Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 06:42

Jeetje wat een water afgelopen dagen. Ik heb een stuk bestrating waar het zand onder weggespoeld is, wat een rommel geeft dat. Vrijdagavond in het donker ging ik de paarden op de verharding zetten en hopla een hele guts bagger over mijn benen door zijn wiebel tegel. Ik had 1 stuk van 3x3 met aarde waar de waterbakken staan met dakgoot, maar dat is nu ook verander in modder. Dat binnen kort ook maar verharden. Benieuwd of jullie andere opties buiten de wei hebben behalve verharden of zand en drainage om modder te voorkomen?

capopjekop

Berichten: 30698
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:09

Tapijt wordt er voor gebruikt maar ik vond dat niet geweldig werken en heb bij mij alles weer verwijderd.

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:34

bij ons werkt het wel prima, maar een iets vastere ondergrond is wel fijn. Het lag bij ons op een stukje die keihard en vlak was in de zomer (ondertussen al deels zand uit de piste doorgelopen) en daar ligt het in de winter ook prima op. (het sopt wel een beetje maar ze zakken niet weg).
Een stuk ernaast waar ooit mesthoop geweest was was het een ramp. De grond is daar zo mushy dat ze gewoon met tapijt en al erin wegzakten en het diep erin trok, een ramp om uit te mesten.

Maar als je eens stuk relatief vlak hebt, ev een aanhangertje zand erop en daarop tapijt of kunstgras, dan werkt het prima.

capopjekop

Berichten: 30698
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:47

Hier heb ik het ook in de zomer gelegd op een vlakke bodem. Eerste maanden lag het prima, maar erna begon het idd te verzakken in de klei. En het tapijt begon op een gegeven moment te rafelen en los te laten van de achterkant en was ik bang dat ze een keer erdoor heen zouden zakken. Dus toen hebben we alles er met de heftruck uit getrokken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:32

Ik kan het in de sloot laten uitkomen maar die zit aan de straatkant. Stel dat drainage kn België toch niet zomaar mag dan is het wel Heel erg makkelijk dat ze het opmerken.

Ik heb geen riolering/afvoer. Ik zou het dan eerder in mijn reeds bestaande waterput laten uitkomen of een nieuwe laten plaatsen als extra opvangmogelijkheid.

JoycexEnya

Berichten: 5955
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:36

Kreeg net deze foto van mijn moeder. Ze staan weer in de bak en stukje stenen waar ze hooi krijgen. Ze krijgen meer,maar mijn moeder moet mij even ophalen haha.

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:32

stel: een hooiruif van 2*2. Hoeveel verharding zouden jullie daarrond voorzien? Is 2 m rondom voldoende? (dus in totaal een stuk van 6*6 verhard met in het midden de ruif?)
Of zou 1 m rondom ook kunnen (staan ze met de voorhoeven verhard, hooi valt op verharding, achterhoeven op het zand)

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:48

Die van mij staan nu met hun achtervoeten op het zand (op mijn erg korte dame na), vind het prima zo voor nu!

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:54

heb je een idee hoeveel meter dan ongeveer verhard is?
Ik kan mss nog een partij betonroosters kopen, 5 euro voor 125*65. Lijkt me een redelijk nette prijs (6 euro en iets per vierkante meter).
MAar als ik rondom de ruif 2 m zou verharden komen we op 6*6 m, dat is al vrij groot.
ev kan ik de ruif met een kant tegen een omheining zetten, maar dan is het idee dat ze er rond kunnen lopen en elkaar ontwijken ook een beetje weg.
Voorlopig zou er een net of kleinere bak op komen (budget voor een ruif is op :+ )

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:54

buiten de ruif, ik denk ongeveer een meter....

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:17

oh, valt goed mee idd.
Helaas willen ze niet leveren, en zelf ophalen (120 km rijden, en die dingen wegen denk ik wel 75-100 kilo per stuk) is ook niet zo interessant vrees ik, met 1 ritje kan ik dan net 6 m² ophalen :+

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:19

Dat zou ik er ook niet voor over hebben nee :=
Volgend jaar hopen wij echt het bijgebouw tot schuilstal om te toveren dus dan is het allemaal klaar.

