Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18959
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:45

Hier ook gelukkig alles goed gegaan. Ik was bang voor de jonge bontjes maar geen pure paniek. Ze hebben wel gerend, maar niet extreem. Zelf kon ik er niet bij zijn, wel camera erop en meisje die bij mij veel verzorgt en een pony heeft staan is er vanaf 23.30 tot 01.15 bij geweest. En de ochtend om 7.30 kreeg ik weer een update dat alles nog op 4 benen stond.

Vorig jaar ging het helaas nog mis omdat een eencellige een vuurwerkbom op 30 meter van de paarden gooide in de middag op nieuwjaarsdag. Hoppa 1 paard ook het hek, veearts alles erbij 450 euro armer. Paard is wel weer in orde maar je hebt gewoon niemand waarop je het kunt verhalen. Die gasten zijn er meteen vandoor....

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 11:46

Mijn doelen voor 2024 mbt dit topic en de paarden;

Qua stalling:
- Vloer zadelkamer en stallen herstellen
- Bakje laten frezen
- Rotte palen vervangen
- Stroomdraden waar nodig netter verbinden en spannen.
- Automatische drinkbakken in de stallen vervangen
- Nieuwe zadelkast maken
- Verlichting vervangen

Qua paarden:
- Nachtje op stal slapen vd zomer
- Mijn paard verder beleren
- Simpelweg nóg meer genieten van ze!

Ik heb vorig jaar de drinkbakken in de stallen vervangen voor nieuwe, maar die lepels gaan zó stroef dat de paarden het zelf niet kunnen bedienen, dus toch maar over op kunststof bakken denk ik.

marleen_usar

Berichten: 24693
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:13

Echt doelen heb ik nog niet, mijn dochter gaat na 5 jaar thuis te zitten werken. Dus ik moet kijken hoe dat voor mij zal zijn, ik weet ook nog niet hoeveel dagen ze gaat werken. Dus doe ik in iedere geval in de ochtend alleen de paarden, wij zijn ook gastgezin voor een Bulgaarse stichting, en zelf hebben we ook 4 hondjes en 3 poezen. En ik heb dagopvang voor hondjes, en ik werk daar naast ook thuis. En we zitten in de muziek daar gaat ook tijd in zitten, en ik weet nog niet wanneer ik geopereerd ga worden ik mag dan 6 weken niks doen. Dus mijn doelen zijn nog niet duidelijk wat betreft het land en de paarden.

Amber_anne

Berichten: 6963
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:27

Voor de stal:
-troep afvoeren
-schuilstal vervangen
-hek schilderen
-tuinhuisje voor onszelf

Paard:
- door het dorp rijden
- springen
- 1 oefen wedstrijd op andere locatie

Mer1980

Berichten: 18959
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:08

Zucht, door de storm zijn er meerdere dakplaten gesneuveld en verspreid over de wei en paddock. Geld gaat ook dit jaar weer in grote overvloed naar onderhoud.

Mijn doel voor dit jaar is de stroom aansluiting krijgen. Heb de toestemming net gekregen. Dan moet de verlichting worden aangelegd.

De wei moet deels worden doorgezaaid. Ik was te laat afgelopen jaar, toen werd het te nat en te koud.

Drainage moet worden doodgespoten, kippenhok vervangen, ratten moeten echt worden aangepakt. Dak aan 1 zijde aangepakt, dak van de stro schuur deels vervangen. Pfffffff ik ben zo failliet.

Rocamor

Berichten: 11014
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:22

Kak van je dak zeg!! Zo zonde van tijd en geld...

Als je een goed advies hebt mbt de ratten, ik hou me aanbevolen.

Ik vang er gemiddeld 2 per maand (in de afgelopen 4 jaar, braaksmiley)

Mer1980

Berichten: 18959
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:42

De ratten kijken mij gewoon aan in het kippenhok. Ik heb een nieuw hok gekocht. Die moet ik eerst plaatsen. Dan stort ik een betonnen vloer en daarna laat ik een rattenvanger komen met fretten enzo. Ik heb een offerte opgevraagd.

Amber_anne

Berichten: 6963
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:45

Gatverdamme wat vies die ratten

Succes met het dak, mooi balen. Wij hebben er op sommige plekken zware stenen op. Niet mooi maar anders ligt het ook overal

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:53

Hier ook last van terugkerende ratten

_Tarzan

Berichten: 11246
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:58

Hier ook altijd enorm last gehad van ratten.
Ik heb een kat aangeschaft, nou geen rat of muis meer gezien sindsdien. Echt beste remedie tegen ratten die ik tot nu toe heb gevonden :D

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 22:14

Hou op over ratten, afgelopen week 1 in een drinkbak gevonden, verdronken %)
En ze hebben hier gangen gegraven onder de tegels van de zadelkamer en stallen waardoor alles Schots en scheef ligt en verzakt. Drama. Elke keer als ik denk dat ze weg zijn komen ze weer terug.

