Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20556
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:32

helemaal met je eens Kuggur. Bovendien hebben ze een intelligentie mbt het jagen. De koeien gaan in de verdedigingsmodus, zullen eerst wel rond de kalveren gaan staan maar een slimme jager heeft de chaos in no time zo groot gemaakt dat er geen verdedigingslinie meer is.

mysa

Berichten: 10514
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:47

Het is niet eens een kwestie van speculatie, of ze nu wel of niet een gemakkelijke prooi zijn. Dat heeft de praktijk allang uitgewezen.

Het zou goed zijn als mensen die denken dat wolven schuw zijn, zich netjes binnen hun natuurlijke leefomgeving ophouden en geen andere dieren dan wild en bij uitzondering een schaap op hun menu zetten, zich wat meer verdiepen in de materie.
Te beginnen in dit topic, simpelweg door de posts van de 'Zweden' hier te lezen.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:27

Bijkomend probleem is dat een weiland een geweldige 'playground' is voor wolven (ook voor honden trouwens). Als de wolf eenmaal het weiland binnengekomen is, raken de schapen/koeien in paniek. Die gaan rennen maar kunnen niet weg. De wolf wordt helemaal gek en verscheurt de een na de ander.
Dat is dus het grote verschil met achter een ree of konijn aanrennen, beesten die in het wild leven kunnen weg. De wolf achtervolgt één en de andere dieren zijn veilig.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:48

Kinke schreef:
Ben ook wel benieuwd hoe we aan zoveel getrainde honden gaan komen. Ik zie onze hond (die daar dus oorspronkelijk voor gefokt is), nog geen wolf aanpakken.

Dat geldt voor meerdere honden "die ervoor geschikt zijn". Vandaar dat in landen met wolven, er mensen zijn die hun honden trainen in "scherp" te worden op wolven door....ze een wolf te laten verscheuren. Zie het hier eerder geposte filmpje... Zeker sadistisch. Maar geen "vermaak" maar in hun ogen noodzaak.

(Er wordt ook getraind met opgezette wolven op wieltjes; op YouTube staan daar filmpjes van)

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:51

Kendra schreef:
De wolf wordt helemaal gek en verscheurt de een na de ander.
Nee, het doden van zoveel stuks vee doet hij niet omdat hij "helemaal gek"wordt. Als de wolven op wilde dieren jagen dan vluchten die en als hij of de roedel er één of twee te pakken krijgt is/ zijn ze blij en gaan eten.
Het is puur instinct, en geen gekheid, dat als de dieren niet kunnen wegvluchten maar dus in beeld blijven dat hij er zoveel dood als hij kan. De bedoeling van die slachtpartij is dat de wolf of de groep later terug komt om de rest op te eten, iedere keer tot alles op is.
Alleen (dit geldt natuurlijk ook voor de vos), zijn het dieren van de boer, die het slagveld vindt en dus als gaat opruimen en de wolf komt niet meer terug.
Dit fenomeen wat we ook van de vos kennen wordt uitgelegd in dit artikel:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/wa ... ~a3cb8759/

Het klopt dus wat je schrijft Kendra, alleen (en natuurlijk maakt dit voor de boer niet uit) komt het niet voort uit een "gekte" bij de wolf cq de vos. Normaliter verstopt de vos eten op verschillende plekken die hij dan later in de winter bij schaarste kan op eten. Ook al is het wat bedorven→ daar zitten vossen en wolven bij schaarste niet zo mee, want zij kunnen dat goed hebben.

mysa

Berichten: 10514
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:33

Hmmm, maar ik denk toch dat het element van de roes ook meespeelt want goed doorvoede honden doen het net zo. En ik denk dat je als predator een soort roes nodig hebt, het killer instinct. Anders vang je er niet een.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:21

mysa schreef:
@Janneke:
Sorry dat ik je duizelig heb gemaakt, ik zal er in het vervolg op letten. ;)

Ik bedoel dat we als burgers van een welvarend land de natuur niet meer zo goed doorgronden. En dan krijg je dat mensen wolven k*t beesten gaan noemen die afgeknald moeten worden. (het lijkt me vreselijk, een bestaan als predator)

Dat paarden en runderen makkelijke prooien zijn staat niet te bezien, dat is al bewezen in andere landen in Europa. Ik heb mijn buik al vol van de foto's die ik er van gezien heb.

De wolven op de noord Veluwe hebben ook al bewezen dat een schaap of twaalf een stuk gemakkelijker is te doden dan wild. (hier vlakbij, eind september)

Natuurlijk paarden houden is leuk als je daar de ruimte voor hebt. Ik heb mijn hele leven nooit meer dan twee pony's gehad. In de tuin die grenst aan honderden hectare bos. En een weitje verderop.

Ik kan geen grote kudde houden, daar heb ik noch de ruimte, noch de financiële middelen voor. En met mij het gros van de Nederlandse paardenhouders.

