Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:07

Vanochtend op een wereld internationaal schaap scheren feest geweest in Frankrijk. Tot mijn grote verbazing kwam ik langs een stand waar informatie was te vinden over de wolf in Frankrijk.
Dus ik naar binnen en mijn postcode opgegeven.
Het verhaal dat ik kreeg was interessant.
De wolf rukt ook op in Frankrijk. De wolf kan 50 km per uur zich voorbewegen en in de nacht kan een solitaire wolf met gemak 200 km afstand afleggen. In een roedel meer.
Wat betreft jagen. Een wolf pakt in principe de meest gemakkelijke prooi. Dat zijn schapen, veulens, geiten en andere kleine dieren. Gezonde paarden lopen minder risico als het om een solitaire wolf gaat. Maar de wolf is slim. Het paard is een vluchtdier. dus als een wolf in de buurt is gaat hij rennen. Dat is wat de wolf wil hebben. De weilanden zijn beperkt dus vroeg of laat raakt het volwassen paard geblesseerd, hetzij doordat hij door de draad probeert te breken, uitglijdt etc.
Daar is het wachten dus op, want zodra dat gebeurt is, laten ze de paarden met rust en pikken die ene eruit.
De wolf maakt niet eerst het slachtoffer dood en gaat dan pas eten. Het dier wordt gelijk terwijl het nog leeft opgeëten. Inderdaad is jagen op de wolf verboden. Toen ik zei, dat de boeren in deze omgeving daar echt geen moeite mee zouden hebben (afgelopen jaar 55!! vossen kapot geschoten :oo , zo boos over) en zullen schieten en dan het karkas wel ergens zullen verstoppen, gaf hij aan dat dit niet mocht maar wel vaker zal gebeuren.
De man vertelde dat binnen paar jaar de wolf ook in de Limousin er zal zijn. Wellicht nu al af en toe een verdwaalde. De problemen zijn er niet in het begin, zo vertelde hij. Dat is pas altijd na een paar jaren.
Hij liet foto's zien van een merens veulen karkas bewezen aangevallen en gegeten door de wolf (helft laten liggen) en hij liet karkassen zien van schapen.
Ik werd er dus niet zo vrolijk van en ik vind het wel heel erg als een stuk vrijheid verloren gaat en 7x 24 uur buiten laten staan van de paarden verleden tijd wordt.

Hij gaf me ook nog een waarschuwing mee. Mocht ik ooit de paarden uit de wei gaan halen of brengen en zien dat ze panikeren en erger dan normaal. Dan moest ik niet naïef zijn en ook aan mezelf denken en ongelooflijk voorzichtig zijn. Bij halen paarden laten staan, maken dat ik weg kom en iemand bellen voor hulp.

Deze mensen waren niet tegen of voor. Ze gaven informatie aan de boeren en voorlichting. Ze nemen de komst van de wolf zeer serieus en ernstig en deden er dus totaal niet gemakkelijk over. Er is ook een website waar ik op kan kijken waar de wolf gesignaleerd is in Frankrijk.

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:21


Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:27

pien_2010 schreef:
Ik werd er dus niet zo vrolijk van en ik vind het wel heel erg als een stuk vrijheid verloren gaat en 7x 24 uur buiten laten staan van de paarden verleden tijd wordt.



Wij zijn natuurlijk ook gruwelijk verwend dat we niet meer over onze schouder hoeven te kijken, of dieren 24/7 buiten kunnen laten staan, zonder ons ergens zorgen over te maken, maar normaal is dat niet natuurlijk. wij zijn ook een van de weinige landen waar dat zo is. er is prima mee samen te leven met rovers, maar je moet je er op inrichten. en daarom is goede voorlichting en vooral realistisch blijven wel zo belangrijk.

let wel, ik ben niet voor de wolf, maar argumenten als mijn dieren kunnen niet meer buiten staan, vind ik niet overeind houden of de wolf wel of niet moet komen.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:29

NenaC, zie dik gedrukte. Laat ik dat nu heerlijk vinden dat ik in een tijd leef waar ik zoveel vrijheid hebt en zo onbezorgd kan leven. Er is geen oorlog *\o/* , genoeg eten *\o/* , leuk leven *\o/* en Ik zit echt helemaal niet op de wolf te wachten, waardoor dit helemaal gaat veranderen. In tegendeel.

Pandora ik ga je link bekijken. Dank je wel!

