Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:49

Tancreda4 schreef:
Als het gras lang zou blijven hadden ze meer overlevingskansen. Maar ja. Dat kan weer niet voor de mens.

De ooievaars grazen niet alleen in grasland.
Nesten die in weide gemarkeerd en beschermd worden, zijn weer handig voor kraai en vos.
De vos volgt mensen spoor naar het nest.
Los daarvan als gras te ver doorschiet verliest het voedingswaarde voor de melkkoeien, die moeten dan bijgevoerd worden met extra krachtvoer wat dan weer uit oa soja uit Verweggistan bestaat en daar voor een deel verantwoordelijk is voor ontbossing. En milieubelasting vanwege het transport. En ook van de voorraad soja afgaat die gebruikt worden voor vegetarische voedselproduktie.

Enfin, we dwalen af en het is gecompliceerd.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:13

tienus63 schreef:
Tancreda4 schreef:
Als het gras lang zou blijven hadden ze meer overlevingskansen. Maar ja. Dat kan weer niet voor de mens.

De ooievaars grazen niet alleen in grasland.
Nesten die in weide gemarkeerd en beschermd worden, zijn weer handig voor kraai en vos.
De vos volgt mensen spoor naar het nest.
Los daarvan als gras te ver doorschiet verliest het voedingswaarde voor de melkkoeien, die moeten dan bijgevoerd worden met extra krachtvoer wat dan weer uit oa soja uit Verweggistan bestaat en daar voor een deel verantwoordelijk is voor ontbossing. En milieubelasting vanwege het transport. En ook van de voorraad soja afgaat die gebruikt worden voor vegetarische voedselproduktie.

Enfin, we dwalen af en het is gecompliceerd.


Natuurlijk is het gecompliceerd. Daarom is het ook wel makkelijk om gelijk bij alles te roepen het is de schuld van de mens. Hoogopgeleide ecologen hebben al meermaal laten zien dat ze zich stukbijten op de complexiteit van een natuurgebied. Vooral wanneer ze wensnatuur proberen te creëren. Veel mensen denken dat het vroeger allemaal veel beter was. Een soort valse nostalgie. Kijk eens een keer bewust naar het verleden zou ik zeggen.

Het eten wat men dagelijks tot zich neemt komt uiteindelijk van een boer. Of het nu om vlees of plantaardig voedsel gaat. Natuurbehoud is iets heel moois. Maar doorslaan in iets heeft nog nooit tot een geslaagd resultaat geleid.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:27

Vergeet de huis tuin en keuken kat niet. Die vreten ook weidevogels.
Hier op onze weg lopen er dagelijks zo ook al 11+ in de omliggende weides te scheumen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:33

Popstra schreef:
Vergeet de huis tuin en keuken kat niet. Die vreten ook weidevogels.
Hier op onze weg lopen er dagelijks zo ook al 11+ in de omliggende weides te scheumen.


Daar kon je gelijk in hebben. Maar toch is dat onder dierenbeschermers een punt van discussie.


https://www.dvhn.nl/groningen/Dierenbes ... 54382.html

pien_2010

Berichten: 43458
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:34

OK even on topic weer.

https://www.startpunthonden.nl/hetras/1 ... -laboreiro kwam ik tegen als hondenras die in mijn ogen wel interessant is als het gaat om je paarden, schapen etc te beschermen tegen de wolf.
Wat ik jammer vind is dat je weinig leest over hoe oud ze kunnen worden. Of ze 's nachts gewoon in de kudde kunnen blijven, want dat vind ik dan wel belangrijk. Ik denk met twee paarden dat je aan twee honden wel genoeg zult hebben.
Ik vind dit ras interessanter klinken als de Ierse wolfshond, want die heeft toch wel erg veel gezondheidsproblemen en wordt niet oud. Kent iemand deze hond en kan er wat meer over vertellen? Wat ik minder vindt is dat ze toch wel fel kunnen zijn, en eigenlijk wil ik zo'n soort hond niet op mijn erf.

