Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 00:12

Ik vind die hooihuisjes wel schattig er uit zien, maar dat dakje is naar mijn idee meer voor de sier dan functioneel? Ja of het moet windstil zijn zodat de regen recht naar beneden valt, maargoed, hoe vaak is dat het geval? :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 01:09

Ik heb deze winter 420 aan stalgeld, 180 aan hooi, 70 aan stalbedekking en pakweg 25 aan krachtvoer/slobber per maand. Is voor 1 warmbloed, een tinker en 2 shetjes.
Sta op een doe het zelf waar ik ook alles zelf doe. Stalbaas zet ze wel binnen of voert 1x/dag wat ik klaarzet. (Als hij ze binnenzet heb ik vaak 's ochtends zelf gevoerd en de avondporties al klaargelegd in de stallen zelf en moet hij dus niet voeren).

Dat is meestal van oktober tot maart/april. Dan gaan ze 24/7 de weide op. Daar betaal ik rond de €2000/jaar voor 1,5ha maar alles zit wel inbegrepen: water, stroom, onderhoud en indien nodig herstellingen. En voor mij makkelijk bereikbaar en kan de trailer er ook stallen.

Mijn warmbloed is de duurste: die kost me in de wintermaanden €300-350 aan voer, stal, stalbedekking en hooi. Dan heb ik nog geen les meegeteld, hoefsmid/DA/TA en laat staan alle uren die in de zorg en stalonderhoud kruipen.
Ik twijfel dan ook om die op volpension te zetten vanaf volgende winter. Dan hoef ik die extra weides niet meer te huren en heb ik ruim voldoende met mijn eigen weiland voor de andere 3.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:05

BarbaLala schreef:
Ik vind die hooihuisjes wel schattig er uit zien, maar dat dakje is naar mijn idee meer voor de sier dan functioneel? Ja of het moet windstil zijn zodat de regen recht naar beneden valt, maargoed, hoe vaak is dat het geval? :+

Idd dakje is niet bepaald functioneel. Het is ook niet door mij uitgetekend geweest. Persoonlijk zou ik het namelijk anders doen ;)

Klein vraagje, die ijzeren hooiruiven voor in de stal tegen de muur. Zou je daar dmv een draad ofzo een slowfeeder van kunnen maken? Vind de spijlen nu zo ver uiteen staan. Terwijl zoiets wel makkelijker te vullen is dan een net.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:23

die stal hooiruiven vind ik erg eng, met die spijlen, ik zie er zo een paard in vastraken met de benen ...

Ik zou dan eerder opteren voor een hooibak met een net erop.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:53

Als de ruiven hoog genoeg hangen kunnen ze er niet aan met de benen... je kan daar wel een net in spannen ipv een draad.
Echter gaan er nu geluiden dat op die hoogte eten negatieve invloed kan hebben voor de rug, en ik kan de redenering wel volgen. Het is geen natuurlijke houding.

Die ruiven tot op de grond kan je mogelijks metalen kippengaas tussen spannen om te vermijden dat de benen ertussen raken maar of schrapen van tanden langs die draad zo goed is voor het gebit durf ik ook niet zeggen.

Ik voer hooi in een slowfeeder die in een hoek hangt waarvan ik 100% zeker weet dat ze daar nooit liggen/rollen :+

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:14

Art_Ificious schreef:
Ben ook van mening als ze voldoende bezigheid hebben dat ze niet aan die (stal)ondeugden gaan beginnen. Want knagen aan hout is ook door verveling denk ik?


Ik heb echt vreselijke paarden hoor ^)

Ze hebben ;

Weiland met nog gras erop -ja wel drassig nu maar ze kunnen grazen-
Verhard terrein met schuilstal waar 1 grote ibc staat met hooi wat ze zo kunnen eten.
Zijkant schuilstal een grote aanhangernet gevuld met hooi.
3 Hooinetten die op verschillende hoogtes hangen.
Een keer een wilgenstam om te knagen.

En wat doen ze??!!!!

Ze knagen aan het hout :roll:

De plantenspuit met azijn en afwasmiddel staat klaar.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:55

Het kan ook de smaak van het hout zijn die ze misschien lekker vinden. En gewoontes krijg je er niet zo snel uit als je zou denken.

