Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:26

Mando schreef:
daarna paneren in de bak
:=

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:34

BoBo1105 schreef:
Koelen is prima, maar WEL altijd een zweetmes gebruiken om het overtollige water eraf te halen! Het koude water op de huid warmt in no time op en dan werkt het averechts. Voel maar hoe warm het water al is op het moment dat je het zweetmes erover haalt direct na het douchen met koud water. Na het zweetmes onstaat er een heel dun laagje water in de vacht, wat snel kan verdampen en dan juist wel weer de koelende werking heeft. Met een dikke laag warm water kan de vacht niet goed zijn werk doen en duurt het verdampen veel te lang. Dan is de verwarmende werking van de laag warme water groter als de verkoelende werking van de verdamping.

Waarom denk je dat dat water opwarmt? Omdat het water die warmte aan het paard onttrekt. Netto koelt het paard dus af. En in tegenstelling tot wat jij wellicht denkt, isoleert water dus helemaal niet (lucht is de eena beste isolator, water juist een van de slechtste) dus het paard zal het niet warm houden van dat opgewarmde water. Die zal eerder extra warmte kwijtraken dat nodig is om het water te laten verdampen. Dat is hoe zweten ook werkt. En je vertelt mij niet dat zweet koud is/moet zijn.

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:38

Het enige échte nadeel van het niet gebruiken van een zweetmes of zandbak is dat het afdruipende water kan kriebelen :o
(bij regen valt dat mee, want regen komt als het goed is niet tot de huid)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:43

EmptyWords schreef:
zorg dat je goed het water uit de vacht haalt, dat wormt namelijk op en dan woprdt het nog warmer.
koud water zorgt er ook voro dat de bloedvaten vernauwen, terwijl die juist wijder worden bij hitte.

dus niet koud afspuiten, niet te lang en goed met het zweetmes droogmaken

Dat zou een misverstand zijn. Water vormt een laagje máár geleid ook extreem goed warmte. Dus een laagje vocht zorgt juist voor afkoeling. Een wintervacht laat water niet tot aan de huid komen als ie goed werkt. Op die manier zorgt de vacht er dus voor dat er geen warmte aan het lichaam onttrokken kan worden (want het komt niet tot aan het lichaam zelf.). Maak je ze nat tot op de huid dan doet het dat wel. Water heeft dus of geen effect (want komt niet aan het lichaam) of een verkoelend. Aan het zwembad liggen als je nog wat nat bent is ook veel beter doenbaar dan wanneer je volledig droog bent.

Ijskoud water vernauwd idd maar lauw water is sowieso aangenamer lijkt me. Voor mensen die geen "warm water kraan" hebben. Een paar emmers vullen en een uurtje in de zon zetten en je hebt lauw tot lauw-warm water. :D

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Re: Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:47

Dat je het water eraf moet schrapen is idd een heel heel hardnekkige urban legend onder paarden houders. het is wel zo dat hals natmaken beter is als bv alleen de billen. Je paard heeft het koeler als je het niet eraf haalt.

Melvern
Berichten: 4414
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:01

Ik spoel mijn paarden gewoon helemaal af met grondwater. Ze genieten er van. Als de sproeier aan staat dan staan ze onder de sproeier als het echt warm is. Als het water erop blijft blijven ze langer koel doordat het water verdampt. Hetzelfde als met zweet. Het natte helpt afkoelen.

Mijn paard is dol op water. Wil er altijd onder/in. Nou is zij ook heel gevoelig voor de warmte...

welmoed__

Berichten: 6568
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:04

Ik zie het alweer, de meningen blijven verdeeld en dat vind ik knap lastig!

