Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anastasia24

Berichten: 2718
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:58

Tja, ik laat het liggen tot het op is, zeg altijd maar dat het nu in ieder geval stofvrij is, :+ . Dus dan die dag ongeveer de helft minder geven als ze de helft wat nat is hebben laten liggen. Dan gewoon op iedere plek weer een droge pluk erbij, maar gewoon bijvullen. Met 2 ponies hier verspild de shetlander nog het meeste, maar dat plukje kan ik hebben. :D
Hier vandaag de dierenart\tandarts geweest voor ze, helemaal prima gebitjes, blij mee. En voor het eerst sneeuw hier, <3

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:03

Ik voer 2/3 binnen in netten (maas 4,5cm), en 1/3 buiten verdeeld over 2 bakken zonder net. Ik weet vrij nauwkeurig wat ze eten; 3 pakjes. Als het lekker was of ik ben ca. 30 uur verder voor de volgende ronde, is het schoon op. Maar nog niet zo ver dat m’n XXL Shetlander de boel is gaan slopen of er andere rottigheid wordt uitgehaald. En daar beginnen ze hier vrij snel mee, gelukkig ben ik pro onbeperkt voeren, dus geef ik ze geen ongelijk. Maar als ik er na 20 uur alweer ben, of het was wat minder lekker, hebben ze nog over. Precies hiervan maak ik dus gebruik ;)

Als ik kom, krijgen ze hun hooi buiten, binnen netten hangen doe ik pas voordat ik weg ga. Als ze water gaan drinken, komen ze langs bij de afslagen naar beide bakken buiten.

Dus waterbakken tactisch neerzetten een idee?

Als de track droog is, voer ik buiten verdeeld over ca. 20 plekken. Dan blijft er ook wel eens wat hangen, dat kijk ik een paar dagen aan. Afhankelijk van het weer en de hoeveelheid, kies ik dan of ik het net ergens anders hang, of leeg kiep in een bak.

Nu hangen 7-9 van netten binnen, de andere netten gebruik ik om vast hooi voor de volgende dag te kunnen vullen.

Overigens hebben mijn paarden heel veel toezicht. Enkel voer (en mest) ik meestal 1 keer per dag.

happytime

Berichten: 1244
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:06

Ik had best veel hooiverlies toen ik de hooinetten aan mijn afdakje hing,nu eindelijk 2 hooiruiven van kerlb met zo'n rooster opgehangen en minder hooiverlies,ook scheten ze de loopstal compleet onder,nu met die ruiven netjes achterin _/-\o_
Heel fijn dat ze nu heel lang doen met hun hooi en ik s'avonds er niet meer uithoef en via de camera dat kan volgen

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 07:51

Hier een automatische hooibak, die elke 2,5 uur opengaat, zodat ze 45 minuten kunnen eten. En die staat in de schuilstal, zodat zij droog en beschut kunnen eten en de bak zelf moet ook droog staan. In mijn andere stal staat nog een gewone bak, die altijd gevuld is met knabbelstro. Weinig verspilling hier op deze manier.

Mijn twee paarden staan niet alleen maar bij de stal. Ze weten precies wanneer er hooi is (vaste tijden) en wandelen heel wat heen en weer via het paadje van de stallen naar hun paddock. Daar staan/liggen/spelen/lopen ze gelukkig ook erg graag. En door de automatische bak zijn ze eigenlijk altijd voldaan.

Vroeger met 4x daags bijvullen van de hooinetten, hadden ze nóg altijd trek, terwijl er toen veel meer hooi doorheen ging. Ben erg tevreden met deze constructie en de paarden doen het er stukken beter op (ik heb er één met IR).

Vegen/mest scheppen doen wij 2x per dag. Hierdoor is het eigenlijk ook zó gebeurd en houden we alles netjes. De paarden staan op privé terrein, waar gewoond en nog gewerkt wordt, maar de mannen letten niet echt op de paarden. Dat is ook een reden dat mijn man en ik zorgen dat er 2x per dag voor onze paarden gezorgd wordt. Dubbelcheck.