BarbaraNova

Berichten: 4211
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:26

Hallo, mag ik ook binnen vallen? Hier ook paardjes in eigen beheer, ik huur een stukje wei met een stalletje met 4 boxen daarin. Achter de stal heb ik een paddock gecreeerd van 15 x 40 en alle jaren, ieder jaar, houtsnippers laten storten. Helaas blijven de houtsnippers de laatste jaren niet lang liggen. We zitten op kleigrond, dus twijfel om er nu maar vrachtwagens zand overheen te laten storten zodat ze wel droog staan in de winter. Heeft iemand hier ervaring mee? Heb niet het hele topic door gelezen, sorry

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:49

Ik zou dan eerst de houtsnippers afgraven. Hout verteert en wordt een modderig-achtige mulch. Je zand zal er snel in vertrapt worden.
Hier komt er ook zand op klei. Ik twijfel tussen wel of geen worteldoek maar zal 1 oplegger proberen zonder (oplegger 2 komt op paddockpanelen dus dat zou ok moeten zijn)

Ik heb een paar betonroosters dat ik mag gratis ophalen. 4 stuks van 2.45*50
en dan 8 steunbalken van 140*10
Ik denk van de steunbalken per 4 tegen mijn stalwand te leggen, en daarvoor dan de roosters.
Dan is er 2.80*40 verhard, met daarvoor nog een stuk van 2.45 breed en 2 m lang.
Ik twijfel enkel nog of ik de ingang van de stal meeneem in de verharding (die wordt nu gebruikt maar als ze terzijnertijd alledrie samen kunnen gaat deze stal dicht) of de verharding er naast maak zodat ik meer ruimte heb om hooinetten te hangen.
Ik neig naar ernaast, maar dan heb ik wel de komende maanden dat de in en uitstap van de stal nog ferm gebruikt wordt (maar er gaan sowieso panelen + zand liggen.).
Zouden de balken van 140*10 in 4 stuks naast elkaar wat degelijk blijven liggen (met dan de roosters ertegenaan) of zou dit te gevaarlijk zijn betreft wegschuiven?


Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:35

Hier worden het in het voorjaar dus grastegels op het stukje waar ik hier eens foto's van heb gepost. Als er iemand tips heeft met een goeie leverancier qua prijs kwaliteit, en het proces om het te leggen, laat maar weten!
Het is bij ons wel echt modderig maar ze zakken er gelukkig wel echt nog niet diep in. Nog 1 dag superveel regen dacht ik en dan hoop ik dat het wat ophoudt. -O-

Het lijkt toch moeilijk te worden voor de adoptie pony al hierheen te krijgen. Op pension is hij waarschijnlijk niet welkom, de enige optie is nog dat hij samen met de andere shet op het huidige plekje blijft maar met de modderpoel op dit moment weet ik niet of dat een goed idee is. En dan moet ik naar 2 verschillende plaatsen, het moet ook praktisch haalbaar zijn. Ik ben al helemaal mijn hart verloren, wat stom. -O-

Mer1980

Berichten: 18932
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:40

Barbalala: Ik zal eens overleggen met de veearts of zeer arm hooi / oud hooi wel een optie is, apart even bijvoeren aan mijn rijpaard 2 x per dag is geen probleem. Dat is makkelijker dan proberen de haflinger apart te houden.

