Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:12

Paardjes zijn reuzehappy in hun nieuwe stuk weiland
Afbeelding

Vanuit de verste hoek
Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:35

Smossen is knoeien.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:04

Knoeien inderdaad :D

Fangio: ik kan morgen wel even meten. Je kan wel de pootjes hoger en lager zetten. Nu staan ze op het hoogste ivm grote paarden, hogere verharding en wegzakken id modder.

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:11

Duhelo schreef:
Knoeien inderdaad :D

Fangio: ik kan morgen wel even meten. Je kan wel de pootjes hoger en lager zetten. Nu staan ze op het hoogste ivm grote paarden, hogere verharding en wegzakken id modder.


Als je daar tijd voor hebt, graag :j

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:31

Van de grond tot de bovenkant van de voederbak is 65 cm
Van de grond tot de bovenkant van de horizontale buis van het voederrek is 80-85 cm.
Je kan de boel ong 25 cm lager zetten.
Deze ruif is 2x2. Je hebt er ook van 150x150

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:11

Afbeelding
Hier staan ze nog steeds in de wei 24/7. Nattigheid valt reuze mee, het is zand grond. Al is er na de droogte van afgelopen zomer wel echt minder gras. Ik denk dat we vanaf februari wel hooi bij moeten voeren.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:13

Wat fijn pluisbeer. Oktober naar binnen is eigenlijk ieder jaar wel de datum,ene keer een week eerder of later maar altijd rond die tijd s'nachts in de box.

Heb ze vandaag eventjes in de voorste gedeelte van de weide gehad,nu met de vorst kunnen ze daar wat grazen.

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:19

Duhelo schreef:
Van de grond tot de bovenkant van de voederbak is 65 cm
Van de grond tot de bovenkant van de horizontale buis van het voederrek is 80-85 cm.
Je kan de boel ong 25 cm lager zetten.
Deze ruif is 2x2. Je hebt er ook van 150x150

Bedankt! Ik denk dat zeker zo'n kleinere ruif dan ook voor shettemans wel moet kunnen werken. Ik heb toch maar 2 ponies, dus 1,5x1,5 zou moeten voldoen. Weet ik weer waarvoor ik ga werken dus :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:21

Ik had gisteravond ineens natte voeten :')
Blijkt er een zeul te zijn gegraven geweest ooit en deze is er nog steeds. Natuurlijk fijn want dit vangt het water op en voert het naar de naastgelegen beek. Maar minder fijn als je dit niet weet en in het donker naar je pony stapt en erin wegzakt. Was ijskoud dus thuis meteen schoenen en sokken uit gedaan
Afbeelding

Heb de geul gevolgd en loopt dus naar de beek die langs de weides loopt
Alleen het water kan er niet goed naartoe omdat de geul dichtbegroeid is. Ik denk dat ik hem wat ga bijsnoeien en eventueel wat verder uitgraven schuin naar de beek toe zodat er niet teveel water in blijft staan.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:30

Tot wanneer voeren jullie ongeveer hooi door? We hebben 2,5 hectare maar staan nu op een kleiner afgezet stuk met 2 pakjes hooi per dag. Wanneer zou t gras weer beetje gaan groeien, maart?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:40

Tot de paarden het laten staan,ik voer grote balen en probeer het wel in te schatten bij iedere baal die ik van het voorjaar open maak of die nog opkomt.

Soms moeten ze met opzet nachts op stal om het laatste van de baal op te eten :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:44

Die van mij bekijken hun hooi nu gewoon niet meer doordat ze op dat lang gras staan. :')
Zijn zelfs de stal niet eens meer in geweest.
Maar pfoe mesten mogen ze wel eens leren op vaste plaatsen te doen. Ze mesten verspreid over de hele weide. Wat een hels karwei om alles strook per strook af te lopen met kruiwagen en mestboy. Ben véél langer bezig dan gewoonlijk. >;)

Iemand tips of ideetjes om ze op vaste plaatsen te leren mesten? Heb wel eens gehoord dat mest van vreemde paarden kan helpen. Er zijn in het grote stuk waar ze nu op staan enkele plaatsen die ideaal zijn als mestplaats (waar gras minder goed groeit door de bomen langs de kant) en langs de rand is ook nog doenbaar, maar zo in het midden en dan echt overal verspreid is echt vervelend. Zeker in dat hoge gras is het nog eens dubbel zo lastig terugvinden.

