Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:10

Hier zag ik de boeren net fanatiek schudden. Het ligt er wel minder dik op dan de vorige snede maar blijkbaar genoeg om het rendabel te maken. Ik moet ook zeker om de week maaien omdat het gras en de onkruid zo hard groeit. Het was weken geel en dor maar het kijkt nu groen en sappig

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:42

Hier krijgt ook alles bijvoeding. Koeien, schapen en paarden. Ben allang blij dat dankzij het hooiland ik nog 24/7 gras heb voor de dieren.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:55

Wij hebben al 2de ronde gehad. Willen in september nog een 3de snede halen

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:34

Nu hooien voor kleine pakken is bijna niet droog te krijgen. Veel dauw in de morgen en al vroeg donker.

Hier wel alles gemaaid, dikke snede erop. Gaat in grote pakken ook geen gedoe met broei.

Er is hier voer zat in het noorden. Hooipakjes 18-20KG doen 3-3,5-4 euro. Afhankelijk van waar je ze koopt.

Stro 2.- per pak af land.

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:00

Zeker zonde maar ik ga er bij lange na niet zoveel afhalen als de eerste snede en dan word mn marge zo klein dat me niet veel /niks opleverd. Maar wel een hoop moeite kost. Foliebaaltjes zijn nog prijziger en heeft mijn voorkeur niet. Dus dat schiet in beide opties niet op. Als ik nou al wat vaste afnemers had, maar we wonen hier net 1,5 jaar. Mijn ervaring tot nu toe is dat veel mensen het niet zelf kunnen vervoeren, en ik kan dat ook niet bieden, dat maakt het extra lastig.

Het viel me kort geleden al op dat het flink vochtig is sochtends, dauw. Dus onverpakt lijkt me geen optie meer.

Daarnaast heb ik er 1 staan die na 1,5 jaar als een godswonder (en irap behandeling :$ ) herstellende is van een fikse peesblessure, en de loonwerker kan ook niet altijd precies zeggen wanneer hij er is. Dan moeten ze binnen staan want de enige route naar mijn land is via de paddock. En hij houdt zich niet rustig als er een trekker in de buurt is. Dat zelfde geld voor schapen, anders was dat nog een optie haha.

Ik vind het ook eeuwig zonde maar volgend jaar beter.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 07:34

Kleine ronde balen van 90 cm kun je prima in een trailer of caddy vervoeren. Dat moet het probleem dus niet zijn.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:34

Selka schreef:
_Lorette_ schreef:
Hier te weinig gras door de droogte... Als ik dit wil hooien, dan betaal ik me scheel aan loonwerk, met bijna geen opbrengst.


Hier precies hetzelfde. Ik heb de paarden het hooiland gegeven.


Ik ook. Boer wilde maaien voor hooi (2e snee van dit jaar) maar het is de moeite niet.

Het gras rond huis is op, dus ze mogen het hooiland opeten met strookbegrazing.

Ik heb eerste snee hooi van natuurland gereserveerd. Wel duurder dan eigen hooi, maar als ik over paar weken kan maaien is het te laat voor onverpakt hooi en ik heb alles al vol staan met voordroog. Dus nu hebben ze in elk geval de rest van het seizoen gegarandeerd voldoende gras om te grazen.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:01

Gistermiddag hebben wij hooi gehaald.
Het zijn mooie pakjes geworden. Goed droog, niet te mals.