Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:37

Oh nee, als het de wolf is, zullen we het wel weten. Als het een vos of ander roofdier was, zal het een klein kolomartikeltje op de regionale pagina's zijn. :D
*sarcasme modus uit :+

pien_2010

Berichten: 43728
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:51

Ooooh, maar de Vos kan er ook wat van. Heeft gisteren bij de ene buuf alle knippen doodgebeten want hij of zij was over 1.50 draad geklommen en paar dagen geleden bij de andere buuf 8 kippen van de 9 doodgebeten door een enorm diep gat te graven onder de draad door. Dus de mensen zijn niet blij.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:19

Gini, wie precies juicht er dan hier als een wolf aangevallen/verscheurd zou worden?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:33

nine1987 schreef:
Sassy schreef:
Zulke honden ravotten niet met elkaar, en zullen ook niet zo snel langs je benen strijken.
Dat zijn kuddebewakingshonden, geen gezelschapsdieren.

In bijv. turkije is het niet ongebruikelijk een kangal bijv. met zulke halsbanden uit te rusten.
Iemand hier in dit topic wel eens filmpjes gezien van dit soort honden in gevecht op leven en dood met wolven?
Pas op, filmpje bevat schokkende beelden:
https://www.youtube.com/watch?v=qMMZcTdlDRw



En hoeveel eerlijker is dit naar een wolf? Een schaap is sielugh, sielugh.. Maar als een wolf verscheurd wordt, dikke prima..?

Oké.....

Ik kan hier niet achter staan, sorry.. Nee er is in NL geen plek voor (een roedel) wolven..

Maar als je schaapherder bent en je kudde buiten wil houden, dan ben ook herder en zorg dat je bij je kudde blijft.. Honden erbij, dikke prima.. Maar schiet een wolf dan gewoon af.. Dit lijden is volkomen onnodig, voor zowel schaap als wolf..

Je begrijpt de werking van LGD's niet echt. Het komt maar héél zelden tot zulke dodelijke gevechten, simpelweg omdat de honden bereid zijn tot de dood te vechten voor de "familie" waar ze mee zijn opgegroeid ( =de schapen), maar wolven iha niet bereid zijn dergelijke risico's te nemen voor "maar" een maaltijd. In gebieden waar wolvenroedels voorkomen heb je trouwens véél honden nodig, liefst méér dan het aantal wolven in een roedel...
In Nederland kun je het gebruik van LGD's wel vergeten, niet verenigbaar met de nederlandse methoden van schapenhouden.
Overigens het 24/7 bewaken van de kudde met mens en hond óók niet, de tijden dat dát economisch te doen was liggen (gelukkig) vér achter ons.

mysa

Berichten: 10544
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:37

Kogel mag dus niet. Persoonlijk vind ik het trouwens niet ethisch om dergelijke honden en wolven aan elkaar bloot te stellen.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:38

pien_2010 schreef:
Ooooh, maar de Vos kan er ook wat van. Heeft gisteren bij de ene buuf alle knippen doodgebeten want hij of zij was over 1.50 draad geklommen en paar dagen geleden bij de andere buuf 8 kippen van de 9 doodgebeten door een enorm diep gat te graven onder de draad door. Dus de mensen zijn niet blij.


De knippen, Pien ? :') Heerlijke woordspeling trouwens :D

De gouden raad van tante Kaat : ALTIJD de kippen opsluiten in een afgesloten nachthok voor zonsondergang tot na zonsopgang :Y)
Zeg maar dat de belg het gezegd heeft ;)

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:41

nine1987 schreef:
Sassy schreef:
Zulke honden ravotten niet met elkaar, en zullen ook niet zo snel langs je benen strijken.
Dat zijn kuddebewakingshonden, geen gezelschapsdieren.

In bijv. turkije is het niet ongebruikelijk een kangal bijv. met zulke halsbanden uit te rusten.
Iemand hier in dit topic wel eens filmpjes gezien van dit soort honden in gevecht op leven en dood met wolven?
Pas op, filmpje bevat schokkende beelden:
https://www.youtube.com/watch?v=qMMZcTdlDRw



En hoeveel eerlijker is dit naar een wolf? Een schaap is sielugh, sielugh.. Maar als een wolf verscheurd wordt, dikke prima..?

Oké.....

Ik kan hier niet achter staan, sorry.. Nee er is in NL geen plek voor (een roedel) wolven..

Maar als je schaapherder bent en je kudde buiten wil houden, dan ben ook herder en zorg dat je bij je kudde blijft.. Honden erbij, dikke prima.. Maar schiet een wolf dan gewoon af.. Dit lijden is volkomen onnodig, voor zowel schaap als wolf..

