Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:39

Ik zou zeggen doen. Hoe vaak komt zo'n kans voorbij?

Hutcherson

Berichten: 7370
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:47

Newallure schreef:
Ik zou zeggen doen. Hoe vaak komt zo'n kans voorbij?

Je hebt gelijk. Die reden zat ook absoluut in mijn overwegingen.
Ik denk dat ik het qua hoeveelheid werk en tijd prima kan. En dta ik de zelfstandigheid geweldig vind.
Als alles eenmaal staat en is zoals ik het wil dan zal het ongetwijfeld super zijn.
Mocht toch blijken dat het perceel te klein is qua weidegang kan ik altijd nog verder kijken of het op een andere manier oplossen (extra hooi etc). Ik ga het denk ik opdelen in 2 stukken. Stuk verharden. En afdak aan de stal maken voor hooi opslag. De rest ziet er super uit.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:57

Wat doen jullie aan ruwvoer per dag?

Ik voer 2 balen van 20 kg voor 3 paarden per dag. Verdeel in slowfeeders over 2 momenten. Ochtend en avond. En een halve schep basisbrok per paard per dag.

En dan heb ik het over 3 redelijk sobere friezen.

In de zomer uiteraard ook weidegang erbij, maar in de winter blijft het bij paddock overdag en s'nachts binnen.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:24

Annem84 schreef:
Wat doen jullie aan ruwvoer per dag?

Ik voer 2 balen van 20 kg voor 3 paarden per dag. Verdeel in slowfeeders over 2 momenten. Ochtend en avond. En een halve schep basisbrok per paard per dag.

En dan heb ik het over 3 redelijk sobere friezen.

In de zomer uiteraard ook weidegang erbij, maar in de winter blijft het bij paddock overdag en s'nachts binnen.



Hier ook 2 balen voor 3 paarden. Verdeeld over 2 bakken 4 netten voor 24uur. Hangt ook nog een net stro. Haf krijgt vitamine brok en handje muslie. E pony op leeftijd 2 kilo sp geweekt met omega van subli en vitamine brok. Klein paard halve schep bietenpulp ongeweekt, krijgt hij geweekt met schep muslie en vitamine brok.

In de zomer minder hooi en in strook begrazing gras erbij. Staan 24/7 buiten op ruime paddock met schuilstal.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:36

Hier 3 balen voor 2 trekpaarden en een pre.
Momenteel heb ik grote balen hooi (180 lang). Daar doen ze 4 a 5 dagen mee op enkel hooi. Ik geef nu 2 niet al te dikke plakken voordroog los bij en onbeperkt hooi en hoop dat ik met 1 baal hooi dan een week toekom. (Het voordroog is dan met een goede 2 weken op =60 euro ruwvoer per week voor de 3)

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:04

Hier 2 Ijslanders, staan onbeperkt op voordrooghooi en ik doe gemiddeld 26 dagen met een grote baal van ca 450 kg.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:32

Dank je! Vindt het altijd wel fijn om te zien wat wij een beetje op gevoel doen ook overeenkomt met wat normaal is. Ze zien er verder prima uit hoor en het scheelt dat ze lekker een dekentje op hebben en op stal staan s'nachts dus dan hebben ze minder ruwvoer nodig om warm te blijven. In de zomer hebben ze wat meer de neiging om dikker te worden. Maar wil ze niet te lang zonder ruwvoer hebben dus dat is altijd een lastige afweging.

meganx

Berichten: 869
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:34

Hier 2 pakken hooi per dag, ochtend en avond een pak. Ik meng het met stro.
Alles in slowfeeders.
Voor een trekpaard en een tinker.
In februari komt er 2.000m2 aan weide bij, dus dan gaat het hooiverbruik ook naar beneden.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:38

Hutcherson schreef:
Mogelijkheid om afdak te maken voor hooi en bodembedekking. Omringt door weilanden en woningen waar ook paardenmensen wonen. Verhuurder kan in overleg helpen met groot onderhoud. Echter moet er vooraf eerst flink wat werk verricht worden en sta ik nu op pension waar ik bijna niks zelf hoef te doen. Mijn partner is bang voor alle onderhoud en beren op de weg. Bedoeling is om een medehuurder te zoeken om de kosten te delen en een maatje te zijn voor mn paard.
Wat zijn de voors en tegens?



Een medehuurder vind ik lastig maar nu heb ik misschien ook wat een sterke eigen wil en kijk op de dingen :o Dus dat is persoonlijk. Wel zou ik hele goede afspraken maken en ook schriftelijk vast laten leggen.

Stel jij moet eraf of je wilt van het huren af dat dan je medehuurder ook z'n biezen pakt. Schade,wie betaalt als het niet duidelijk is wie het heeft gedaan,etc etc.

Onderhoud.... pff lastig. Ik heb kunststof weidepalen maar dat was wel even een paar weekenden werk om alles te vervangen. Goed draad is duurder dan het draad wat maar een jaar of 2 meegaat maar kost hier zo rond de 250,- a 300,- als ik alles in 1x ga vervangen.

Waterpomp,doet die het in de winter ook?