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:30

Sintara schreef:
Het enige échte nadeel van het niet gebruiken van een zweetmes of zandbak is dat het afdruipende water kan kriebelen :o
(bij regen valt dat mee, want regen komt als het goed is niet tot de huid)


Een ander nadeel is dat de vliegen, dazen als de kippen erbij zijn want die willen ook koelen en drinken. Daarom doe ik altijd met het zweetmes alles na vegen.

lies_sparkle

Berichten: 6132
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:36

pien_2010 schreef:
Je schrijft dat je paard er van geniet. Wij hebben twee paarden en het is hier super heet. 's Middags roep ik: "Polie wil je douchen?", en dan komt ze op een holletje aangelopen. Ze vindt het heerlijk en geniet en draait alle kanten op zodat ik alle hoekjes en gaatjes kan afspuiten. Dan doe ik haar met het zweetmes af. Al het zweet zie je er van af komen. Zelf gaat ze daarna in de schaduw staan (paardje staat normaal het liefste in de zon, iets wat ik niet graag zie).
Als Polie komt aanrennen, dan rent Hercule zijn stal in mijn de staart tussen de benen zo van "sla je mij over vrouw?". }> En dat doe ik dan ook maar.
Dus als je paard er van geniet gewoon lekker doen. Polie en ik beleven het als kwaliteit tijd, want ze drinkt ook heel graag het water rechtstreeks uit de slang en het geeft haar niets als het water alle kanten op spettert. Ze geniet en dat is heel duidelijk zichtbaar en het is ook een spelletje van ons.
Dus doen!


Hier precies hetzelfde :+
‘Larry slang?’ En meneer staat al klaar.
Zijn vriend peert m naar achterin de paddock, die vindt het maar niks.
Larry gaat er helemaal klaar voor staan en draait zich rustig 10 x bij zodat hij overal even natgespoten is!

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:36

@welkmoed. De meningen zijn misschien wel verdeeld maar de wetenschap NIET. Lees het artikel van moxie wat hier gedeeld is. Dat is geen mening, dat is 1 duidelijk en 2 op wetenschap gebaseerd. Zij 'zit op' thermoregulatie.

En als je zelf wil vermaken met meer wetenschap op dit gebied: zoek dr david marlin op op facebook. Die heeft er ook veel op geschreven.

Al het andere moet je gewoon naast je neer leggen.

Als ik met de paarden gewerkt heb of ze hebben het heet van in de wei staan gaat er zonder pardon een flinke klets koud grondwater overheen. Een paar keer achter elkaar zelfs tot ik merk dat het water niet meer zo heet is als het er vanaf loopt.

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:46

Hier spons ik de paarden af. rond 20.00 vinden ze heerlijk.

vooral op de plekken waar ze echt warm hebben maak ik het nat

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:01

liespower94 schreef:
pien_2010 schreef:
Je schrijft dat je paard er van geniet. Wij hebben twee paarden en het is hier super heet. 's Middags roep ik: "Polie wil je douchen?", en dan komt ze op een holletje aangelopen. Ze vindt het heerlijk en geniet en draait alle kanten op zodat ik alle hoekjes en gaatjes kan afspuiten. Dan doe ik haar met het zweetmes af. Al het zweet zie je er van af komen. Zelf gaat ze daarna in de schaduw staan (paardje staat normaal het liefste in de zon, iets wat ik niet graag zie).
Als Polie komt aanrennen, dan rent Hercule zijn stal in mijn de staart tussen de benen zo van "sla je mij over vrouw?". }> En dat doe ik dan ook maar.
Dus als je paard er van geniet gewoon lekker doen. Polie en ik beleven het als kwaliteit tijd, want ze drinkt ook heel graag het water rechtstreeks uit de slang en het geeft haar niets als het water alle kanten op spettert. Ze geniet en dat is heel duidelijk zichtbaar en het is ook een spelletje van ons.
Dus doen!


Hier precies hetzelfde :+
‘Larry slang?’ En meneer staat al klaar.
Zijn vriend peert m naar achterin de paddock, die vindt het maar niks.
Larry gaat er helemaal klaar voor staan en draait zich rustig 10 x bij zodat hij overal even natgespoten is!



