Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 41 van de 130 [ 3230 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 130  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

 
Profiel   

Ik heb hier 3 grote speciekuipen staan die ik die ik dagelijks vul. De ponys schoppen zelf met hun hoef het ijs kapot tenzij het echt heel dik geworden is. Ik haal dagelijks zo veel mogelijk ijs eruit.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 10:05 



 
Profiel   

Ik heb 5 speciekuipen buiten en 3 in de binnenstal, ik maak iedere ochtend het ijs kapot nu, doe er niets mee, in de (schuil) stallen bevriezen ze tot op heden niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 12:40 



 
Profiel   

Hier grote zwarte kuipen, paarden tikken als het goed is zelf een gat in de bak...

Hier liggen de betonplaten sinds zondag.
Wat een precisie werk }:0
Maar de paarden kunnen eindelijk goed droog staan voor de stal!
Hehe scheelt weer een paar slechte nachten slaap!Haha
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 22:25 



 
Profiel   

meganx schreef
Hier grote zwarte kuipen, paarden tikken als het goed is zelf een gat in de bak...

Hier liggen de betonplaten sinds zondag.
Wat een precisie werk }:0
Maar de paarden kunnen eindelijk goed droog staan voor de stal!
Hehe scheelt weer een paar slechte nachten slaap!Haha
[ [url=m/vpJJxJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit! Maar wat een blup :(:)
Zo blij dat wij op zandgrond zitten dan.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 00:04 



 
Profiel   

Ik vind het met de nattigheid nu nog erg meevallen. Het trekt toch nog best goed weg. Normaal is het rond deze tijd ook veel natter maar nu kon ik ze afgelopen week nog gewoon in de kale wei voeren. Niet uit de slowfeeder want die plek is wel erg modderig. Dit is op rivierklei trouwens.

[ img ]
Sorry voor de nekblessure

En als het te nat is dan voer ik ze voor de stal.

[ img ]



Hebben jullie die platen op de klei gelegd? Kan niet zien of er zand onder zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 10:29 



 
Profiel   

Hier valt het ook weer mee met de nattigheid, het achterste van de paddock is wel nat, maar dat stond onder water. De weides is het eerste stuk wat vertrapt, maar verderop mooi droog. Ik voer standaard onder het afdak maar bij droog weer gooi ik ook een net of een bult in de weide. Dan gaan ze wat meer gaan bewegen en kunnen ze lekker genieten van het zonnetje.
Morgen weer regen geloof ik?

De mijne bewijzen wel even dat ze vreten om te vreten.
Ik gaf hooi, en er gaat per paard ong een baaltje per dag doorheen (de trekpaarden hebben het zo goed als op, de pre heeft dan nog een restje over)
Vorige week heb ik een pak voordroog opengetrokken, want mijn hooi was de vrijdag op (ik haal 16 baaltjes per week).
Nu vul ik een baaltje hooi + een net voordroog voor de pre = voor 48 uur.
en 3 balen hooi en de rest voordroog tot de net vol is voor de zware = 48 uur.
Blijkt nu dat ze netjes het voordroog tot het laatste stengeltje opeten, en minder aan het hooi komen, dus ik kom nu langer dan 2 dagen toe met dezelfde gevulde netten, als dat er enkel hooi in zit.
Maw: ze eten het voordroog, zijn blijkbaar voldaan want het hooi is niet lekker genoeg, en ze wachten tot hun nieuwe portie voordroog :+.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 10:42 



 
Profiel   

Haha herkenbaar. De nieuwe lading graszaadhooi vinden ze ook niet zo lekker. Dus ze eten eerst het weidehooi op. Het graszaadhooi zit vaak nog voldoende in de netten. Tenzij het koud is. Dan is het gzh wel zo goed als op.