Ik vind het heerlijk om de paarden aan huis te hebben maar af en toe is het ook wel veel werk.
Lees m'n BP loopt wat te kwallen en eigenlijk kom ik een stroomklok te kort,wat ga ik doen? Weer 200,- uitgeven of niet.







Over hooi,ik weeg nooit.

Ik vul een grote kruiwagen met hooi en desnoods 2 kruiwagens en vul dan de netten en de bak.

Op stal krijgen ze ook weer hooi,nu zien ze er ook goed uit. Beetje te goed misschien :o Maar van het voorjaar wat meer rijden en trainen dan is dat het er zo af.

BarbaLala

Berichten: 9617
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 14:18

Hier gaat er ongeveer 1 baal van 100kg door per 8 a 9 dagen met een Mini en een Haflinger, het wisselt een beetje hoeveel. Is het kouder dan merk ik dat ze meer eten, staan ze ook op gras dan eten ze wat minder.
Ik voer onbeperkt uit slowfeeders; Gooi er standaard voor 2 dagen voer in en vul de netten elke dag weer aan. Als ik dan eens een dag écht geen zin heb om te gaan dan kan dat ook, en als ik dan de volgende dag kom na een dag niet geweest te zijn, ligt er vaak alsnog nog wat.
Ik vind dat ook wel heel erg prettig aan zelfstandig staan; Dat je zelf de soort, hoeveelheid en frequentie bepaalt van het voeren.
Eerder voerde ik 2x per dag omdat ik toen dacht dat ze zich klem zouden vreten als ik onbeperkt zou voeren, maar dat is absoluut niet zo. Integendeel; Ze stoppen vanzelf wanneer ze geen honger meer hebben.
Misschien werkt het juist wel andersom; dat ze juist meer eten als ze weten dat ze beperkt worden in het voer?
I don't know. (Lijkt me best een interessant onderzoek :) )

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:28

Dat is al eens onderzocht en dat klopt. Hebben we hier ook duidelijk gemerkt. Wij begonnen met onbeperkt en de eerste weken was het echt schransen, na een paar weken waren ze er aan gewend dat er altijd wat is. Zie ze regelmatig lekker dutten.

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:13

Ik ben in elk geval blij dat onze paarden op onbeperkt staan en gelukkig zich ook niet volstouwen. Helaas zijn er altijd wel een aantal paarden die bij onbeperkt ook onbeperkt blijven eten.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:17

Die van mij stopt ook maar paar kilo's te laat :')
Is aan de stevige kant maar goed nu geen deken en proberen wat extra te bewegen met hem :o

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:59

Bij mij scheelt het hoe lekker het hooi is. Het huidige graszaadhooi vinden ze minder lekker dan de vorige partij. Dus ze eten nu alleen als ze honger hebben. En als het koud is eten ze ook aanzienlijk meer. Het weidehooi vreten ze het liefst maar door.

StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:43

Hier veeel verschillende pony's vanwege handel. En sommige blijven wel echt door eten en andere die staan gerust na een paar happen te soezen om vervolgens weer door te eten

En daarbij ligt het ook erg aan de samenstelling van de groep en of het daarbij klikt. Ook werd hier kuil meer naar binnen gescranst dan gewoon hooi

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:34

Die van mij eten ook door. Nja verwaarloosd geweest dus waarschijnlijk ook toen amper te eten gekregen. Ze eten ook echt alles op wat in de wei te vinden is. Ook waar er mest ligt eten ze het gras nog op.
Helaas is Ranger nu wel erg dik aan het worden. Morgen nog maar eens vlozaad kuur beginnen. Eind oktober ook gedaan wegens zand in de mest en toen was hij ook zo buikig.
Als je hem van vooraf bekijkt lijkt hij zelfs een drachtige merrie. Maar is toch echt wel een ruin :')

StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:49

Die zou ik dan momenteel volledig van het land afhalen voordat je zandkoliek krijgt.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:57

capopjekop schreef:
Bij mij scheelt het hoe lekker het hooi is. Het huidige graszaadhooi vinden ze minder lekker dan de vorige partij. Dus ze eten nu alleen als ze honger hebben. En als het koud is eten ze ook aanzienlijk meer. Het weidehooi vreten ze het liefst maar door.

Klopt. Ze krijgen mix weidehooi, graszaad en stro.

Hutcherson

Berichten: 7370
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:51

Is het mogelijk om in de zomer twee (e-) ponys te hebben op iets meer als een halve hectare? Ze worden jaarrond bijgevoerd met onbeperkt ruwvoer. Gaat er vooral om dat ze met goed weer lekker de wei op kunnen en dan is de weg naar de paddock en stalling natuurlijk open. Dan kunnen ze kiezen, als ik het perceel verdeel in twee delen zodat de ene wei kan rusten.. Is dat te doen? Of zal dat in n maand leeg zijn?

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:16

Ik kan enkel een indicatie geven van de periode maart-oktober qua hooi op dit moment maar hier aten ze, een fjord en mini pony, ongeveer 3/4ebaaltje (15 a 18kg) per dag, ze kwamen overdag wel ook op de weide, maar hadden 3 verschillende hooiplekken die toch altijd gevuld waren.

