Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:53

Maar je krijgt een oplossing en da gaat het niet, want die is niet mooi..

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:56

Het is gek dat mensen denken dat je een keus hebt. Je mag in nederland en europa niet jagen op wolven. Je mag ze verjagen en je dieren beschermen. Maar je mag ze zelfs niet verwonden.
Dus het enige wat je kan doen is de aangeraden maatregelen treffen. Achteraf je schade melden en meer kan dus niet.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:00

Veulen84 schreef:
Het is gek dat mensen denken dat je een keus hebt. Je mag in nederland en europa niet jagen op wolven. Je mag ze verjagen en je dieren beschermen. Maar je mag ze zelfs niet verwonden.
Dus het enige wat je kan doen is de aangeraden maatregelen treffen. Achteraf je schade melden en meer kan dus niet.


We hebben op die manier geen keus want het wordt ons van hogerhand door de strot geduwd door mensen die zlef niets van het platteland weten en lekker vanuit hun sjieke appartementencomplex bepalen hoe de natuur er uit moet zien.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:03

Loretta schreef:
Veulen84 schreef:
Het is gek dat mensen denken dat je een keus hebt. Je mag in nederland en europa niet jagen op wolven. Je mag ze verjagen en je dieren beschermen. Maar je mag ze zelfs niet verwonden.
Dus het enige wat je kan doen is de aangeraden maatregelen treffen. Achteraf je schade melden en meer kan dus niet.


We hebben op die manier geen keus want het wordt ons van hogerhand door de strot geduwd door mensen die zlef niets van het platteland weten en lekker vanuit hun sjieke appartementencomplex bepalen hoe de natuur er uit moet zien.


Ik kan zo een uitspraken zo neerbuigend vinden. Wat weet je achter je scherm waar en hoe mensen wonen.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:14

Loretta schreef:
oomens schreef:
Even een vraag aan degenen die wolven het liefste zien verdwijnen. Waarom zou het in jullie ogen een probleem zijn als wolven af en toe ergens wat vee of een kleuter pakken?


Af en toe een kleuter? Meen je dat nou serieus. Mijn mond valt echt open.

Nou.Er zijn er toch genoeg zeker. :+

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:16

Waarschijnlijk ga ik hier een hele hoop commentaar op krijgen, maar ik wil toch even iets melden.


Ik vind trouwens niet dat we onze dieren er niet tegen moeten beschermen, dat vind ik heel goed!

EDIT: Ik had het niet helemaal goed verwoord, ik kom er later nog even op terug
Laatst bijgewerkt door ninavo op 21-03-19 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:17

Het gaat mij er een beetje om dat het ons door de strot geduwd wordt. Oke er zitten ook buitenmensen tussen die in het bos werken. Dus daarin was ik net een beetje te snel.

Maar er wordt heel makkelijk over alle andere mensen heen gewalst. Wij willen de wolf en als jullie je geliefde paarden dood in de wei aantreffen dan is dat pech voor jullie want onze wil is wet. Die manier waarop een kleine minderheid dit even voor paardenhouders, schapenhouders, boeren en nog een hoop dierenhouders bepaald staat mij gewoon tegen. Net als dat er hier zelfs al door iemand geopperd is dat we het maar moeten accepteren als er af en toe een kleuter gedood wordt.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:20

murphypower schreef:
Waarschijnlijk ga ik hier een hele hoop commentaar op krijgen, maar ik wil toch even iets melden.

Ik heb verschillende familieleden die bij Staatsbosbeheer werken en heb eens even aan hun gevraagd hoe het nu toch precies zit met al dat gedoe met die wolven. Eerder in dit topic zijn er foto’s van “vermoordde” paarden gedeeld, maar 3 wolven. Nee die pakken never te nooit een volwassen paard. Ook is de roedel niet compleet want de zogenaamde 3e wolf wordt altijd alleen gezien. Dus technisch gezien, zijn het 2 wolven. Die pakken al helemaal nooit een paard, eentje die al dood is wel. Iemand beweerde dat zijn paard gedood was door een wolf, na verder onderzoek bleek dat het paard al een dag dood was... ik vind het niet leuk om te zeggen, maar sommige mensen maken misbruik van deze situatie.

Ik vind trouwens niet dat we onze dieren er niet tegen moeten beschermen, dat vind ik heel goed!