Wat ik zelf ook een aantrekkelijke leuke hond vind is de Pyreneese berghond. Die moeten ook wolven kunnen aanvallen. Deze zou hier perfect gedijen, want hij kan altijd buiten zijn en is zeer vriendelijk. Ik wil geen hond meer binnen. Ooit leuke ervaringen gehad met dit hondenras, toen ik op de paarden en honden van mijn vriendin pastte. Je hoorde of zag ze niet. We gingen met ze wandelen 1 x per dag, gaven ze eten. Eén hond Gorby vond ik wat erg aanwezig, de anderen zag ik niet. Totdat er iemand door het land over het karrepad met de auto naar ons huis kwam rijden. Ik had het er niet zo op, in the middle of nowere. De hond die ik vrijwel nog niet gezien had, duwde opeens mijn hand op zijn kop en ging naast me staan <3 . Kop naar voren, staart lang, vriendelijk maar zeer waakzaam en ik vond het imposant. Weg was de knuffelbeer. En Beer (hij heette echt zo) was er op het moment suprême. Dat voelde zo tof <3 . De mensen draaiden zich om :(:) , waarschijnlijk verdwaalde toeristen en Beer heb ik verder niet meer gezien. Gorbatsjov (kan er niets aan doen dat hij zo heette) ging vervolgens door met zijn aandachttrekkerij en lichtelijke geklier <3 De sukkel.

Misschien dat jullie nog leuke rassen kennen, die wel aardig voor mijn vrienden zijn. Dat vind ik belangrijk. Die pyreneese berghonden waren heel aardig voor mijn man en mij en lieten zich gemakkelijk verzorgen en luisterden redelijk (als ze het zelf wilden := ).

Ik heb altijd honden gehad en vind ze leuk, maar liever wil ik geen honden meer. Maar tja, als het echt zou gaan moeten dan denk ik toch dat ik er weer voor zal gaan, maar dan meer een buitenhond ter bescherming van mijn paarden als wat anders. Ik hou veel van dieren en kan er goed mee overweg, dus na paar keer zuchten zal het hier wel goed met ze gaan.

Ik verwacht zelf, dat als er 2 honden zijn die de kleine kudde bewaken, dat de wolf, cq wolven uitwijken naar de kalfjes of schapen die hier ongelooflijk veel zijn. Is toch een gemakkelijker prooi. Merens paarden ophokken is geen optie. Het zijn echte kudde en buiten paarden en staan nog dicht bij de natuur. Veel merens zien dat ophokken helemaal niet zitten.



Voorlopig komt hij er niet in hoor, maar als er hier werkelijk meer wolven gaan komen zoals wordt verwacht binnen 2 , 3 jaar, wil ik toch wel er van te voren over nagedacht hebben.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:49

Ik vind dat van die honden wel een hele interessante optie om naar te kijken. Daarvoor zou je toch ook onhafankelijke ervaringen vanuit het buitenland moeten hebben om te kunnen beoordelen of dit afdoende bescherming biedt.

Ik vraag me wel af hoe het zit mbt de veiligheid van voorbijgangers.

Ook is de vraag wat de gevolgen zijn voor de eigenaar van een hond wanneer de hond met succes een wolf verwond of doodbijt. De wolf is nogal heilig namelijk.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:54

Ik denk dat die hond het niet gaat winnen van een wolf. En wil je een hond op je erf die fel is op vreemde mensen.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:58

Ik denk dat drie honden wel zo veilig is, voor wie in een echt wolvengebied woont? Zover is het hier voorlopig nog niet, gelukkig. Mijn IJslanders raken gewoon in paniek als ik ze opsluit. En de honden zijn geen partij voor een wolf, hoewel de ene ze zal proberen te vermoorden. Die heeft jaren voor zichzelf moeten zorgen op het Russische platteland, goede jager dus maar met haar dertig kilo te licht en ook niet piepjong meer. Ze zou het wel fijn vinden om 's nachts buiten te blijven, ik dwing haar nu naar binnen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:02

In Duitsland is een wolvenadviseur die voor de overheid heeft gewerkt voor zichzelf begonnen. Hij had er grote moeite mee dat hij door de Duitse overheid werd gedwongen om feiten over het gevaar van de wolf achter te houden. Ook mocht hij niet zeggen of bepaalde beten duidelijk te zien van wolven afkomstig zijn.

https://www.kreiszeitung.de/lokales/die ... 58974.html

Nu is hij met een aantal anderen een stichting begonnen om mensen eerlijk in te lichten over de wolf en over hoe ze hun vee kunnen beschermen. Hopelijk komt deze stichting met zaken die wel werken. Misschien ook wel over honden.

Uiteindelijk zullen we het toch doen moeten met onafhankelijk bronnen uit het buitenland.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:04

pien_2010 schreef:
OK even on topic weer.

