Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vilheide

Berichten: 1485
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:02

Gisterenmiddag had ik de wei, waar nog redelijk wat gras staat, al open gezet. Hooinetten gevuld en gisteravond om 22.30 naar de paarden gereden om te checken hoe ze er bij stonden. Beide stonden gewoon rustig te grazen, trokken zich niets aan van het vuurwerk en de soms flinke knallen, het hooi hadden ze nog niet aangeraakt. De verhuurder was ook gewoon thuis dus die liep regelmatig even een rondje over het terrein. Toen we vanmorgen aankwamen hadden ze minimaal van het hooi gegeten. Volgens de verhuurder stonden ze rustig achterop de wei naar het vuurwerk staan kijken. Tenminste wat er van te zien was want het was erg mistig.

Iedereen een gelukkig nieuwjaar!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:35

Hier is de rust IVM die merrie weergekeerd.
Merrie is vanmorgen opgehaald en mijn paarden stonden gezellig weer te grazen in het gras.
Kwamen naar me toe gedraafd toen ze mij zagen <3 daarna gingen ze even met elkaar spelen wat de eerste keer is dat ik mijn oudje zie spelen met Ranger. Hij ging zelfs even steigeren.

Heb ook deze foto's gemaakt de zon kwam eindelijk door en de mist trok wat op tot ongeveer 16u toen verdween de zon weer achter mist.:)
Afbeelding
Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:54

De mooiste foto is mooi. Hier is zelfs meer geknalt als andere jaren ondanks het totaal verbod en het georganiseerde vuurwerk op het dorpsplein. De paarden hebben het gelukkig goed gedaan.

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:22

Ik heb gistermiddag nog even schriktraining gedaan tussen alle carbidfeesten haha. Ging prima. Die van mij reageert niet op het vuurwerk.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:50

Hutcherson schreef:
Ik heb gistermiddag nog even schriktraining gedaan tussen alle carbidfeesten haha. Ging prima. Die van mij reageert niet op het vuurwerk.

Ooh dat is fijn! Hier was ook veel vuurwerk. Ze hebben het eerste half uur wat sprintjes getrokken, daarna werd het minder en bleven ze staan af en toe wat hooi nemend. Toen ben ik weg gegaan.....dus viel mee gelukkig.


Iedereen trouwens de beste wensen voor 2020! *\o/*

Mer1980

Berichten: 18914
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:55

Mijn paarden zijn op oudjaarsdag in de middag op stal gegaan, normaal staan ze 24/7 buiten. Nu had ik ze liever buiten gelaten, maar mijn wei en stallen zitten naast een park en bos met veel hang jongeren en die willen wel eens vervelend doen. Dus vandaar op stal en in de nacht meerdere keren gecontroleerd. Mijn merrie lag gewoon te slapen en de shet en de haf aan het eten.... Het op stal zetten doe ik dus echt alleen tegen vervelende jongeren, mijn paarden kijken er niet naar om en hebben nergens last van, alleen die verrekte jongeren willen wel eens vuurwerk gooien. Dat kan niet als ze op stal staan. De kippen heb ik ook 2 dagen binnen gehouden met hok op slot.

Iedereen de beste wensen!

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:57

Hier is de jaarwisseling ook rustig gegaan, dichtste vuurwerk was op min 10 km afstand dus dat is geen probleem.
Ruif zat lekker vol met hooi, toen ik rond 2.30 ging checken op weg naar huis stonden ze gewoon lekker rustig.

Helaas lijkt het goede (droog en koud) weer al weer over te zijn, vanmorgen was er hier vieze smuikregen.
Mijn oudste staat nog onder een gewoon regendeken, toen het kouder was, was het ook mooi droog dus dan niet nodig om dikker op te leggen. Voor vanmiddag twijfel ik wel, vanmorgen was het wel 7 graden, maar vieze regen en een mottig windje...

pluisbeer

Berichten: 961
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:06

Jullie en de paardjes ook allemaal de beste wensen.
Hier ook rustig verlopen. Bij de paarden is bijna geen vuurwerk.
Toch zetten we ze elk jaar dan in de wei met een hoog Heras hekwerk voor de zekerheid. Dan kunnen ze er nooit over of doorheen.