7 weken terug is geconstateerd dat ze HB is en sinds die tijd dus op rantsoen, sinds die dag heeft ze 4 houten palen gebroken en daarmee een compleet hek om gedrukt om in de weide te komen , ze heeft schiklint kapot getrokken, ik heb haar met haar speciaal beslag (moest ivm licht kantelen hoefbeen) 4 x los moeten knippen uit het hek, daarnaast heeft ze 2 houten stalpanelen letterlijk opgegeten, ook heeft ze de IBC tank met grof geweld toegetakeld waardoor de hooibak zwaar beschadigd is, we hebben de ingang van de stro schuur waar ze voor kunnen komen dicht moeten timmeren, want ze sloopte alle voorste strobalen kapot en at ze min of meer op. Ofwel het is een HEL om dat kreng te moeten hebben. Maar ja kan het beest geen ongelijk geven, ze heeft honger. 3 slowfeeders zijn al kapot op een gegeven moment wil je alleen maar de slager bellen. Nu overal 3 dubbel stroom op hekken, palen moeten vernieuwen en op stal zetten als de rest zijn eigen voer eet, want ze mag maar 2 x 75 gram vitamine brok en 7,5 kilo hooi per dag... Het is alleen zo zuur dat ik alles op mag lossen. De andere huurder heeft ooit 20 jaar terug alles neergezet maar omdat ik alles overneem knapt hij niets meer op.... Dus zijn pony kost mij een rib uit mijn lijf. Ik mag dus niet klagen, want als ik alles zelf had neer moeten zetten had het mij ook een vermogen gekost.... Maar het blijft zuur... Ik maak kosten die ik hoopte niet te maken.

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:46

pff, dat is niet fijn, en ook gewoon zielig voor de haf.
7.5 kilo hooi vind ik wel heel weinig hoor, ik zou dan eerder toch onbeperkt geven maar het hooi weken.
(speciekuip waar een baaltje in past, water erin zetten, baaltje erin, dag erop in een net en nieuwe baal erin.) Ik weet niet precies hoe lang het moet weken maar met twee kuipen (de ene water, de ander met een rooster) kan je zo telkens vrij simpel een baaltje weken en laten uitdruipen.
Als het paard zo ver gaat om te kunnen eten dan is het wel heel erg zielig ...
Op de weide met graasmasker is ook geen optie? of hooi laten eten met graasmasker?

Jessol: als de twee locaties kwa tijd wel haalbaar zijn kan je het voor shetjes wel moddervrij maken met een stukje grastapijt. Reststukken kan je vaak heel goedkoop aanraken, stukje afzetten, grastapijt erop; die kleintjes trappen toch amper iets kapot en het stukje hoeft dan ook niet giga groot te zijn. Droge periodes groter stukje weide erbij, en je zit safe. De mest dat die kleintjes produceren is verwaarloosbaar, en als je ze op onbeperkt hooi kan zetten kan je gewoon eens per week genoeg hooi ophangen voor een week ver en dan is het een kwestie van iedere dag even te gaan checken en om de 2 dagen even een rondje mest ruimen en water aanvullen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:50

Ik zou die pony per direct wegsturen. Want al herstelt hij alles, je blijft wel met het probleem zitten dat je altijd op je hoede moet zijn.

En een graaskorf omdoen?

Voor 7,5kg hooi kom ik uit op een pony van 500kg ongeveer. Is dat het streefgewicht of het huidige gewicht? Want 500kg haflinger is toxh al een stevige blok denk ik zo.

Mer1980

Berichten: 18932
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:59

Varekaj: dat wil ik al ruim een jaar, want het ook toen ze nog wel 'mocht' eten ook een sloopkogel op 4 benen, echt werkelijk waar dat beest molt alles. Maar goed hij is de hoofdhuurder ik medehuurder en hij mag van de gemeente nog tot 1-1-2022 huren samen met mij en daarna gaat alles naar mij, dit is juridisch vastgelegd in contract evenals dat ik alles over mag nemen (zelfs benoemd), maar dat het onderhoud nu bij mij ligt. Dus als het had gekund, was die haf allang weg. Nu moet ik het uitzingen.

Graasmasker mag nu wel, dan mag ze de halve dag op de weide. echter heeft dag ding het 1 dag gered is is nu net weer gemaakt, alleen het weer heeft dermate invloed op de weide (op klei) dat ze daar dus niet op kunnen, ik heb niet veel (5000 m2 incl stallen en bak (30 x 22)) dus ze gaan er nu het zo nat is niet op en staan 24/7 op de paddock. Dus met hooi. Alleen wordt het nu dus onhoudbaar en ben ik bang dat ze gewoon op stal moet (die overigens met aluminium platen bekleed is tegen haar slooptanden).