Misschien dat jullie nog leuke rassen kennen, die wel aardig voor mijn vrienden zijn. Dat vind ik belangrijk. Die pyreneese berghonden waren heel aardig voor mijn man en mij en lieten zich gemakkelijk verzorgen en luisterden redelijk (als ze het zelf wilden := ).<> Voorlopig komt hij er niet in hoor, maar als er hier werkelijk meer wolven gaan komen zoals wordt verwacht binnen 2 , 3 jaar, wil ik toch wel er van te voren over nagedacht hebben.

Kijk eens op http://www.canineefficiency.com/2015/10/nederlands.html voor verschillende rassen. Hoewel ik (zoals te verwachten is :+ ) vind dat deze mensen een rooskleurig en geromantiseerd beeld schetsen, van samenleven met wolven, zijn ze bevlogen om KBH's te promoten en erg benaderbaar. Ze hebben ook een lijst beschikbaar met diverse rassen en voors en tegens van het ras. Wellicht sturen ze die lijst, als je er om vraagt.

Edit: onderaan deze pagina staat de lijst die ik bedoel http://www.canineefficiency.com/2019/04 ... ijzer.html

Of zoek ook op Internet "Lifestock Gardian Dog". Wellicht dan meer hits?
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 08-07-19 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43458
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:07

Wesco schreef:
Ik denk dat die hond het niet gaat winnen van een wolf. En wil je een hond op je erf die fel is op vreemde mensen.


Nee dus , daarom valt die eerste hond af. De pyreneese berghond is echt zo lief en vriendelijk. Die ken ik en is een ras wat me wel past.

Drie honden vind ik wel een beetje te veel. Twee daar moeten ze het mee doen. Tegen die tijd hoop ik het weiland naast het huis te hebben en als het er werkelijk op aan kom dat ik het kan horen, zodat ik de jagers kan bellen voor hulp(is geen grapje hoor, er wonen er drie binnen een afstand van 500 meter).

Ooit kwam een hond op het weiland van onze paarden. Vreselijk zeg, Hercule ging heel erg lelijk tekeer en polie deed mee. Nog nooit meegemaakt dat en de hond heb ik kunnen redden door met mijn man voor ons paard te springen en hem te doen stoppen zodat het baasje met de hond in haar armen naar achter kon rennen en hem over de draad kon gooien waar hij veilig was. Ik was voor het eerst echt bang van mijn eigen lieve Hercule en dacht dat ik hem voor mijn ogen die hond zou zien verscheuren.

Ik ga je lijst bekijken Hasjam_Poe. Heel erg bedankt.

Dus, ik denk als 2 honden werkelijk tot de aanval over gaan dat ze dan hulp krijgen van de paarden. Ook al is de wolf geen hond, verwacht ik dat toch wel bij die van mij. Maar ik denk dat de wolf een opportunist is. Is er is hier zoveel te eten (schaapjes→ honderden en kalfjes→ + 100 in een straal van 50 meter), die gaan zich geen moeilijk te pakken prooi op de hals halen. Daar geloof ik helemaal niets van. Dat vind ik echt niet logisch en niemand gaat hier zijn dieren op hokken want dan zijn ze gelijk failliet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-07-19 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:08

Loretta schreef:
Popstra schreef:
Vergeet de huis tuin en keuken kat niet. Die vreten ook weidevogels.
Hier op onze weg lopen er dagelijks zo ook al 11+ in de omliggende weides te scheumen.


Daar kon je gelijk in hebben. Maar toch is dat onder dierenbeschermers een punt van discussie.


https://www.dvhn.nl/groningen/Dierenbes ... 54382.html

Ja jammer is dat weer want ik zie ze de katten toch echt dagelijks jagen hier.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:12

pien_2010 schreef:
Drie honden vind ik wel een beetje te veel. Twee daar moeten ze het mee doen. Tegen die tijd hoop ik het weiland naast het huis te hebben en als het er werkelijk op aan kom dat ik het kan horen, zodat ik de jagers kan bellen voor hulp(is geen grapje hoor, er wonen er drie binnen een afstand van 500 meter).


Hoe krom het ook klinkt. Die jagers mogen ja niks doen. Bovendien lopen er ook wolven tussen met een GPS halsband om de nek.

