Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudiG
Berichten: 38
Geregistreerd: 13-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:24

- Hebben jullie het stuk gehuurd of gekocht?
Wij huren het stuk grond dat is 1 ha in totaal.
- Hoeveel grond hebben jullie verdeeld over hoeveel paarden en op welke manier houden jullie de paarden?
1 ha grond voor 3 paarden en de paarden staan dag en nacht buiten op een paddock paradise.
- Hoe veel tijd zijn jullie op een dag bezig en hoe ver wonen jullie van jullie plek vandaan?
ik woon 15 min fietsen van de wei vandaan en ik kan in de zomer 45 min doen over de verzorging en in de winter doe ik er iets langer over.
- Wat zijn dingen waar je tegenaan bent gelopen maar van te voren niet aan gedacht?
Tot nu toe nog niks, maar ik sta in pension van iemand anders. Dus ik heb nog niet de hele bende van ellende over mij heen gekregen.
- Hoe zijn jullie aan het stuk gekomen? (mp, via via, etc)
Marktplaats
- Hoe doen jullie het met mest, hooi inkoop, hooi voeren, etc.?
Hooi word ingekocht en naar de wei gebracht, en mest laten we 2 maanden liggen met kalk, en wat andere dingen erbij zodat het sneller gaat composteren. Daarna gooien we het weer terug op het land zodat het land weer voeding terug krijgt. Elke dag is er iemand aanwezig die de paarden controleerd en hooi voert, water geeft en uitmest.
- Zijn jullie alleen, of hebben jullie hulp/pensionklanten?
Ik ben pensionklant en we zijn met zen 3en in totaal. De eigenaar, een verzorger en ik.
- Hoe veel zijn jullie (gemiddeld genomen) maandelijks kwijt per paard aan basisvoorzieningen (huur, hooi, water)? (kosten zijn voor mij geen reden om in eigen beheer te gaan, maar ik wil op maandelijkse basis ook niet heel veel meer geld kwijt zijn )
190 euro per maand
- Missen jullie wel eens het 'op pension' staan?
Misschien de gezelligheid die je in de avond vaak hebt op pension. Nu ben ik vaker alleen.
- Hoe doen jullie het met vakantie etc?
We regelen onderling of iemand wil voeren en dan neem ik de andere voerbeurten over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:27

LunarEclipse schreef:
Nog bedankt voor je toevoeging!

Ik ben eruit dat ik uiteindelijk graag een plekje in eigen beheer wil. Nu is het nog niet de tijd ervoor maar ik hou het aanbod rustig in de gaten. Dus ik lees af en toe eens mee ter lering en vermaak.
Heb wel wat mooie plekken voorbij zien komen maar dat is steeds net iets te ver, als ik toch eens 15 km zuidelijker had gewoond :D


Welke omgeving zit je?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:33

Humpiedumpie schreef:
LunarEclipse schreef:
Nog bedankt voor je toevoeging!

Ik ben eruit dat ik uiteindelijk graag een plekje in eigen beheer wil. Nu is het nog niet de tijd ervoor maar ik hou het aanbod rustig in de gaten. Dus ik lees af en toe eens mee ter lering en vermaak.
Heb wel wat mooie plekken voorbij zien komen maar dat is steeds net iets te ver, als ik toch eens 15 km zuidelijker had gewoond :D


Welke omgeving zit je?


Waalwijk/Loon op Zand/Tilburg :)

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:19

Hoi, ik lees al een tijdje mee en het moment is aangebroken dat ik zelf een stukje land kan huren. Ik ga vd week nog een 2e keer kijken, omdat ik nog wat vragen heb. Hebben jullie naar aanleiding van mijn verhaal nog tips / adviezen? Ik weet dus nog niet of ik het doe.

Waar sta ik nu?
Doe t zelf stal met totaal 3 (2 ponies en 1 paard), 5 voer/mestdiensten per week. Paard van stalgenoot eet 2x zoveel, dus behoorlijk wat hooi en mest extra. 22 minuten auto afstand enkele reis van mijn huis. Dat breekt wat op, je gaat niet ff heen en weer.