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:48

Hier lukt het nog niet helemaal met het stroom.
We hebben een aardpen van 2m in de grond geslagen. Het apparaat zou geschikt zijn voor 9000 volt. In totaal hebben we 1000m draad gebruikt ongeveer met 2 lagen.
Direct van het apparaat geeft hij 3000 volt aan. Op de aardpen staat/lekt 2000 volt. Verderop staat er maar 1000 volt op. Het lekt nergens verder..
Iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen?

Caily

Berichten: 12524
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:17

Weerstand/kwaliteit van je draad? Zit de aardpen goed in het vocht? En goed geisoleerd naar het apparaat? Als in, komt verder nergens tegenaan? Goed gemonteerd?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:29

Hier paard met een snee in z'n been
Nergens is prikkeldraad of iets waar hij zich aan kan snijden. Buiten wat braamtakken, maar kan dat zo'n snee veroorzaken?
Dierenarts komt dinsdag. Voorlopig verzorg ik het met honingzalf. Maar is onderaan dik en komt hele tijd wondvocht uit. Haren heb ik weggeknipt.
Onder die korst beneden zit ook een klein gaatje, daar is de wond dus iets dieper. Waarschijnlijk iets daar in de huid gegaan en dan naar boven toe gesneden. Geen idee eigenlijk.

Als foto te erg is zet ik die wel in spoiler

Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:10

Jeetje! Zou dat van een braam kunnen? Ik had laatst ook een bramentak in mijn knieholte hangen en dat gaf een scham... Wel gekke wond. Is het echt die hele 'scheur' die je ziet op de foto?

Ik heb nog even advies nodig.
Ik sta nu op pension en baal ervan dat ik weer met dezelfde frustraties kom te zitteb zoals op elke andere pensionstalling die we eerder hebben gehad. Te weinig ruwvoer, flut ruwvoer, hele dag in de modder of juist te weinig buiten. Altijd hetzelfde.
Nu krijg ik de kans op een klein perceel te huren. 10 km bij mn huis vandaan, ik ken de buurt, paardenmensen rondom, stroom en licht aanwezig, pomp met water is aanwezig. Bak aanwezig met verlichting, en ik mag stuk bestraten en aanbouwen voor opslag hooi etc.
Ik mag ook onderverhuren eventueel.
Maar alles moet verder zelf betaald en aangelegd worden. Bestraten is voor eigen kosten, net als paddock omheinen, zelfdrinkers aanleggen etc. Geeft niks, maar het is huur... Dus wil ik de kosten laag houden.
Ik ga opzoek naar een medehuurder of een eigen paard erbij.
Echter twijfel ik echt over de kosten.
Perceel is €300 en dan nog ruwvoer. Wil graag goed hooi met eventueel voordroog gemixt en dan onbeperkt.
In de winter op de bestraatte paddock en zomer op de wei.
En natuurlijk nog de kosten voor bestrating, zand etc.

Ik wil dit zo graag proberen maar het is ook heel eng! Die stap is eng. Zeker omday ik nu alles heb qua faciliteiten maar ik heb ook het 'gezeur' zeg maar...

What to do. Gewoon springen en proberen of toch safe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:15