_Tarzan

Berichten: 11195
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:30

Ik geef hooi op gevoel, soms is het op soms nog niet. Ze hebben nu in de winter ook altijd stro om te knabbelen in ieder geval. Ik geef het hooi in een lange bak in het schuilhok, de mini eet zodra de rest begint te knoeien :+

Hier zie je de bak waaruit ik voer.
Afbeelding

Hannanasjuh
Berichten: 250
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:04

Hm ja als i het zo lees is een extra overdekte hooiplaats voor ons toch wel een oplossing.
We hebben de 3 paddocks in een L vorm aan elkaar. Op de 1e paddock staan de stallen met overkapping dus als ik dan op de 3e paddock nog iets creër zou het waarschijnlijk opgelost zijn.

Bestaan dit soort ruiven ook in shetlander maat?
https://www.agrishop.nl/voss-farming-vierkante-ruif-voederruif-ronde-balenruif-met-dak-en-palissadenvoederruif-in-hoogte.html?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=pla_free+shopping+NL&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAzJOtBhALEiwAtwj8to3U_yE2anq2zOUXctbHIDJ1yiA061fo82zVhel9CklzJyog5OHlQxoCeEMQAvD_BwE

Daihyo

Berichten: 88073
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:09

In Didam is iemand die maakt houten bakken met dakje op maat. Adverteert vaak via Marktplaats.

Hannanasjuh
Berichten: 250
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:24

Daihyo schreef:
In Didam is iemand die maakt houten bakken met dakje op maat. Adverteert vaak via Marktplaats.


Hout is denk ik niet hufterproof genoeg voor mijn Norikers.

Daihyo

Berichten: 88073
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:32

Dat zei je er niet bij :+
Je had het over shetlanders :D

Amber_anne

Berichten: 6928
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:34

De houten bakken hier overleven het ook niet erg lang. Ik weet niet hoe ze het doen maar het zijn echt slopers

Het drama met de buren duurt nog steeds voort. Vandaag is er een gesprek tussen de eigenaar en de persoon van wie wij het huren. Ik zit al het hele weekend in de stress erover.
De buren variëren van een deel van het land willen, tot heel het land gebruiken, tot een vanaf zien. Ik ben pas gerust als er dingen op papier staan

Daihyo

Berichten: 88073
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:36

Ja dat kan ik me voorstellen. Lijkt me heel onzeker. Vervelend!

Hannanasjuh
Berichten: 250
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:37

Daihyo schreef:
Dat zei je er niet bij :+
Je had het over shetlanders :D


Hahaha ja weet je nog met die waterbakken rondgooien enzo :') zie vorige pagina.
Het lijkt nu echt alsof mijn paarden compleet alles slopen en niet opgevoed zijn.
moet wel zeggen dat als ze een poging doen om in te breken op de weide is, het nooit onze shetlander _O-

Daihyo

Berichten: 88073
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:43

Nee, ik ken het wel hoor. Hier kunnen ze ook zo lomp zijn. Gisteren stonden ze ineens weer op de wei. Door de ingang gerend/gegleden/weet ik veel. En dat is eigenlijk altijd mijn merrie.
Dus ik ga binnenkort alle bruine draden bij de ingang vervangen door wit elastiek. Hopelijk valt dat wat beter op :roll:
Hooibakken slopen ze hier vooral door het schuren. En haflingerbillen vinden ze niet altijd even leuk.
Ik heb de bak met het dakje nu tegen een omheining staan, dat scheelt al.
En verder stevige houten kratten die ik gratis opgehaald heb. Dan doet het wat minder pijn als er gesloopt wordt :+

Maar goed, hier eten ze nat hooi, dus ik heb verder eigenlijk geen dakjes nodig, dat scheelt al.

Hannanasjuh
Berichten: 250
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:49

Ja haflinger, noriker, trekpaarden enz. Het lijkt er allemaal niet op gebouwd te zijn.
Wit zien ze sowieso beter dan bruin. Elastische draden kunnen ze wel lekker in gaan hange is mijn ervaring. Weet niet of je er altijd stroom op hebt?

