Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:32

Ik heb de tinker en de warmbloed sedert zondag eventjes 24/7 in de weide staan, vanmiddag gaan ze terug naar pension. Hopelijk hebben ze er beide deugd van gehad :) Als het bevalt kan het dat ik dat af en toe tussendoor ook met de 2 shetjes ga doen. Gewoon even lekker grasjes vreten en goed de benen kunnen strekken. Scheelt mij ook een fikse hoop tijd :o

Ja hooinetten en slowfeeders, er wordt zoveel heisa rond gemaakt om voor- en tegens, maar al bij al scheelt het hier ook een fikse hoeveelheid aan verspilling, ze doen langer over dezelfde hoeveelheden, je kan beter bijhouden wat ze eten/24u, er wordt niet geschrokt als een idioot...
Het is wel meer werk met correct ophangen, goed vullen etc maar dat is het me wel allemaal waard.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:42

Ik heb net een ruif gehaald. Rib uit mijn lijf maar levert wel een hoop gemak op.
Eerste dagen zal zonder net zijn. Ik kijk het even aan. Dat ze veel eten maakt me niet zoveel uit maar als er teveel geknoeid wordt gaat er toch een net op.
Zonde om dagelijks een hoop hooi te moeten weggooien,mijn tijd en energie om het op te ruimen en te moeten betalen om het af te laten voeren.
Zonder net id uiteraard wel simpeler. Paar balen erin gooien en ze kunnen weg.
Mss dat ik wel iets beperkter ga voeren kan ik gewoon een dagportie erin doen en kijken wat ze doen. Dan gaan ze ook sneller restjes opeten. Makkelijkste is echter dat ik eens per week kan vullen.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:45

Zo een grote overdekte? Wat fijn! Ben benieuwd of het werk zonder net.

Hier mensen nog creatief geweest met het droge hooiplekken voorzien? Dacht een slowfeeder bak te maken met dak erop, maar wie weet zijn er nog mensen met ingenieuze ideeën!

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:49

Jep, een hele echte weideruif :D.
Zelfmaak overleeft het niet met mijn 1-tonners. Die schuren alles kapot met hun benen helaas...
Ik heb die bij hekkens.be gehaald,is al de derde (niet voor mij maar eentje bij vriendin,eentje op de oude stalling).
Kwaliteit is top,super service en vrij interessant geprijsd (ze hebben ook budget modellen. Die zijn iets kleiner dan standaard en zijn iets goedkoper).

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:21

Wij hebben zo'n palletbox als hooiruif met een aanhangwagen net erover gespannen. Maar helaas zonder dak. Maar goed overdag eten ze ervan en s'nachts als ze op stal staan doen we er een zeiltje over.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:22

De mijne willen geen nat hooi. Zelfs het hooi in een net die natgeregend is willen ze niet meer...

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 22:03

Duhelo schreef:
De mijne willen geen nat hooi. Zelfs het hooi in een net die natgeregend is willen ze niet meer...

Stelletje verwende nesten :')

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:07

Herkenbaar van dat natte hooi. En hooi opeten wat je net van de grond heb gevorkt en in de mest kruiwagen hebt gegooid :roll:

Waarschijnlijk krijgen wij binnenkort een logee erbij en oeff ik had die liever na de winter gehad, even uitvogelen hoe ik dat ga doen met hooi voeren want we hebben maar 1 inloopstal -circa 5 x 8 diep- maar of dat ruim genoeg is om rustig te eten vraag ik mij af....

Wil liever buiten niet bij voeren, veel meer werk en regen....

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 05:55

En je netten tegen de muur ophangen geen optie? In een stap voeren zou ik alleen doen als ie mega is of als ze elkaar al goed kennen

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 08:44

Netten tegen de zijkant kan maar dan moet ik wel weer investeren in andere netten. De hooinetten die ik aan het plafond hang probeer ik al zoveel mogelijk opzij te hangen maar dan zou ik die moeten vervangen voor aanhanger netten oid.

Gelukkig is de ingang net zo breed als het hok dus klem lopen zie ik niet snel gebeuren maar mijn BP kan een paniekzaaier zijn en laat haar nu net de leider zijn :roll:

Dus die dendert soms dwars door m'n oudje en de andere 3jarige heen waardoor de kudde dus ff druk wordt.

Blijf balen dat m'n oudje niet de leiding heeft genomen

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:22

Wat gaat het snel hier, even alles bijlezen hoor :)

Hier alles nog goed onder controle, het hooi gaat hard nu.
Merk dat de paarden ook veel meer drinken zodra ze geen gras meer krijgen.

Hier hangt het net eigenlijk ook vaak in de regen maar ze eten het toch op.
Enkel hooi dat nat op de grond is eten ze niet graag. Ben aan het kijken of ik halve tonnen onder mijn hooinet kan hangen zodat dat dat ook nog eetbaar blijft.


Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:54

Nat hooi eten is echt een ramp idd.

Heb net brichtje van weidebazin. Achterste stuk is volledig afgespannen en paarden mogen er straks al in. Dan hebben ze weer heel groot stuk om af te grazen en staan ze ook droger (geen modder op dat stuk).

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:13

Wat super fijn Art! Het is lastig nu om ze droge voeten te geven.
Mijn land ligt gelukkig een stuk hoger waardoor eigenlijk alleen de kapot gelopen delen echt modder zijn. Ze hebben altijd wel een plekje om droog te staan en liggen.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:24

Mazzelaars! Mijn land ligt laag. Ze mogen nog wel op het achterste stuk al zou het beter zijn om alles af te sluiten,ga mij weer de pleuris slepen van het voorjaar.

