Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 20:00

Sinds kort is mijn drachtige merrie beginnen luchtzuigen. Vermoeden maagzweer werd bevestigd en nu staat ze op medicatie. De dierenarts raadde mij aan om haar zoveel mogelijk buiten te laten staan, maar ook om haar voeding aan te passen. Laag suikergehalte zou ideaal zijn. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.
Wat ik al gedacht had:
- luzerne geven
- kurkuma (Zou blijkbaar de werking van maag en darm bevorderen? Heeft iemand hier ervaring mee?)
- lijnzaadolie
- stalbeleid veranderen: zou 24/7 buiten wijsheid zijn?

Alvast bedankt om mee te denken. :)

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:08

Onbeperkt ruwvoer is stap 1, als ze te zwaar is/wordt dan in slowfeeders oid.
24/7 buiten kan goed werken, maar dit ligt ook aan het paard. Niet elk paard vindt het prettig en kan het aan. In verband met drachtig zijn ook iets om rekening mee te houden.
Als tip wil ik nog de havens gastro noemen.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:33

Kurkuma mag niet aan een drachtige merrie gegeven worden!

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:36

Dat is lastig. Vooral zorgen voor voldoende ruwvoer. Verder heeft pavo de ease en excel en zullen er vast nog wel andere merken zijn die goed voor de maag zijn.

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 20:55

@Diddykong, bedankt voor het advies. Ik merk dat ze zich in het algemeen fijner voelt op het weiland dan in haar stal, dus laat haar vaak een nachtje buiten met haar vriendjes. Daar doet ze het goed op, al is het misschien toch net anders dan 24/7 in de wei. Bedankt voor de tip.
@candalisa, bedankt!
@MaNdiii, bedankt voor je advies.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:52

Gastro zou ik nooit geven, ik zou granenvrij gaan voeren en ook soja en melasse niet willen zien in het voer. Iets als Vitalbix voor alle benodigde vitaminen en mineralen geven. Zoveel mogelijk buiten, liefst 24/7, gevarieerde wei, evt. Goed onverpakt hooi bijgeven als er onvoldoende gras is.
Heeft je paard medicatie gekregen van de DA?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 23:18

Onbeperkt hooi is de eerste stap.

Hartog heeft de Digest die je kan geven bijvoorbeeld, maar erge maagzweren, zouden behandeld moeten worden een tijdje.

Onze ruin van 10 was een luchtzuiger. Niet heel heftig, maar wel altijd na het eten en op stal.

Bij ons kwam hij 24/7 buiten EN met andere paarden en hij heeft niet meer aan luchtzuigen gedaan. Muesli en brok gestopt.

Bij ons staan ze op onbeperkt hooi op meerdere plekken, krijgen wiesencobs met een vitamine brokje en vanaf najaar speedibeet. Puur om ze warm te houden. Ze zijn 10, 20, 21, 21 en 26 en staan 24/7 buiten zonder dekens. Wel met open stallen natuurlijk en veel beschutting van bomen.

Ik wist al langer van vele mensen dat luchtzuigen kan ophouden in zo een situatie en ondanks dat wij onze eigen paarden al jaren zo houden, had ik toch niet verwacht dat een luchtzuiger zo in 1 dag geheel stopt als hij 24/7 buiten komt en belangrijk ook met contact met andere paarden.

Er zijn veel dingen die standaard worden geroepen over luchtzuigen, maar heel veel is nog niet bekend en is jarenlang aangenomen, omdat men dat dacht.

Het is nu Juli, dus je zit niet vlak voor de winter ofzo en hebt zat tijd om het een tijdje zo een te kijken.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:30

Hier ook een luchtzuiger waarbij ik het zo goed als weg heb gekregen (op spanningsmomenten na). Staat op Cornmuesli, vrijwel onbeperkt hooi en 16 uur per dag buiten in de kudde. Op stal kan ze contact hebben met soortgenoten. Geen snacks geven en bij haar werkt regelmaat. Dus altijd dingen op dezelfde manier. Zelfde ritme in naar buiten gaan etc. Vitaminebrokken is mooi als je een paard heb wat makkelijk aanzet, maar bij de meeste luchtzuigers is dit zelfs in combi met goed en veel ruwvoer niet zo. En zeker met en drachtige merrie zou ik kijken naar bijvb naar subli glutenvrij (sportmuesli) icm met een merriesupplement.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:35

Ik zou beginnen met gewoon buiten zetten met 24/7 ruwvoer. Als dat niet werkt kun je altijd meer aanpassingen doorvoeren.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:37

Lees het maagzweer topic maar eens door, of post daar.