Het is toch wel heel opmerkelijk dat alle berichten uit het buitenland allemaal als nepnieuws worden neergezet. Terwijl er zelfs al in het tot nu toe wolf minnende Duitsland grote problemen zijn ontstaan en dat ze er daar op terug komen dat er dan nog steeds beweert wordt dat het in Nederland allemaal heel anders zal gaan lopen.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:40

Veulen84 schreef:
Het is gek dat mensen denken dat je een keus hebt. Je mag in nederland en europa niet jagen op wolven. Je mag ze verjagen en je dieren beschermen. Maar je mag ze zelfs niet verwonden.
Dus het enige wat je kan doen is de aangeraden maatregelen treffen. Achteraf je schade melden en meer kan dus niet.


Behalve dan dat er in Duitsland wel besloten is dat ze geschoten mogen worden in de getroffen plaatsen: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -wolf.html

Ik denk dat dat best hier ook kan gaan gebeuren als het straks niet 2/3 wolven zijn maar 10 of meer. En is dat dan beter voor de wolven? Dé oplossing lijkt er niet te zijn, behalve de wolven vertellen dat Nederland en België niet gezellig zijn en ze beter elders gaan wonen, maar of ze Nederlands begrijpen is natuurlijk nog maar de vraag :+ .

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:47

ik heb werktechnisch veel met mensen te doen die echte natuurfreaks zijn en ook voor dergelijke organisaties werken, tevens met jagers etc, en die zijn normaal niet gelijke mening, maar wel als het over de wolf gaat. en dat is, dat het in nederland niet gaat werken, ook vanuit het welzijnspunt van de wolf zelf bekeken, teveel mensen, teveel bebouwing, teveel wegen en teveel mogelijke prooien, die geen prooi zouden moeten zijn.

en dat een wolf een kind pakt, nee dat geloof ik niet direct, maar ik zou ook niet graag de uitzondering op de regel willen zijn.

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:48

Ine23 schreef:
Veulen84 schreef:
Het is gek dat mensen denken dat je een keus hebt. Je mag in nederland en europa niet jagen op wolven. Je mag ze verjagen en je dieren beschermen. Maar je mag ze zelfs niet verwonden.
Dus het enige wat je kan doen is de aangeraden maatregelen treffen. Achteraf je schade melden en meer kan dus niet.


Behalve dan dat er in Duitsland wel besloten is dat ze geschoten mogen worden in de getroffen plaatsen: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -wolf.html



dat schieten is niet helemaal waar. Daar zitten extreem veel regels aangebonden.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:50

NenaC schreef:
ik heb werktechnisch veel met mensen te doen die echte natuurfreaks zijn en ook voor dergelijke organisaties werken, tevens met jagers etc, en die zijn normaal niet gelijke mening, maar wel als het over de wolf gaat. en dat is, dat het in nederland niet gaat werken, ook vanuit het welzijnspunt van de wolf zelf bekeken, teveel mensen, teveel bebouwing, teveel wegen en teveel mogelijke prooien, die geen prooi zouden moeten zijn.

en dat een wolf een kind pakt, nee dat geloof ik niet direct, maar ik zou ook niet graag de uitzondering op de regel willen zijn.


Maar wie zijn dan die mensen die zo staan te juichen bij de terugkomst van de wolf?

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 20:08

Dan vraag ik me af, zijn onze landen te klein geworden voor dieren of zijn wij mensen te groot geworden?

Dieren, welke dan ook, waren er lang voor ons. Maar wij mensen moeten steeds meer ruimte, dagelijks verdwijnen hele voetbalvelden natuur met dramatische gevolgen.
En nu, nu het dierenrijk zijn plaats terug "eist" krijgen we problemen en zijn we zo hypocriet om te vinden dat wij meer waard zijn dan alles rondom ons.

Kijk naar India, steeds vaker hoor je dat een tijger een mens dood of het vee, wat denkt dat beest wel niet, en massaal worden tijgers in de buurt gedood. Want het moest maar eens DE tijger/moordenaar zijn...
Maar de bevolking word steeds groter, palmen steeds meer ruimte in en de tijgers worden op een postzegel gepropt. Hun habitat word met de dag kleiner, hun natuurlijk voedsel sterft want ook hun gebied word te klein plus door het "teveel" aan tijgers op een te klein gebied kan hun aantal de vraag niet aan/recupereren.
En dan volgt de tijger zijn oer instinct...overleven (van de sterkste) en komt te dicht bij mensen ( of was het nu wij bij hun?) T is maar hoe je het bekijkt...confrontaties onoverkomelijk...de gevolgen onoverzienbaar.