Je hoeft voor mij nu niet in te gaan vullen wat ik hiervan vind, ik heb nergens geschreven dat ik hier voorstander van ben.

Maar dit is wel wat je gaat krijgen, zie bijv. het stukje in de krant over de belgische schapenhouder. Aangezien de afrasteringen die men aanbeveelt niet werken.
Verwachten dat iemand 24u per dag in de wei kan zitten is niet realistisch.

Afschieten mag nog steeds niet, dat is strafbaar.
Zie het geval van de rechtszaak tegen een NL jager die een wolf afschoot in een poging te voorkomen dat zijn jachthond werd opgevreten waar hij bij stond.

KBH (= kuddebewakingshonden) is dus wel een van de maatregelen die de pro wolf mensen aanbevelen hé? Dat heb ik niet verzonnen...
M.i. gaat dit in een druk bevolkt land als NL niet werken.

Ik ben zelf gestopt met schapen houden, omdat ik de ellende niet mee wil maken.

Maar dan, sielugh...je kunt de vraag ook omkeren, Nine, als een schaap of welk ander dier aan stukken wordt gescheurd of levend aangevreten door een wolf, vind je dat dan wel ok?
Wie zijn wij om ons aan te meten dat de ene diersoort ver boven een andere verheven moet staan?

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:43

Sassy schreef:
Maar dan, sielugh...je kunt de vraag ook omkeren, Nine, als een schaap of welk ander dier aan stukken wordt gescheurd of levend aangevreten door een wolf, vind je dat dan wel ok?


Nine schrijft letterlijk: Dit lijden is volkomen onnodig, voor zowel schaap als wolf. Dus ik doe even een niet zo heel wilde gok dat Nine dat dus ook niet ok vindt.

nine1987

Berichten: 8349
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:19

Gini schreef:
Sassy schreef:
Maar dan, sielugh...je kunt de vraag ook omkeren, Nine, als een schaap of welk ander dier aan stukken wordt gescheurd of levend aangevreten door een wolf, vind je dat dan wel ok?


Nine schrijft letterlijk: Dit lijden is volkomen onnodig, voor zowel schaap als wolf. Dus ik doe even een niet zo heel wilde gok dat Nine dat dus ook niet ok vindt.



Inderdaad.. Ik vind het voor geen van beide oké..

Maar waarom zou het niet haalbaar zijn om een herder voltijds bij z'n kudde te zetten..? Als meerdere herders hun kuddes samenvoegen en elkaar hiermee helpen, moet dit gewoon haalbaar zijn.. De wolf is er, de wolf is beschermd, dus we moeten ons aanpassen.. Omheiningen van 1.20 vind ik een even grote grap als iedereen hier.. Maar er moet iets gebeuren.. En ja, een wolf die een bewezen dreiging is, mag, van mij geschoten worden..

Door honden weggejaagd worden ook dikke prima, dat daar een verwonding bij komt kijken, kan ik ook begrijpen.. Maar honden die een wolf levend uit elkaar trekken terwijl de herder ernaast staat en een ander staat te filmen, vind ik gewoon sadistisch vermaak..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:24

nine1987 schreef:
[

Maar waarom zou het niet haalbaar zijn om een herder voltijds bij z'n kudde te zetten..?

Tuurlijk is dat "haalbaar". Als jij bereid bent ervoor te betalen lijkt het me geen probleem.

pien_2010

Berichten: 43728
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:46

nine1987 schreef:
Maar waarom zou het niet haalbaar zijn om een herder voltijds bij z'n kudde te zetten..? Als meerdere herders hun kuddes samenvoegen en elkaar hiermee helpen, moet dit gewoon haalbaar zijn..
In de film die ik heb gezien, was een herder met een stuk of 6 honden die 15000! schapen onder zijn hoede kreeg in het weideseizoen.
Dat aantal heeft natuurlijk alles te maken met dat het betaalbaar moet zijn, want de schapen bleven dag en nacht buiten en het was een kat en muis spel tussen het herdersteam en de wolven.
Het is een serieus "dodelijk spel"(als het niet goed gespeeld wordt) van "veel lawaai" maken om te laten weten dat je er als mens bent→ de man deed wolvengeluid na zelf en zijn honden idem dito.
Daarnaast is het de kunst dat je honden de wolf signaleren en erop aanslaat, en dat je de kudde bij elkaar weet te houden als er wolven zijn gesignaleerd, want die schapen zijn in paniek en willen weg. Dus je hebt als herder niet alleen honden bij je die de wolf ruiken, zien en erop aanslaan en de kudde verdedigen, maar je hebt dan als herder (in ieder geval in die documentaire) ook honden bij je die de kudde die wil vluchten bij elkaar weten te drijven en te houden.