Een signaal als er ergens iets over het hek springt: dat lijkt me een erg kostbare zaak en bijna ondoenlijk.

Het feit dat we hier zo enorm welvarend zijn maakt dat men denkt zich alles te kunnen veroorloven: kostbare landbouwgrond onder water zetten of laten verwilderen als "nieuwe natuur". We laten ons een stikstofcrisis aanpraten die ons regelrecht richting een economische crisis duwt en we laten onze landbouwhuisdieren opvreten door dieren die door onze voorouder met veel moeite zijn uitgeroeid. Dit alles omdat we het met zijn allen zo goed hebben dat we denken ons dit te kunnen veroorloven.

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:34

Citaat:
We laten ons een stikstofcrisis aanpraten die ons regelrecht richting een economische crisis duwt


bizar, dit dikgedrukte.
Slaap lekker meid en werp alle wetenschappelijke feiten omtrent klimaatverandering in de plomp. Het is nog nooit gebeurt dat wetenschappers gezamelijk hebben gesteld dat er geen enkele twijfel bestaat over oorzaken klimaatverandering.
Dus dat aanpraten zoals jij het stelt is wetenschap!

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:54

mysa schreef:
Ik bedoel dat we als burgers van een welvarend land de natuur niet meer zo goed doorgronden. En dan krijg je dat mensen wolven k*t beesten gaan noemen die afgeknald moeten worden. (het lijkt me vreselijk, een bestaan als predator)

Dat paarden en runderen makkelijke prooien zijn staat niet te bezien, dat is al bewezen in andere landen in Europa. Ik heb mijn buik al vol van de foto's die ik er van gezien heb.

De wolven op de noord Veluwe hebben ook al bewezen dat een schaap of twaalf een stuk gemakkelijker is te doden dan wild. (hier vlakbij, eind september)

Natuurlijk paarden houden is leuk als je daar de ruimte voor hebt. Ik heb mijn hele leven nooit meer dan twee pony's gehad. In de tuin die grenst aan honderden hectare bos. En een weitje verderop.

Ik kan geen grote kudde houden, daar heb ik noch de ruimte, noch de financiële middelen voor. En met mij het gros van de Nederlandse paardenhouders.

Een signaal als er ergens iets over het hek springt: dat lijkt me een erg kostbare zaak en bijna ondoenlijk.


Ehm, ik erken ten volle dat een roedel wolven paarden en runderen kunnen aanvallen en opeten.
Het gebeurt, maar er zijn wel verschillen: hoe dicht bebouwd, bemenst is het gebied, hoeveel stabiele roedels etc.
(Makkelijke prooi: zo onnatuurlijk als wij paarden en runderen houden: vaak wel. Geen stabiele kudde, geen stier met horens, etc etc. Maar dat ligt aan menselijk handelen en zegt weinig over de runderen en paarden zelf. Die zijn zo makkelijk nog niet.)

En met alle respect voor de bijbehorende ellende - een stuk of twaalf schapen is niet direct het volledige menu. Kennelijk was het die dag makkelijker. ;( Sorry.
Maar in oktober stond er weer wild op het menu.

Ik heb mij nog niet uitgebreid ingelezen in apps en elektronische bewaking, maar we beleven de ene na de andere revolutie op dat gebied.
;( ...maar je lievelingen pal naast een bos is idd niet leuk.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-12-19 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:55

aadburg schreef:
Het feit dat we hier zo enorm welvarend zijn maakt dat men denkt zich alles te kunnen veroorloven: kostbare landbouwgrond onder water zetten of laten verwilderen als "nieuwe natuur". We laten ons een stikstofcrisis aanpraten die ons regelrecht richting een economische crisis duwt en we laten onze landbouwhuisdieren opvreten door dieren die door onze voorouder met veel moeite zijn uitgeroeid. Dit alles omdat we het met zijn allen zo goed hebben dat we denken ons dit te kunnen veroorloven.

Ik vind dit echt appels en peren .... en ik weet niet wie je bedoelt met 'we' en 'men', maar ik maak me toch wel serieus zorgen over het klimaat en de manier waarop we met onze natuur omgaan. Daarvoor is er - zoals pien_2010 zegt - genoeg bewijs, genoeg wetenschappelijke onderbouwing.
Voor mij heeft dat geen enkele relatie met rewilding. Alles over één kam scheren (de wolf en de stikstof enz.) voelt erg ongemakkelijk.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:00

aadburg schreef:
Het feit dat we hier zo enorm welvarend zijn maakt dat men denkt zich alles te kunnen veroorloven: kostbare landbouwgrond onder water zetten of laten verwilderen als "nieuwe natuur". (...) Dit alles omdat we het met zijn allen zo goed hebben dat we denken ons dit te kunnen veroorloven.

Wat een pertinente nonsens.

Mijn Zeeuwse vrienden hebben heftige gevoelens bij de Hedwigepolder, maar spaar mij dit geblaat.