Maar wij mensen voelen ons zo übermensch übermachtig dat wij menen alle rechten aan ons toe te mogen kennen. Alles is van ons en past het niet in ons leven moet het eraan, weg, kapot,...

Wij mensen maken al jaren alles kapot maar de natuur vind een weg, daar ben ik zeker van, of we dat nu willen of niet.
Nature will find a way.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:11

Loretta schreef:
Af en toe een kleuter? Meen je dat nou serieus. Mijn mond valt echt open.
Kan gebeuren toch? Als die ergens onbeheerd rondloopt?
Is niet meer dan een bijkomstigheid van het leven in een wereld met roofdieren. Zolang er genoeg kinderen bijkomen om te compenseren voor die incidentele predatie is het toch geen enorme ramp? Het is niet alsof we een bedreigde soort zijn toch?
We overleven ook allemaal al jaren met auto's en vijvers om ons heen, terwijl die ook ieder jaar weer heel wat levens opeisen. Dat accepteren we ook gewoon zonder ze te verbieden. Wat maakt dat het in geval van de wolf ineens anders zou zijn?

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:29

Furrow schreef:
Loretta schreef:


We hebben op die manier geen keus want het wordt ons van hogerhand door de strot geduwd door mensen die zlef niets van het platteland weten en lekker vanuit hun sjieke appartementencomplex bepalen hoe de natuur er uit moet zien.


Ik kan zo een uitspraken zo neerbuigend vinden. Wat weet je achter je scherm waar en hoe mensen wonen.


Ik vind het neerbuigend dat er gesteld wordt, dat je je dieren maar beter moet beschermen. Je hek moet beter worden, en anders is het je eigen schuld dat je geliefde dieren aan stukken worden getrokken. Dat is neerbuigend, en empathieloos !

Hier in de buurt staan zo'n 20 paarden het hele jaar buiten. Er is geen mogelijkheid om ze in een stal te zetten, zeker niet op dagelijks basis. Hopelijk gaat het nog lang goed....

Lukasje
Berichten: 11303
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:36

2/3 wolven zullen er straks in België gagarandeerd meer worden. Iets van “the birds and the bees” ...

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:57

oomens schreef:
Loretta schreef:
Af en toe een kleuter? Meen je dat nou serieus. Mijn mond valt echt open.
Kan gebeuren toch? Als die ergens onbeheerd rondloopt?
Is niet meer dan een bijkomstigheid van het leven in een wereld met roofdieren. Zolang er genoeg kinderen bijkomen om te compenseren voor die incidentele predatie is het toch geen enorme ramp?



Dit noem ik nu een voorbeeld van puur milieu extremisme.

Lukasje
Berichten: 11303
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:09

oomens schreef:
Loretta schreef:
Af en toe een kleuter? Meen je dat nou serieus. Mijn mond valt echt open.
Kan gebeuren toch? Als die ergens onbeheerd rondloopt?
Is niet meer dan een bijkomstigheid van het leven in een wereld met roofdieren. Zolang er genoeg kinderen bijkomen om te compenseren voor die incidentele predatie is het toch geen enorme ramp? Het is niet alsof we een bedreigde soort zijn toch?


Is dit een grap of zo ??

BeeSunshine
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:21

Rizette schreef:
Neem contact op met Wolf fencing Nederland zij kunnen je helpen met je wei zoveel mogelijk wolfproof te maken. Of woon je in Belgie als je het over Naya hebt?


Die wolf-fencing leeft nog in dromenland een afrastering van 1,20 met een paar draden, serieus??? In Duitsland komen ze al over 1,60 (!) meter hoge afrasteringen heen die flink onder stroom staan en nog in de grond gegraven zijn ook.

BeeSunshine
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:25

BeeSunshine schreef:
Rizette schreef:
Neem contact op met Wolf fencing Nederland zij kunnen je helpen met je wei zoveel mogelijk wolfproof te maken. Of woon je in Belgie als je het over Naya hebt?


Die wolf-fencing leeft nog in dromenland een afrastering van 1,20 met een paar draden, serieus??? In Duitsland komen ze al over 1,60 (!) meter hoge afrasteringen heen die flink onder stroom staan en nog in de grond gegraven zijn ook.


Zelfs een vos komt in een afrastering van 1,20 met twee vingers in zijn neus. Alleen al om een vos weg te houden moet alles hermetisch afgesloten zijn, maar voor een wolf zijn een paar draadjes en 1,20 m. genoeg aldus dit clubje. Ja ja...

