Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:07

Pomp hangt in het water, gaat een stroomkabel naar de accu, die naast de IBC ligt en een slang waar het water door gaat, die heb ik zo gekoppeld dat ik in de stal en buiten open kan zetten met een kraantje, dus pomp aanzetten, kraantje open en je krijgt water, wel niet vergeten het kraantje weer dicht te draaien :+

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:14

Wpaard schreef:
Ik heb een grondwater pomp tot mijn beschikking. Nu gaat het binnenkort weer vriezen. Iemand een idee om dit niet te laten te bevriezen? Ik zat te denken om oud beschimmeld hooi eromheen te leggen zodat het een beetje warm blijft of helpt dit niks..?

Sorry dat ik me nog niet voorgesteld heb. Ik ben Wendy en heb 3 ponys lopen in yde (drenthe) en huur een land van 0,75 hectare.


zit er een kast of iets omheen?
Wij hebben een kacheltje in de kast waar de pomp in staat die aan gaat als de temperatuur onder de 3 graden komt.

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:32

Klinkt handig, ik ben benieuwd waar je zoiets koopt een linkje?

Wpaard

Berichten: 481
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:42

Hutcherson schreef:
Wpaard schreef:
Ik heb een grondwater pomp tot mijn beschikking. Nu gaat het binnenkort weer vriezen. Iemand een idee om dit niet te laten te bevriezen? Ik zat te denken om oud beschimmeld hooi eromheen te leggen zodat het een beetje warm blijft of helpt dit niks..?

Sorry dat ik me nog niet voorgesteld heb. Ik ben Wendy en heb 3 ponys lopen in yde (drenthe) en huur een land van 0,75 hectare.


zit er een kast of iets omheen?
Wij hebben een kacheltje in de kast waar de pomp in staat die aan gaat als de temperatuur onder de 3 graden komt.


Nee er zit geen kast omheen..

wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:25

Hoe gaat het bij iedereen met de vrieskou

Hier meerdere keren per dag ijs verwijderd uit de waterbakken al vonden de paarden het niet erg want die mochten weer ff op het land vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:31

Hier was het ook de bedoeling dat ze morgen even op het land kunnen. Toch bevroren.

Maar zag net de fructaanindex....

veranadautje
Berichten: 1296
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 01:42

Hier staan ze 24/7in de wei maar met dit soort dagen extra suikerbalans

Hannanasjuh
Berichten: 269
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:03

Hey leuk een topic voor mensen met paarden in eigen beheer. Ik ga mee lezen en kletsen :D

Iemand geïnteresseerd in hoe wij staan? Dan typ ik er even een verhaaltje over.

De vrieskou vind ik persoonlijk erg fijn. Even geen modder meer. We hebben een verwarmde drinkbak en voor de zekerheid een gevulde ton van 90l weg gezet.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:13

De vrieskou vind ik fijn bij mijn trekpaarden, maar daar heb ik een heel stuk verhard en het zandstuk is altijd relatief effen.
Mijn ander paard op doe het zelf heeft een box voor de nacht en overdag buiten op de paddock, met de nattigheid was dat een blubzooi (en we mogen niks verharden, storten of panelen leggen), en nu met de vries is dit erg gevaarlijk opgevroren. dus durf ik ze niet buiten te zetten (zowel voor hoefkneuzingen als blessures als ze zich verstapt.)
Gisteren even geweest wandelen, vanavond laat ik ze een uurtje in de piste (heb net drie werkdagen op locatie, wat niet zo handig is.)
Misschien dat ik woensdagavond even de binnenpiste boek zodat ze daar even kan gelongeerd/gereden worden.
Donderdag en vrijdag werk ik van thuis, dus dan kan ik ze wel een paar uur in de piste gaan loszetten en hopen dat ze zich wat rustig houdt.

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:23

Hier lopen ze gewoon 24/7 buiten en is de ondergrond ook niet overal even vlak. Ik merk dat ze zelf heel voorzichtig zijn. Ze kennen de plekken. Dagelijks laat ik ze even in de wei. Vooral zodat mijn merrie even kan stuiteren als dat nodig is.
Verder voer ik op veel verschillende plekken op de track. Dit maakt dat ze veel lopen en daardoor ook aardig energie verbruiken, dus minder behoefte aan stuiteren hebben.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:06

Hier ook gewoon lekker buiten 24/7. Ze weten precies wat wel en niet kan, passen zich prima aan.
Had de paddock gelukkig al redelijk recht geharkt voor het ging vriezen, dus hier geen heftige kuilen. Paddock was ook goed opgedroogd gelukkig.

Het verharde stuk is ook niet glad verder en onze stal zorgt voor goede beschutting tegen de wind.

Blij dat ze kunnen genieten van de zon en hun vrijheid. Met genoeg te knabbelen is het goed te doen zo.
Heb wel heftigere winterperiodes meegemaakt in vele jaren... :)

Sterkte voor degenen met meer gedoe!!

