Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:19

Hier krijgen ze ook sowieso 2 x per jaar preventief.

In de ochtend geven wij hooi en water, kwartiertje werk denk ik.
In de avond mesten en hooi en water, uurtje werk ongeveer.

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:31

Hier ook. 1 keer een gewone en 1 keer een lintworm voor de spanjaard. De trekpaarden om de 3 maand cydectin op de benen (moxidectine) en krijgen 1 keer een lintworm.

Ik haat dit weer regen met 17 graden, te warm voor een deken en te nat voor de oude merrie zonder. Gelukkig kan ik nu onder een afdak voeren dus staat ze wel grotendeels droog. Hooi van de kleine hangt nu ook maar even in de stal ipv buiten.

Britta31

Berichten: 13155
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:59

Nieuw hooi van de buurman,maar het is geen super droog hooi,een heel klein beetje vochtig.Nu laat ik het wel drogen.Maar onze nieuwe ruin heeft nu een beetje dunne mest.ik wacht nog een paar dagen en dan moet er toch nieuw gebracht worden.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 12:05

Duhelo, dat is hier ook lastig met mijn oudje, een soort spagaat.
Ik heb haar overdag wel gewoon op de wei en zonder deken dus, maar in de avond als ik hooi geef hang ik het ook in de stal zodat ze sowieso droog gaat staan.

Heb je verpakt hooi Britta31, of is het net geoogst?

Britta31

Berichten: 13155
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:10

Het is van vorig jaar.Iets vochtig van binnen.Ik wacht nog 2 dagen en dan moet er toch een nieuw gebracht worden.De buurboer neemt het oude dan weer mee voor de koeien.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 12:30

Ai, ja daar zou ik ook niet oké mee zijn inderdaad.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:00

Bij ons gaan ze wel 1 van deze dagen 's nachts op stal. Ze trappen het hele land kapot anders. Zo de stallen alvast een beetje klaar maken.

Hier ontwormen we ze ook 2x pj. 1x gewone en najaar de equest pramox. Hoe doen jullie dat met het mest en honden. Wij gooien het dan echt in zakken of begraven we het in de mesthoop.
Wij staan bij mensen aan huis en die hebben hondjes rondlopen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:54

Die ene waar ik over twijfelde staat sedert zondagavond met de power turnout op. Toen we net aankwamen op de weide na een dag zonovergoten wedstrijd werd het flink grijs, er stak een stevige wind op en het begon te regenen... Ze hebben op die locatie eigenlijk maar een paar armtierige bomen om te schuilen, dus veel keuze was er niet over.
Vanavond haal ik ze op voor les en naderhand drop ik ze af op de winterweide waar wel een groot schuilhok staat. Gelijk ook gedaan met tonnetjes sleuren, daar heb ik een waterpomp :P

Ik merk aan mijn wedstrijdpaard dat hij er genoeg van heeft om 24/7 buiten te staan. Hij is chagrijnig, doet onhebbelijk naar zijn maatje als ik hooi voer (normaal doen ze niks liever dan hooi delen) en hij ziet er ook "moe" uit op sommige momenten. Dus ik heb de hooiboer en stalbaas gebeld, volgende week vrijdag/zaterdag mag hij samen met mijn oudere mini richting winterpension verhuizen.

Ontwormen doe ik 2x/jaar normaal gezien. Meestal in het voorjaar, een paar dagen voor ze naar de zomerweides gaan en in het najaar vlak voor ze naar winterpension/winterweides gaan. Als er dan al besmetting zou zijn, dan kakken ze het uit op een plek waar ze nadien minstens een maand niet meer gaan vertoeven :Y)

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:54

Varekaj schreef:
Voor mezelf is het op zich doenbaar maar vriend heeft er vooral problemen mee dat "even" gelijk een aantal uren is.