Lougis

Berichten: 102
Geregistreerd: 04-01-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 01:01

Heee ik kom ook even binnenvallen als dat mag! Heb het hele topic met enthousiasme doorgelezen. Heb mijn paardjes sinds 2 jaar ook in eigen beheer. Maar wat een werk! Heb onwijs veel geleerd op die tijd (en nog steeds). Ik moet toegeven dat ik een periode wel een serieuze dip heb gehad vorige winter. Het was de eerste volledige winter hier aan huis, we hebben ongeveer 60 are grond voor een pony en een paard van 1.50. De weides waren zuur toen we het huis kochten en hadden te weinig tijd om te investeren ik een goeie wei. Met als gevolg heel de winter hooi voeren maar geen idee hoeveel die 2 konden eten! Ondertussen mogen we de paarden de weide van de buren laten kaal eten waardoor ik dit jaar nog niet te veel heb moeten bij voeren.
Maar denk dat iedereen wel eens een dip heeft en denkt waar zijn we aan begonnen. Zeker wanneer het weken regent en de paarden in de blub staan.
Dan is er nog het probleem met de modder... hier moest iets aan gebeuren! Dus ons laatste projectje is een kleine gedraineerde paddock. Het stuk is 70m2, 20m2 verhard waar de bak met hooi en slowfeerder staat en dan een inloopstal van 20m2.

Foto van hoe het was:
Afbeelding
Aan het werk:
Afbeelding
Afbeelding
Resultaat: (moet nog afgewerkt worden van de zomer)
Afbeelding

Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 03:07

Ziet er goed uit! Hoe heb je dat gedaan? Ik zie puin en worteldoek.. Heb je iets afgegraven of...?

Lougis

Berichten: 102
Geregistreerd: 04-01-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:46

Hutcherson schreef:
Ziet er goed uit! Hoe heb je dat gedaan? Ik zie puin en worteldoek.. Heb je iets afgegraven of...?


Ik denk dat we een 30-35cm hebben afgegraven ongeveer, 15cm is steenpuin dan worteldoek erover en dan paddockroosters van 4cm met nog een 15cm Maaszand overheen. Geen natte voetjes meer gehad *\o/*

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:05

Oef dat zal een forse investering zijn geweest. Ik ben ook zoekende hoe ik een deel van een gehuurt perceel kan verharden. Ik weet niet of er een mogelijkheid is om af te graven.

De situatie:
Het gaat om een kleigrond perceel (met gras natuurlijk) waar de toegangsweg onverhard is (gewoon grasland).
Er moet een stuk van 40-50m2 bestraat worden. Alleen twijfel ik of ik niet een gedeelte van het paddock gedeelte zand moet laten.
Ook komt mijn trailer op de verharding te staan.

Ik wil het low budget houden vanwege het feit dat het huur betreft en er ook nog een afdak gebouwd moet worden.
Wat als afgraven geen optie is... Kan ik dan het beste gewoon wit zand laten brengen en dit verdelen over mn paddock gedeelte. Gedeelte aantrillen en klinkers leggen? Of vragen of iemand dit wil doen? Met youtube kom je ver.. Maar ik zit met die onverharde toegangsweg. Er kan wss geen vrachtwagen komen nu met die natte grond.

Lougis

Berichten: 102
Geregistreerd: 04-01-16
Woonplaats: Limburg

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:17

Goh ik vond het qua prijs meevallen maar als je huurt is het natuurlijk wat anders. Roosters kostte ons 500euro, zand 400euro, worteldoek 55euro en steenpuin 200euro. (Voor mensen die het interessant vinden haha)

Kun je misschien niet de hoogte in? Bv treinbils aan de zijkanten van de paddock en dan ophogen met zand? Dan zou ik wel worteldoek er tussen leggen en vastzetten in de grond zodat het doek niet omhoog komt.
Of toch roosters en die opvullen dat ze net onder het zand staan is denk ik al voldoende. Kun je de roosters altijd terug meenemen moest je er vertrekken. (Klinkers ook trouwens, is alleen een heel werk) Wij hebben achteraf bekeken ook echt overdreven met uitgraven haha.