Ik weet bijvoorbeeld een paard staan wat 24/7 buiten staat, altijd grote baal hooi in de weide en in de zomer gras, schuilmogelijkheden genoeg, hoopje shetlanders erbij als gezelschap en tóch zie ik dat paard elke keer als ik langsrij staan luchtzuigen/kribbebijten op een weidepaal. Het is ook geen postzegelweitje ofzo, maar een mooi groot ruim stuk.

Mijn tinker komt op stal na een dagje buiten met zijn beste maat, daar mag een vers gevuld hooinet hangen, het eerste wat die doet is dat hooinet tussen de tanden nemen, eraan trekken en luchtzuigen {:)-:( Het enige moment dat hij niet direct luchtzuigt is als er een emmer slobber/krachtvoer ofzo staat. Jammer genoeg is pipo (veel) te dik en staat hij op dieet dus hij krijgt alleen maar hooi. Weliswaar voldoende voor wat hij nodig heeft, maar geen 24/7 onbeperkt. Is dat hooi op, dan vreet hij zijn stal leeg met gehakseld stro. En ja, dat mag zelfs vuil zijn... Dat beest is zo gefixeerd en zelfs geobsedeerd door eten dat elke trigger die aanleiding geeft tot "dieet/beperkte kans tot eten" dat luchtzuigen in gang zet.
Buiten op de paddock doet hij het niet omdat daar ofwel hooi ligt, ofwel een verdwaalde spriet staat ofwel loopt hij ongein uit te halen met zijn maatje. En hij kan niet aan de palen omwille van stroomdraad.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:57

Doe je zo je best en dan nog zulke gewoontes.

Paarden zouden best mogen beseffen dat we het goed met ze voorhebben en dat ze het heel goed voor elkaar hebben :P :P

Voor nu kan ik het nog aardig goed af met de afwasazijnmix en in de wei heb ik kunststof palen en op terrein ijzeren. Zijn toch niet zo lekker :o

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:18

Paarden zijn gewoon niet al te snugger.
Ze hebben bij mij het afdak met hooi onder, en die presteren het om OP hun hooi te gaan plassen en mesten. Om dan vrolijk de boel open te lopen, zodat ze tegen dat ik aankom in een laag van 5 cm mest staan.
Moesten ze nu eens gewoon in een hoek op een hoop gaan mesten en er niet doorheen lopen, dan hebben ze altijd een propere staanplaats. Maar nee ...

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:19

Herkenbaar.....

Of liggen in de mest terwijl de heleeee box schoon is -en ik heb hele ruime boxen met een dikke laag vlas- maar nee met je kop in de stront. heerlijk..

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:25

Maar owee als er een minidrolletje in de weide ligt, dan moeten ze zeker 10 meter rondom het gras er niet meer van willen opeten ...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:48

Duhelo schreef:
Maar owee als er een minidrolletje in de weide ligt, dan moeten ze zeker 10 meter rondom het gras er niet meer van willen opeten ...

Dit is bij mij dus niet het geval. Zelfs waar mest ligt is het gras volledig op gegeten.
Ze eten gewoon naast de mest hoor.
Misschien allebei dan honger geleden in verleden? (Van ranger weet ik dat maar van Merho niet)

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:02

Ach de haflinger (die niet van mij is) vreet wel mijn stal op := Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:13

:\ daar zou ik echt niet blij om worden.

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:19

Geloof mij als ik een lijstje maak van wat dat kreng al heeft gesloopt.... maar ik zeg steeds tegen mijzelf: nog 2 jaar nog 2 jaar nog 2 jaar en dan stopt mijn mede huurder ermee en moet deze pony dus echt weg zijn.... 1-1-2022 is de dag.....

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:20

Varekaj schreef:
Echter gaan er nu geluiden dat op die hoogte eten negatieve invloed kan hebben voor de rug, en ik kan de redenering wel volgen. Het is geen natuurlijke houding.


Mijn achter buurvrouw doet enorm veel onderzoek en praktijk naar natuurlijk paarden houden, en heeft deze blog geschreven: https://www.paardendrogist.nl/blog/passieve-fysio/

Erg interessant en naar mijn idee ook zeker kloppend, ik zie het vaak als ik op buitenrit ga en via hun fb pagina. Inmiddels zijn er steeds meer stallen die volgen.