NenaC schreef:
pien_2010 schreef:
Ik werd er dus niet zo vrolijk van en ik vind het wel heel erg als een stuk vrijheid verloren gaat en 7x 24 uur buiten laten staan van de paarden verleden tijd wordt.



Wij zijn natuurlijk ook gruwelijk verwend dat we niet meer over onze schouder hoeven te kijken, of dieren 24/7 buiten kunnen laten staan, zonder ons ergens zorgen over te maken, maar normaal is dat niet natuurlijk. wij zijn ook een van de weinige landen waar dat zo is. er is prima mee samen te leven met rovers, maar je moet je er op inrichten. en daarom is goede voorlichting en vooral realistisch blijven wel zo belangrijk.

let wel, ik ben niet voor de wolf, maar argumenten als mijn dieren kunnen niet meer buiten staan, vind ik niet overeind houden of de wolf wel of niet moet komen.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:46

Dit begint wel een behoorlijk onzintopic te worden.

Nee, wolven zijn geen lieve knuffelbeesten, die alleen maar wild eten en er niet over peinzen om (landbouw)huisdieren aan te vallen. Wie dat denkt gelooft in sprookjes.

Nee, dat er weer wolven in Nederland zijn is geen ramp in wording, of wat voor andere termen er ondertussen al niet allemaal voorbij gekomen zijn. Je hoeft echt niet opeens al je dieren op stal en je kinderen in hun slaapkamer op te sluiten omdat de wolf er weer is. Mensen die dat denken geloven ook in sprookjes. De kans dat mensen of dieren door een willekeurig ander ongeluk overlijden is vele male groter dan de kans om gedood te worden door een wolf.

De wolf is weer terug in Nederland en daar zullen we mee moeten leren leven. Dat betekent dat we als samenleving daar een goed plan voor moeten ontwikkelen hoe we daar mee om willen gaan. Ik betwijfel zelf of Nederland wel zo interessant voor een wolf is als er volgens een plan gewerkt wordt, waarbij de wolven schuw gehouden worden en zo afstand wordt gecreëerd. Maar als ze dan wel blijven, is dat ook prima. Zolang we maar een werkend plan hebben hoe we er mee om willen gaan.

Dat laatste is het probleem, doordat er volgens de wolven hossana roepers er geen enkel probleem is, wordt er geen zinnig beleid ontwikkeld. En omdat dat beleid er niet is gaan tegenstanders allerlei even onzinnige angstscenario's bedenken, waarbij er nog net niet wordt voorgesteld om weer muren om de steden te metselen om ons tegen die gevaarlijke wolven te beschermen.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:53

Karl66 schreef:
Ik betwijfel zelf of Nederland wel zo interessant voor een wolf is als er volgens een plan gewerkt wordt, waarbij de wolven schuw gehouden worden en zo afstand wordt gecreëerd. Maar als ze dan wel blijven, is dat ook prima. Zolang we maar een werkend plan hebben hoe we er mee om willen gaan.


Nooit aan de optie gedacht dat dat juist weleens de reden kan zijn dat er geen plan is mbt het beheer van de wolf. Omdat dan Nederland opeens niet meer interessant voor de wolf zou zijn. Dat willen de wolvenlobbyisten uiteraard niet.


Ik geloof niet dat de verhalen van de Duitsers en Fransen sprookjes zijn. Vanmorgen stond hier weer een link van een half aangevreten veulen in Spanje. Om dat dan als sprookjes af te doen is wel erg makkelijk. De wolf is 150 jaar geleden niet voor niets verjaagd.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:59

Pandora2 schreef:
Pien misschien interessant stukje ook om te lezen

https://www.landbouwleven.be/5353/artic ... -frankrijk


Dit is een heel interessant stuk. Ik heb het geboeid gelezen. Ik denk namelijk dat de Fransen het probleem niet groter en niet kleiner maken maar het dus duidelijk aanpakken en er een goede kijk op hebben.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:01

pien_2010 schreef:
Pandora2 schreef:
Pien misschien interessant stukje ook om te lezen

https://www.landbouwleven.be/5353/artic ... -frankrijk


Dit is een heel interessant stuk. Ik heb het geboeid gelezen. Ik denk namelijk dat de Fransen het probleem niet groter en niet kleiner maken maar het dus duidelijk aanpakken en er een goede kijk op hebben.


Door schade en schande is men daar wijs geworden. Zo jammer dat elk land waar de wolf binnenkomt eerst weer dezelfde lessen moet leren.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:02

En de wolvenlobbyisten zijn de baas in Nederland?