Het is wel een prachtig plek, privé, kan t voer redelijk naar mijn hand zetten. Afgewogen (nat) hooi ivm stofallergie, beperkt weidegang ivm gevoeligheid voor hb.

Stukje wat ik kan huren:
Altijd al gewild, alles zelf bepalen (ben op mezelf), eigen tijd komen, geen gezeur. 9 auto minuten van m'n huis.
Twijfelpunten: het is nu nog een weiland. Dus teveel gras. Ik mag t kaal laten eten (eerst andere paarden erop?), schuilstal erop plaatsen, zand of platen oid bij schuilstal, afzetten etc etc.
Het ligt op een apart terrein van de boer. Geen huis erbij, wel regelmatig mensen op t terrein die er andere activiteiten hebben, ligt tussen boerderijen in, dus niet echt verlaten.

Meest ideaal zou voor mezelf zijn als ik t met betrouwbaar iemand samen zou doen. Moet wel een kleine pony zijn, t stukje is niet zo heel groot. Heb je wel weer met iemand te maken maar dan kan ik zelf eens overslaan (werk, druk gezin etc),samen overleggen als er wat is.
Optie 2 is zelf een shetje erbij kopen (vroeger altijd een shet erbij gehad, is overleden) maar daar zit m'n partner niet om te springen en dan moet ik op zoek naar iemand die kan komen als ik ziek ben, dagje niet kan, op vakantie. Nu kunnen stalgenoten dat opvangen. Ik vind t ook spannend dat er niet direct toezicht is vanuit een huis.

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Ik wil nog dingen vragen als mestafvoer, weideonderhoud en zo nog wat dingen. Hooi heb ik nog voor maanden liggen op huidige stal en kan ik als t op is van de verhuurder afnemen als ik wil.

Edit: nog een nadeel, t gaat me aan mn hart mijn pony te verhuizen. Ik zie haar nooit kriebelen met een paardje uit de huidige kudde, maar ze zijn wel rustig en staan altijd bij elkaar. Dus dat weegt ook mee.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:43

Mestafvoer laat ik door een boer in de buurt doen. Ik heb drie fruit kisten staan met daarin een doek zodat het niet kan lekken. Daar bewaar ik de mest in en dan eens per 4-6 weken komt hij ze ophalen en leeg gooien. Even rond bellen is dus wel de moeite waard.

Zelf zou ik altijd een tweede pony erbij kopen ipv iemand erbij zoeken. Je kunt dan heerlijk alles bepalen en hoeft niet eventuele ellende van iemand anders aan te zien.

Ikzelf heb 6000 m2. De eigenaar vond het geen goed idee om de weilanden onder te verdelen. Uitgelegd dat het voor hem alleen maar voordelen heeft qua biodiversiteit. Nu heb ik 3 weilanden ervan gemaakt. Heerlijk!

Stallen gebruiken ze graag. Heb daar stro korrels in liggen en de deur tussen de stallen staat open. Daar hangt een wit hooinet tussen.

Afbeelding tussen twee van de weilanden heb ik dit net ophangen sinds kort.

Verder heb ik nog een verharding waar ik nog een hooi plaats wil maken voor de winter en zou ik liefst een mooie grote boom erbij hebben voor schaduw.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:22

Bedankt voor je reactie!

Klinkt goed geregeld. Ik neem alle ervaringen ter harte aan.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:59

En qua weide onderhoud… ja dat kan pittig zijn. Hier knip ik iedere dag 10 plantjes eruit die er niet horen. Dan is het prima bij te houden en snel tussendoor werk.

Enige wat nog een probleem zou kunnen worden voor je is grasvrij krijgen. Een graasmasker een optie of is dat nog teveel?

Ik heb die van mij altijd op het voorste weiland lopen en dan is 1 van de twee weilanden achter door ook nog open. Het gras is kort op het voorste stuk, maar daar hebben ze echt nog meer dan genoeg gras aan. Teveel voor gevoelige paarden.