Hutcherson schreef:
Ik heb nog even advies nodig.
Ik sta nu op pension en baal ervan dat ik weer met dezelfde frustraties kom te zitteb zoals op elke andere pensionstalling die we eerder hebben gehad. Te weinig ruwvoer, flut ruwvoer, hele dag in de modder of juist te weinig buiten. Altijd hetzelfde.
Nu krijg ik de kans op een klein perceel te huren. 10 km bij mn huis vandaan, ik ken de buurt, paardenmensen rondom, stroom en licht aanwezig, pomp met water is aanwezig. Bak aanwezig met verlichting, en ik mag stuk bestraten en aanbouwen voor opslag hooi etc.
Ik mag ook onderverhuren eventueel.
Maar alles moet verder zelf betaald en aangelegd worden. Bestraten is voor eigen kosten, net als paddock omheinen, automatische drinkbakken aanleggen etc. Geeft niks, maar het is huur... Dus wil ik de kosten laag houden.
Ik ga opzoek naar een medehuurder of een eigen paard erbij.
Echter twijfel ik echt over de kosten.
Perceel is €300 en dan nog ruwvoer. Wil graag goed hooi met eventueel voordroog gemixt en dan onbeperkt.
In de winter op de bestraatte paddock en zomer op de wei.
En natuurlijk nog de kosten voor bestrating, zand etc.

Ik wil dit zo graag proberen maar het is ook heel eng! Die stap is eng. Zeker omday ik nu alles heb qua faciliteiten maar ik heb ook het 'gezeur' zeg maar...

What to do. Gewoon springen en proberen of toch safe?


Wat is de oppervlakte van het perceel? Bertje afhankelijk daarvan of je 1 of 2 medehuurders erbij kan nemen? En wat betaal je nu als ik vragen mag? En moet je er nu elke dag heen of zie je dat zitten?
Wel ideaal hoor als je alles zelf kunt bepalen!

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:17

Hoe groot is het perceel? Opzich vind ik 300 euro per maand erg fors. Zeker omdat alles er nog bij komt en onderhoud gaat je ook het nodige kosten. Dat is te overzien als het een groot perceel is zodat de paarden zomers voldoende gras hebben en het groot genoeg is om een onderhuurder te zoeken.

Maar als het klein is dan zou ik verder zoeken. Voor 300 euro moet je toch wel een goede pensionstal kunnen vinden? En desnoods zelf wat hooi bijkopen?

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:27

300 vind ik aan de prijs. Hoeveel m2 land heb je daarbij?
Mijn ervaring is dat je met een halve hectare per paard en minstens 2 a 3 paarden ongeveer 4 a 6 maand kan voeren van enkel gras.
Dat scheelt serieus in je gemiddelde van je maandprijs.
Indien geen gras kan je rekenen op 60 a 90 euro per maand aan hooi per paard. (Afgaand op een klein baaltje aan 3 euro per paard)
Met 2 paarden komt dat op 240 per maand. Als je echter minstens 1 hectare gras hebt zou je op 195 per paard zitten.
Aan deze prijs zou ik er minstens 3 willen stallen,zeker als de rest voor jouw rekening komt.

Met gewone paarden kan je wel af met een betegelde verharding. Die tegels kan je vaak voor een prikje op marktplaats vinden en kan je nadien uitbreken.
Als je het basic wil houden:
Gratis tegels zoeken.
Een opleggereznd aan 450 euro
Ev paddockroosters aan 15 per m2.
Ik zou minsténs 32 m2 betegelen. Als je een weideruif aanschaft die in het midden kan (onbetegeld) en rondom rond 2 meter betegelen heb je een verharding van 6x6.
Met 1 oplegger (18 kubiek) kan je 90 m2 in zand doen van 20 cm dik.
Onder je tegels heb je voldoende met 10 cm.dus 3 kubiek daarvoor. Heb je 15 kubiek over = 75 m2.
Stel dat je 20 a 40 m2 doet in roosters kost je dat 300 a 600 euro. De rest zou ik het zand gewoon zo op de grond storten. Dat houdt het wel een aantal jaar prima als je het dik genoeg legt.

Met 1000 euro zal je qua bodem al een heel prima plaatsje kunnen maken.

@art: rare schram idd. Ik zou het onderste stukje waar vocht uit komt open houden zodat de viezigheid eruit kan.