Ik ben bang dat in de toekomst het illegaal wapenbezit op het platteland enorm toe zal gaan nemen.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:16

als ik de karaktertrekken van die Portugese hond zo lees zou ik daar niet voor kiezen. Wij hebben een Mastin Espanol, ook een ras welke als kuddebewaker dient maar socialer dan die Portugees. In de landen waar ze gebruikt worden als kuddebewakers leren de pups het werk van de oudere dieren. Ze gaan niet specifiek een wolf aanvallen maar waarschuwen de kudde voor gevaar en proberen deze in veiligheid te brengen. Uiteindelijk zullen ze de wolf wel proberen te pakken denk ik. Die honden hebben ook een halsband met punten eraan zodat ze enigszins beschermd zijn

pien_2010

Berichten: 43458
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:18

Dat weet ik Loretta, maar ik weet zeker dat als er hier een attaque plaats gaat vinden, niemand verwacht dat je als eigenaar er bij gaat staan en gaat kijken. Geen één jager zal dat overigens ook doen hoor. Daar ben ik 100% zeker van. Ze zullen hier echt het eigen vee gaan beschermen. Ik denk ook dat dit goed is als dat gebeurt, want dan krijgt de wolf weer respect voor de mens. En ik ben het eens met een eerdere uitspraak gedaan door een Fransman die aangaf, dat die aanpak van beschermen wolf maar ook beschermen de mens met zijn dieren, een integrale aanpak vereist. Dan zal namelijk de wolf zich meer terug trekken van de woon gebieden en dat is erg belangrijk.

Kinke ik ga je beschrijving van het ras lezen. Ik wil een lieve hond. Iedereen moet hier gewoon het erf op kunnen en de dieven bij wijze van spreken die moeten gewoon door mijn honden naar de kluis gebracht worden (die er niet is _O- ).

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:31

pien_2010 schreef:
Dat weet ik Loretta, maar ik weet zeker dat als er hier een attaque plaats gaat vinden, niemand verwacht dat je als eigenaar er bij gaat staan en gaat kijken. Geen één jager zal dat overigens ook doen hoor. Daar ben ik 100% zeker van. Ze zullen hier echt het eigen vee gaan beschermen. Ik denk ook dat dit goed is als dat gebeurt, want dan krijgt de wolf weer respect voor de mens. En ik ben het eens met een eerdere uitspraak gedaan door een Fransman die aangaf, dat die aanpak van beschermen wolf maar ook beschermen de mens met zijn dieren, een integrale aanpak vereist. Dan zal namelijk de wolf zich meer terug trekken van de woon gebieden en dat is erg belangrijk.

Kinke ik ga je beschrijving van het ras lezen. Ik wil een lieve hond. Iedereen moet hier gewoon het erf op kunnen en de dieven bij wijze van spreken die moeten gewoon door mijn honden naar de kluis gebracht worden (die er niet is _O- ).



Ik ben het helemaal met je eens. De pest in Nederland is niet alleen de wolf maar nu we het over honden hebben kom je ook nog weer eens op het HR honden beleid van de overheid.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nden-staat

Ofterwijl eerst moet je een of andere cursus volgen en ten tweede als er een bijt incident is dan bepaald de rechter over het lot van de hond. Natuurlijk is er iets te zeggen voor die cursus. Maar het geeft wel weer aan hoe plat gereguleerd Nederland is.

Juist de mensen die het meest naief zijn tegenover de wolf en met de pro wolfers mee juichen zijn dezelfde mensen die in de problemen komen bij een weiland. Hetzelfde slag mensen die nu ook al niet kunnen lezen als er een bordje "niet voederen" naast een weiland staat. Dat zijn oom de mensen die bij een schapen of paardenwei in de problemen komen met honden.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:46

pien_2010 schreef:
Kinke ik ga je beschrijving van het ras lezen. Ik wil een lieve hond. Iedereen moet hier gewoon het erf op kunnen en de dieven bij wijze van spreken die moeten gewoon door mijn honden naar de kluis gebracht worden (die er niet is _O- ).


Die van ons is door z'n formaat intimiderend en hij houdt alles in de gaten. Als er mensen op het erf komen gaat hij er wel blaffend op af maar hij zal ze niks doen.
En hij is gewoon de allerknapste :D

Afbeelding

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:47

Mooie hond

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:32

Heel mooi. Vraag me wel af of een dergelijk formaat hond snel genoeg, maar vooral wendbaar genoeg is.

pien_2010

Berichten: 43458
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:45

Het liefste wil ik een hond die niet blaft en gewoon kaf van koren weet te onderscheiden. Ik vind jouw hond prachtig maar voor mij te streng.
Ooit een golden retriever gehad (absoluut niet geschikt hoor tegen de wolven). Maar die hond blafte nooit. Wil ik ook niet, net als mijn ouders, gewoon rust in de tent. Op één keer na, wat ging dat beest tekeer. Niet normaal. Politie gebeld door mijn vader en die gaf aan dat hij de hond los mocht laten en dat ze er aan kwamen.
De dief werd paar straten verder aangehouden en de hond zat er bij te grommen. Ons Jaspertje waarvan we altijd zeiden dat hij de dieven de kluis zou wijzen, zo'n goed zak.