Hahaha zo herkenbaar “even” is bij jou minimaal 2 uur zegt hij :D

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 21:14

Oké vergeet wat ik zei over regen, toen viel het nog mee blijkbaar := Mijn God het is vandaag misschien 2 uur echt droog geweest? :=
Heb de paarden niet eens op de wei gezet maar gewoon een bult hooi in de stal gegeven en op de paddock gehouden. Geloof ook niet dat ze er rouwig om waren.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:29

Hier staan ze ook weer op stal! Net snel alles klaar maken. Uitmesten, nieuw vlas, waterbakken schoon en netten gevuld. Wei was echt een blubber bende. Morgem gaan ze nog wel de wei op en van het weekend weer in de bak/paddock

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:31

Hier nog geen paddock. Binnen 2 weken komt het zand pas. Dus hooi onder het afdak en in de stal en hopen dat ze er geen te diepe blubber van maken.
Dinsdag kan ik achter 60 m2 grastapijt dat ik voor de ingangen kan leggen. Hopelijk blijft het zo even doenbaar.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:17

Hier liepen ze wel op het gras toen ik aankwam maar eens ze doorhadden dat ik in de schuilstal de slowfeeder aan het vullen was... ik had snel 2 neuzen in mijn nek :))

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:34

Hier verkiezen ze toch het sappige gras boven de goed gevulde netten met hooi. We hebben ze ook nog niet onder hun regendekens gezet omdat we het nog best warm vinden en ze toch al flink wat wintervacht hebben.

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:39

Ja. Ik stond vanmiddag in een shirtje uit te mesten. Snachts is het ook nog gewoon boven de 12 graden.
Oude merrie blijft gelukkig vooral onder het afdak nu (die wil niet door modder wandelen).
Ik hoop op volgende week nog wat droge dagen zodat ze de weides nog eens op kunnen. Die hebben weer wat vers gras dus het zou ideaal zijn als ze het nog eens kunnen opeten (en dan kan ik er mss nog eens met de maaier erover voor het winter wordt om onkruid zoveel mogelijk weg te werken.).
Met het natte weer kost alles me wel dubbel zoveel tijd en energie...

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:40

Hier valt de modder me nog alles mee, een klein stukje maar, de rest is wonder boven wonder nog droog :oo

Ze staan veel in het bos met de regen, lekker schuilen onder de bomen bevalt dan toch beter dan een overkapping of schuilcontainer.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:34

Hier is het toch al best heftig van een paar dagen regen. Als ik hier in de winter wil blijven zal ik toch moeten investeren vrees ik.

Afbeelding

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:36

Ik heb gisterenavond gewoon nog in de paddock, helemaal droog, kunnen rijden en voor zover ik kon zien vanochtend is hij op het voorste stukje na nog helemaal droog.

Lijkt me echt naar als de paarden niet droog kunnen staan.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:44

Ze hebben wel een schuilstal op beton met een hooinet, dus ze kunnen ten alle tijde wel droog staan als ze willen. Gelukkig zakken ze er nu nog niet te diep in en is het eerder voor mij miserie om er met de kruiwagen door te geraken en te mesten. -O-

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:51

Hier idem. De verdere stukken in de weide zijn nog droog, en de kleine kan in de stal op droge beton staan (als ze er tenminste niet in mest) en de grote staan onder het afdak op rubbertegels.
Maar de doorgang van afdak naar weide wordt al blubber en het stuk waar de kleine uit de box komt en langs de grote wordt is ook al blubberish (en het is klei, dus lekker glad.

Op zich nog geen drama, maar wel irriant dat ze eerst door modder moeten om van drogere weide naar hooi te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:54

Ja hier moeten ze van de paddock naar het bos ook wel over een klein stukje waterig zand (nog geen echte blubber te noemen). Onder de overkapping staan ze op tegels, bij de ruif ligt een stukje tegels en we hebben een schuilcontainer. Daarbij is het bos nog helemaal droog en de wei tot nu toe ook. Vandaag blijft het hier droog dus dan trekt er al een hoop weer weg denk ik en dan vanaf morgen onafgebroken regen geloof ik de komende dagen. BAH!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-19 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:02

hier ook nog tem zondag veel regen, volgende week beetje afwisselend ...

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 10:02

De enige modder die hier komt is voor de bestrating van de stallen als er veel inloop is.
Voordeel is wel dat het perceel bovenaan een dal ligt; daardoor loopt het iets af net als een douchevloer, dus dat is ideaal qua afwatering :j

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:04

Dat is wel ideaal inderdaad. Dat is wel het vreemde hier, het hoogste deel is het natst? Denk dat het nu ook wel scheelt trouwens dat de grond deze zomer gefreesd is.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 10:07

Dat is inderdaad bijzonder te noemen :')
Is dat het deel waar geen bomen staan toevallig? Want dan klinkt het een stuk logischer.