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:49

Het gaat om een stuk van grofweg 40 meter breed en 90 meter lang. Dat is dan alleen weiland. Daarnaast is er nog een stuk van 25-30 meter breed en 50 meter lang dat ik eventueel wil verharden. Mijn paard wordt vrij snel erg fors van gras dus dat hij niet hele dagen in de weide kan lopen maakt niet zoveel uit. Ik voer dan gewoon hooi onbeperkt.
Ik vind het wel uniek dat er een bak bij ligt met verlichting en drainage. En het is dichtbij huis. Zovaak staan hier geen percelen te huur.

Qua bestrating dacht ik eraan om worteldoek te leggen en daar 20 cm wit zand op te doen met bandjes (zodat er een duidelijke rand is zeg maar) en dan omheinen met weidepalen en band.
Een gedeelte laat ik dan zand. Afwisseling van ondergrond.
En dan het zand aantrillen en iets schuin af laten lopen naar de sloot. En daarop dan klinkers oid. Die zijn makkelijk verplaatsbaar en eventueel zelf te leggen.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 05-01-20 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:51

Om welke regio gaat het?

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:53

capopjekop schreef:
Om welke regio gaat het?


Gelderland oost/midden

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:02

Ik zit zelf ook in Gelderland. Voor de hoeveelheid grond vind ik het wel fors aan de prijs. Maar anderzijds als je echt een goede bak hebt die het hele jaar fijn te rijden is dan is dat ook wat waard.

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:21

capopjekop schreef:
Ik zit zelf ook in Gelderland. Voor de hoeveelheid grond vind ik het wel fors aan de prijs. Maar anderzijds als je echt een goede bak hebt die het hele jaar fijn te rijden is dan is dat ook wat waard.

Daar zit ik ook een beetje mee. Natuurlijk heb ik het liefst ook 3 hectare maar die bak ligt er goed bij. Pkus het stalgebouwtje is prima, ruime stallen die als inloopstal gebruikt mogen worden. Plus het ligt beschut in een ongeving waar controle is. Niet in de middle of nowhere. Opzich echt een fijn plekje.

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:39

Moet je er verder qua omheining nog veel aan doen of heb ik daar overheen gelezen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:41

De schram gaat idd tot helemaal bovenaan. En vanonder dus een diepere wond.

Voor nu zei de dierenarts dat ik goed bezig ben met uitspoelen (ontsmettingswater) en honingzalf. Dit morgen ook doen en dinsdagmorgen komt de dierenarts zelf langs.
Ik durf de korst er eigenlijk niet vanaf te halen. Bang dat het dan lelijk gaat bloeden ofzo.

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:43

Moet je er verder qua omheining nog veel aan doen of heb ik daar overheen gelezen?
Ik zit ook omgeving veluwe en ook zoekende geweest naar een plekje. Prijzen variëren van 60 euro per maand voor een hectare tot 225 per maand voor een halve hectare. Het is fijn dat er een stal is En een bak en dat er eea mogelijk is.
Maar toch wel veel geld voor zo een klein stukje..

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:51

Je hebt dan 3600 m2 weide. Met een goede piste en een stal.
Als je er 3 paarden mag opzetten lijkt me het wel een goede prijs. Dan heb je stal met weiland en piste voor 100 euro per paard.
60 euro hooi per maand en krachtvoer . Dan kom je ruim onder de 200 euro per paard uit en je kan het werk met 3 personen delen. Daarvoor zou ik het wel doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:33

Ik kan helaas niks zeggen over die bepaalde ligging van de weide. Ik ken niks van Nederland en hoe de gronden daar zijn.

Ik heb geluk met mijn weide, 1,3HA voor 70€/paard. Rijbak op wandelafstand en direct op wandelroutes doorheen natuurgebied.

Er zijn in deze omgeving/provincie nog weides te huur. Maar voor nog geen 4000m2 ook dik aan de prijs variërend van 150-300€/maand zonder rijbak of stromend water dan nog.
Stromend water heb ik ook niet, maar weidebazin zorgt zelf voor water dus daar hoef ik zelf geen zorgen om te maken.

Ik schrik soms wel van de gevraagde prijzen voor een klein stukje waarbij jaarrond gras aanbieden lastig wordt.