Ik twijfel of ik de fouragehandelaar terug laat komen. Dit hooi vinden ze veel minder lekker en het zit qua structuur tegen stro aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 10:46 



 
Profiel   

Goh, wat mij betreft zou dergelijk hooi ideaal zijn (het mijne is nu ook een beetje zo). 2 Van de drie staan rond genoeg, de 3 de valt in de winter sowieso in en krijgt extra pulp, grasbrok en lijnzaadbrok.

Het voordroog nu vind ik ook wat te rijk (daarom geef ik deel-deel), heb liever armer hooi zodat ik met een gerust hart onbeperkt kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 10:54 



 

Wij voeren natuurhooi gemixt met gewoon weidehooi en dan onbeperkt. Ideaal.
Er zijn er nu 2 bijgekomen dus even bekijken waar we op uit gaan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 10:57 



 
Profiel   

Leuk weer om al die foto's te zien van hoe jullie paarden er bij staan nu!

Wat een modder bij sommigen, bizar wat die verschillen in ondergrond kunnen doen.
Ik zou ook wel echt wanhopig worden als mijn land er zo bij lag moet ik zeggen, modder is echt ellende.
Die stalroosters zijn dan wel ideaal inderdaad (al lijkt me het een flinke klus om die te plaatsen als je niet over een tractor oid beschikt?)
Hier gelukkig weinig modder. Een heel klein beetje bij de linkerbox omdat het daar afloopt en het water zich verzamelt, maar omdat ik dat heb afgezet als mini uitloop is het een stuk minder dan voorgaande jaren wanneer ze daar rechtstreeks de stal in denderden als ik aan kwam.

Ik zou ze deze maand naar het achterste land laten gaan maar heb het nog maar een maand uitgesteld. Niet dat het gras dan wel heel hard gegroeid is maar oke :+
Wil van het voorjaar wel echt iets aan onderhoud gaan/ laten doen i.o.m. de huurbaas, want de bodem is echt uitgeput na 2 jaar. Toen ik hier kwam staan in december 2 jaar geleden was het land een half jaar niet in gebruik geweest en kwam het gras nog tot halverwege m'n kuiten, maar nu is het gewoon op en trekt ook niet meer bij, merkte ik van het voorjaar al. Wellicht ook door de extreem droge zomers. Onkruid en mos heb ik wél in overvloed -O-
Wat het lastiger maakt is dat ik hier op Natura grond zit waardoor je niet mag ploegen of flink mag spuiten etc. dus als iemand specifiek daar tips of een goed plan van aanpak voor heeft let me know :)


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 01:33 



 
Profiel   

Modder heb ik vooral na hevige regenval. Maar dag erna (mits er dan minder regen is of gewoon droog is) is het meeste water alweer weggetrokken.

Helaas is de wei hier ook erg kaal. Ze mogen dagelijks een paar uurtjes op lang gras. En in kerstverlof wordt dat deel definitief afgespannen en mogen ze daar de rest van de winter staan. Dan moet ik wel een track maken naar de stal en drinkbak (dan maak ik ook een Paddock aan de stal) maar kan de kale wei weer rustig aangroeien tot de volgende winter.

Hier zie je dat het kaal is. Deze wei gebruik ik echter ook om wat in te rijden of grondwerken. Beperk het wel tot een bepaald stukje.
Dat stuk erachter mogen ze pas in de zomer op.
[ img ]

Klein stukje van het lange gras wat ik met prikpalen al afgezet had om ze al te kunnen laten grazen dagelijks.
[ img ]

Wat de schuilstal betreft zou ik deze graag wat gelijker willen hebben qua ondergrond. Nu is het gewoon zandgrond, lopen wat boomwortels door en met uitmesten pak ik ook steeds zand mee dus de grond bevat wat (ondiepe) kuilen ook.
De modder blijft tot net voor de stal. Maar ik dacht misschien aan een balk voor de stal leggen (deels ingegraven zodat eventueel regenwater er niet onderdoor kan) en dan de binnenkant ophogen met witte zand ofzo? Lijkt me ook prettiger voor de paarden, een gelijke ondergrond en makkelijker uitmesten.
Anderzijds dacht ik aan rubber matten. Hoefsmid bekapt ze ook in de stal omdat hij daar droog kan staan en de grond er het hardst is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 07:11 



 
Profiel   

Wij hebben rubber tegels in de stal gelegd. Voorheen lag er ook zand maar dat vond ik gaan ruiken en je neemt idd veel mee. Lekkere laag vlas erop en ze hebben een plekje waar ze in de winter graag gaan liggen slapen.