Heel veel ervaring in dat topic!

Luzerne: voorzichtig mee.
Werkt soms averechts.


Ruwvoer: kiezen voor droog hooi, zéker geen kuil of voordroog.

Qua krachtvoer, liefst zo min mogelijk.
Maar drachtige merrie heeft wellicht wel wat nodig, gastro plus zijn meen ik goede ervaringen mee.
Zit wat bicarbonaat in dat maagzuur neutraliseert.


Verder veel buiten, veel regelmaat, weinig stress.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:41

Femke_Tweety schreef:
Lees het maagzweer topic maar eens door, of post daar.

Heel veel ervaring in dat topic!

Luzerne: voorzichtig mee.
Werkt soms averechts.


Ruwvoer: kiezen voor droog hooi, zéker geen kuil of voordroog.

Qua krachtvoer, liefst zo min mogelijk.
Maar drachtige merrie heeft wellicht wel wat nodig, gastro plus zijn meen ik goede ervaringen mee.
Zit wat bicarbonaat in dat maagzuur neutraliseert.


Verder veel buiten, veel regelmaat, weinig stress.


Eens luzerne werkte hier ook averechts meer zuigen en enorm ril.

mavantos

Berichten: 3593
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:13

Ik zou ook wegblijven van de luzerne, het schijnt dat de harde stukjes in de luzerne prikken in de maagwand en dit (extra) irritaties veroorzaakt.

Krachtvoer geven in kleine porties en altijd pas nadat ze hooi hebben gegeten. Ook niet rijden/werken op een lege maag, maar laat ze van te voren hooi eten. Alleen het onderste deel van de maag kan tegen het zuur van het maagzuur.

https://youtu.be/joAl4qL0sCI?t=55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:24

sorbetje schreef:
Femke_Tweety schreef:
Lees het maagzweer topic maar eens door, of post daar.

Heel veel ervaring in dat topic!

Luzerne: voorzichtig mee.
Werkt soms averechts.


Ruwvoer: kiezen voor droog hooi, zéker geen kuil of voordroog.

Qua krachtvoer, liefst zo min mogelijk.
Maar drachtige merrie heeft wellicht wel wat nodig, gastro plus zijn meen ik goede ervaringen mee.
Zit wat bicarbonaat in dat maagzuur neutraliseert.


Verder veel buiten, veel regelmaat, weinig stress.


Eens luzerne werkte hier ook averechts meer zuigen en enorm ril.
Hier ook, meer luchtzuigen als ik lucerne geef.

Oplossing is 24/7 buiten met vriendjes, geen krachtvoer (al weet ik niet of dat kan bij een drachtige merrie), onbeperkt hooi (geen voordroog) en beperkt gras.

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:36

Beter is helemaal geen krachtvoer, maar een vitaminebrokje (zonder/of met zo weinig mogelijk suiker) en eventueel geweekte bietenpulp. Dit bevat pectine, wat helpt om de maag tegen maagzuur te beschermen. Als het niet lekker wordt gevonden, helpt het om er wat zemelen door te mengen. Dan krijg je een soort slobber.

Belangrijkste tip is om een lege maag bij je paard te voorkomen. In een te zure maag kunnen bestaande zweren niet of heel moeilijk genezen. Dus in het ideale geval de hele dag goed ruwvoer geven. Kuilgras is minder geschikt vanwege de hoge zuurgraad.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:30

Wat nique zegt, bietenpulp is goed voor paarden met maagproblemen, wel goed weken. En een vitaminebrokje want daar zit weinig suiker en zetmeel in. Verder veel ruwvoer, liefst onbeperkt hooi.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:33

candalisa schreef:
Kurkuma mag niet aan een drachtige merrie gegeven worden!