Natuurlijk zullen er (landbouw)huisdieren gedood worden door wolven. Maar uiteindelijk praat je over een heel klein percentage. Net zoals er nu een klein percentage doodgaat door ongelukken met auto's, koliek, honden, verdrinking en ga zo nog maar even door. Dat is nou toch ook geen reden om ze in de stal op te sluiten (of je kinderen op hun slaapkamer wat hun betreft) Risico's en ongelukken zijn nou eenmaal een onderdeel van het leven en als je dat niet wilt, dan moet je in je bed blijven liggen.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:06

Hangt er een beetje vanaf waar je woont/waar je je dieren houdt. Wat dat aangaat zit ik beroerd, wat al het andere aangaat zit ik perfect.

Of de wolvenfans de baas zijn, weet ik niet. Maar als de OVP een maatstaf mag zijn, dan hebben ze een behoorlijke vinger in de pap.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:16

Karl66 schreef:
En de wolvenlobbyisten zijn de baas in Nederland?

Natuurlijk zullen er (landbouw)huisdieren gedood worden door wolven. Maar uiteindelijk praat je over een heel klein percentage. Net zoals er nu een klein percentage doodgaat door ongelukken met auto's, koliek, honden, verdrinking en ga zo nog maar even door. Dat is nou toch ook geen reden om ze in de stal op te sluiten (of je kinderen op hun slaapkamer wat hun betreft) Risico's en ongelukken zijn nou eenmaal een onderdeel van het leven en als je dat niet wilt, dan moet je in je bed blijven liggen.


Dan even de cijfers uit Frankrijk erbij.


Citaat:
Er worden per jaar meer dan 12.000 landbouwdieren gedood (2018) en het aantal slachtoffers stijgt met meer dan 1.000 per jaar.Per wolf worden per jaar ongeveer 80.000 euro kosten gemaakt; in grootteorde betaalt de overheid ruim 60.000 euro per wolf aan beschermingsmaatregelen, de veehouders maken zelf 15.000 euro per wolf per jaar kosten voor beschermingsmaatregelen en er wordt ongeveer 5.000 euro aan schadevergoeding per wolf uitgekeerd.

bron: https://www.landbouwleven.be/5353/artic ... -frankrijk

Ik zal maar geen woorden bij deze cijfers plaatsen die worden dan weer als overdreven opgevat. maar dit kan ik niet meer af doen als een klein risico.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:23

En Karl, zeker niet de lijst van Quir, elders in dit topic gezien? Een lijst met door wolven gedode honden in Zweden. Echt niet misselijk hoor!

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:42

pien_2010 schreef:
De man vertelde dat binnen paar jaar de wolf ook in de Limousin er zal zijn. Wellicht nu al af en toe een verdwaalde. De problemen zijn er niet in het begin, zo vertelde hij. Dat is pas altijd na een paar jaren.
Klopt met de verhalen uit Duitsland. En er zijn al dieren in die omgeving gepakt helaas, waaronder een veulen in Haute Vienne (toch ook Limousin?)
https://www.facebook.com/groups/1503466479731717/permalink/2149170965161262/

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:51

Haute Vienne daar woon ik en is Limousin.

Samenvatting van het filmje
In 1937 was de wolf verdwenen uit Frankrijk.
Via Italië waar ze talrijk zijn, via de Alpen is de wolf in Frankrijk gekomen.
Zijn permanente aanwezigheid is nog steeds niet bewezen in Limousin, maar de wolf blijft koud zweten veroorzaken bij fokkers. Verschillende analyses uitgevoerd in Frankrijk en Duitsland zijn in tegenspraak met elkaar. Sommige boeren besluiten nog steeds om zich aan te passen.

De wolf als groep als vaststaand feit is er niet in de Limousin. Maar wel de wolf solitaire (alleen dus). De wolf zal zeker weer terugkomen ook in de Limousin zo wordt er verteld en hieronder is de zeer korte samenvatting van onderstaand filmpje.
Misschien wel leuk voor mensen die het Frans eigen zijn.