Ja, het is goede landbouwgrond, maar die gaat onder water |( vanwege kostbare 'natte natuur' die elders opgeofferd moest worden aan economische maatregelen. (De godheid Economia eist zo haar offers)
Dan is het creëren van nieuwe natte natuur van een compleet andere orde dan wat jij beweert.

Verder sluit ik mij aan bij Pien du Maitre mbt "aanpraten".

speurneusc

Berichten: 5408
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:03

pien_2010 schreef:
Citaat:
We laten ons een stikstofcrisis aanpraten die ons regelrecht richting een economische crisis duwt


bizar, dit dikgedrukte.
Slaap lekker meid en werp alle wetenschappelijke feiten omtrent klimaatverandering in de plomp. Het is nog nooit gebeurt dat wetenschappers gezamelijk hebben gesteld dat er geen enkele twijfel bestaat over oorzaken klimaatverandering.
Dus dat aanpraten zoals jij het stelt is wetenschap!


zeg dat nog eens nadat gisteren voor 77miljoen!!!! aan vuurwerk de lucht in is gegaan!!! das gezond en goed voor het milieu en de klimaatveranderingen zeker.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:25

Gister nog een stukje van een interessante docu gezien over de wolvenroedels in Castilla y Leon.
Kan het helaas nergens terugvinden om een linkje hier te plaatsen.

Omheiningen met betonmatten tot 2m hoog, bovenaan pinnen en een paar kangals tussen de schapen
is een noodzaak geworden om in elk geval 's nachts een relatief beschermde ruimte te hebben. :7

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:55

Citaat:
zeg dat nog eens nadat gisteren voor 77miljoen!!!! aan vuurwerk de lucht in is gegaan!!! das gezond en goed voor het milieu en de klimaatveranderingen zeker.



Pardon.......zeg je dit nu heus tegen mij?
Als iemand niets met vuurwerk heeft en al heel lang vindt dat dit verboden zou moeten worden, Ben ik het wel.
Ik vind het een belachelijke geldverspilling, gevaarlijk en ook nog eens super slecht voor het milieu!!

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:07

Pandora2 schreef:
Gister nog een stukje van een interessante docu gezien over de wolvenroedels in Castilla y Leon.
Kan het helaas nergens terugvinden om een linkje hier te plaatsen.

Omheiningen met betonmatten tot 2m hoog, bovenaan pinnen en een paar kangals tussen de schapen
is een noodzaak geworden om in elk geval 's nachts een relatief beschermde ruimte te hebben. :7



Zo, er lopen daar dan ook 1000+ stuks wolven!
https://www.spanjevandaag.com/31/10/201 ... 40-wolven/

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:13

Jep. Heel veel in elk geval. En weinig te eten in dat uitgestrekte dorre gebied.
Ze komen tot aan de rand van de dorpen in afval zoeken.

tienus63

Berichten: 12125
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:23


speurneusc

Berichten: 5408
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:56

pien_2010 schreef:
Citaat:
zeg dat nog eens nadat gisteren voor 77miljoen!!!! aan vuurwerk de lucht in is gegaan!!! das gezond en goed voor het milieu en de klimaatveranderingen zeker.



Pardon.......zeg je dit nu heus tegen mij?
Als iemand niets met vuurwerk heeft en al heel lang vindt dat dit verboden zou moeten worden, Ben ik het wel.
Ik vind het een belachelijke geldverspilling, gevaarlijk en ook nog eens super slecht voor het milieu!!


ging over de opmerking dat het wetenschappelijk bewezen zou zijn

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:58

Die wetenschappers zullen ook wel tegen al dat vuurwerk zijn, is zo slecht.
Volgens mij is het een kwestie van tijd voordat vuurwerk verboden wordt en gemeentes zelf shows gaan aanbieden.

Kinke

Berichten: 20556
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:45

ik lees net dat als de DNA match geen 100% is, je geen vergoeding krijgt voor de verloren dieren. En je moet dan de kosten van de DNA test ook betalen (kosten gelijk aan ongeveer 3 schapen). Een reden voor sommigen schapenhouders om dan maar van de test af te zien.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:23

Kinke schreef:
ik lees net dat als de DNA match geen 100% is, je geen vergoeding krijgt voor de verloren dieren. En je moet dan de kosten van de DNA test ook betalen (kosten gelijk aan ongeveer 3 schapen). Een reden voor sommigen schapenhouders om dan maar van de test af te zien.

Wat jij schrijft klopt niet. Als er DNA wordt afgenomen en geanalyseerd hoef jij dat niet te betalen.
Wel maken ze (BIJ12) vooraf eerst een selectie of ze wel langskomen.
In deze link van Groep "Wolf en Paard" op Facebook staat uitgelegd, hoe alles in zijn werk gaat.

https://www.facebook.com/groups/994653607546091/

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:26


sterregoud
Berichten: 1870
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:08


mysa

Berichten: 10514
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:15

Territorium aan het uitbreiden. Eentje is er dood gereden vorige week.

sterregoud
Berichten: 1870
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:49