Ja dit is het dus precies ook hier. Wat grappig dit. Ook dat weg peren, leuk benoemd. Soms als ik klaar ben met Polie, plaag ik Hercule (hij plaagt mij heel erg veel) door hem te roepen: "Hercule jij ook douchen?". Die blik dan, en dan verdwijnt hij achter het schotje zodat hij ook niet meer zichtbaar is van buiten := _O-

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:07

Zolang je paard na het afspoelen in de schaduw kan gaan staan of zich kan rollen dan is het geen probleem. In de volle zon zal het waterlaagje juist enorm warm worden, mist je na het afspoelen een zweetmes hebt gebruikt, dan verdampt het heel snel.

cursebreaker

Berichten: 11533
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:11

Met weer als dit deed ik het wel dagelijks (rijden deed ik dan nauwelijks en als ik het al deed heel vroeg of laat ) als hij van het land af kwam en voordat hij op stal ging ofzo, zodat het zweet even weggespoeld werd en hij ook minder jeukerig was want door het zweet ging hij zich meer krabben. Mijn paard genoot er echt zichtbaar van. Na het wassen ging ik dan even met een zweetmes erover om het overtollige water weg te halen.

Ik zelf deed het wassen dus niet voor hij het land op ging, omdat ik het voornamelijk deed om zweet weg te wassen (ook ter afkoeling maar dat was geen prioriteit) en daar heb je weinig aan als hij erna weer staat te bakken in de zon op het land met zijn zwarte vacht en hij dan weer binnen no time staat te zweten en ik opnieuw kon beginnen.

Maar met extreem warm weer zoals nu, stond m'n paard wel zoveel mogelijk binnen op het heetst van de dag. Dan gingen ze heel vroeg naar buiten, overdag binnen en avonds nog naar buiten of ze gingen dan wel eens 's nachts de hele nacht naar buiten ipv overdag bv, want op stal was het redelijk koel overdag.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 25-06-19 12:22, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:14

Als ik ze niet afspuit plonsen ze zelf wel in de waterpoel om af te koelen. Eenmaal nat is het eerste wat ze gaan doen lekker rollen, dus extra bescherming tegen de vliegen. Ik spuit ze dus wel af, trek ze niet droog, zet ze zo nat mogelijk in de wei/ op het zand.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:17

horsiegek schreef:
Zolang je paard na het afspoelen in de schaduw kan gaan staan of zich kan rollen dan is het geen probleem. In de volle zon zal het waterlaagje juist enorm warm worden, mist je na het afspoelen een zweetmes hebt gebruikt, dan verdampt het heel snel.


Ja en dat water warmt op omdat het warmte onttrekt, en daardoor het water warm wordt verdampt het wat verkoeling geeft. Onzin dus dat een volledig nat paard zou oververhitten.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:18

Hier stonden ze gisteren alle 6 in een rij voor de douche even met het zweetmes erover en dan lekker rollen in het zand, zelfs mijn ik ben bang van water paard liet zich douchen en wat heeft ze er van genoten

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:22

Wat ik erover gehoord heb is water tussen de haren, zoals zweet, of afspuiten en daarna lichtjes droogrekken, verkoelend. Dat koelt de huid als het verdampt.
Als je na het afspuiten het overtollige water van de vacht haalt met een zweetmes is het dus lekker verkoelend.
Als er echter een laagje water bovenop de vacht blijft liggen sluit dat ten eerste het water op de huid af, waardoor dat pas later verdampt en dus geen verkoeling geeft vaan de huid. Daarnaast werkt het als een vergrootglas op de zonnestralen waardoor juist veel warmte wordt geproduceerd.
Ook niet te koud afspuiten, dan gaat de thermostaat van het lichaam overcompenseren en sneller opwarmen.

Ik pak meestal een emmer water met een spons en trek dan het overtollige water er af met een zweetmes.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 25-06-19 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:23

Hier n sproeier in de wei gezet, ze staan er allemaal onder te slapen :D

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:24

pien_2010 schreef:
Supertje schreef:
Achterbenen als een hond opzij optillen bijvoorbeeld :')
<3 Leuke dingen voor de mens is dat. Polie draait zich ook als een hond alle kanten op. Ze geniet zo zichtbaar.


Ja zo grappig. Jordy wil zelfs zijn hoofd helemaal gedoucht hebben, die steekt gewoon zijn hoofd in de waterstraal.
Sowieso is hij gek op water, als hij ergens het water in kan gaat hij. Ook de zee in met hoge golven ben ik weleens achter gekomen, tot grote schrik van de andere aanwezige paarden :+
Hij zwemt ook echt graag, volledig voetjes los van de bodem.