Wat balen van je dak Mer! Wel fijn dat je stroom gaat mogen aanleggen!

Mer1980

Berichten: 18959
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:58

Mijn kat is gejat.... Die was zo lief dat mensen zijn gaan voeren en nu komt ie dus niet meer terug. Ik weet ongeveer waar hij zit, maar tegenhouden lukt toch niet, ik kan hem ook niet binnenhouden. Onwijs vervelend maar niets aan te doen. Binnenkort briefjes in de bus doen bij de mensen waarvan ik vermoed waar hij zit dat ze zijn paspoort op mogen komen halen. Dan zoek ik van het voorjaar wel een nieuwe muizen vanger. Zucht .. de ratten hebben bij mij ook gangen gegraven en de boel laten verzakken. Arghhh

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:00

Sinds het bij ons netjes opgeruimd is (geen natte, smerige schapenstallen meer, allemaal weggehaald) én wij een stalkat hebben, zie ik weinig ratten meer. Mesthoop wordt ook beter bijgehouden, dat scheelt ook....

Zit verder wel middenin de natuur en aan (stromend) water, dus beestjes horen er ook wel bij... Maar onze kat pakt ratten. Hij vreet ze niet op, maar ze gaan er wel aan...

Rocamor

Berichten: 11014
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:02

Hier ook, op gegeven moment had ik er 5 in 1 box op de camera.

Vijf %)

En niet denken dat ik ze te pakken krijg hè.

Heb nu vlas in de stallen dus smaak die krengen wel. Ratten en muizen. Dus laatste lopen in file in de klemmen overigens.

Alles schots en scheef door die rotratten. Er lopen zat buurtkatten in hier rond. Wellicht moet ik toch maar zelf een kat kopen en opsluiten :+ die heeft dan een lopend buffet

Ik zit op een eiland van net geen half ha, aan de andere kant van de sloot ligt tig ha fruittuin, dus ik kom er nooit helemaal af

Hutcherson

Berichten: 7463
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:32

Brrrr had op mn vorige stal (eigen beheer) ook ratten. Die schoten altijd weg onder de tegels in de zadelkamer. Hier lag natuurlijk mn voer (in bakken) en hooi en was het wat warmer. We hadden wat vallen gezet maar vond af en toe een veldmuisje. De ratten kwamen niet in de buurt. Je zag ze ook gewoon over de weide rennen en wegschieten in de drainage in de zomer. Moeilijk te bestrijden die dieren.

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 01:08

Mag ik even binnen vallen met een vraag?

Volgende week staat er flinke vorst op de planning, wie weet voor hoe lang. Door verbouwing heb ik nu een enorme overbrugging van de kraan naar waterbakken met tuinslangen. Al die slangen dagelijks oprollen en uitrollen is geen doen, deels liggen ze ook begraven. Het terrein is niet geschikt om met kruiwagen te lopen. Voor nood staan er wel 1-2 ibc vaten onder de regenpijp. Maar als die al vol zijn, ben ik daar met 4-8 dagen wel doorheen.

Nu stroomt m’n sloot bijna over dus ik overweeg gewoon water op te pompen. Moet ook kunnen als de pomp onder een laagje ijs ligt wellicht? Of werkt dat zo niet? Ik heb alleen totaal geen verstand van pompen. Wat voor iets moet ik dan hebben? Ik heb ook geen stroom momenteel. Of houdt het dan al op? Moet het natuurlijk ook nog in de waterbakken zien te krijgen.

Een creatieveling hier? Ik app net m’n verhuurder, en die appt heel geinig terug dat hij de kraan niet gaat afsluiten. Heel aardig, maar daar heb ik dus (denk ik) niks aan :=
Los van dat hij wellicht na het vorige maand kapot vriezen van de (net nieuw aangesloten) kraan op de achtergevel (die dus eigenlijk voor mij was), beter zou kunnen weten

Anastasia24

Berichten: 2738
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 01:30

Op onze wei hebben we een neuspomp, is dat niet iets? Heb het zelf niet gebruikt want vond het water niet vers, weet niet hoe dat in de sloot is? Leren ze volgens mij snel genoeg. Hoeveel paarden heb je? Hier sjouwde ik voor 2 paarden 2 van die 20 liter kannen. Samen met het regenwater dat je opvangt evt. te doen? Quin tuinslag, kun je die niet evt. iets laten aflopen zodat het water eruit komt, oprollen is indd geen doen maar gewoon even van achter naar voor al het water eruit laten stromen. na de vorst weer begraven?
Lastig hoor, :j

Qua ratten; Volgens mij is mijn lijnzaad 5liter fles door die beesten aangevreten, zie ze verder niet, ook niet in het hooi, maar zit opeens een aangeknaagt gat in? Vond het zo vreemd, :') Beetje zonde ook, een andere plastic afsluitbare bak is ook al kapot geknaagd. Weet niet wat ze zoeken want eten zit toch echt in stevigere voertonnen.