Hoe samen te leven met de wolf? https://www.youtube.com/watch?v=h_fxiA0b6Mg
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-07-19 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 17:06


Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 17:18

pien_2010 schreef:
De wolf zal zeker weer terugkomen ook in de Limousin zo wordt er verteld en hieronder is de zeer korte samenvatting van onderstaand filmpje.
Misschien wel leuk voor mensen die het Frans eigen zijn.
Als je video's interessant vindt kan je eens op de youtubepagina van *Bruno Lecomte kijken. Daar staan veel Franstalige documentaires en reportages van hem, over de wolven in Frankrijk.
https://www.youtube.com/channel/UCmIvbqCsOw2jXMlxfBzBeew/videos?disable_polymer=1

De zwaarwegende gevolgen van wolven in Frankrijk (nagesynchroniseerd in het Duits) vind ik een goed uitgewerkt beeld geven. Geen idee hoe deze in het Frans heet (misschien staat hij er in delen tussen? ). Deze in het Duits nagesynchroniseerde is in ieder geval zéér de moeite waard om te kijken:



PS @pien_2010: Deze bedoel ik, in het Frans! (Duurt wel uur)


sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 19:04

Karl66 schreef:
En de wolvenlobbyisten zijn de baas in Nederland?

Natuurlijk zullen er (landbouw)huisdieren gedood worden door wolven. Maar uiteindelijk praat je over een heel klein percentage. Net zoals er nu een klein percentage doodgaat door ongelukken met auto's, koliek, honden, verdrinking en ga zo nog maar even door. Dat is nou toch ook geen reden om ze in de stal op te sluiten (of je kinderen op hun slaapkamer wat hun betreft) Risico's en ongelukken zijn nou eenmaal een onderdeel van het leven en als je dat niet wilt, dan moet je in je bed blijven liggen.


https://www.landbouwleven.be/5353/artic ... -frankrijk

"Franrijk is het land binnen de Europese Unie (EU) waar per jaar het meeste dieren gedood worden door wolven. Er zijn momenteel ongeveer 500 wolven, die over 40 departementen gespreid leven, vooral aan de oost- en zuidoost kant (Les Alpes en de Provence). Er worden per jaar meer dan 12.000 landbouwdieren gedood (2018) en het aantal slachtoffers stijgt met meer dan 1.000 per jaar. "

Dit vind ik geen kleine getallen.

Op het moment dat er in Nederland niet enkel solitaire wolven, maar ook wolvenroedels gaan leven, heb je wel degelijk een gevaarlijke situatie. Wat mij betreft is er niets wenselijks aan het faciliteren van wolvenroedels in een dichtbevolkt land als Nederland.

Het clubje mensen die ervoor lobbyen en die ook zo voor rewilding zijn, hebben niet door dat hun 'natuur' ideologie voor veel onnodig leed zorgt.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 19:56

sterregoud schreef:
Karl66 schreef:
En de wolvenlobbyisten zijn de baas in Nederland?

Natuurlijk zullen er (landbouw)huisdieren gedood worden door wolven. Maar uiteindelijk praat je over een heel klein percentage. Net zoals er nu een klein percentage doodgaat door ongelukken met auto's, koliek, honden, verdrinking en ga zo nog maar even door. Dat is nou toch ook geen reden om ze in de stal op te sluiten (of je kinderen op hun slaapkamer wat hun betreft) Risico's en ongelukken zijn nou eenmaal een onderdeel van het leven en als je dat niet wilt, dan moet je in je bed blijven liggen.


https://www.landbouwleven.be/5353/artic ... -frankrijk

"Franrijk is het land binnen de Europese Unie (EU) waar per jaar het meeste dieren gedood worden door wolven. Er zijn momenteel ongeveer 500 wolven, die over 40 departementen gespreid leven, vooral aan de oost- en zuidoost kant (Les Alpes en de Provence). Er worden per jaar meer dan 12.000 landbouwdieren gedood (2018) en het aantal slachtoffers stijgt met meer dan 1.000 per jaar. "

Dit vind ik geen kleine getallen.

Op het moment dat er in Nederland niet enkel solitaire wolven, maar ook wolvenroedels gaan leven, heb je wel degelijk een gevaarlijke situatie. Wat mij betreft is er niets wenselijks aan het faciliteren van wolvenroedels in een dichtbevolkt land als Nederland.

Het clubje mensen die ervoor lobbyen en die ook zo voor rewilding zijn, hebben niet door dat hun 'natuur' ideologie voor veel onnodig leed zorgt.

Dat weten ze donders goed maar dat moeten we maar voor lief nemen word er dan gezegd, alles voor het hogere doel!

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 20:11

aadburg schreef:
sterregoud schreef:


Het clubje mensen die ervoor lobbyen en die ook zo voor rewilding zijn, hebben niet door dat hun 'natuur' ideologie voor veel onnodig leed zorgt.

