Huur jij je weiland of is het gekocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:18

Wij hebben de afgelopen jaren het grootste deel van onze weilanden gehuurd (1,5ha). Nadeel is dat je, ook al denk je goede afspraken gemaakt te hebben, afhankelijk bent van de eigenaar. Als die zijn land terug wil, dan heb je pech.

Eind september krijgen wij de sleutel van ons nieuwe stekje met 3ha grond, allemaal in eigendom. Heerlijk, niet meer afhankelijk van een ander *\o/*

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:24

Ik huur van 2 verschillende personen :D En ook om die reden dat ik 1 van mijn eigen stukken niet verkoop. Ik gebruik het niet, twijfel wel over verhuren op jaarbasis. Juist in geval dat ik een stuk weiland verlies, dan heb ik wel nog steeds wat achter de hand van mezelf.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Huur jij je weiland of is het gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:54

Ik huur, kopen lukt nauwelijks in deze regio, je moet flink investeren, of de locatie is nul.

BarbaLala

Berichten: 9615
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:56

Ik huur, incl. water en stroom voor een vast maandbedrag. Koop is hier niet te doen zo duur als de grond is, en daarbij is hier al nauwelijks weiland te huur.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:01

Vroeger altijd huur met verschillende prijzen:
- 300 per maand voor een 6000m2 met 4 stallen,zadelkamertje, water en stroom
- 600 per jaar voor een stuk van 2000m2 met stal,zadelkamer,water en licht
- 200 per maand voor een stuk van 4000m2 met stal, plek voor spullen en water via een handpomp

Echter was er altijd wel weer iets waardoor we na een aantal jaar weg moesten en hebben we uiteindelijk nu iets gekocht. 7250m2 wat ik nu ondertussen 5 jaar heb en stroom heb laten aanleggen, water via een put, container stal voor 2 pony's, keet voor spullen. 2 paddocks van 10x10(voor mini's) waarvan 1 met schuilstal, paddock van 20x30 en voor alle paddocks hebben we zand laten keren zodat witzand boven kwam zodat ze mooi droge voetjes houden. Rijbak hebben we ook, maar dit is gewoon op normale zandgrond.
Nu hebben we wel alles opnieuw ingezaaid en komt er een verhard stuk bij de stal zodat we daar kunnen poetsen en een stuk hebben voor een keer te zitten.

Britta31

Berichten: 13151
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Huur jij je weiland of is het gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:19

Mijn man had de helft van zijn ouderlijk huis gekocht.Het stal/deel gedeelte.Toen mijn schoonmoeder overleden was hebben we ook de andere helft gekocht met de stallen enz.Nu ongeveer 1 hectare voor 2 paarden en 2 geitjes.Nu staan er ook 3 kleine stiertjes van de buurboer op.De buurboer onderhoud ook het land.Wij betalen daar een bedrag voor.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:30

Wij hebben 5000 m2 wei gekocht. Dit ligt direct vast aan het bouwkavel waar we aan het bouwen zijn. Waarom kopen? Omdat we dan qua indeling kunnen doen wat we willen met de wei en we hebben de zekerheid dat we er nooit weg hoeven.
De enige twee redenen dat ik een wei zou huren is, omdat kopen financieel niet haalbaar zou zijn of ter overbrugging omdat ik de ideale koopwei nog niet gevonden heb.

Molfre

Berichten: 2640
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:31

Ik huur, omdat ik gewoon het geld niet heb om te kopen op dit moment (plus ik zit in een HELE dure omgeving, Utrechtseheuvelrug/Gooi, zandgrond). Ik huur nu een halve hectare voor twee IJslanders en dat is meer dan zat, zeker nu het is ingericht als paddock paradise.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Huur jij je weiland of is het gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:41

Ik heb een hectare in eigendom, voordeel is dat je maandlasten enorm laag zijn. Nadeel is dat je het niet zo snel meeverhuist.
Ik betaal €15 p mnd aan gemeentebelasting.
Maar omheining, sloot uitbaggeren en investeren in steenpaddock + schuilstal was nogal kostbaar eigenlijk.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Huur jij je weiland of is het gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:03

Gekocht, totale erf bij ons huis is 4500 m2. Zandpaddock in rijbak formaat, plus een weiland van 1500 m2. Ruim genoeg voor 2 shetten.