Ik ben zelf niet zo van dingen als PP, slowfeeder etc. meer van doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. Maar wel goed doordacht. Heb gewoon 4 bakken verdeeld over de wei die ik vul met hooi. Niks geen slowfeeder oid. Maar deze blog heeft mij wel aan het denken gezet.

Bijzondere paarden hebben jullie allemaal. Die van mij zijn heerlijk simpel. Ik heb alleen een waslijst aan wat ik ze allemaal bijvoer naast onbeperkt hooi. Eigenlijk niks voor mij, maarja, pssm en eczeem tgv lever-/darmproblemen wuif je niet even weg. Zet er een paard bij die half jaar geleden half dood was met 2 gekantelde hoefbenen, en je sleept je een ongeluk aan supplementen en bijvoer. Máár ze functioneren wel allemaal fantastisch nu.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:19

Mijn weidebazin is ook niet van netten. Maar als ik het hooi niet in een net doe wanneer ze op het kale stuk land staan is het hooi binnen 4u al op. Dat is de bedoeling natuurlijk niet van 20kg hooi.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:35

Zo dan, dat eet hier 1 paard in 24 uur. Dus als die van jou dat in 4 uur lukt met ze tweeën is best een prestatie :+

Die van mij krijgen 80-90kg per 24 uur met zn vijven (allen 1.50m-1.55m). Ja, er valt best wat naast de bakken, of als ze het los trekken dat de helft eruit gaat, maar dat eten ze daarna (of zelfs tussendoor) ook prima op. Als ik zie dat er veel naast blijft liggen, voer ik iets minder. Met klote weer ben ik iets soepeler dan wanneer de zon schijnt. Omdat ze altijd op de wei staan, kunnen ze ook ergens anders nog wel een hapje eten/gras vinden. Maar eigenlijk staat er in deze tijd van het jaar niks echt eetbaars meer.

Ik heb best al heel veel paarden hier gehad en eigenlijk is de hoeveelheid hooi per paard altijd wel redelijk stabiel op de duur. Sommigen moeten wel eerst wennen, die eten minder, of juist veel meer. Hoe lang dat duurt verschilt heel erg per paard. Ook afhankelijk van in welke conditie ze hier komen. Maar uiteindelijk is het altijd ongeveer 3/4 pakje per dag per paard. Komt neer op 15-20kg hooi per paard per 24 uur. Op deze manier hebben ze onbeperkt hooi, als in; ze staan als ik kom voeren nog steeds afwisselend restjes te eten, terwijl ik vind dat ze het redelijk goed op hebben gegeten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:46

Die van mij vreten idd serieus met hun 2.
Als ze niet hebben gegraasd op het gras en dus hele dag op het kale weitje gestaan hebben is het hooinet 's anderdaags echt leeg.
Heb het in het begin zonder een net gedaan, maar als ik dan 's avonds rond 17u terugkwam was het hooi wat ik had neergelegd al op, en een deeltje uiteengelopen wat ze niet meer bekeken.
Daarom geef ik dus een net zodat ze toch de hele nacht iets te knabbelen hebben.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:39

Ook daarom hier netten. Dan is er bij de warmbloed die 20kg krijgt altijd nog wat over tegen de volgende voerbeurt. Die trekt anders alles volledig uiteen, eet het lekkerste op en vertrapt intussen de rest. Of gaat erop plassen/mesten. Een beetje verlies is geen ramp maar bij hem is dat dan zijn halve portie en dat is gewoon zonde.
De tinker krijgt 6kg/dag (1,5% van 400kg) en daar is wel elke spriet weg. Als hij kan pikt hij nog van zijn buurvrouw en vreet voor de rest dus zijn bodembedekking op.
Hij staat op dieet en voorlopig voer ik de hoeveelheid niet op. Heb dat onlangs geprobeerd en je ziet hem zo vervetten -O- Als hij loopt zie je de vetkwabben zo drillen op zijn lijf. Zijn manenkam wel alweer mooi soepel. Eens hij wat meer conditie krijgt en meer in het werk kan wil ik wel zeker zijn rantsoen weer uitbreiden natuurlijk.
Tijdens het weideseizoen ga ik gewoon met een graasmasker beginnen werken bij hem of hij moet al zover staan dat hij meekan naar de les en langere buitenritten.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:21