Dat weten ze donders goed maar dat moeten we maar voor lief nemen word er dan gezegd, alles voor het hogere doel!


Een stel saddisten, anders kan ik ze niet noemen. Vooral dat draaien en liegen over de gevolgen van de wolf is schandalig. Ze zeggen express niet waar het op staat. Toen die flauwekul in de OVP eindelijk werd aangepakt waren ze zelfs nog beledigd dat ze hun martelpraktijken moesten staken. Nu is de wolf hun nieuwe speeltje.

Ik snap werkelijk niet hoe het zover heeft kunnen komen met hun Europese lobby.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 20:33

Dit lijkt me wel een interessant boek. Ook opmerkelijk dat niet iedere bioloog de visie van Frans Vera steunt. Zowel met het debacle van de Oostvaardersplassen als nu de wolf.

https://www.destentor.nl/kop-van-overij ... ~a0a3c42f/

Grootheidswaan zoals zij het noemt dat is het inderdaad.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 21:17

Probleem is opgelost hoor, Agrishop heeft dé oplossing.
Afbeelding

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:49

mysa schreef:
En Karl, zeker niet de lijst van Quir, elders in dit topic gezien? Een lijst met door wolven gedode honden in Zweden. Echt niet misselijk hoor!


Hoeveel honden gaan er per jaar dood in het verkeer? Door bijtwonden van andere honden? Door verwaarlozing? En zo kan je nog wel even een poosje doorgaan. De wereld is een stukje groter dan Nederland en de rest van de wereld is over het algemeen een stuk minder druk bevolkt. Het gevolg is dat er in grote delen van de wereld er een hele andere verhouding tussen grote roofdieren, mensen en (landbouw)huisdieren is. In de rest van de wereld sluiten ze hun kinderen niet op hun slaapkamer op en hun dieren in de stal, want er is prima een balans te vinden in het op een normale manier leven met grote roofdieren.

Natuurlijk zijn komen er problemen en natuurlijk zullen er dieren doodgaan door de wolf, maar hier wordt een belachelijk angstsprookje gecreëerd op basis van n=1 verhalen.

Toevallig is er vandaag een heel groot roofdier tot een celstraf en TBS veroordeeld. De moordenaar van Anne Faber. Ondanks dat hij veroordeeld is, lopen er nog steeds heel wat psychopaten los rond in Nederland. Aardig wat meer dan dat er hier wolven zijn. Dat betekent toch niet dat alle vrouwen spontaan in bed blijven liggen met het dekbed over hun hoofd, omdat ze bang zijn tegen een psychopaat op te lopen? Natuurlijk niet, we leven gewoon door, nemen door te leven risico's en bouwen hier en daar wat veiligheid in. Welkom in de echte wereld, wat best wel een gevaarlijk plekje is en waar je continu risico's neemt.

Met een goed beleid en met acceptatie dat het leven risico's inhoudt, is er prima te leven met wolven. Al is de kans groot dat met een goed beleid Nederland niet zo interessant meer is voor de wolf. Maar als ze dan toch blijven, dan valt het drama echt wel mee.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 23:26

Karl66 schreef:
Hoeveel honden gaan er per jaar dood in het verkeer? Door bijtwonden van andere honden? Door verwaarlozing? En zo kan je nog wel even een poosje doorgaan. De wereld is een stukje groter dan Nederland en de rest van de wereld is over het algemeen een stuk minder druk bevolkt. Het gevolg is dat er in grote delen van de wereld er een hele andere verhouding tussen grote roofdieren, mensen en (landbouw)huisdieren is. In de rest van de wereld


Meestal gelden er in dat soort landen ook andere wetten. Sommige landen gaat niemand het bos in zonder geweer. Hier is een busje pepperspray al verboden. Dat is niet zonder reden, in een dichtbevolkt land als Nederland is geen plaats voor het wilde westen.

Citaat:
Natuurlijk zijn komen er problemen en natuurlijk zullen er dieren doodgaan door de wolf, maar hier wordt een belachelijk angstsprookje gecreëerd op basis van n=1 verhalen.


Feiten en cijfers worden er aangehaald. Met na schatting 500 wolven in Frankrijk die per wolf gemiddeld voor 15000 euro schade aangericht.