Kale wei vind ik juist ideaal. Voorheen kregen ze mijn hele weiland in de winter. Da was het veel minder modderig maar werden ze wel bevangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 07:29 



 

Ik laat mijn gras ook vergaan, heb toch maar 1 paard wat er eventueel op zou mogen en om daarvoor zo'n redelijk stuk van mijn land te gaan afzetten vind ik dan ook weer zonde. Die voer ik apart wel wat bij.

Wij gaan volgend jaar ook een extra stuk bestraten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 09:21 



 
Profiel   

hier 2 van de 4 stukken weide dat nu nog open staan. Gras is ook zo goed als op, maargoed.
Van het voorjaar haal ik ze er dan een maandje vanaf zodat het kan herstellen en mogen ze eerste de andere twee stukken afeten. Misschien dat ik nog een extra stukje kan huren maar dat ben ik nog niet zeker. En als het gras op is krijgen ze gewoon lekker hooi bij, gras is voor mij geen prioriteit. Mijn oudje heeft er wel deugd van maar ik kan voor haar altijd een maandje logement regelen bij iemand die wel gras heeft als het nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 09:47 



 
Profiel   

Ik had enkel wat modder voor de ingang vd stal en daar zit tevens ook de uitgang dus een plak waar ze veel komen,maar ik loop er nog op klompen door dus diep is het niet. Maar het is hier al lang behoorlijk aan het regenen en ze voorspellen nog meer regen dus ik vrees echt voor de komende dagen.
Van de zomer hebben we de bak gefreesd en die is tot nu toe ook droog en goed te rijden geweest,dus we gaan het zien.
Ik haal ze eind januari vd grote wei af en dan gaan ze naar hun winterpaddock,die word dan echt kort gegeten en dan krijgen ze ook echt vol op hooi. Nu eten ze nog steeds gras en krijgen ze s'avonds een portie hooi.Ik probeer ze slank te houden,maar alles is hier te dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 09:56 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Modder heb ik vooral na hevige regenval. Maar dag erna (mits er dan minder regen is of gewoon droog is) is het meeste water alweer weggetrokken.

Helaas is de wei hier ook erg kaal. Ze mogen dagelijks een paar uurtjes op lang gras. En in kerstverlof wordt dat deel definitief afgespannen en mogen ze daar de rest van de winter staan. Dan moet ik wel een track maken naar de stal en drinkbak (dan maak ik ook een Paddock aan de stal) maar kan de kale wei weer rustig aangroeien tot de volgende winter.

Hier zie je dat het kaal is. Deze wei gebruik ik echter ook om wat in te rijden of grondwerken. Beperk het wel tot een bepaald stukje.
Dat stuk erachter mogen ze pas in de zomer op.


Klein stukje van het lange gras wat ik met prikpalen al afgezet had om ze al te kunnen laten grazen dagelijks.
[ [url=m/zUYyTB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat de schuilstal betreft zou ik deze graag wat gelijker willen hebben qua ondergrond. Nu is het gewoon zandgrond, lopen wat boomwortels door en met uitmesten pak ik ook steeds zand mee dus de grond bevat wat (ondiepe) kuilen ook.
De modder blijft tot net voor de stal. Maar ik dacht misschien aan een balk voor de stal leggen (deels ingegraven zodat eventueel regenwater er niet onderdoor kan) en dan de binnenkant ophogen met witte zand ofzo? Lijkt me ook prettiger voor de paarden, een gelijke ondergrond en makkelijker uitmesten.
Anderzijds dacht ik aan rubber matten. Hoefsmid bekapt ze ook in de stal omdat hij daar droog kan staan en de grond er het hardst is.