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:53

Supertje schreef:
Jordy wil zelfs zijn hoofd helemaal gedoucht hebben, die steekt gewoon zijn hoofd in de waterstraal.
Sowieso is hij gek op water, als hij ergens het water in kan gaat hij. Ook de zee in met hoge golven ben ik weleens achter gekomen, tot grote schrik van de andere aanwezige paarden :+
Hij zwemt ook echt graag, volledig voetjes los van de bodem.


Polie ook, dit hele verhaal is van toepassing op haar. Vul voor Jordy maar Polie in :+

Polie is een heel bang paardje geweest en toen ik haar net had en we naar Surae het water voorzichtig in gingen, dacht ik dat ze volledig struikelde en viel. We waren alle twee totaal nat. Ik paardje getroost := , tja uitglijden/ struikelen komt bij de beste voor en ik wilde dus opnieuw met haar het water in om haar te "leren van water te genieten" _O- . Plons, ze dook echt vol in het water en toen wist ik pas dat ik een waterrat had gekocht die overal bang voor was maar dus absoluut niet van water en dat ze de 1ste keer dus ook gedoken had expres. Dus toen liefdevol les gegeven aan Polie dat ze niet meer mag duiken of springen ~~}> . Was een bijzondere ervaring voor haar en voor mij.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:06

Cerilene, die info die je gehoord hebt is achterhaald. Door verdamping blijft het water wat achterblijft gewoon koelen..

Is je paard door inspanning flink opgewarmd is het wel verstandig om in eerste instantie te blijven afsponsen/koelen tot het water dat van je paard afkomt niet meer heet/erg warm is. Dan is de hitte uit je paard. De rest van het water kun je dan dus gewoon laten verdampen.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 25-06-19 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

nessinator
Berichten: 1795
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:07

Cerilene_ schreef:
Wat ik erover gehoord heb is water tussen de haren, zoals zweet, of afspuiten en daarna lichtjes droogrekken, verkoelend. Dat koelt de huid als het verdampt.
Als je na het afspuiten het overtollige water van de vacht haalt met een zweetmes is het dus lekker verkoelend.
Als er echter een laagje water bovenop de vacht blijft liggen sluit dat ten eerste het water op de huid af, waardoor dat pas later verdampt en dus geen verkoeling geeft vaan de huid. Daarnaast werkt het als een vergrootglas op de zonnestralen waardoor juist veel warmte wordt geproduceerd.
Ook niet te koud afspuiten, dan gaat de thermostaat van het lichaam overcompenseren en sneller opwarmen.

Ik pak meestal een emmer water met een spons en trek dan het overtollige water er af met een zweetmes.

Ja, dat klopt, het verdampt later, maar dat stukje erna klopt juist niet: hoe meer water er zit, hoe meer warmte het heeft kunnen onttrekken (=hoe beter het paard af kan koelen).
En dat van die vergrootglas-werking is onzin. Dat is alleen als er druppels ontstaan, die kunnen inderdaad als lens werken, maar een laagje water doet dat niet. De bodem van een vijver is ook niet kokend heet, eerder koeler dan de oever.

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:25

En hoe doen jullie dat met de zomereczeemers? Ik haal de deken er even af om te luchten en maak dan haar benen en zweetplekken nat. Daarna moet de deken er helaas weer op i.v.m. de beesten. Ik maak haar zelden helemaal nat omdat de deken er daarna weer op moet. Lijkt me dat dat behoorlijk gaat broeien als ze dan nog nat is.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:28

Ik vind het bijzonder dat mensen denken dat water koelt (dus warmte geleidt) maar tegelijkertijd denken dat als het een laagje vormt, datzelf water opeens een isolator is. Water is geen isolator. Nooit. Anders zou het geen warmte geleiden en kon je het niet als koelvloeistof gebruiken.

Samengevat: een stof is óf een isolator óf een geleider. Het kan nooit allebei zijn.