Nu hebben wij grote stevige hekken staan aan de buitenkant dus misschien kan ik nog wel iets met zo'n voordeur overkapping.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:34

Hier wordt er ook regelmatig gesloopt. Maar dat komt omdat 2 tinkers het nodig vinden overal tegenaan te schuren :))

marleen_usar

Berichten: 24667
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:53

Als ik het los neer leg is het hooi echt zo op, daarom niks anders dan hooi netten.

Duhelo

Berichten: 28565
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:01

Met trekpaarden/koudbloeden werkt enkel een grote metalen weideruif, de rest gaat kapot...

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:39

Nou, die metalen weideruif ging hier een Tinker kapot van. De ruif bleef idd heel, t is maar wat je liever hebt :o De palletboxen doen het hier trouwens al jaren goed. Die kunnen een grote Tinker dragen blijkbaar :))

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:45

Caily schreef:
Nou, die metalen weideruif ging hier een Tinker kapot van. De ruif bleef idd heel, t is maar wat je liever hebt :o De palletboxen doen het hier trouwens al jaren goed. Die kunnen een grote Tinker dragen blijkbaar :))


Oh die had mijn Tinker binnen een paar dagen stuk :') We hebben nu op de zomerwei een houten fruitkist. Een grote, die blijft wel heel :j

Duhelo

Berichten: 28565
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:12

Caily schreef:
Nou, die metalen weideruif ging hier een Tinker kapot van. De ruif bleef idd heel, t is maar wat je liever hebt :o De palletboxen doen het hier trouwens al jaren goed. Die kunnen een grote Tinker dragen blijkbaar :))

Hoe heeft die dat gedaan dan?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:20

Erin willen klimmen, vast komen te zitten met een been, bij de kogel en dan paniekeren bij het helpen los willen maken (de andere paarden moesten aan de kant dus wilde ze mee). Was als jaarling, toen leek de schade mee te vallen. Paar jaar later zoveel trauma artrose dat ze kreupel was in stap in de wei, en inslapen de enige optie was.Eigenaren kozen voor slacht, paard is via de achterdeur verkocht. Want plaatje om te zien met goede afstamming. Ze is therapiepaard ergens diep in Duitsland, maar nog steeds kreupel, al bijna 15 jaar inmiddels.

Palletboxen heb je wel in verschillende kwaliteiten. Ik heb dunner plastic gehad, vierkante bakken. Die scheurden snel, maar de wat dikkere, iets langwerpig van vorm, zijn een stuk robuuster.

_Tarzan

Berichten: 11195
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:58

Hier een betere foto van de bak onder het schuilhok (oude fietsenstalling :Y) )
Afbeelding

En ik heb deze ook nog staan met afdakje en luikje voor de mini, is dat niks voor de zwaardere paarden?
Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6928
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:25

Hier goed nieuws dat alles blijft zoals het was *\%/*

Ben zo opgelucht kan weer rustig slapen vannacht

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:36

Amber_anne schreef:
Hier goed nieuws dat alles blijft zoals het was *\%/*

Ben zo opgelucht kan weer rustig slapen vannacht


Wat een geweldige nieuws *\o/* !!!!

veranadautje
Berichten: 1290
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:37

Hannanasjuh schreef:
Hm ja als i het zo lees is een extra overdekte hooiplaats voor ons toch wel een oplossing.
We hebben de 3 paddocks in een L vorm aan elkaar. Op de 1e paddock staan de stallen met overkapping dus als ik dan op de 3e paddock nog iets creër zou het waarschijnlijk opgelost zijn.

Bestaan dit soort ruiven ook in shetlander maat?
https://www.agrishop.nl/voss-farming-vierkante-ruif-voederruif-ronde-balenruif-met-dak-en-palissadenvoederruif-in-hoogte.html?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=pla_free+shopping+NL&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAzJOtBhALEiwAtwj8to3U_yE2anq2zOUXctbHIDJ1yiA061fo82zVhel9CklzJyog5OHlQxoCeEMQAvD_BwE


Ik denk niet dat die er zijn. Hier eten de shetten gewoon uit deze ruif maar zorgen wij wel dag het tegen de zijkanten aan licht . En zijn er altijd nog andere lagen bakken netten aanwezig