Mag ik me hier ook melden? Heb geen eigen stuk land, maar mijn schoonvader heeft land aan zijn huis. Hij heeft daar 2 c pony’s en een grote e pony lopen. Sinds kort staat die van mij, een 2,5 jarige Friese ruin er bij. Ik hoef niets te betalen aan stalling ofzo, maar inruil daarvoor betaal en haal ik maandelijks het hooi. Als er eens iets kapot gaat doen we dat samen of echt grotere duurdere dingen hij. We doen alles samen en ik doe echt de verzorging van de pony’s en paard wat betrekking tot hoefsmid regelen, entingen etc etc. Dus alles ook voor eigen beheer en mag zelf bepalen waar in welk stuk ik ze neer zet, hoeveel eten ze krijgen etc..

meganx

Berichten: 869
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Belgie

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:12

Lees veel verschil in bedragen.
Hier 50€/maand voor dikke 2.000m2.
Komt in februari nog eens 2.000m2 bij. (Puur voor het grazen)
Nu 45 baaltjes per maand = €160
Stro had ik voor 7 kleine balen iets van 35€.

Ik hoop echt over 3 of 4 jaar max, een huis met grond te kopen om de paarden aan huis te zetten.
Na het voorval met onze ruin die uitgebroken is en hierna is ingeslapen vanwege darmkanteling, toch enorm veel schrik gepakt.
Bij minste dat ik een onbekend nummer zie op mijn gsm, sla ik in paniek....
Wil ze echt elk moment van de dag kunnen zien. Al is dat het ideale droomscenario

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:29

Oke, wie kan er met mij meedenken.
Stel: perceel met weiland (niet ontzettend groot, maar groot genoeg voor twee ponys), bak aangrenzend van 20x40m en ligt er zeer goed bij. Verlichting aanwezig voor de bak. Tevens een stalgebouw met twee stallen van 3x3 die als inloopstallen gebruikt kunnen worden, mogelijkheid tot verharden van stukken voor het creeeren van een winterpaddock en trailerparkeerplaats. Water door middel van een waterpomp en een kacheltje voor de wintermaanden. Mogelijkheid om afdak te maken voor hooi en bodembedekking. Omringt door weilanden en woningen waar ook paardenmensen wonen. Verhuurder kan in overleg helpen met groot onderhoud. Echter moet er vooraf eerst flink wat werk verricht worden en sta ik nu op pension waar ik bijna niks zelf hoef te doen. Mijn partner is bang voor alle onderhoud en beren op de weg. Bedoeling is om een medehuurder te zoeken om de kosten te delen en een maatje te zijn voor mn paard.
Wat zijn de voors en tegens?

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:44

Wie doet er de investeringen en het werk voor de verhardingen,paddock en afdak?
Het werk valt op zich wel mee. Even een paar dagen bikkelen en je bent er.
Investering loopt echter snel in de paar 1000 euro...

Ik zou er voor het werk niet tegenopzien. Ik heb zelf mijn omheiningen aangelegd,afsak gemaakt,paddockroosters gelegd,42 kubiek zand verdeeld,rubbertegels gelegd,...

Afdak stond er in 2 dagen. Paddock in een dag.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:49

Duhelo schreef:
Wie doet er de investeringen en het werk voor de verhardingen,paddock en afdak?
Het werk valt op zich wel mee. Even een paar dagen bikkelen en je bent er.
Investering loopt echter snel in de paar 1000 euro...

Ik zou er voor het werk niet tegenopzien. Ik heb zelf mijn omheiningen aangelegd,afsak gemaakt,paddockroosters gelegd,42 kubiek zand verdeeld,rubbertegels gelegd,...

Afdak stond er in 2 dagen. Paddock in een dag.


Afrastering is al aanwezig bij verhuurder net als de palen en aanleg daarvan. Alles wordt correct en goed omheint. Echter betegelen/verharden is voor eigen initiatief en kosten. Afdak idem dito.
Mestafvoer ook zelf regelen maar mestbak is wel aanwezig.
In overleg kan er veel.
Ik neig naar DOEN. Maar er moet wel wat werk verricht worden en de tijd van het jaar is ook niet echt gunstig.