Zo'n hond wil ik. Ik wil geen gezeur op mijn erf of mensen die bang worden (jouw hond vind ik wel angstaanjagend ook al is hij het wellicht niet). De hond wil ik altijd buiten hebben (waarvan ik hoop dat ik er nooit een meer hoef aan te schaffen), bij de paarden, rond het huis met eigen plek waar hij kan terug trekken als hij wil slapen of zo. Net als de paarden een eigen inloop stalletje.
Die het leuk vindt als hij me ziet, en gewoon mee in de verzorging gaat als ik de paarden gaat doen. En eventueel mee gaat als ik buiten ga rijden, gewoon los achter me aan.

Lorette de regels in Nl zijn voor mij niet van toepassing. Ik woon in Zuid Frankrijk.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-07-19 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:46

Hij kan ontzettend hard lopen, met die lange poten maakt hij enorme passen. Wendbaar...denk het niet. Maar dat hoeft in principe ook niet als je een kudde bewaakt. Hij gaat niet patrouilleren oid maar blijft bij de kudde.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:49

Dat is het leuke aan deze hond, ziet er gevaarlijk uit, maar is een grote sukkel. Alhoewel ik niet zou gokken als inbreker, denk dat we dan een hele andere kant van hem zien. Als je geen blaffer wil dan is dit ras inderdaad niet handig, vooral 's avonds worden ze extra waaks en zullen zich ook laten horen als ze denken dat er iets mis is.
Grappig dat je hem angstaanjagend vindt :D
Afbeelding

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:01

Laats zag ik een Duitse documantaire over de problemen met de wolf. Dat waren enorme problemen.
Maar wat ik we, het meest schokkend vond dat was het verhaal van een echtpaar dat tijdens een wandeling een aanval op hun hond had meegemaakt van een probleemwolf. Hun hebben dit netjes gemeld bij de autoriteiten waarna de probleemwolf werd afgeschoten.

Uit de hoek van dierenrechtenextremisten kreeg dit echtpaar daarna te maken met de meest heftige haatmail en doodsbedreigingen. Ze werden uitgemaakt voor wolvenmoordenaar en wolfspegida. Ze kregen zelfs een brief per post en hun woonadres en telefoonnummer werd bekend gemaakt op het internet.


https://youtu.be/atsasJRBXmI

pien_2010

Berichten: 43458
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:11

Loretta schreef:
Laats zag ik een Duitse documentaire over de problemen met de wolf. Dat waren enorme problemen.

:list: :list: Ik denk dat als je gaat kijken er wel meer van dat soort verhalen zullen zijn. Je hebt altijd uitzonderingen die de regels bevestigen. Daar ben ik eerlijk gezegd Lorette niet mee bezig.

Ik voor mij heb het verhaal over de wolf wel duidelijk.

We gaan hier gewoon door en ik hou het in de gaten. 1x per jaar even de site checken in Frankrijk, ik heb er een favoriet van gemaakt.
Voor nu is er helemaal niets aan de hand en ik hoop dat dit blijft. Van mij hoeft die wolf helemaal niet, maar het gaat zoals het gaat en het komt zoals het komt (is altijd wel mijn levensmotto).

Mocht het wel tijd worden voor actie, en wellicht volstrekt onnodig daar ik dan al klaar ben met de paarden, dan ga ik voor een lieve hondenras die wel die wolven aan kan en dan doe ik er 2 die altijd buiten zijn.
En als er meer nodig is aan maatregelen, dan zie ik dan wel verder.

Dat de wolf voor hoopjes problemen kan zorgen is mij allang duidelijk. Toen ik tegen buuf van de week over dit onderwerp sprak (hij had ook die info tent gezien op het schapenfeest) en ik vertelde dat ik er zeker van ben dat de jagers het hier wel in de gaten zullen houden ook z.n gaan schieten al is dat verboden, schoot hij in de lach met de woorden: "Tout a fait, c'est sür→ inderdaad, dat is zeker!". Niemand laat hier de schapen opvreten en de kalfjes. Gaat echt niet gebeuren. Misschien één keer als verrassing, maar dan is het ook klaar. Wij leven zo afgelegen, dan sluiten de gelederen zich en wordt er met niemand over gesproken of geschreven.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:14

Ik vermoed dat je dan toch wel voor grote honden moet gaan Pien, die wolven zijn ook flink sterk.