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:28

Loretta schreef:
Veulen84 schreef:
Het is gek dat mensen denken dat je een keus hebt. Je mag in nederland en europa niet jagen op wolven. Je mag ze verjagen en je dieren beschermen. Maar je mag ze zelfs niet verwonden.
Dus het enige wat je kan doen is de aangeraden maatregelen treffen. Achteraf je schade melden en meer kan dus niet.


We hebben op die manier geen keus want het wordt ons van hogerhand door de strot geduwd door mensen die zlef niets van het platteland weten en lekker vanuit hun sjieke appartementencomplex bepalen hoe de natuur er uit moet zien.


Nu ja, je kan het ook omdraaien. We bouwen maar bij in dit kleine kikkerlandje waardoor onze huizen pal naast natuurgebieden gebouwd worden. En dan kijken we verschrikt op wanneer de natuur niet zo lief lijkt te zijn.

Ik ben het er mee eens dat er weinig plaats is voor grote roofdieren in België/Nederland, maar dat is niet de schuld van de wolf.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:37

anjali schreef:
kiki1976 schreef:
Dus omdat de mens alles heeft ingepikt qua land is er geen plaats meer voor de wolf?
De wolf was er al voor de mens alles vol ging bouwen. Erger nog de mens was toen ook angstig voor hun dieren, dus moorden alles nagenoeg uit.
Sorry ik vind dit een egoïstische mensen uitspraak.

Piepen als het mijn dier betrof die gedood werdt door een wolf. Ja tuurlijk. Maar dan was het wel mijn schuld. Ik had geen maatregels getroffen om de wolf weg te houden.


Ik lees ook wildroosters plaatsen.
Hoe zie je dat voor je?
Want met alleen een wildrooster ben je er niet. Want dan moet alles afgezet worden met hoge hekken. Andere dieren zullen verhongeren omdat deze ook tegen gehouden worden, kunnen immers ook niet naar een plaats met meer eten. Beetje ovp praktijken.
En daarnaast wie gaat dat bekostigen? De staat omdat de veehouder (even alles bij elkaar bedoeld) deze kosten te hoog vind?

Wil jij dan je dieren beschikbaar stellen als snelbuffet voor wolven?Het gaat hier gewoon niet.In Nederland is geen echte natuur meer.

Nee omdat wij egoïstische mensen ons alles toe-eigenen en hun niets meer gunnen.
Want hoe wil jij het dan oplossen? Net als vroeger de wolf maar weer doodschieten zodat die er niet meer is?

Als je mijn bericht goed leest, is het mijn schuld dan idd als een wolf 1 van mijn dieren pakt. Want ik ben degene die ze er niet goed tegen beschermd heeft door ervoor te zorgen dat die niet bij mijn dieren kan komen

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:39

Lukasje schreef:
oomens schreef:
Kan gebeuren toch? Als die ergens onbeheerd rondloopt?
Is niet meer dan een bijkomstigheid van het leven in een wereld met roofdieren. Zolang er genoeg kinderen bijkomen om te compenseren voor die incidentele predatie is het toch geen enorme ramp? Het is niet alsof we een bedreigde soort zijn toch?


Is dit een grap of zo ??

Even zonder gekheid, maar denk er eens over na. Er wordt hier geroepen dat we actief wolven moeten schieten want ze "horen hier niet/passen hier niet" maar als iemand het over de andere boeg gooit, en aangeeft dat we misschien moeten accepteren dat er soms confrontaties zullen plaatsvinden dan is dat niet oke.

Ook al vind ik de gedachte ook moeilijk, ik zie eigenlijk wel dat beide statements van dezelfde strekking zijn.

(Ik zie nu voor me dat er een wolvenbokt is waar uitgebreid gediscussieerd wordt wat er met al die mensen moet gebeuren nu het er toch wel heel erg veel worden.)

Lukasje
Berichten: 11303
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:52

Nee, in mijn ogen is dat nooit oke! Ik ben een enorme dierenvriend maar het acceptabel vinden dat een wolf af en toe een kleuter verscheurt? Nee, echt niet!

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:56

@Serenity350: Even los van het gegeven dat ze beschermd zijn en ons door de strot geduwd worden (zoals iemand opmerkte) een vraag aan jou: Waarom vind jij eigenlijk, dat wolven wél in een dichtbevolkt land met aangelegde natuur "thuishoren"??? Waarom zou je roofdier wél in zo'n dichtbevolkt gebied gaan laten rondlopen? Wat is daarvan de meerwaarde?