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:41

Hier gewoon op de paddock waar ze altijd staan, het heeft gesneeuwd dus m’n andere paddock is te glad nu ..
Afbeelding

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:04

@hannanasjuh ik wil jou verhaal wel lezen, je kan hier echt iets van elkaar leren.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:18

Als ze 24/7 buiten liep maakte ik me daar ook geen zorgen in, maar dan had ze wel vlakke stukken om op te staan en te liggen. Op deze plaats heeft ze dat niet, en dat vind ik niet ok.

veranadautje
Berichten: 1296
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:31

Heerlijk weer dit.
Mijn kleine man Dacht nog even bij te kleuren.
Afbeelding
Afbeelding

Hannanasjuh
Berichten: 269
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:30

Onze verwarmde waterbak was alsnog bevroren. Waarschijnlijk hebben ze alleen uit de noodwaterbak gedronken en heeft het daardoor de kans gehad om dicht te vriezen. Het is nu weer ontdooid iig.

Daar komt ie dan @marleen_usar
Onze plek in eigen beheer heeft een 3 stallen met verharding middels beton platen. 1 stal gebruiken we voor het hooi en de andere 2 zijn inloopstallen. De betonplaten brengen de 3 paddocks met elkaar in contact wat erg handig is met mestscheppen of zoals nu met alle blubber. Dan zetten we alles open en hoeven ze niet om te lopen en door de blubber heen.

De 3 paddocks zijn behoorlijk goed met regenwater afvoer en tot nu toe hebben we zelfs 1 paddock droog weten te houden. Deze paddock heeft ook een kleine weide. We hebben koudbloeden dus gras is niet echt prio.

1 paddock is altijd erg snel nat en daar hebben we een wadi gegraven en in de naast gelegen "weide" aka grasstrook, wilgenboompjes geplant. Ik had paddockplaten besteld voor die paddock, maar waren niet meer leverbaar. Toen was het al weer half december en heb ik het maar even laten zitten.

De 3e paddock gebruik ik soms als rijbak, maar die heeft deze winter niet goed overleefd. Te nat en dan wordt de bovenlaag glad. Volgende winter wil ik hier misschien zand in storten, afhankelijk of we een huis hebben gevonden, waar ze aan huis kunnen staan.

Onze paddocks zijn met flink hekwerk afgezet door de eigenaar waardoor we overal en nergens hooinetten kunnen hangen. Super handig!

Er hangt een wifi router op 4g kaartje met 1 gigabite voor de camera's die er hangen. Gewoon buitencamera's van de action. Dit werkt zo fijn dat we daardoor ook eens een dag kunnen overslaan.

We betalen 400 per maand incl. Stroom en water voor 2500 a 3000 m². Ik heb het nooit na gemeten.

We hebben dus 3 paddocks met 3 stallen. Een berghok voor de zadelkasten en chemisch toilet. want ik moet echt altijd plassen, en er ligt niet altijd vulsel in de stallen. en veel hoekjes achter een bosjes liggen, nog steeds op het zicht van de straat :+

Dan hebben we nog een verwarmde zithoek van ongeveer 3 bij 3 meter Dus super fijn om even op te warmen of te werken achter mijn laptop.

Mestafvoer doen we iedere week met een kiepkar bij een boer in dezelfde straat.

Toen we deze plek over name van kennissen hebben we wel flink geïnvesteerd qua geld want hun hadden al veel werk verzet.
Van stroomapparaat tot mestkar hebben we over gekocht voor echt een matsprijs. Uit mijn hoofd iets van 2500 euro. Als we hier weg zouden gaan kunnen we er dus ook weer voor kiezen om alles door te verkopen of alles mee te nemen. Ik verwacht eigenlijk het laatste omdat je aan huis toch ook de materialen nodig hebt.

Momenteel heb ik nog wat bamboeplanten staan die de grond in mogen voor wat meer natuurlijke afzetting. De hekken zijn erg fijn voor hooinetten maar geeft ook gevangenis effect.

Verder halen we 1 grote baal hooi en die brengen we in plakken naar binnen. We voeren 3 soorten hooi. De andere 2 soorten zijn wel kleine baaltjes. Zo scheelt het een beetje werk en een beetje geld.

Mijn man en ik houden de boel overigens samen bij. Hij vooral het grove werk zoals bosmaaieren en de mestkar legen en ik zaai en plant kruiden, doe de dagelijkse klusjes zoals mestscheppen en voeren enz.