Ik zie in Nederland geen kudde van 15000 schapen bij elkaar blijven, want hier is het niet zo uitgestrekt.
Het is niet alleen dat het kostenplaatje hoog zal zijn als je normale salarissen betaalt, hetgeen wel zal moeten, maar je moet echt als herder enorm deskundig zijn en dag en nacht een tijd met je kudde buiten willen leven. Of als je in Nederland de kudde 's nachts op sluit, toch lange uren willen maken buiten in weer en wind, de juiste honden hebben en dat "dodelijk spel" kunnen beheersen.
Ik was diep onder de indruk, en ik had zo gemakkelijk gezegd in het begin van dit topic, dat ik tzt wel paar honden zou kopen en bij de paarden zou laten→ nu weet ik hoe dom die opmerking was, want er komt echt veel en veel meer bij kijken om je kudde te beschermen.

Die wolven vechten namelijk voor hun leven, en om te leven moeten zij en hun jongen eten. Ze zijn echt dodelijk als roedel. Want daar hangt hun voorbestaan van af. Dus de belangen van de wolf zijn erg hoog en dus zijn ze enorm goed in dat eten te bemachtigen. Zo simpel is het.

Anoniem

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:22

Misschien gekke vraag maar in Frankrijk ( Pyreneeën) zijn ook best plekken waar zowel koeien honden als schapen onbeheerd loslopen op de zomerweides.
Soms wel met herder en/ of honden maar ook zonder.
Zijn dat dan toch bewuste keuzes?
Ook in de Alpen trouwens wel..

mysa

Berichten: 10544
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:25

Precies wat Pien hierboven vertelt. Wij kunnen ons nauwelijks een beeld vormen van echte natuurlijke driften/overlevingsinstinct. En terzijde: stel dat er alleen nog mega grote en zwaar bewaakte schaapskudde zijn, dan kunnen al die hobbyboertjes dus ook niets meer. En dan heeft de wolf geen gemakkelijke prooi meer dus dan zijn de paarden en de runderen aan d'r beurt. Want geloof maar dat een wolf liever een ingerasterd dier pakt dan een half uur achter een ree aan te rennen. Bovendien zal de wildstand op de Veluwe in rap tempo afnemen als er straks meerdere roedels leven.

mysa

Berichten: 10544
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:28

Anoniem schreef:
Misschien gekke vraag maar in Frankrijk ( Pyreneeën) zijn ook best plekken waar zowel koeien honden als schapen onbeheerd loslopen op de zomerweides.
Soms wel met herder en/ of honden maar ook zonder.
Zijn dat dan toch bewuste keuzes?
Ook in de Alpen trouwens wel..


Praktisch niet oplosbaar vermoed ik. Er gaat daar veel verloren aan wolf en beer. Honden hebben ze vaak wel maar hoorde laatst van een boer die er negen had, waarvan er al vijf door wolven waren gedood. Hij ging nu maar ander werk zoeken.

pien_2010

Berichten: 43728
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:52

Anoniem schreef:
Misschien gekke vraag maar in Frankrijk ( Pyreneeën) zijn ook best plekken waar zowel koeien honden als schapen onbeheerd loslopen op de zomerweides.
Soms wel met herder en/ of honden maar ook zonder.
Zijn dat dan toch bewuste keuzes?
Ook in de Alpen trouwens wel..



De wolf is ook spontaan in Frankrijk gekomen, en aan begin van dit topic heb ik artikelen geplaatst waaruit blijkt dat de schade voor de (schapen)boeren enorm is, idem voor de overheid en dat er al groot boerenprotest is geweest en conferentie afgelopen jaar, want de boeren houden hun hart vast en zijn zeer negatief.
In de Limousin, Corrège zijn al solitaire wolven waargenomen die door het gebied lijken te trekken maar is natuurlijk kwestie van tijd voordat hier groepen komen. Ik denk , de anarchistische Fransen kennende, dat er al zeker wolven geschoten zijn. In de Alpen blijkt dat al toegestaan te zijn want de schapenboeren hebben geen leven meer daar want worden teveel schapen gedood.