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:18

graasmasker op doen en gewoon hooi geven zoals normaal geen optie?

En weet je, als het echt niet anders kan, dan gewoon op stal (en iedere dag de tijd dat je erbij bent buiten in de paddock). Jammer voor het beest maar je wil ook niet aankomen en dat die in de omheining hangt te creperen door het sloopgedrag.

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:08

Mer1980;
Hooi weken kan inderdaad ook zoals hierboven is genoemd, al is het alsnog slim om dan geen heel vers hooi te nemen natuurlijk.
Maar zoals mijn voorganger zei, een dag laten weken kun je beter niet doen; voor het beste resultaat is het verstandig dit niet langer dan een half uur te doen, anders krijg je verkeerde bacteriegroei (is mij geleerd in de hoefbevangen-groep op fb).
Tja paarden met honger doen gekke dingen. Kan me goed voorstellen dat je Stegeman zou willen bellen na al dat gesloop, heb die neiging ook wel eens gehad toen ze nog wel eens door de draad vlogen -:(- toen mijn stroom niet goed kon geleiden O:)

Betreft je contract en positie; Dat jij het in de toekomst overneemt wil toch niet zeggen dat alle kosten nu voor jou zijn? Lijkt mij best heel vreemd. Helemaal als het zijn paarden zijn die schade veroorzaken. := Of heb je daar voor getekend?


Zal zo je topic bekijken Jolijn :)


Ik heb vanmiddag weer een hooilevering gehad. Had nog liggen maar wel weer plek voor een nieuwe lading dus ben weer van m'n geld af en kan weer een poosje vooruit :D
2e keer van deze leverancier, die mijn buurvrouw van tegenover heeft gehosseld _/-\o_ Erg mooi spul en hij komt de afspraken tot nu toe na dus ik ben tevreden :j op de prijs na, die kan wel iets lager. Maar daarentegen komen ze brengen, helpen lossen en is transport gratis +:)+ dus ik heb eigenlijk niks te klagen!
Afgelopen avond en nacht gigantische buien gehad hier dus vanmiddag toch maar een regendeken er op gegooid bij de oudste. En jawel; Sinds ik weg ben is het al droog.... :') NATUUUURLIJK! :')

Foto van afgelopen week voor de erge regen, gezellig samen aan het ontbijt :D <3
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18932
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:04

Ik heb inderdaad getekend, ondertussen ook al en bak / paddock aan laten leggen, en het is dus uitzichten. Emmeloord belt mij straks terug over onbeperkt oud / arm hooi voeren. Ik ben benieuwd. Dat zou een oplossing zijn. Een graasmasker sloopt ze, hij is wel weer gemaakt maar denk dat ze dat ding zo weer molt. wanneer was de Zuidlaarder markt ook alweer? :+ }> ~~}>

Wat is jouw land nog droog Barbalala :wow: Bij mij is er zoveel water gevallen dat mijn drainage overuren draait. Niet normaal meer.

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:17

Gisteren was mijn modder al weer grotendeels opgedroogd, dus dat is wel fijn. Het heeft echter vannacht en vanmorgen zo hard gehoosd, niet normaal. Sommige stukken op de weg staat hier 10 cm water.
Maar normaal de rest van de week droger, moest het volgende week ook wat droger kunnen blijven dan zou het ideaal zijn.
Vanavond kan ik 60m² kunstgras ophalen, ik twijfel of ik het er vanavond al een deeltje opleg (op dus het modderstuk) of wacht tot morgen of overmorgen dat het wat opgedroogd is en er dan pas op leg. (dit is maar om te overbruggen tot het zand komt, als het zand komt gaat het kunstgras op een ander stuk vlakker gras om een extra uitloopje te creëren waar een hooibak op kan.

capopjekop

Berichten: 30698
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:30

Houd je er rekening mee dat in oud hooi de voedingstoffen snel terug lopen maar de suikers niet. Om die reden krijgen mijn cushies en (ex)hber naast weidehooi zo goed als onbeperkt graszaadhooi