Even als idee voor je een foto van dat stuk erbij gestopt. Afbeelding

De andere twee weilanden staan mooi in het gras zaad. Over twee weken gaat dit stukje wel dicht zodat het wat kan herstellen, maar dan hebben ze er vanaf januari op gestaan.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:54

Ik zoek iemand die betrouwbaar is en golfplaten kan leggen op de overkapping. Ik had iemand vorig jaar maar die leverde heel slecht werk. Waar zouden jullie zo iemand zoeken?

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:36

Ja dat is dus ook een groot twijfelpunt, de hoeveelheid gras. Graasmasker is zeker een optie, maar dan alsnog moet er echt wel veel gras 'weg' / minder eerst. Zat te denken misschien t eerst kaler te laten eten door andere paarden die er wel tegen kunnen, maar dan alsnog....
T is volgens mij geen paardengras.

Ik neem t iig mee in m'n overwegingen, thanks!

Ga hier in mijn woonplaats bij boerderijen ook briefjes in de bus doen of iemand een stukje grond over heeft wat ik kan huren. Wie weet wat ik nog tegenkom.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:03

moretje schreef:
Ja dat is dus ook een groot twijfelpunt, de hoeveelheid gras. Graasmasker is zeker een optie, maar dan alsnog moet er echt wel veel gras 'weg' / minder eerst. Zat te denken misschien t eerst kaler te laten eten door andere paarden die er wel tegen kunnen, maar dan alsnog....
T is volgens mij geen paardengras.

Ik neem t iig mee in m'n overwegingen, thanks!

Ga hier in mijn woonplaats bij boerderijen ook briefjes in de bus doen of iemand een stukje grond over heeft wat ik kan huren. Wie weet wat ik nog tegenkom.


Probleem is dat gehuurd land je vaak weinig mag om echt van het gras af te komen. Dat zou je dus heel goed moeten uitzoeken van te voren en de kosten om dat fatsoenlijk te doen zijn hoog.

Marleen: lastig. Ik weet überhaupt niet of golfplaten een hele stevige constructie kan geven. Zijn er nog andere opties? Eventueel iemand benaderen die daken legt bijvoorbeeld?

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:25

moretje schreef:
Ja dat is dus ook een groot twijfelpunt, de hoeveelheid gras. Graasmasker is zeker een optie, maar dan alsnog moet er echt wel veel gras 'weg' / minder eerst. Zat te denken misschien t eerst kaler te laten eten door andere paarden die er wel tegen kunnen, maar dan alsnog....
T is volgens mij geen paardengras.

Ik neem t iig mee in m'n overwegingen, thanks!

Ga hier in mijn woonplaats bij boerderijen ook briefjes in de bus doen of iemand een stukje grond over heeft wat ik kan huren. Wie weet wat ik nog tegenkom.


Mag je een deel laten frezen? Dat is niet heel slecht voor de bodem en dan ben je wel van het gras af op die plaatsen. Ik zou dan een track om de wei maken en die laten frezen. Dan kunnen ze er gelijk op en kan je altijd nog kijken of je de wei laat begrazen of niet.
Kort laten eten vind ik niet heel handig, kort gras is vaak alsnog hoog qua fructaan en ze krijgen ook zand binnen bij het grazen ervan.

Of je het deelt met iemand of zelf een paard erbij neemt is inderdaad een afweging. Je noemt zelf al de voor en nadelen van allebei. Lastig, als je het kan delen is dat wel praktisch, maar het valt niet mee om iemand te vinden met wie je echt op 1 lijn ligt qua voer, weidebeheer etc. En het is ook heel belangrijk dat de paarden met elkaar overweg kunnen.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:29

Zeker waar en ben dan toch huiverig dat je op den duur tóch niet op 1 lijn zit. Of diegene gaat weer weg en dan is je pony weer een maatje kwijt.... allemaal dingen om in achterhoofd te houden.

Frezen ga ik me verder in verdiepen en zou ik kunnen vragen. Ga in mijn eigen woonplaats ook briefjes in de bus bij boerderijen doen of iemand toevallig stukje grond over heeft. You never know.

Bedankt voor meedenken!