Hutcherson

Berichten: 7463
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 02:57

Oei lastig.
Voorheen had ik een grondwaterpomp die in een geisoleerde kast stond met daarbij een kacheltje waar we ook een thermostaat aan hadden gehangen. Kacheltje ging automatisch aan als de temp onder 3 graden kwam geloof ik en weer uit bij plus 5 graden.
In datzelfde hok had ik een korte slang (zoon dikkere tyleen slang) opgerold liggen. Die kon ik er zo uitpakken en gebruiken want ook die was 3—5 graden.

Nu heb ik een verwarmde vlotterbak die direct aan de andere kant van de muur zit als waar mn grondwaterpomp (weer met kacheltje en thermostaat) staat. Dus raakt niks gevroren. Behalve mn 220liter vlotterbak maar die koppelen we dan af.

War ik in jouw geval zou doen is een dompelpomp in het water hangen en daarmee je ibc vaten vullen.
Let wel op dat als je paarden kraanwater gewend zijn en dan ineens natuurwater krijgen dat de kwaliteit kan afwijken.

Je hebt ook van dat verwarmde draad die je om je leidingen heen kunt doen. Die had ik voorheen ook maar alsnog bevroren mn niet verwarmde waterbakken :').
Hoeveel meter moet je overbruggen? Kan je een waterpunt maken dichter bij je kraan?

wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:59

Ik geef mijn paarden water met een dompelpomp in de sloot heb hier ook geen stroom en kraanwater maar met een accu en zonnepaneel werkt het aardig goed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder zag ik nog wat doelen voorbij komen en ook hier moet nog genoeg gebeuren

- paddocks van een extra laagje zand voorzien
- planken aan de onderkant van de paddocks
- schuilstallen uit elkaar en dan betonplaten eronder (staan nu zo op de klei en inmiddels al een cm of 15 in de grond)
- stuk land opnieuw inzaaien
- voor ipv tegels betonplaten
- bak voorzien van een rand
- nieuwe fruitbomen plaatsen

Mijn eigen doelen zijn nu voornamelijk mentaal weer helemaal op de rit krijgen en mijn doel met mijn paarden zijn

- Ehnlay naar het Z2 met winst
- Kallistos naar het Z
- Rebel van de zomer beleren en een leuk huisje voor vinden

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:17

Wij gaan binnenkort verhuizen naar onze nieuwe droge plek!
Weet iemand toevallig nog een hooileverancier in de omgeving van ugchelen/hoog buurlo die verpakte balen kan brengen?

Amber_anne

Berichten: 6963
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:46

Staan er mensen met paarden in de buurt? Hier wisten de buren een hooi Leverancier die niet adverteert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:57

Amber_anne schreef:
Staan er mensen met paarden in de buurt? Hier wisten de buren een hooi Leverancier die niet adverteert


Goede tip, dankjewel!

_Tarzan

Berichten: 11246
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:42

Mer1980 schreef:
Mijn kat is gejat.... Die was zo lief dat mensen zijn gaan voeren en nu komt ie dus niet meer terug. Ik weet ongeveer waar hij zit, maar tegenhouden lukt toch niet, ik kan hem ook niet binnenhouden. Onwijs vervelend maar niets aan te doen. Binnenkort briefjes in de bus doen bij de mensen waarvan ik vermoed waar hij zit dat ze zijn paspoort op mogen komen halen. Dan zoek ik van het voorjaar wel een nieuwe muizen vanger. Zucht .. de ratten hebben bij mij ook gangen gegraven en de boel laten verzakken. Arghhh

Dat is heel erg balen zeg! Ik heb er een die naast de mijne is komen aanlopen en blijft dus heb er nu 2, nog beter voor de ratten :')

Ik had overigens ook buurtkatten maar toch een rattenplaag, een eigen kater bleek de oplossing :D

Cailey, hier ook een dompelpomp, die zit in m'n IBC waar ik regenwater opvang, de pomp werkt op een accu ivm geen stroom, het enige probleem is dat m'n kraantje bevriest en ik dan nog geen water krijg als het vriest := maar het systeem werkt perfect!

Ik ben overigens onder m'n meeleessteen uitgekomen :')

Wpaard

Berichten: 481
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:57

Ik heb een grondwater pomp tot mijn beschikking. Nu gaat het binnenkort weer vriezen. Iemand een idee om dit niet te laten te bevriezen? Ik zat te denken om oud beschimmeld hooi eromheen te leggen zodat het een beetje warm blijft of helpt dit niks..?

Sorry dat ik me nog niet voorgesteld heb. Ik ben Wendy en heb 3 ponys lopen in yde (drenthe) en huur een land van 0,75 hectare.

Mer1980

Berichten: 18959
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:18

Een dompelpomp op accu klinkt wel heel interessant, ben wel benieuwd naar hoe dat zit qua systeem...