Precies! Niet zelf dokteren met kruiden zonder dat je bij de veearts hebt gecheckt of dit kan ivm dracht

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:41

Als merrie al op medicatie staat zou ik ook niet heel veel extra gaan bijvoeren.
Bietenpulp is inderdaad betere optie dan luzerne.

Wat voer je nu aan krachtvoer? Waar denk je zelf minder suikers te kunnen voeren?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:58

Voor een luchtzuiger altijd de luzernebrokjes gebruiken, nooit dat droge stekelige spul. Hier een slokdarmverstopping gehad daar van.

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 18:14

Dankjewel allemaal voor de reacties en het meedenken. Nu staat ze normaal gezien enkel 's nachts binnen maar aangezien ik zag dat ze veel in haar stal lucht zoog laat ik haar nu 2 of 3 nachtjes per keer buiten staan. Dit gaat uitstekend, ze is veel meer op haar gemak en beter in haar vel, al heb ik haar ook wel een of twee keer zien luchtzuigen op haar drinkbak. Op voorschrift van de dierenarts krijgt zij nu omeprazol (die op de hoogte is van haar dracht). Gisteren zijn we begonnen met geven en hopelijk zien we snel verbetering.
Geen luzerne dus, handig om te weten, bietenpulp zal het dus worden. Is Speedibeet een geschikte keuze voor dagelijks gebruik of is Fibrebeet misschien een geschiktere keuze? Weet iemand waar het minste suiker in is, en welke het beste in de smaak valt? (best wel kieskeurige eter) :) Wat geven jullie qua vitaminebrok?
Ze krijgt nu 2x per dag condition mix van pavo van de stalhouder maar geloof dat daar best wel veel suiker in zit?

mavantos

Berichten: 3593
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 18:23

Bij omeprazol zie je pas na een langere tijd geven een verschil, dus daar moet je wel even geduld mee hebben. Hoe lang ga je het geven?

Ik zou een vitaminebrok kiezen waar je goed aan kunt komen en je paard lust, qua suikergehalte maak ik mij niet erg druk. Je voert er namelijk ook maar weinig van. Ik gaf seniores priores bij als dikmaker, maar weet niet of hier veel suiker in zit.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:53

Bij het paard van mijn vriendin die ook gediagnostiseerde maagzweren heeft mocht ze absoluut geen luzerne meer geven ivm prikken in de maag.

Het advies was dat ze zo min mogelijk brok moest voeren en zoveel mogelijk hooi. Als ze zou willen een maag supplementje

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:12

mavantos schreef:
Bij omeprazol zie je pas na een langere tijd geven een verschil, dus daar moet je wel even geduld mee hebben. Hoe lang ga je het geven?

Ik zou een vitaminebrok kiezen waar je goed aan kunt komen en je paard lust, qua suikergehalte maak ik mij niet erg druk. Je voert er namelijk ook maar weinig van. Ik gaf seniores priores bij als dikmaker, maar weet niet of hier veel suiker in zit.



Omeprazol na dag of 3, vrij vlot dus.


Denk alstjeblieft wel aan voldoende lang geven en heeeeeeel rustig afbouwen.

Te snel afbouwen van omeprazol kan zelf maagzweren veroorzaken, ook jij paarden die ze nog niet hadden.

Het is een supermiddel op zich, maar met wat opletdingetjes eraan vast.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:40

Gastro + van Havens is echt super voor maag/ darmproblemen, met bietenpulp idd voor de pectine die er in zit. En onbeperkt hooi van goede kwaliteit.

Luzerne kan idd averrechts werken.

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Voeding luchtzuiger: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 21:08

Dierenarts gaf mij de volgende instructies; eerste week elke dag 1 spuit erin. Vanaf tweede week 1/3 spuit erin per dag. Dit moest ik gedurende 1 maand doen. :)

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:30

Van de bietenpulp kan ook het eigen merk van Welkoop worden gegeven. Bevat ietsje meer suiker en moet wat langer weken, maar wordt vaak wel lekkerder gevonden. En anders kan er wat zemelen doorheen gemengd worden.