Een medehuurder zie ik ook niet meer zitten. Het geeft mij toch meer rust om het op mijn manier te doen, en gelukkig springen de eigenaars af en toe wel in.

Hier heel fijne vooruitzichten voor volgend jaar. In het voorjaar gaan we aan de slag met het voorste stukje van de PP, waar ik dus een stukje wil maken waar ze altijd in kunnen. Ook heb ik terug een shetje die ik mag lenen van een vriendin, die anders alleen staat bij haar thuis. Dat geeft mij heel veel rust, een pony bijkopen wil ik toch zo lang mogelijk uitstellen. En ik kreeg vandaag ook de plannen voor de verbouwing van de schuur. **\O/**

Er komt dus een appartement boven de schuur, waar ik misschien de kans krijg om in te gaan wonen, maar ook de onderkant wordt aangepakt. De "paarden"ruimte wordt meer naar voren geschoven, zodat de opslag dichter bij de weide komt te staan. Ik denk wel dat de oppervlakte kleiner wordt, daarvoor heb ik even jullie hulp nodig. Er wordt 24m2 meter voorzien voor mij. Dat zou opslag zijn incl een stal waar ze bij echt bagger weer ook inkunnen, ze hebben ook een schuilstalletje op de wei. Wat denken jullie? Is dat voldoende? Ik kan nu ook maar hooi stockeren voor een maand dus ik heb nu ook niet de grootste opslagruimtes. Wat ben ik met mijn gat in de boter gevallen met zo'n fijne weide eigenaars, heerlijke mensen. <3 Ik kijk er naar uit om terug te verhuizen!

En daarnaast, fijne feestdagen voor iedereen!

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 21:32

Ik haal morgen een weideruif. Ik ga die plaatsen naast het afdak waardoor er 2 kanten verhard zijn. De 3 de kant liggen er paddockroosters. 4 de kant is modder.
Nu, door de opstelling kunnen ze niet rondom de ruif lopen. Ik kan ev een doorgang open houden,maar niet higa breed vrees ik.
Hoe breed zou de doorgang tussen stal en ruif min moeten zijn? Ze zijn met drie,waarvan ze lineair dominant zijn. (Mijn 10 jarige staat bovenaan,de 5 jarige is bang voor haar. De 24 jarige is de moeder van de 10 jarige en niet bang voor haar maar wel voor de 5 jarige.
Dus weinig risico dat er eentje in het nauw gedreven wordt denk ik.)

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 23:14

@duhelo jij kent je paarden het beste.... waardoor je de situatie kan inschatten. Mijn schuilstal is bijvoorbeeld vrij diep circa 4 meter, maar behoorlijk smal en max 2,5 m. Ook maar 1 uitgang en deze gebruik ik voor 2 mini's en een tinker van 1.43m. Mijn tinker kan hier in keren, maar ruim is het niet ;) Als mijn tinker een mini insluit gaan ze onder hem door. Ik bedoel hier vooral mee dat op papier iets soms niet kan maar als je de paarden kent weet je of het kan of niet.

Hier voer ik uit slowfeeder netten. Eentje in een kist en daarin gaat een 0.5kg per uur en reken dit door naar hoe laat ik er de volgende dag ben. En in de schuilstal hang ik een net met 1 dikke plak (kleine baaltjes) hooi. Op deze manier is er altijd nog iets hooi over Wanneer ik kom. Wanneer ik meer voer trekken ze het eruit om onder te plassen. Heel irritant. In de stal voer ik nu bij omdat ik sinds kort een mini veulen erbij heb staan en liever meer dan 1 eetplek wil. Ik kom denk ik uit op een 14kg voor een kleine tinker en 2 mini's.

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 23:49

Vorige week ben ik met drie paarden naar Italië verhuist waar ik ze op eigen grond heb staan. Wel erg fijn om alles zelf te kunnen bepalen. Hooi was nog wel een dingetje. Er waren twee balen gebracht die compleet beschimmeld waren (en wij in NL maar zeuren om een slecht plekje) en niet het gevraagde gewone hooi, maar ik kreeg luzernehooi. Nu behoorlijk veel betaald, maar wel twee aardig goede balen gekregen. Verder staan de paarden op een (nu nog) weitje/paddock van 20x30m wat ik later om wil toveren in een track. Ze hebben een weidetent om evt te schuilen.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 09:55

Dat verknoeien van het hooi vind ik zo irritant. Ik heb de netten ophangen maar ze trekken gewoon hele plukken eruit om de helft te laten vallen.
In de hooiruif met een net erover knoeien ze een stuk minder,dus hopelijk helpt dat..

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:45

Onze paddock is echt een drama op het moment door de regen. Ze staan nu gewoon op zwart zand/modder. Ze kunnen in de winter niet op de wei omdat deze te laag ligt.

Wat zijn jullie tips om de paddock te verbeteren? Zijn van die paddockplaten iets?

Ze staan s'nachts wel lekker op stal zodat ze toch droog kunnen liggen natuurlijk.