Ik heb ook een stal op boomwortels. Hier hebben ze een soort stoepband ingegraven als dorpel, scheelt in de regen en de uitloop van bodembedekking. Daarop zand en daarop gewoon vierkante stoeptegels (zijn vaak gratis op te halen).

Rubbermatten heb ik ook aan gedacht omop de tegels te leggen, maar ik blijf dat een smerig idee vinden met de urine die dan moeilijk weg kan en de lucht die in het rubber trekt? Heb toch het idee dat dat minder hygiënisch is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:51 



 
Profiel   

Dit is mijn stal wanneer het geregend heeft.

Gebied voor de stal:[ img ]

Je ziet goed waar ze het meest de stal in/uit lopen daar is ook de meeste modder
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 10:41 



 
Profiel   

Zonnebloemolie door het water roeren werkt bij ijs.Wat doen jullie met oud en nieuw, mijn paard is niet bang maar van de shet weet ik het niet. Ik wil ze het liefst niet opsluiten maar bij ons wordt veel vuurwerk afgestoken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 21:22 



 
Profiel   

Oud en nieuw nog geen idee. Door de irritante jagers schrikt de oudste nu van elke knal (vrachtwagen die zand lost en met de laadbak nog eens extra klapt voor het laatste beetje zand, knallen van motors, etc...) Voordat er jagers vlakbij en zelfs in de wei waren was hij niet zo angstig bij hard lawaai. Nu is hij zelfs nerveus in de wei, het helpt wel wat als we in de buurt zijn. Maar van wandelaars die dagelijks doorkomen heb ik ook vernomen dat de oudste gaat rennen als hij iets luids hoort. Ik merk het ook aan de rensporen in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 22:29 



 
Profiel   

Wij laten onze paarden gewoon buiten, dit zijn ze gewend en zo kunnen ze zien waar het geknal en de lichtflitsen vandaan komen. Vorig jaar heb ik ze overdag wat minder gevoerd en ben ik om 23.30 gaan voeren. De verhuurder wilde eigenlijk dat we de paarden opsloten in de stal maar dat hebben wij dus niet gedaan. Alle andere paarden op het terrein stonden wel op stal. Waarvan één persoon heeft besloten om haar paardje dit jaar ook gewoon buiten te laten. Paard was één en al stress.

Onze paddock is overigens een gigantische natte bende. Wel hebben we vorige week wat rubberen matten bij het hooinet gelegd zodat ze tijdens het eten in elk geval niet met hun hoeven in de blubber staan. Ik ben die nattigheid zo ongelofelijk zat. Maar het zal er wel op neer komen dat het straks flink gaat vriezen en het een vulkaanlandschap wordt en je bijna je benen breekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 12:35 



 
Profiel   

Ik ben weer 10 jaar van mijn leven kwijt.

Ik had al gezegd dat ik de trekpaarden apart heb, en de spanjaard ook, omdat mijn grootste trekpaardmerrie een bitch is en zonder goed te waarschuwen volop mept (met als gevolg een open knie bij de spanjaard, gelukkig vleeswond en supergoed genezen.)