Eigenlijk wil ik het wel een keer laten rollen,alle hoefsporen en remsporen dicht.. geen loonwerker in de buurt met zo'n ding helaas.

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:28

En zelf met een auto en een sleep? Het is nu te nat maar zodra het wat droger is sleep ik hier alles zelf met de auto en een sleep ;-) mest verwijder ik enkel van het track. De rest laat ik liggen en sleep ik :o

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:36

Met auto zal ik echt vast komen te zitten _O-

Precies het juiste moment uitzoeken,net niet te nat zodat ik er met de kleine tractor over kan en zo droog dat de grond ook vlakt.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:01

Rib uit mijn lijf maar ze staat er!Afbeelding

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:17

Mooi!

Al zie ik die knappe bruine van linksvoor er wel mee op stap gaan als hij het zou willen _O-

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:47

Knap hooiruif.

Ik ben nog steeds van plan zelf ene te maken. Vind al die te koop zijn eigenlijk wat groot voor 1 paard en 1 kleine D pony. Neemt dan zoveel ruimte in ook op de paddock :')

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:55

Ja. Op de vorige plaats stond een dergelijke ruif op beton en die werd wel eens een paar meter verplaatst als die leeg was.
Nu staat de ruif zelf naast de verharding (in modder met weggetrapt hooi gemengd. Dus een stuk zwaarder) en hoop ik dat ze blijft staan. :+

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:26

ZIet er goed uit Duhelo! Volgens mij smossen ze er toch best mee?

Voor hier is het ook wat overkill en ga ik proberen DIY aan de slag te gaan zoals hierboven gezegd. Wil graag een soort slowfeeder ruif fabriceren voor achteraan en denk aan een kliko voor op een plekje achteraan te zetten, zodat het daar mooi droog blijft. Iemand die een slowfeeder/ruif heeft voor zowel d-pony als shet? Er komt een shetje bij van ongeveer 80 cm en mijn fjord is 1m40. Vroeg mij af hoe hoog ik de slowfeeder max mag maken.

Ik ging vandaag nog eens op bezoek bij mijn plekje. Huidige stalbaas had een 20 tal palen die hij gratis wegdeed, en een drainage buis. Die heb ik gretig meegenomen als reserve en voor de werken in het voorjaar. Ik ben toch blij dat ik op pension ben gegaan, ookal heb ik hem liever meer buiten, zo ziet het er op mijn eigen beheer plekje uit momenteel:
Afbeelding
Ondanks dat ze een betonnen schuilstal hebben had ik me hier toch niet fijn bij gevoeld. Dit stukje wordt in het voorjaar aangepakt, gedraineerd en verhard aan de hooiruif, dus ik hoop dat er daar een mooi droog plekje kan worden gemaakt voor de extremere dagen.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:38

Ik vermoed dat ze vannacht goed gaan smossen idd. Er komt nog een slowfeedernet over.
Op zich is het ook wat overkill. Maar ik heb enkel een goede voerplaats ondet het afdak en kan maar hooi hangen voor 1 dag. Dus iedere dag 3 a 4 balen hooi vullen. (Zeil van kar open. Baaltjes eraf. Weer dichtknopen. Versleuren naar afdak. Netten open en vullen en er weer in)
Neemt toch zeker een halfuur per dag in beslag vooral omdat ik veel moet open en dicht maken (netten. Zeil. Omheining. Poort)
Als ik een keer per week alles kan vullen heb ik het met 30 a 45 minuten volledig gevuld en de rest van de wezk geen omkijken meer naar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 02:14

oef jessol daar zou ik ook niet blij mee zijn. Wat een modderboel. Hopelijk werkt het draineren goed zodat het toch droger gaat blijven.

Ik ga morgen in de doe het zelf zaak gerief halen om hooiruif te maken :) Heb een plan in mijn hoofd wat groot genoeg zal zijn voor mijn 2 paardjes en tegelijk regenbestendig is. (ook inslaande regen zal geen kans krijgen mits ik het goed ineen zet toch haha)

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 12:47

Prachtige ruif Duhelo!
1 vraag alleen; Wtf is smossen? :+ Zo iets als smikkelen?

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:59

Hutcherson schreef:
Is het mogelijk om in de zomer twee (e-) ponys te hebben op iets meer als een halve hectare? Ze worden jaarrond bijgevoerd met onbeperkt ruwvoer. Gaat er vooral om dat ze met goed weer lekker de wei op kunnen en dan is de weg naar de paddock en stalling natuurlijk open. Dan kunnen ze kiezen, als ik het perceel verdeel in twee delen zodat de ene wei kan rusten.. Is dat te doen? Of zal dat in n maand leeg zijn?

Als ze hooi bijkrijgen zie ik niet in waarom het niet zou lukken. Ik heb een 2000 m2 gras voor een haflinger en shet, ik doe dit met strookbegrazing en ze hebben ook altijd hooi in slowfeeders en dan heb ik de hele zomer gras voor ze.

@ Duhelo, hoe hoog is de rand van die ruif? Zou een shetlander van ongeveer een meter hoog er comfortabel uit kunnen eten denk je? Ik vind het mooi, maar ben bang dat het te hoog is voor mn shetter

@ Barbalala, smossen is morsen ;)