nine1987

Berichten: 8349
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:00

pien_2010 schreef:
nine1987 schreef:
Maar waarom zou het niet haalbaar zijn om een herder voltijds bij z'n kudde te zetten..? Als meerdere herders hun kuddes samenvoegen en elkaar hiermee helpen, moet dit gewoon haalbaar zijn..
In de film die ik heb gezien, was een herder met een stuk of 6 honden die 15000! schapen onder zijn hoede kreeg in het weideseizoen.
Dat aantal heeft natuurlijk alles te maken met dat het betaalbaar moet zijn, want de schapen bleven dag en nacht buiten en het was een kat en muis spel tussen het herdersteam en de wolven.
Het is een serieus "dodelijk spel"(als het niet goed gespeeld wordt) van "veel lawaai" maken om te laten weten dat je er als mens bent→ de man deed wolvengeluid na zelf en zijn honden idem dito.
Daarnaast is het de kunst dat je honden de wolf signaleren en erop aanslaat, en dat je de kudde bij elkaar weet te houden als er wolven zijn gesignaleerd, want die schapen zijn in paniek en willen weg. Dus je hebt als herder niet alleen honden bij je die de wolf ruiken, zien en erop aanslaan en de kudde verdedigen, maar je hebt dan als herder (in ieder geval in die documentaire) ook honden bij je die de kudde die wil vluchten bij elkaar weten te drijven en te houden.

Ik zie in Nederland geen kudde van 15000 schapen bij elkaar blijven, want hier is het niet zo uitgestrekt.
Het is niet alleen dat het kostenplaatje hoog zal zijn als je normale salarissen betaalt, hetgeen wel zal moeten, maar je moet echt als herder enorm deskundig zijn en dag en nacht een tijd met je kudde buiten willen leven. Of als je in Nederland de kudde 's nachts op sluit, toch lange uren willen maken buiten in weer en wind, de juiste honden hebben en dat "dodelijk spel" kunnen beheersen.
Ik was diep onder de indruk, en ik had zo gemakkelijk gezegd in het begin van dit topic, dat ik tzt wel paar honden zou kopen en bij de paarden zou laten→ nu weet ik hoe dom die opmerking was, want er komt echt veel en veel meer bij kijken om je kudde te beschermen.

Die wolven vechten namelijk voor hun leven, en om te leven moeten zij en hun jongen eten. Ze zijn echt dodelijk als roedel. Want daar hangt hun voorbestaan van af. Dus de belangen van de wolf zijn erg hoog en dus zijn ze enorm goed in dat eten te bemachtigen. Zo simpel is het.



Ik begrijp je helemaal en ik ben nogmaals ook niet voor de terugkeer van de wolf in Nederland.. Maar de wolf is er en hij is beschermd.. Er moet dus iets gaan gebeuren.. We kunnen alles wel meteen gaan afschieten (pub intended) of we denken mee.. En ja.. Het zal zeker extra geld kosten.. Maar wellicht kan de overheid hier nog een rol in gaan spelen.. Wie weet..

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:31

Een wet om ze te mogen neerschieten is ook meedenken.
Ben ook wel benieuwd hoe we aan zoveel getrainde honden gaan komen. Ik zie onze hond (die daar dus oorspronkelijk voor gefokt is), nog geen wolf aanpakken. En wat hierboven al gezegd is, je moet dus een roedel honden hebben, die dit allemaal al kunnen. Daarna kun je pups gaan fokken en die leren het weer van de oudere dieren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:49

Kinke schreef:
Een wet om ze te mogen neerschieten is ook meedenken.
Ben ook wel benieuwd hoe we aan zoveel getrainde honden gaan komen. Ik zie onze hond (die daar dus oorspronkelijk voor gefokt is), nog geen wolf aanpakken. En wat hierboven al gezegd is, je moet dus een roedel honden hebben, die dit allemaal al kunnen. Daarna kun je pups gaan fokken en die leren het weer van de oudere dieren.

Zoals al een paar maal is opgemerkt, werken met LGD's is niet toepasbaar in Nederland.
Wat voor hond heb jij?

mysa

Berichten: 10544
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:13

En niet ethisch, vind ik. Valt voor mij in de categorie hondengevechten en hanengevechten en regenwormengevechten en wat men verder nog aan ongein bedenkt. Ook al is het doel dan niet entertainment. Ik vind het niet kunnen.