Citaat:
Toevallig is er vandaag een heel groot roofdier tot een celstraf en TBS veroordeeld. De moordenaar van Anne Faber. Ondanks dat hij veroordeeld is, lopen er nog steeds heel wat psychopaten los rond in Nederland. Aardig wat meer dan dat er hier wolven zijn.


Na elk incident met ontsnapte TBSers worden de teugels strakker aangetrokken. De minister is nu in overleg met die kliniek in Den Dolder over een avondklok. Vanuit de samenleving is er roep om meer veikigheid en betere controle op de TBS klanten. En dat beleid wordt dan ook strenger.
[/quote]

Citaat:
Met een goed beleid en met acceptatie dat het leven risico's inhoudt, is er prima te leven met wolven. Al is de kans groot dat met een goed beleid Nederland niet zo interessant meer is voor de wolf. Maar als ze dan toch blijven, dan valt het drama echt wel mee.


Als er goed beleid was geweest dan zal de acceptatie ook al groter zijn. Het grootste probleem is dat het beleid nu juist een beleid is van achterover leunen en afwachten wat de wolf doet en hoe groot de populatie wordt. Dat is geen recept voor een klein risico maar dat is het recept voor grote problemen. We hebben in Nederland al genoeg problemen met beschermde dieren die minder gevaarlijk zijn. Je zegt zelf al dat met een goed beheer zou Nederland opeens minder aantrekkelijk voor de wolf zijn. Dat is iets wat de rewilders ook wel weten dus waarschijnlijk hebben die daar niet al teveel belang bij. En ook al zou de wolf met een goed beheerplan blijven. Dan is de wolf intelligent genoeg om te snappen dat die beter niet met de mens en hun vee kan gaan sollen. Met dit toekijk beleid is daar echter geen sprake van. Een wolf die gemoedelijk door dorpen heen wandelt zelfs op klaarlichte dag laat zien dat hij te weinig angst voor de mens heeft.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 00:29

Nee, de meeste mensen in die landen gaan niet met een geweer de wildernis in. Weet je waarom niet? Omdat het niet nodig is. De meeste roofdieren hebben een vrij goed idee over rangorde en welk zoogdier de king of the jungle is en laten ze door hebben dat dat de mens is. Je zit hier het hele topic al mensen angstvisioenen aan te praten en het armageddon te verkondigen, terwijl het over een voor de meeste mensen verwaarloosbaar klein risico gaat.

Het risico om een psychopaat tegen het lijf te lopen is veel en dan ook echt veel groter. En ja de regels voor TBS worden misschien wel steeds strenger, maar weet je? Ze moeten toch echt eerst een misdaad plegen voor ze TBS krijgen en tot die tijd lopen ze gewoon op straat en kan je ze elk moment tegenkomen...

De laatste keer dat ik de samenstelling van de tweede kamer bekeek, toen hadden de rewilders toch echt geen Kamermeerderheid. Aan de andere kant zag ik dat de partij voor de agrariërs, ook wel bekend als het CDA zelfs in de regering zit...

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 00:37

Karl66 schreef:
Nee, de meeste mensen in die landen gaan niet met een geweer de wildernis in. Weet je waarom niet? Omdat het niet nodig is. De meeste roofdieren hebben een vrij goed idee over rangorde en welk zoogdier de king of the jungle is en laten ze door hebben dat dat de mens is. Je zit hier het hele topic al mensen angstvisioenen aan te praten en het armageddon te verkondigen, terwijl het over een voor de meeste mensen verwaarloosbaar klein risico gaat.


Misschien is dat van de geweren niet overal zo en is dat wat overdreven. Maar daar zijn wel jagers actief die er voor zorgen dat de wolf de mens als de king van de jungle ziet.(Dan heb ik het dus niet over landen als Frankrijk en Duitsland) Dat is wat hier in Nederland ontbreekt.
En je zegt dat ik vaak overdrijf. Maar dat ik armageddon scenarions zou verkondigen dat is een overdreven uitspraak.
Overal in europa komen bezorgde berichten vandaan. en als je de moeite neemt die berichten die soms begeleid zijn met goede cijfers dan kun je niet anders dan concluderen dat er hele grote problemen met wolven zijn.
Die landen in europa hebben allemaal 1 overeenkomst met Nederland. Het beheer is slecht geregeld en daardoor heeft de wolf geleerd dat hij wel vee kan pakken.

Nogmaals dit zijn geen overdrijvingen maar aantoonbare feiten waar het topic vol mee staat uit meerdere bronnen.