natuurlijk vol staan vreten. Ik zag aardig wat drollen liggen dus ze zullen er langer dan een uurtje hebben gestaan. En beide stonden schijnheilig op de paddock toen ik aan kwam. Je zou ze toch! _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 20:23 



 
Profiel   

_O-
Jawatte schijnheiligaards ...
is de draad losgekomen met wind dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 20:57 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
_O-
Jawatte schijnheiligaards ...
is de draad losgekomen met wind dan?

Ik denk dat één van de jongens subtiel heeft geprobeerd of het los kon. Onderdraad was gebroken en het bovendraad gewoon netjes bij het handvat los. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 21:11 



 
Profiel   

Als het echt stevig waait op stal gaat bij de paddocks ook weleens een handvat vanzelf uit de haak. De paddocks zijn met breed lint en dat vangt heel veel wind, gaat rekken, fladderen en zo trilt het handvat eruit.
Om die reden heb ik ook geen lint/koord meer om mijn weilanden. De boel ging zover rekken dat de geleidertjes stukgingen en dus ook de paarden er weleens doorheen {:)-:(

Allemaal mooi en wel die dingen maar dan mag je niet op een open vlakte zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 07:52 



 
Profiel   

Dat is onhandig idd.

Hans was vorige week ook steeds weg uit de kale wei dus er ging iets fout met de stroom. Ik dacht de draad zal wel te vaak aan elkaar geknoopt zijn dus ik ga alles vernieuwen. Met blackfriday agradi leeg geplunderd krijg ik het weekend erna te horen van mn pa dat de aardpenkabel is doorgemaaid. Ik gok dat ik dat met de bosmaaier gedaan heb. Maar goed, nu kan ik van het voorjaar wel een track gaan aanleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 08:08 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Dit is mijn stal wanneer het geregend heeft.

Gebied voor de stal:[ [url=m/k3GzRN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je ziet goed waar ze het meest de stal in/uit lopen daar is ook de meeste modder
[ [url=m/S03Ucv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oef.. :') Ik zou maar al te graag willen ruilen. De modder bij ons op dit moment is weer dramatisch aanwezig.

Sowieso wel jaloers op de "kale" weides die ik hier langs zie komen. Wat dat betreft zitten wij echt op het "verkeerde" stukje grond.

Wij zitten op een combinatie van veen en klei, en erg laag. Door het weiland heeft heeeeel vroeger een sloot gelopen, en je ziet dat de grond daar in de jaren verder is ingezakt en er dus een soort geul is ontstaan. Het is maar een klein verschil, je ziet het alleen als je goed kijkt, maar het is wel een verzamelpunt voor het water. En hier in de omgeving merken we heel erg het effect van 2 jaar relatief flinke droogte. De bovenlaag is nu extreem nat omdat het water niet goed wegzakt naar beneden. Draai je een gat met de grondboor, dan merk je dat de onderlaag heel hard en relatief droog is, daardoor neemt ze niet goed het water op en blijft het dus aan de oppervlakte.

Gisteren met de eigenaar van de weide overlegd, volgend jaar gaan we de winterweide aanpakken. Sowieso stond opnieuw inzaaien al op de planning, maar we gaan nu ook de bovenlaag loshalen en de boel vlakken. Maar dan niet vlak maken zeg maar, maar zorgen dat het middenpunt als een soort rug van achter naar voren hoger ligt, zodat het water beter naar de sloten wordt afgevoerd ipv zich te verzamelen in het midden. Als het budget het toe gaat laten wil ik ook extra grond aanvoeren om de bodem te verbeteren.

Maarja, er moest toch ook een oplossing komen voor de mega-drek op dit moment. Ze naar de andere weide gooien zou enkel tijdelijk een oplossing zijn, maar op de langere termijn meer problemen geven. Dat is namelijk de weide waar ze in het voorjaar heen gaan. Zou ik ze daar nu al opgooien dan lopen ze daar ook de boel kapot. Omdat de winter(modder)weide toch opnieuw aangepakt gaat worden vind ik het daar niet zo erg dat het kapot gelopen is. Dus heb ik vorige week 2 dumpers met zand laten komen en in de weide laten storten. Daar heb ik een verhoogd pad mee gemaakt naar de drinkbakken en de voerplek, een deel uitgespreid (vinden ze heerlijk om in te liggen) en een deel als bult gelaten (nu door hun omgedoopt als speeltuin). Was toch wel heel vermakelijk om te zien hoe ze zich zo kunnen vermaken met een bult zand. :') De kleine vind het erg leuk om erbovenop te klimmen, heel onschuldig "van de zon te genieten" en dan stiekem de grote in zn kont te bijten als die langssjouwt. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 10:03 



 
Profiel   

OH maar met die storm en regen eergisteren was de kale wei hier ook een waterpoel. De plassen zag je goed liggen. En voor de stal ook diepere modder. Oorspronkelijk is het hele gebied hier namelijk moeras. Iets verderop is er een weiland die elke winter onder water staat.

Maar mijn kale weide is na 1 dag minder regen wel weer redelijk goed begaanbaar. En na 2 droge dagen is de meeste modder alweer weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 20:29 



 
Profiel   

Paarden doen het goed samen, ik moet wel even in de gaten houden of mijn oudje genoeg kan eten.