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:57

Ja de hoogte in kan wel denk ik. Even goede randen zetten en inderdaad iets verzinnen waardoor de grond niet gaat mixen. Ik zat te denken aan randen zetten, wit zand storten, aantrillen, zorgen dat het ietsje afloopt naar de geul en dan bestraten. Maar dan misschien 1 gedeelte niet ofzo.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:54

Ik heb voorbije zaterdag grastegels gehaald. Deze ga ik plaatsen waar het voor de stal modderig wordt en dan ook voor mijn opbergruimte want ook daar wordt het snel een modderbende bij continu regenval.

Is ook een huurweide en gelegen in natuurgebied dus werken met afgraven en puin storten zal hier niet mogen.

Het is hier zandgrond dus hopelijk houden de grastegels het inzakken wat tegen

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:35

Hier voer ik tussen oktober en mei hooi bij, opbouwen en afbouwen zit bij deze periode in. Vanaf maart ongeveer sluit ik de wei af zodat gras kans krijgt om te groeien.

Gaaf zoveel gras nog in deze tijd van het jaar.

Modder hier weinig last van, alleen naar de waterbakken toe best nat. Verder zelfs om de hooibakken heen nog droog. En dat voor kleigrond. Het ligt echt gunstig.

Voor iedereen hier een goed en veilige jaarwisseling. Hopelijk staan alle paardjes rustig en gebeurt er niks. Mijn kudde staat voor 2 dagen in de binnenbak bij nabijgelegen stalling, die hebben dus niks te vrezen.


Afbeelding

marleen_usar

Berichten: 24679
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 23:56

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 03:29

Beste wensen voor 2020!!

Alles goed verlopen met jullie paarden? Niet teveel last gehad van vuurwerk?

Dicht bij mijn paarden werd vuurwerk afgestoken. Ben rond half 1 gaan kijken en trof de paarden rustig in de wei aan. Leken niet gestrest of rondgecrost te hebben. kwamen wel naar me toe maar waren de rust zelve. :)

Zijn wel terughoudend om de grote wei op te gaan sinds vandaag twee weides verderop een merrie staat die continu zenuwachtig langs de draad paradeert en hinikt.
Die van mij hebben daar goed zicht op en willen nu dus niet meer de wei met lang gras op sinds die merrie daar tegenover staat. :')
Bang voor nerveuze merrie maar niet voor vuurwerk :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 04:01

Beste wensen allemaal!
Hoe het elders zit weet ik niet maar op veel plaatsen bij ons in de regio gold een algemeen vuurwerkverbod en voor zover ik kon volgen op FB is dat wel redelijk opgevolgd. De mijne staan op pension en voor zover ik weet is het daar altijd kalm en kijken ze er zelf ook niet van op.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:00

Vlak voor twaalf uur heb ik de kat -buiten kat, t'is een aanloper- vlees gegeven in de schuur en de paarden een voerbak vol met wortels.

M'n ene jonkie dacht aan niks anders meer en de wortelsap zat tot in haar neus _O-

Wit,de oudere merrie is wel wat gewend en zat ook heerlijk te eten,pas toen haar wortels op waren werd ze wat onrustig dus gauw meer wortels in de bak gedaan.

De BP die wou wel paniekeren maar werd wel aardig afgeleid door de wortels al moest ik er wel bij staan.

Vond het super gaan,er wordt aardig wat geknald bij ons en 1 heb ik de paarden in de wei gelaten met oud en nieuw, dat was geen succes, rennen, helemaal door het lint heen, niet rustig te krijgen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:58

Hier waar ik woon was ook totaal verbod en toch werd er massaal geknald. Het belang van Limburg heeft er zelfs een artikel over geschreven.

Waar de paarden staan mocht vuurwerk wel van 23u tot 1u.