Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:54

Het is toch niet omdat jij het onderhoud doet dat je dan ook volledig voor de financiële kant moet opdraaien? Het is namelijk perfect mogelijk dat je samen de kosten deelt maar in onderling overleg er bijvoorbeeld uitkomt dat 1 persoon het werk doet.
Het sloopgedrag is ook buitensporig, zou me daar toch wel op beroepen om aan te kaarten dat hij mee moet betalen.

Ben jij verantwoordelijk voor de gezondheid van de paarden incl. dat van hem? Nee? Heel cru gezegd, maar dan zou ik hem daarmee in zijn eigen sop laten gaarkoken. Wil hij geen moeite doen om zijn sloopkogel op dieet te houden, dan is dat maar zo en mag hij zelf instaan voor de gevolgen (hoefbevangenheid). Ontzettend jammer voor de haf natuurlijk, maar zijn paard = zijn verantwoordelijkheid. Je blijft trouwens als eigenaar altijd aansprakelijk voor je paard en bijgevolg ook de schade die het aanbrengt.


Ik zit een beetje in de knel. Mijn wedstrijden zijn voorlopig gedaan, pas 13/10 staat de eerste weer op de agenda. Door het barslechte weer en defect aan de trailer kan ik nu even niks qua lessen.
Echter ziet mijn vriend dat onmiddellijk als vrijgeleide om elk vrij moment in te plannen met uitstapjes met vrienden, bezoekjes aan familie en de kans om allerhande (kleine) klusjes te doen in en rond het huis. Klusjes die hij perfect alleen kan doen maar nee, ik moet en zal absoluut meehelpen :roll: Ik heb het dan over bijvoorbeeld een kleine wasmand met oud elektro naar het containerpark brengen. Boodschappen doen om een flinke voorraad pastasaus te maken om in te vriezen.
Zondag en gisteren ben ik bijvoorbeeld niet eens bij de paarden geraakt hierdoor. Vandaag moet en zal ik gaan, maar hij wil bijvoorbeeld dan eerst absoluut naar het containerpark die zooi wegbrengen, ik moet dan het avondeten maken en om 18u30 tot 22u heb ik avondles...

Hoe pakken jullie dat aan? Minste opmerking is dat ik vaak naar mijn hoofd krijg dat die "beesten altijd voorgaan en het enige zijn wat telt".

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:22

Lijkt mij een moeilijke situatie met het ander paard waarmee je rekening moet houden. Ik ben blij dat ik nu alleen sta en alles alleen kan regelen, iemand die 100% hetzelfde denkt is toch moeilijk te vinden.

Goh, ik was aan het kijken voor een ander plekje voor de shetland pony om te overbruggen. Moeilijk te vinden. En dan vond ik iets maar ik vind 150 euro voor een gewoon een plekje op een wei voor een shetlander wel best aan de prijs, of ligt dat aan mij?

Goh Varekaj, ik heb zelf geen ervaring maar ik zou het er wel moeilijk mee hebben. Mijn honden en paarden zullen altijd een groot deel van mijn leven innemen en daar moet degene waar ik mee samen ben toch echt wel voor openstaan.

Mer1980

Berichten: 18932
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:06

Varekaj, je hebt helemaal gelijk hoor, zou willen dat ik dat zo makkelijk kon hoe graag ik haar ook over zou willen geven aan Stegeman, ik ben net even teveel dierenvriend om haar niet weer HB te krijgen := maar je hebt wel gelijk. Emmeloord zegt ook: onbeperkt arm hoor = eigen risico. Ik denk dat ze maar s'nachts op stal gaat en overdag onbeperkt arm hooi. Dat is wat ik nu ga voorstellen.

Jessol: ik vind 150 voor een shet alleen op de wei ook wel veel := moet de shet in een box is het een ander verhaal, maar op de wei is het behoorlijk ruim.

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:27

150 voor shet op de weide vind ik ook duur. (en shet op de weide is zeker in de winter met vries en zon niet echt ideaal vrees ik?)

Varkekaj: Moeilijk zeg, je hebt natuurlijk ook het "nadeel" dat hij maar beperktere tijd thuis is en dan wss veel tijd samen wil doorbrengen.
Mijn vriend piept er vaak ook wel eens van hoor, zeker omdat de paarden iedere dag "moeten". Ik probeer sowieso mijn zondag vrij te houden (dwz: we slapen samen uit, dan ga ik snel de paarden gaan doen zodat ik tegen de middag terug ben, en in de namiddag gaan we erop uit met de hond.)
De rest van de week leven we vaak beetje naast elkaar (op maandag gaan we samen eten bij mijn moeder, deze week ben ik vnvd bv die grasmatten ophalen, morgenavond les (op 60 km afstand, dus ik vertrek om 18 en ben rond 22.30 terug), donderdagavond is hij weg (iedere week), vrijdagavond zijn we normaal samen thuis. Zaterdag ben ik op bekapcursus, zondag idem, en dan is er weer een nieuwe week. Komende drie weken ben ik de maandag op opleiding in de avond, dus die vallen ook weer weg, sowieso om de 2 weken rijles op woensdagavond en iedere donderdag is hij weg, de zaterdag werkt hij vaak. Eens per maand ga ik op woensdagavond een avondje weg met een van mijn broers (die zit op begeleid wonen), dusja :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:36

Zoals het voor de komende winter/voorjaar eruit ziet:
Maandagavond samen thuis, dinsdag ik avondles en hij training. Woensdagavond samen thuis, donderdagavond hij naar zijn ouders en ik 1x/2 weken les in de namiddag. Vrijdagavond samen en dan zaterdagavond hij basketwedstrijd waar ik mee naartoe ga. Ikzelf of zaterdag les of zondag wedstrijd.

Sowieso ook minstens 2x/week dat ik een halve dag thuis ben van werk. Dus niet dat we echt kneiterdruk zitten ...


Ben dan maar alleen de paarden gaan doen en alleen alle zooi gaan wegbrengen. Was op 2,5u heen en terug.

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:54

Ik draai het meestal zo dat ik vraag wat de plannen zijn voor dag X (zo heeft hij "inspraak" :D ) en dan maak ik een voorstel waarop het het interessants uit komt.

Hij: ik zou willen dat en dat en dat doen.
ik: ok, dan ga ik smorgens eerst de paarden gaan doen, in een uurtje of 2 (of 3 als ik wil rijden) ben ik terug en dan kunnen we samen kijken voor dat en dat.

Als het klusjes zijn heeft die ze dan vaak al alleen gedaan terwijl ik naar de paarden ben, en als het leuke dingen zijn (of de klusjes) dan zijn we de rest van de dag vrij om dat te doen (en heb ik niet de druk van, ik moet voor het donker terug zijn want de paarden moeten nog gedaan worden, ...)

Tijdens de week werk ik op de firma van 8-12.30, daarna haal ik de hond op en ga ik de paarden gaan doen, zo kan ik tussen 15-16 starten met thuis te werken (ook voor mijn job maar van thuis uit) en werk ik tot 17-18. Veel fijner, ik ben bij daglicht bij de paarden geweest, ze hebben alles en ik hoef me niet druk te maken als mijn werk eens uitloopt dat er nog vanalles gedaan moet worden.(behalve wandelen met de hond, eten koken, eten, en the neverending story van de was...)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:38

Ohnee dat werkt hier niet, hij wil altijd alles eerst gedaan hebben en ik moet dan maar zien wanneer het nog ertussen past.
Hij doet graag dingen samen maar ik denk dan soms "vent, moet dat nu echt". Zoals samen boodschappen doen. Ik HAAT het om dat op een standaard druk moment te doen en ik kan niet slenteren in een supermarkt :+ Dat is lijstje maken, lijstje afwerken, betalen en weg. Hij kijkt elke keer graag nog wat rond, eens daar neuzen, dan terug die kant op.... aaaargh :))

Het zijn kleine dingen maar soms zou ik hem er toch voor achter het behang plakken :P

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:59

Ohja. Daar kom ik ook nerveus van.
Wij hebben gelukkig ( :+) een hond die moeilijk alleen kan zijn, dus de klusjes verdelen we een beetje onder ons twee (dan blijft de ander bij de hond).
Ik haat boodschapoen doen,vriend vindt het wel leuk dus ik laat de eer aan hem over :D. Blijft wel dat het grootste deel vh huishouden bij mij blijft.

Ik heb net met de trailer een klapband gehad... gelukkig met die grasmatten erin (mijn koopje wordt al duur...) en niet met een paard (moegen dtond er les gepland met 60 km snelweg. Zondag een cursus met 120 km snelweg, enkele reis...)

Ik moet zeggen. Toen ik vertrok vond ik mijn band apart. Het was pracies niet als normaal maar ik kon niet zeggen wat er anders was. op een bepaald moment moeet ik ergens afeijden en dat was erg smal met borduren an beide kanten. Ik heb dan iets horen schuren maar ik weet niet of ik met die kant ergens haperde. In het terugkeren met die matten erin gaat de weg over van gewone weg naar kasseiweg,niet eens een drempel en KNAL. Ik was net aan het bellen met vriend ivm het lossen en had het direct door. Stond ik daar. 30 km van huis af...
Ben uiteindelijk heel traagjes naar huis gereden, voelde er eigenlijk niks van.



Afbeelding

Nu ben ik aan het kijken voor 4 nieuwe banden. Blijkt dat de huidge een last van 461 kilo hebben per band. Totaal dus 1884 kilo. De mtm van de trailer is er 2000... en het staat zo op het gelijkvormigheidsattest dus van de fabriek af. Heel bizar. Banden waren al wat ouder (trailer van 2012. Banden gemaakt in 2008) maar waren 2 maand geleden gecontroleerd tijdens onderhoud en volgens hun nog prima. Heb ik nu effectief gehaperd en er een snede in gemaakt of zijn ze kapot geknald van ouderdom. Geen idee.

Helaas heb ik met de overgang naar eigen beheer al veel kosten gemaakt (omheining, kruiwagen en materiaal,mestbakken,grastapijt en paddockpanelen) , komt deze maand nog 600 euro dierenarts, 400 zand, nog mestbakken, nu nog 4 nieuwe banden... -O-

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:06

Ik mag de mijne donderdag ook wegbrengen voor onderhoud. Had bij de apk een fikse rode kaart te pakken ^) De remmen werken nog, maar er zit teveel verschil op beide assen. Heb de trailer nu 3 jaar, ga hem gelijk even helemaal grondig laten nalopen zoals bodem etc. Die is alu, normaal zal die nog in prima staat zijn maar goed. Ook banden laten checken.
Altijd fijn van die onverwachte kostenpostjes #) en hopelijk heb ik 'm volgende week tijdig terug. Heb 2x voormiddag vrij en 1 namiddag, moet op 1 van die tijdstippen hem dus zien op te halen en naar de herkeuring te sjezen. Of kan mijn wedstrijd op 13/10 ook vergeten.

vilheide

Berichten: 1486
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:21


Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:29


StalNollie

Berichten: 9212
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:42

Dit jaar enorm veeel kevers. Hier nog geen 5 uur tussen mest beurt en sommige zijn al verpulverd.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:19

Vervelend die extra kosten, ze komen ook vaak op het verkeerde moment. :roll:

Ik ben al wat verder in mijn zoektocht naar het verharden van het mini-paddockje. Ik heb enkel geen idee van de kosten van de "werken" en wat zand en grind zoal kost. Heeft er iemand daar een compleet kostenplaatje van? Mag zeker in pb hoor!

Hier zijn de mestkevertjes ook lustig aan het werk! Nu ondertussen ook op de mesthoop, dat vind ik wel fijn. Ik heb 2 mestplaatsen, ik probeer ze nu ook op de 2e aan de slag te krijgen. *\o/*

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:37

Uurloon mag je snel rekenen op 50 euro per persoon. (dit meestal wel incl materiaal)
Zand heb ik vorig jaar gekocht aan 16.32 per ton. (scheldezand, dit is gewoon rivierzand).
15-20 euro per ton voor zand is een normale prijs
Online was dit het goedkoopste, dan heb je zand geschikt voor een buitenpiste.
https://advancegreenshop.be/stabilisebe ... ezand.html

Let op, prijs per ton! 1 Kubiek weegt ongeveer 1.5 ton.
Met 1 kubiek kan je 5 m² in 20 cm dik leggen, of 10 m² in 10 cm dik.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:44

En 10m² is 5m op 2m om het er maar voor de zekerheid even bij te zetten :+
Op scheldezand groeit trouwens wel snel terug gras en onkruid als je het niet onderhoud, of je krijgt bij nat weer snel zo'n groenige moslaag er overheen.
Is het te nat met slechte drainage krijg je heel snel van die drijfzandplekken, is het te droog dan is het heel mul en stoffig. Vergelijk het gerust met het zand aan de zee. Mits goed onderhoud wel prima en kan best veel water hebben gelukkig.

Ga blij zijn als de trailer weer in orde is. Tot nu toe doen ze het goed op de winterweide met 2, maar met alle regen die er nog aan gaat komen wil ik de ene er toch graag vanaf. Enerzijds omdat hij dan weer deels zonder deken kan (want goede warme stal) en anderzijds om de bodem wat te sparen.

BarbaraNova

Berichten: 4211
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:43

Wat voor zand is dan het beste voor mijn paddockje op kleigrond? Drainage moet ik nog doorspuiten, schijnt er te liggen....

T is hier nu echt niet te doen, zoveel water gevallen en zoveel blubber al...gelukkig kunnen ze lekker droog staan in stal maar weiland is wel balen, heb ze graag overdag buiten....

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:56

Oke bedankt! Het stukje is in totaal 40 m2.

Hier was ik wek verbaasd over dat het er tich relatief beter bij lag na 2 meer droge dagen.Afbeelding

En ik vond ook een stukje "verharding", heb men hooiruif er strategisch opgezet. Ben soms benieuwd wat er daar in de grond zit, als ik de bovenste modder laag wat weg schraap is het heel hard en soms vind ik ook stenen.
Afbeelding

En voor de liefhebbers, de mestkevers aan het werk. *\%/*
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:27

heb je de mestkevers op je mesthoop gegooid?

Hmmm, hier het nieuws gekregen dat zand volgende vrijdag nog niet zeker is. 30 ton kunnen ze niet zo gemakkelijk kippen als de grond nat is. Ik weet wss pas woensdag of donderdag of het doorgaat.

Wat zouden jullie doen:
Ik leg vanavond stukje grastapijt voor de stal zodat het tenminste minder blubber is.

1. Dit dan zo laten en afwachten tot het droger is (met wat pech dus pas volgend jaar) en dan zand laten komen. => niet mijn voorkeur, dan zit ze de hele winter op een stukje ter grootte van een box + verharding 2*2.5 en een strook grastapijt en de andere twee hebben dan 5*5 rubberverharding en een strook grastapijt.

2. Met een bobcatje de boel effen trekken en al mijn grastapijten er leggen (60m²). => Zal dus strakker liggen maar ik weet niet hoe de grond zich zal houden, kan dus perfect blijven liggen maar kan ook dat ze het diep in de blubber gaan trappen.

3. Met de bobcat alles wat omwoelen, mijn paneltims erinleggen (die zijn plat maar er zit een versteviging onder die tien cm uitsteekt en dus in de grond moet zakken. Aanrijden met de bobcat en de grastapijten erover.
=> zouden de grastapijten niet gaan schuiven? dit is wel gegarandeerd blubbervrij. Vraag is alleen of de paneltims uiteindelijk niet helemaal diep gaan wegzakken (plan nu was laagje zand, paneltims, en 15 cm zand erop.)
Als ze niet wegzakken kan ik later gewoon de grastapijten er vanaf halen en er een laag zand opgooien (of als het goed werkt de grastapijten laten liggen en verderop op de paddock een lading zand gooien als "werk"paddock.
Echter, als ik pech heb doen we nu het werk voor de paneltims te leggen en zakken ze helemaal scheef in de modder, dan moet volgend jaar alles er weer uit en herdaan worden ...


Edit: hoe staan jullie tegenover het vrijheid gedeelte voor paarden?
OVeral lees en zie en hoor je dat paarden opstallen niet meer van deze tijd is, bij voorkeur 24/7 buiten, etc.
Ik zelf wil ze ook absoluut niet in een box steken, ze moeten zelf kunnen kiezen wat ze willen doen. Maar in de winter is dat simpelweg niet zo evident, ik kan nu wel paddockjes gaan maken, maar mijn mogelijkheden (zowel fysiek als financieel) zijn beperkt waardoor we in een systeem van stal + paddockje van 5*7 (en als ze samen staan 10*7) uitkomen. Met eventueel een stuk weide open (die uiteindelijk blubber wordt.)
Dus dan zitten we wel in een systeem van 24/7 buiten, ze kunnen kiezen waar ze willen staan, maar er is alsnog geen goede mogelijkheid om eens een goed sprintje te trekken (toch niet zonder het land kapot te trekken.)

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:40

Wauw wat gaan jullie hard joh!
Hier ook een hele natte wei en veel modder op het looppad

Mijn slowfeeder staat op ongeveer 36m2 tegels:
Afbeelding

Het eerste deel van het pad heb ik nu vol gegooid met kiezels (ronde)
Dit lijkt er goed te werken.

Voorheen ook met tapijt gewerkt maar dat is echt niets.
Vergaat en het afvoeren kost enorm veel moeite en tijd.

Ben nu ook aan het kijken om het pad te bedekken met wit zand.
Wil dat gewoon bovenop het huidige zand gooien om zo ook meteen een verhoging te krijgen.
Hier inderdaad hetzelfde probleem, zolang het nat is kan er geen vrachtwagen op het land.

Ik denk dat je het beste voor optie één kunt gaan Duhelo en dan van het voorjaar goed doen.
Een beetje modder kan geen kwaad lijkt me.

Mijn paarden moeten een stuk door de modder om op de wei te komen...
Zorg er wel altijd voor dat ze ergens droog kunnen staan/liggen. In de winter staat er dus standaard één weide open. Deze ligt wat hoger en is dus vrij droog.

We hebben deze week een extra afdak voor de stal gebouwd. Deze willen we ook nog vullen met wit zand en voor de stal/afdak een stuk betegelen zodat ze ook daar kunnen staan.
Betekend wel dat ze van voor door de blubber naar achteren moeten. Ze zakken bij mij overigens niet verder weg dan de hoef.. Ben gezegend met een hoger liggend stukje wei.

Op de foto zie je het pad naar de stal lopen, dat is nu dus wel echt modder met nattere en drogere stukken.

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:47

Het probleem is, ik heb een mooi afdak met erg fijne rubber tegels eronder. Ernaast de grastapijten en dan een stuk weide die wat blubberig zou kunnen worden zou prima doenbaar zijn.
Maar daar mijn trekpaard besluit dat mijn pre niet leuk is en al haar knie opengemept heeft, durf ik ze voorlopig niet meer samen te zetten (met mijn oude merrie kunnen ze beide, dus deze winter gaan ze elkaar afwisselen.)
De pre heeft dus een box waar ze droog en proper staat en haar hooi hangt, met een eigen stuk weide ervoor, (die grenst vlak aan het afdak van de grote) maar ze doet dus niks anders dan in en uit haar stal te lopen en staat liever aan het stukje omheining te kijken naar de andere twee (en hooi te stelen als ze kan :P). Met als gevolg dat ze constant in de blubber staat en dus natte hoeven en kootholtes heeft. Dat vind ik een minder fijne gedachte...
Afbeelding
Hier nog met het pootje in verband, die is inmiddels goed genezen.
Zo ziet het er nu al uit (en inmiddels nog natter)

Afbeelding

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:15

Duhelo, ik heb in de winter als het erg nat wordt een pad vanaf de steenpaddock naar de sloot van 90m. Dan vertrappen ze dat maar, kunnen ze in elk geval een sprintje trekken.
Hier is dat te zien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:03

Trouwens, gisteren een heel fijne hoofdlamp gekocht bij de Decathlon:
https://www.decathlon.nl/p/usb-herlaadb ... 61&c=GRIJS

Dat ding is echt een aanrader! Heeft verschillende standen en schijnt heel ver weg.
En is makkelijk oplaadbaar. Ideaal want je hebt je handen vrij }>

Dat is lastig Duhelo... ze wil blijkbaar toch bij haar vriendjes staan <3

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:40

dat is het probleem, ze zijn geen vriendjes :+.
Die twee staan constant over de draad te vitten (2 dominante merries). Met dat verschil dat die dikke ong 1050 kilo weegt en de kleine amper 500. Vorige keer met de trap erg veel geluk gehad dat het maar een wonde (tot op het bot) was en wss niks binnenin kapot, De kans dat ze nog eens raak trapt is mss klein, maar de kans dat ze er nog eens zo goed uitkomt als ze wél raak trapt is ook klein.
Zeker nu met beperktere oppervlakte en modderig durf ik ze niet samen zetten.
Maar als ze uit elkaar zijn staan ze idd te kijken, te hinnikken, te roepen ... zucht, merries...

Als ik ze bij mijn oude zet is die kleine lekker aan het rennen terwijl de oude ze straal negeert :+

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:42

Haha kuddedieren hé.
Ik snap dat je het risico niet durft te nemen dat er weer iets gebeurd....
Misschien de grens opzoeken tot waar ze wel relaxt is en toch gebruik kan maken van de stal zonder dat ze kunnen ruziën over de draad? Lijkt me lastig als paarden niet fijn samen gaan.. en dan vooral op zo'n klein stukje.

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:16

oh ,maar dat is het stomme, ze staan gezellig met zijn drietjes naast elkaar hooi te eten. Alleen zit er een draadje tussen de kleine en de andere twee, en dan gaat het ook prima (soms es wat geklooit over de draad of een scheef oor. No problem.
Kleinste kan ook prima in en uit haar box en staat eigenlijk gewoon relaxed, met dat probleem dat het stuk waar zij nu staat (gezellig bij de andere twee) modder is.
nu, zaterdag komt er sowieso nog wat betonplaten, en de bobcat, dus ik zal kijken om de verharding vlak naast het afdak te maken zodat ze op beton staat en daar ook een hooinet heeft. En dan hopen dat we het zand alsnog krijgen en anders gewoon het grastapijt of de paneltims + grastapijt als dat haalbaar is. (en moest dat goed werken dan laat ik in het voorjaar gewoon 2 opleggers zand storten en maak ik er een paddock van 15*15 bij, heb ik een mooie grondwerkpaddock :D )