Knap als je helemaal tot hier gelezen hebt hoor *\o/* _/-\o_ volgens mij heb ik nog niet alles opgeschreven over hooibakken op shetlanderhoogte, weide onderhoud met eigen compost en passieve fysio. Dat wordt deel 2 dan maar :')

Anastasia24

Berichten: 2728
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:44

Klinkt zeker als een fijn plekje! Ook fijn dat je het samen kunt doen, :j
Hier heb ik ze maar in de bak gezet, staat ook nog gras, maar de paddock is geen doen. Zo hobbelig ondanks harken, dus op de vlakke bak gezet met toegang tot de hooi opslag(makkelijk, één pony en shetlander). Zo overleven ze het wel even.
Vandaag een klein rondje gewandeld in de zon, fris met die wind, iig lekker uitgewaaid. :brr:

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:30

Ik heb dus 2 paddocks en dus 2 aparte groepen, de ene paddock is helemaal strak en daar lopen ze nog , maar de ander paddock is nog minder strak dan de maan. Ik heb dus aan die kant de wei open gegooid en daar de jonkies op gegooid, want anders lopen die zich een blessure...

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:42

@hannanasjuh Welkom bij de club!

Iedereen alsnog de beste wensen. Altijd weer fijn als oudejaarsnacht achter de rug is.

Mijn goede voornemen is weer wat actiever mee te kletsen in dit topic nu het weer wat actiever is.

Op stal hebben we onlangs het dak vernieuwd, die was weggewaaid. Veder sta ik al ruim 7 jaar op deze plek, dus veel is aangepakt en op termijn zal ik daar weg moeten, dus grote investeringen is het niet waard

Ik zag dat er iemand interesse had in een water pompje op accu? Ik heb zelf een 12 volt pompje en deze sluit ik aan op mijn accu waar ook mijn schrikdraadapparaat aan hangt aan. Na jaren emmertjes scheppen is dit echt een verademing. Nog leuker dat ding kosten iets meer dan twee tientjes en doet het al een jaar of 3 even Googlen op Sea flowdompelpomp 12V.

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd in welke regio iedereen zit?

Ik zelf zit in Zuid Holland in het Westland, vlakbij Den Haag

Hannanasjuh
Berichten: 269
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 00:05

@anastasia24 ja zeker fijn om het samen te kunnen doen. Zo is het net wat flexibeler allemaal. Het plekje zelf is idd ook fijn. Super prettige verhuurder ook die veel gewoon goed vind.

@_engel_ dankjewel!

Wij hebben ons paardenplekje in prinsenbeek in westbrabant. Dat ligt tegen Breda aangeplakt.

wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:42

@_engel_ zit in zwaagdijk Noord-Holland hier zijn prive stukjes heel schaars dus ben echt blij dat ik nu sinds 2 jaar dit stukje heb weten te vinden

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:36

Ik heb mijn stal in Pernis, daar is heel weinig groen maar gelukkig nog wel een stuk waar allemaal paarden staan. Ooit stond hij bij de manege hier opgehokt, maar daar is geen wei bij dus toen weggegaan. Hij heeft op verschillende plaatsen gestaan, ook nog bij een andere manege maar daar gaven ze steeds maar 1 pluk hooi. Hij at ook al zijn stro op dus vroeg ik of hij op vlas mocht, ik zou het zelf af voeren.

Daar werd heel moeilijk over gedaan, toen vroeg ik of ik een hooinet mocht ophangen. Dat mocht maar vullen deden ze het niet, ik moest zelf hooi bij kopen als hij meer moest krijgen.
Ik ben echt niet moeilijk maar hij heeft ook al koliek gehad door te veel stro eten, hun vonden dat heel raar en dat kon volgens hun niet. Hij kreeg ook voer van hun en dat mocht hij niet, maar dat gaven ze gewoon toch. Toen ben ik een soort van weggestuurd, toen gelijk iets anders gevonden wat echt top was.

Maar hun gingen later verhuizen en mijn paard ging mee, maar het was 45 minuten rijden als het mee zat. Tot ik een advertentie hier bij de supermarkt zag hangen, een stal met weiland te huur. Slapeloze nachten gehad maar toch gedaan. En later ook gekocht voor een veel te hoge prijs maar nog elke dacht zo blij mee.

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:40

Ik heb mijn weiland vlakbij het drielandenpunt. 2 stallen, groot opberg hok, water en elektriciteit. Een flink gedeelte betegeld en verder mooie heuvels in mijn weiland van 6000 m2. Sommige plekken dus wat natter, maar over het algemeen kunnen ze 365 dagen per jaar de wei op 24/7.

Dit jaar dus flink veel extra aanplanting doen. Wil vlier en bamboo om schaduw te maken. Frambozen om het zicht wat te blokkeren op de weg.

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:00

Ik zit in Lelystad lekker op de dikke klei :')

Hannanasjuh
Berichten: 269
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:27

Mer1980 schreef:
Ik zit in Lelystad lekker op de dikke klei :')


Ow ja dat is echt zo oliebol in de winter. Voor ons de reden dat we 25 min. Rijden enkele reis. We wonen op de klei maar de paarden op zand gelukkig