Maar, ik durfde ze niet meer samen te zetten, spanjaard terug naar vorige locatie was geen optie, dus idee was om ze OF in het voorjaar te proberen in te scharen (verse weide) OF iemand zoeken die er een gewoon paard wilde bijzetten (voordeel = hulp bij de paarden, nadeel is iemand extern erbij, niet de juiste faciliteiten om 2 groepen op dat stuk te hebben, en uiteindelijk meer werk (en risico)

Kom ik vanmorgen toe, ga de stroom gaan afleggen, en zie ik dit:

[ img ]

ik denk: Oh, ze staat zo leuk te kijken!
*error: waarom staat ze in de verkeerde weide? :?*
*error 2: waarom staat het trekpaard ernaast? :? >;) *
*paniekmodus begint erin te komen*
*blijven ademen, blijven ademen ...*

ik heb volgens mij 5 minuten gewoon staan staren :+

Ja, goed, wat doe ik nu?
Bij het dichter komen zag ik wel dat de spanjaard ondertussen wél respect gekregen had voor het trekpaard, want ze maakte zich nu wél uit de voeten als die dichter kwam. Ik vermoed dat ze vannacht wel even duidelijk gemaakt geweest is hoe de rangorde nu zit (want voorheen stonden ze lelijk te doen naar elkaar over de draad...)

Gelukkig zonder schade vooralsnog.

Eenmaal op stal zag ik dat een tussenstuk kapot getrokken was, geen idee of de spanjaard erdoorheen gegaan is, of dat het trekpaard uitgehaald heeft en de boel meegetrokken, maar het lag wel open.

In overleg dan maar besloten om ze samen te laten, dus bye bye plannen, hallo omheiningswerk. En zodus de ganse namiddag omheiningen aangepast. (tussenstuk van de paddock weggehaald, een doorgang achteraan en een vooraan tussen de twee stukken weide gemaakt zodat ze kunnen rondlopen, paddockje rond het afdak weggehaald, extra voerplaats aan de zijkant van de stal, extra net aan een van de palen, extra net aan de andere kant van de stal, en drie hooinetten in de weides.)
Zoveel mogelijk hoeken geliquideerd, en nu maar hopen dat ik morgen nog altijd 3 hele paarden heb ... :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 19:59 



 
Profiel   

Pfoe dat is even schrikken inderdaad. Hopelijk gaat het goed vannacht en hoef je geen zorgen meer te maken dat de Spanjaard apart staat. *Duimen draaien*

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 21:14 



 
Profiel   

Is het niet gewoon teveel je eigen angst dat het misgaat Duhelo? Of heb je het oprecht een redelijke tijd de kans gegeven om ze aan elkaar te laten wennen? Hoop iig dat het goed blijft gaan, ik zou gek worden van al dat gedoe namelijk als ik jou was :+
Omheining verzetten is trouwens ook zo'n klusje wat ik altijd denk "even" te kunnen doen.
Kijk je vervolgens op de klok ben je zo een uur verder :')

Het heeft hier afgelopen dagen bizar veel geregend.
Merk dat mijn oudje dan ook gelijk weer meer de stal opzoekt dus toch maar weer een lading stro in gedaan van de week zodat ze daar ook zacht kan liggen als ze wil.
Die kleine donderjager houdt ook niet van regen maar nog minder van op stal staan dus die blijft meestal eigenwijs buiten staan :+

Gezellig samen aan het eten buiten, afgelopen week toen het even droog was.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 02:20 



 

Ik vind jouw plekje echt sfeervol joh!

Die regen hè, niet te doen. Wij gaan maar weer een stuk erbij trekken en zijn bezig met eventueel beton platen laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 07:41 



 
Profiel   

En er komt nog meer regen aan als ik het weerbericht goed begrepen heb. De wind blijft ook nog de komende dagen.
Zoals iemand al zei, dan zal het erna keihard gaan vriezen en wordt de paddock deels een maanlandschap en de bak waarschijnlijk een betonnen vlakte. Op zich hou ik wel van de winter, maar dan in de verse flink koud, zonnetje en bovenal DROOG. Niet van die vieze blubber.

Geef ze een paar dagen tijd om te wennen Duhelo. Ze weten heus wel hoe ze dat onderling moeten regelen en die trap zal je PRE heus nog niet vergeten zijn. Een paard onthoudt dat soort dingen zeker wel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 08:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 41 van de 130 [ 3230 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 130  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen