Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:15

pien_2010 schreef:
Dat de wolf voor hoopjes problemen kan zorgen is mij allang duidelijk. Toen ik tegen buuf van de week over dit onderwerp sprak (hij had ook die info tent gezien op het schapenfeest) en ik vertelde dat ik er zeker van ben dat de jagers het hier wel in de gaten zullen houden ook z.n gaan schieten al is dat verboden, schoot hij in de lach met de woorden: "Tout a fait, c'est sür→ inderdaad, dat is zeker!". Niemand laat hier de schapen opvreten en de kalfjes. Gaat echt niet gebeuren. Misschien één keer als verrassing, maar dan is het ook klaar. Wij leven zo afgelegen, dan sluiten de gelederen zich en wordt er met niemand over gesproken of geschreven.



Dat is toch wel iets waarin ik altijd diep respect heb voor de Fransen. Ze laten als het er op aan komt niet over zich heen lopen. Tja waren Nederlanders en Duitsers maar een beetje meer als de Fransen.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:16

Wat vind je van deze:
https://www.houdenvanhonden.nl/hondenra ... -berghond/

Afbeelding

De Fransen laten niet met zich piepelen. Dat zit in hun genen. Ze hebben niet voorn iets de hele adel over de klink gejaagd. Ze begrijpen niet dat ik het toch straf vind om 14 juli feest te vieren terwijl de adel in feite onthoofd is via de guillotine. Nee, de Fransen moet je niet boos maken. Die gaan echt tot het gaatje en dat is enerzijds goed, anderzijds word je er ook schijt ziek van met al die stakingen.
Het polderen heeft het zelfde. Ik bewonder het en soms word ik er ook schijt ziek van. Zo heeft elke eigenschap van een volk zijn voor- en nadelen. Zijn goede en zwakke kanten.
C'est comme ça. Het is zoals het is.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-07-19 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:18

prachtig, ook geen kleine hond :D Die van ons weegt 63 kilo.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:21

Maar hij is wel lief. Ik vond het zo'n leuke honden. Maar je moet er wel duidelijk tegen zijn anders lopen ze over je heen. Maar dat is met die zwarte merens precies hetzelfde, dat schorrie morrie komt ook uit de bergen en heeft waarschijnlijk de zelfde zelfstandigheid.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:21

Kinke schreef:
prachtig, ook geen kleine hond :D Die van ons weegt 63 kilo.


Dat komt aardig in de buurt van een wolf

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:22

Om je vee te beschermen tegen een roedel wolven heb je een roedel honden nodig, van het LGD type. En dan geen honden die slechts tot die rassen horen ( iemand stelde hier Ierse wolfshonden voor, vergeet die kasplantjes maar), maar honden wiens directe ouders gebruikt en bewezen zijn in dit werk.
Er zijn interessante documentaires over te vinden, large guardian dogs. Zie je meteen waarom dat in Nederland niet een bruikbare methode is.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:26

Ja, dat lijkt me ook. Dat je echt een meute nodig hebt als het om hele roedels gaat.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:31

Begreep ook dat als je de speciaal daarvoor gefokte hond een kudde wil laten beschermen deze als pup al in de kudde moet leven. Dus ook mee buiten slapen en leven.
Deze honden worden niet binnen in huis gehouden maar moet 1 zijn met een kudde.dag en nacht, door weer en wind heel zijn leven

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:34

jep. Jaren geleden een documentaire gezien, altijd onthouden en daardoor onze huidige hond gekozen :)

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:36


aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 21:25

Loretta schreef:
Laats zag ik een Duitse documantaire over de problemen met de wolf. Dat waren enorme problemen.
Maar wat ik we, het meest schokkend vond dat was het verhaal van een echtpaar dat tijdens een wandeling een aanval op hun hond had meegemaakt van een probleemwolf. Hun hebben dit netjes gemeld bij de autoriteiten waarna de probleemwolf werd afgeschoten.

Uit de hoek van dierenrechtenextremisten kreeg dit echtpaar daarna te maken met de meest heftige haatmail en doodsbedreigingen. Ze werden uitgemaakt voor wolvenmoordenaar en wolfspegida. Ze kregen zelfs een brief per post en hun woonadres en telefoonnummer werd bekend gemaakt op het internet.


https://youtu.be/atsasJRBXmI

Deze extremisten vertonen fundamentalistische trekken, daar is niet tegenaan te praten. Ze hebben mij ook al eens gevraagd wat mijn leven waard is, ik word daar niet warm of koud van maar dit gaat toch nergens over zo? Feit is wel dat veel mensen hierdoor hun mening niet durven te geven of ervaringen met wolvenaanvallen te delen.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:03

Hoe diervriendelijk is het nou om honden hun leven te laten riskeren omdat een groepje knuffelaars zonodig de wolf in het land wil :? Totaal van de pot gerukt.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:34

tienus63 schreef:
Fleuribelle schreef:
Ik woon op de Veluwe en de wolf is gespot op 3 km van ons huis. Ik durf mijn veulen in de nacht niet buiten te laten. Werd mij overigens ook afgeraden door Staatsbosbeheer. De wolf met jongen woont hemelsbreed 5 km bij ons vandaan. Ik ben er niet blij mee.

Ik woon niet op de Veluwe, maar boswachter zei exact hetzelfde tegen mij.
Omdat gebleken is dat de wolven hier blijkbaar wel een (doortrek)route hebben.
Week of 7 a 8 geleden wolf tussen Hardenberg en dedemsvaart. Hij heeft daar even in bossen rondgehangen, via dedemsvaart Balkbrug richting boswachterij Staphorst gelopen.
Overdag is wolf gezien langs N377.
Begin april is een wolf op verschillende erven en bij schuur gezien waar alpaca’s en pony’s staan, meerdere mensen die die dagen wolf gezien. Dit was omgeving boswachterij Staphorst.
In januari zelf wolf op erf gehad. Liep gewoon door de tuin! Liep langs pad wat ik dagelijks met paarden naar de wei loop, waar de hond loopt.
Dus trekt zich overduidelijk niets van mensen en/of hondengeur aan.


Wat ik mij nu afvraag. Zouden alle boswachters het wel eens zijn met de gang van zaken?
Natuurlijk kunnen die als werknemer niet vrijuit spreken. Ik heb al op meerdere plekken gelezen dat ook boswachters tegenover mensen uit hun omgeving dergelijke opmerkingen hadden gemaakt.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 13:10

Ik denk dat er wezenlijk verschil zit tussen de oude garde boswachters cq jacht opzieners en de jonge generatie natuurmonumentenboswachters en oh wat leuk ik word schaapherder boswachter.
De eerste generatie zal nuchterder te werk gaan.
En ik verbaas me over het gebrek aan informatie uitwisseling tussen de boswachters en verschillende werkgroepen; vogel/wolven/bloemetjes en de bijtjes etc.
Heb het idee dat kennis en info niet of in laat stadium gedeeld wordt.
Maar goed hier is gelukkig nog een old skool boswachter.
Bij gekkigheid in het bos, ff bellen en hij is er.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 13:31

Wordt er zoveel informatie achtergehouden dan? Bedoel je dat boswachters weinig informatie delen met allerlei natuurbeheer organisaties of andersom?

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 13:38

Denk het laatste. Dat is althans mijn gevoel.
En ik denk dat SBB tegenwoordig een logge ivoren toren vergader cultuur heeft.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 13:53

tienus63 schreef:
Denk het laatste. Dat is althans mijn gevoel.
En ik denk dat SBB tegenwoordig een logge ivoren toren vergader cultuur heeft.


Veel managment lagen. Iets wat je overal ziet. De mensen op de werkvloer worden niet meer betrokken bij het proces. Hierdoor krijg je dit soort gekkigheid.

Toen ik dit artikel las kreeg ik al het idee van zeer veel managmentlagen en zeer veel mensen die een behoorlijke boterham verdienen aan de wolf.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b78a2f1b/

Behalve Lennard Jasper zie je ook geen enkele boswachter voorbij komen in het verhaal. Het zijn stuk voor stuk hoge kantoor piefen die er af en toe even op uit trekken

Leo Lennartz houdt zich trouwens wel wijselijk op de achtergrond maar is nog steeds bij ARK actief.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:31

Was het niet een boswachter op de Veluwe die in het nieuwsitem bij een journaal werd aangekondigd als persboswachter.
Moest toen gniffelen.

Waarschijnlijk moest hij ook wel op commando dingen doen voor de camera.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:54

Loretta schreef:
Wordt er zoveel informatie achtergehouden dan? Bedoel je dat boswachters weinig informatie delen met allerlei natuurbeheer organisaties of andersom?


Alleen al het feit dat op de site waarneming.nl de wolf niet wordt weergegeven als je erop zoekt maakt mij al overtuigd dat er veel informatie wordt achtergehouden.

Sowieso wordt er veel informatie verdraaid door dit soort criminele organisaties zoals ARK.

Leuke fabel: ons vee eet soja. Nee, ons vee eet sojaSCHROOT. Dat blijft over na voedselproductie van o.a. vleesvervangers. Net als bierborstel (resten van bierbrouwen) ook opgevoerd worden.
Daarnaast legt landbouw CO2 vast. Dat heet fotosynthese. Alles met bladgroen doet dat. De landbouw is al CO2 neutraal.

De industrie en het vliegverkeer goochelen met cijfers en certificaten. Op papier lijkt het dan nog wat... in werkelijkheid is het gebakken lucht

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:31

Anne_GTI schreef:
Leuke fabel: ons vee eet soja. Nee, ons vee eet sojaSCHROOT. Dat blijft over na voedselproductie van o.a. vleesvervangers. Net als bierborstel (resten van bierbrouwen) ook opgevoerd worden.
Daarnaast legt landbouw CO2 vast. Dat heet fotosynthese. Alles met bladgroen doet dat. De landbouw is al CO2 neutraal.


Dat is ook wel een heel interessant punt moet ik zeggen. De sojakauwers beweren altijd dat hun levensstijl het beste is voor het klimaat. Het argument dat er voor hun sojabonen complete regenwouden worden gekapt wordt altijd van tafel geveegd met het argument dat 90% van de soja voor veevoer wordt gebruikt. Maar is dit dan misschien toch iets genuanceerder? Zou er dan ook zoveel soja verbouwd worden zonder de levenswijze van deze sojakauwers?

Dat is om eerlijk te zijn nog weleens een interessant vraagstuk.

Dat alle planten CO2 opslaan zou ieder kind moeten weten dus dat geldt uiteraard ook voor landbouwgewassen.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:03

Net zoals de zogenaamde bewust elektrische rijders het onder het mom milieu doen.
Ze bedoelen subsidie en gaan eraan voorbij hoe milieu belastend de winning van de grondstoffen voor accu’s en dat recycling ook nog een issue is.
Om over de arbeidsomstandigheden van de mensen maar te zwijgen.

Krachtvoer is duur voer, boeren proberen zoveel mogelijk voer van eigen land te verbouwen.
En vullen tekorten aan met krachtvoer.
Bovendien wordt veel krachtvoer gemaakt met behulp van rest producten van de humane voedsel productie.
Zoals al genoemd soja schroot en bierborstel. Afval product van bierbrouwerijen.
Van de mais wordt de hele plant gebruikt.

Denk dat er ook heel veel bossen plaats moeten maken voor palmolie productie, cosmetica en voor voedselproductie.

Ik heb ook moeite met max havelaarnproducten, steun boeren in derde wereldlanden voor eerlijk inkomen; verdienen Nederlandse boeren geen eerlijk inkomen??

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:46

Ik wil niet heel banketstaaf zijn, maar gaan we niet een beetje offtopic nu? :)

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:43

nine1987 schreef:
Ik wil niet heel banketstaaf zijn, maar gaan we niet een beetje offtopic nu? :)


Je hebt gelijk.

Maar probeer maar eens te zoeken op waarneming.nl naar de wolf of aaseters zoals de raaf of wouw.

De raaf zit juist veel op de Veluwe maar als je op de cijfers afgaat op de website ga je daar niet naartoe om ze te spotten. Toeval? Of is men bang dat je toevallig over een wolf struikelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:54

Anne_GTI schreef:
nine1987 schreef:
Ik wil niet heel banketstaaf zijn, maar gaan we niet een beetje offtopic nu? :)


Je hebt gelijk.

Maar probeer maar eens te zoeken op waarneming.nl naar de wolf of aaseters zoals de raaf of wouw.

De raaf zit juist veel op de Veluwe maar als je op de cijfers afgaat op de website ga je daar niet naartoe om ze te spotten. Toeval? Of is men bang dat je toevallig over een wolf struikelt?


Nee, wel bang dat mensen bewust op zoek gaan en ze verstoord worden of geschoten worden. Er zijn genoeg waarnemingen verborgen als het om kwetsbare dieren gaat. Dat de wolf dus niet openbaar staat lijkt mij compleet logisch, dat de raaf er niet tussen staat zal wel toeval zijn, ik geloof niet dat ze "alles" gaan verbergen om de wolf, en aangezien er genoeg diersoorten verborgen blijven vind ik het dus ook niet raar dat de wolf daar tussen staat. Het is gewoon niet handig als mensen er bewust naar toe gaan en je hordes mensen met camera's krijgt, soort waterleidingduinen maar dan met wolven krijg je dan.. Dus het is alleen maar goed dat de meldingen niet zichtbaar zijn.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:54

Raven en wolven zijn vaak samen, de raaf eet de restjes maar blijft ook zonder dat er prooi in her spel is, dicht bij de wolf. Schijnt ze zelfs goedmoedig te plagen door in hun staart of achterpoten te pikken.