Betreft golfplaten; bij ons zijn er best wat stuk gewaaid met de hevige stormen paar maanden terug. Misschien iets om in achterhoofd te houden, weet niet of daar ook kwaliteitsverschil in zit.

edit; oh ik zie dat ik dat van die briefjes al had gemeld haha.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:33

Eindelijk heb ik iemand gevonden die ECHT komt om het afdak te maken. Nu met die regen heb ik al stalmatten neergelegd maar het is heel erg glad. Ik heb al vaak via marktplaats iemand benaderd maar ze reageren bijna nooit terug.
Soms zeggen ze te komen en dan komen ze niet op dagen.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:54

Wat fijn Marleen!

Afdak voor de stallen mis ik wel bij mijn stal. Nu regent het soms de stallen in.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:41

Ik ben ook heel blij met mijn verlengde luifel. Het scheelt net inregenen in de stal :j

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:50

Hij zou maandag komen klussen maar de golfplaten waren bijna op bij de bouwmarkt.Bij bestellen zijn ze er over een week en nou dacht ik zou de bak ook een overkapping kunnen krijgen. Ik ga het vragen aan de klusjesman,nu moet hij dicht blijven bij regen.
Afbeelding Let niet op de omheining die vervangen we volgende week.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:32

Zou je dan geen vergunning nodig hebben Marleen?

Hier langzaam bezig met de voorbereidingen voor de winter. Wil nog een stapel hooinetten erbij gaan kopen, nog wat rubber matten voor bij de netten en verder heel hard hopen dat de winter niet zo nat is als vorig jaar

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:10

Een vergunning ik heb geen idee ik zal eens informeren.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:18

Afbeelding
Zo blij laat de herfst maar komen, eindelijk een goeie klusser gevonden die wel afspraken na komt.

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:23

Mag ik hier mee komen kletsen?
Wij hebben zelf een stuk grond met stallen erop en daar staan nu 2 paarden en 1 mini pony.
We hebben het stuk opgedeeld in 2 weitjes, een stuk bestrating wat ik als paddock gebruik en nog een pad langs de wei waar ze in de winter vanuit de paddock ook kunnen lopen om de benen te strekken.

Het zijn alle drie hengsten en staan gewoon samen, super om op deze manier hengsten als gewone paarden te kunnen houden :)
Afbeelding
Afbeelding

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:32

Fijn Marleen! Ziet er goed uit

En welkom Tarzan. Is inderdaad een hele fijne manier om de hengsten te houden zo. Blijft de uitloop in de winter goed?

Ik ben aan het bedenken hoe ik de voer plekken in de wei wil behandelen in de winter. Blijven matten goed liggen of zijn tegels een betere oplossing?

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:36

In de winter gaan ze niet op de wei, alleen als het echt droog is, dit om te voorkomen dat ze de weides kapot lopen. In de winter lopen ze voornamelijk op de bestrating dus geen last van modder en als ze willen kunnen ze op het pad even in de modder gaan liggen :+
Hier dus ook de hooinetten op de bestrating, dus wel echt heel fijn!

StonedRomy, je zou denk ik beste tegels kunnen leggen en dan aan de randen opsluitbandjes, dan blijven ze zeker weten liggen.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:46

Heeft iemand hier ervaring met een camera op de weide?
Ben benieuwd welke geschikt zijn en werken op zonnepaneel en 4G.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:35

Ik heb een hele fijne camera, maar heb elektriciteit. Wel 4g. Geeft heel duidelijk beeld en geluid

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:02

Josien_ schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een camera op de weide?
Ben benieuwd welke geschikt zijn en werken op zonnepaneel en 4G.


Wij hebben toevallig een tijdje geleden een camera gekocht voor op het land.
In het donker vind ik hem wat minder kwa zicht maar in het licht is die top.
Zit spraak en luister in en een groot zaklamp die je snachts eventueel kan aan zetten.
Hij werkt volledig op zonnepaneel en is dan altijd vol.
Wij hebben een kaartje van Lebara er in gemiddeld gebruikt hij zo 2 a 3 gig per maand
Gisteren avond
Afbeelding
En in het licht

Afbeelding


Ff in een linkje proberen

https://4gcamera.nl/shop-2/draaibare-ca ... -batterij/