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:31

Regenwormgevechten ? :’)

Janneke2

Berichten: 22888
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:57

mysa schreef:
Precies wat Pien hierboven vertelt. Wij kunnen ons nauwelijks een beeld vormen van echte natuurlijke driften/overlevingsinstinct. En terzijde: stel dat er alleen nog mega grote en zwaar bewaakte schaapskudde zijn, dan kunnen al die hobbyboertjes dus ook niets meer. En dan heeft de wolf geen gemakkelijke prooi meer dus dan zijn de paarden en de runderen aan d'r beurt. Want geloof maar dat een wolf liever een ingerasterd dier pakt dan een half uur achter een ree aan te rennen. Bovendien zal de wildstand op de Veluwe in rap tempo afnemen als er straks meerdere roedels leven.

...ik word een beetje duizelig hiervan.
Ik vermoed dat ik mij een voorstelling kan maken van overlevingsinstinct.
De wolf moet als roofdier zijnde eten (net als vossen, wilde honden en katten en noem het halve dierenrijk maar op). Geen prooi is geen eten en op termijn dus de hongerdood.
We hebben het dus over een zeer gemotiveerde groep jagers.

Wil je je prooidieren heel houden, dan zijn er maatregelen nodig.

Maar wat moet ik met 'dan heeft de wolf geen makkelijke prooi meer'?
De Nederlandse wolven jagen braaf op de Veluwe, hoe 'makkelijk' die prooien zijn - geen idee, maar wolven zijn bijvoorbeeld ook mensenschuw. Ook dat telt.
(Ik geloof niets van de aanname dat een ingerasterd dier de voorkeur heeft boven een ree die weg kan hollen/springen.)

En dat paarden en runderen per definitie 'makkelijke prooien' zijn - dat staat nog te bezien. Een natuurlijker manier van paarden houden helpt hier wel: meaning elke kudde een alfahengst en een leidende merrie. En de runderen idem dito en graag met horens. Uiteraard graag in stabiele kuddes en familieverband.

En over 26 uur leven we in 2020: wat met menskracht niet te betalen is
(...wat in zichzelf belachelijk is: betaal gewoon voor waardevolle diensten! -)
lossen we op met electronica: springt er een dier over de omheining, gaan er lampen branden, geloei, en verzin het maar. (En met over de omheining springen heeft de wolf de prooi nog niet te pakken, maar wordt wel gehinderd, al dan niet door aansnellende mensen.)

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:22

Kuggur schreef:
Zoals al een paar maal is opgemerkt, werken met LGD's is niet toepasbaar in Nederland.
Wat voor hond heb jij?


Zijn nog genoeg wolvenknuffelaars die vinden dat kuddes bewaken met honden een geweldig mooie oplossing is ;)
Wij hebben een Mastin Espanol

mysa

Berichten: 10544
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:25

@Janneke:
Sorry dat ik je duizelig heb gemaakt, ik zal er in het vervolg op letten. ;)

Ik bedoel dat we als burgers van een welvarend land de natuur niet meer zo goed doorgronden. En dan krijg je dat mensen wolven k*t beesten gaan noemen die afgeknald moeten worden. (het lijkt me vreselijk, een bestaan als predator)

Dat paarden en runderen makkelijke prooien zijn staat niet te bezien, dat is al bewezen in andere landen in Europa. Ik heb mijn buik al vol van de foto's die ik er van gezien heb.

De wolven op de noord Veluwe hebben ook al bewezen dat een schaap of twaalf een stuk gemakkelijker is te doden dan wild. (hier vlakbij, eind september)

Natuurlijk paarden houden is leuk als je daar de ruimte voor hebt. Ik heb mijn hele leven nooit meer dan twee pony's gehad. In de tuin die grenst aan honderden hectare bos. En een weitje verderop.

Ik kan geen grote kudde houden, daar heb ik noch de ruimte, noch de financiële middelen voor. En met mij het gros van de Nederlandse paardenhouders.

Een signaal als er ergens iets over het hek springt: dat lijkt me een erg kostbare zaak en bijna ondoenlijk.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:29

Onze koeien hebben horens en lopen 6 maanden per jaar met hun kalveren in de wei. Ze zijn ontzettend beschermend en zullen vast proberen om wolven te verjagen maar ik weet bijna wel zeker dat er dan toch kalveren het slachtoffer zullen zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 01:03

Of de koeien zelf. Het is absurd te denken dat onze gedomesticeerde doorgefokte kasplantjes die op een omheind lapje grond staan effectief het hoofd zouden kunnen bieden aan een roedel wilde hongerige alpha predatoren.
Één enkele wolvjn is in staat een jonge bizon te doden...in haar eentje...
http://www.bbc.com/earth/story/20170127 ... bison-hunt
Let vooral op de horens van dat dier.