Ik kom nu aan, steek de kleine in de stal, oudje onder het afdak en de grote ernaast en geef ze hun slobbertje. (pulp voor de jonge, extra's voor het oudje).

Daarna ga ik een grote plak voordroog gaan verdelen (6 hoopjes op 2 weides) en wacht ik tot de grootste gedaan heeft en een hoop gaat claimen. Dan laat ik de spanjaard erbij (die dan meestal direct een andere hoop kiest) en zo kan het oudje rustig haar portie eten zonder dat ze moet rekening houden met de andere twee (ze kunnen er niet aan maar staan anders wel aan de draad te kijken en daar krijgt ze stress van.)

Als zij gedaan heeft kan ze dan ook lekker in de weide voordroog gaan eten.
Onder het afdak en naast de stal hangt onbeperkt hooi, maar ik zie dat de spanjaard vaak onder het afdak staat en ik weet niet of het oudje dan ook nog mag eten.
Morgen haal ik een kubiek zand, heb nog wat roosters over en naast de stal (nu diepe modder) wil ik nog een drogere plek maken zodat ze daar ook droog kunnen staan. Er blijft in het midden wel een modderstukje over, maar daar wil ik met tijd een weideruif plaatsen, dan kunnen ze al van 3 kanten verhard/droog eten en is er maar 1 kant meer waar ik nog een oplossing moet voor zoeken (wss in de zomer stukje uitgraven, kunstgras erop en een laag zand erop.)
Dan kan ik ook gewoon volproppen voor een week ver en scheelt het me in de week werk. Maar nu even geen budget voor.

Ik hou niet van dit weer, regent hier weer keihard en die wind, ik vraag mij af of ik morgen wel achter hooi kan gaan. Ik stapel 4 laagjes hoog maar het is toch een wiebelig gedoe hoor. Hopelijk heeft hij de grote balen ondertussen binnen, dan haal ik desnoods gewoon 1 baal en deze week nog eens.

Ze vinden het nu ook een goed idee om in het stuk droge piste te gaan mesten, en er dan vrolijk doorheen te banjeren, waardoor het een lekkere laag pulp wordt ... {:)-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 10:05 



 
Profiel   

De paarden zijn niet wijs.Ze staan in de regen en in de modder te wachten.1 meter verder is het bestraat.En 3 meter verder de warme droge stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 10:37 



 
Profiel   

oh maar hier ook! Ze staan in de gietende regen in kootdiepe modder, terwijl ze aan de andere kant droog (ish) zandpiste hebben en ertussen een verharding met afdak van 5*3...
Mét hooi onder. ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 11:18 



 

Ik ben bezig met de omheining voor elkaar te maken. Iedereen heeft andere ideeën erover, dus ik weet het even niet meer zo goed.
Ik gebruik cord, met om de 4m een isolator. Heb op 2 hoogtes cord. Deze wil ik met elkaar verbinden mbv een stuk ijzerdraad. Het cord gaat verder gewoon helemaal rondom aan 1 stuk. Echter loop ik nu vast bij de handvaten. Daar komt dan een onderbreking? En hoe los ik dit op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 11:58 



 
Profiel   

Ik heb alles naar andere weide gedaan. Wilde deze nu niet gebruiken maar die andere kant word echt enorm kapot gelopen nu met dit weer ook weer zonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 12:06 



 
Profiel   

Duhelo schreef
oh maar hier ook! Ze staan in de gietende regen in kootdiepe modder, terwijl ze aan de andere kant droog (ish) zandpiste hebben en ertussen een verharding met afdak van 5*3...
Mét hooi onder. ...

Hier ook! Ik dacht dat die van ons de enige waren die raar deden haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 13:08 



 
Profiel   

Wat fijn dat ze zo samen kunnen! De rest komt vanzelf wel. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Voor handvaten gebruik ik deze, dan aan het andere oog gaat het koord verder, dan heb je geen onderbreking, tenzij ze open zijn natuurlijk. Als je dan doorloop wilt, zul je moeten graven vrees ik.

[ img ]

Hier drukdrukdruk. Drukke dagen op het werk.

Mijn jongste paard in de lappenmand, al 2 keer op de kliniek geweest, voor de derde keer staat al een afspraak. Moet haar nu apart houden van de kudde. Een hoek van de weide voor haar afgezet, gaat prima gelukkig.

En de andere vier hebben het wel gezellig. Echt heel fijn. Twee merries zijn 15 jaar samen geweest voor ze hier kwam en waren op sociaal vlak nogal bitchy, onnodig en niet nuttig. Nummer 3 is een 6-jarige hengst. Dus het heeft ook hier best wel wat voeten in aarde gehad voor het een gezellige kudde was. Maar dit was vanochtend:

[ img ]

Dat voelt echt als een stukje dankbaarheid en eer van mn doorzetten. Heel fijn.

Verder besloten dat de hengst hier op de lange termijn niet gaat blijven, zoals het nu lijkt gaat hij van het voorjaar weg, en anders is voor mij eind van de zomer ook prima. Als alles doorgaat zal paard van vriendin ook in 2020 ergens vertrekken, dus dan heb ik volgende winter alleen mijn eigen paarden. Ook wel lekker, al is het qua inkomen met paarden van anderen ook wel lekker, en gezellig

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 13:21 



 
Profiel   

Staat die hengst tussen je merries?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 17:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 42 van de 130 [ 3230 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 130  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen