Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Geschikte weide

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Tot voor kort stond mijn mini shetlander bij een merrie en ruin. Omdat het met de ruin niet meer klikte sinds de merrie hengstig was, stond hij noodgedwongen alleen op een apart stukje weide. Hij kon hier niet schuilen, waardoor ik meteen ben verhuisd met hem naar een andere weide.

Deze weide is heel leuk! Hij heeft er ook het gezelschap van 2 ruintjes, waar het goed mee klikt. Met de kleinste speelt hij ook heel vaak, wat ik hem op de vorige weide nauwelijks zag doen, ondanks hij wel een speels karakter heeft. Nu hebben ze hier geen strookbegrazing, waardoor mijn pony dus 24/7 op het gras staat. Maandag komt er een holistische dierenarts langs die de oorzaak van zijn jeuk (hij schuurt manen en staart) gaat proberen achterhalen en dit zo goed mogelijk proberen behandelen met een speciaal samengestelde kruidenmengeling en eventueel bijkomende zaken/adviezen.
Nu weet ik dat gras ook een oorzaak kan zijn van jeuk (teveel eiwitten) en dat shetlanders hier sowieso al wel gevoelig aan zijn. Ik merk ook dat zijn buikje best gespannen staat en hij een typische grasbuik heeft gekregen.

Wij hebben ook net een huis gekocht en hierover ligt een weide. Ik heb de huurder reeds gebelt en zij zou dit mogelijk willen laten overnemen, ging contact opnemen met de weide eigenaar en ging me nog wat laten weten (of dat de eigenaar dit stuk wel opnieuw wil verhuren/niet zelf nodig heeft/hoelang zij dit zelf nog nodig heeft). Ik wacht dus vol ongeduld op een telefoontje. Op deze weide zou ik alleen staan, waardoor ik zijn rantsoen helemaal kan aanpassen aan wat hij wel/niet kan hebben dmv strookbegrazing met prikpaaltjes. Uiteraard komt er dan een weidemaatje voor hem bij.

Nu vroeg ik me af: Wat is wijsheid als deze weide niet vrij komt? Kan ik beter toch verder op zoek naar een weide waar hij niet 24/7 op het gras komt te staan (strookbegrazing, paddock, ...)? Of eerder blijven staan onder het motto "Geen enkele weide is perfect"? Op alle andere vlakken is deze weide echt een top plaats (veel privacy, straalt rust uit, 2 leuke vriendjes, slowfeeders, altijd vers water, een leuke round pen, best goedkoop, dicht aan huis, ...). Doch, heb ik bang dat hij hier hoefbevangenheid of andere nare gevolgen van overgewicht gaat ontwikkelen.
Helaas is het niet mogelijk om op de huidige weide iets te veranderen.


Ik hoop dat jullie mij jullie eerlijke (maar nog steeds vriendelijke!) mening kunnen vertellen! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 14:38 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor 24/7 op de weide. Dit ivm mijn ervaringen van 2 van mijn 3 paarden die hierdoor hoefbevangen zijn geraakt. Nu mogen ze 5 uurtjes per dag op de wei met strookbegrazing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 14:46 



 
Profiel   

Kan je niet met de mensen van de weide waar hij nu staat bespreken of strookbegrazing mogelijk is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 14:51 



 
Profiel   

Ook hier helaas 2 shetten met gekantelde hoefbenen door constante weidegang. Bij eentje is het nog vrij goed gegaan door 24/7 graasmasker, maar of dat echt leuk is voor het beestje is de vraag. Hier staan ze 2u per dag op de wei en de rest met hooi op een kaal stuk.

Ik doe strookbegrazing voor de grote paarden, maar mijn ervaring is dat ze niet stoppen tot het tot de bodem kort is gevreten. (En ja, ze krijgen genoeg)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 14:52 



 
Profiel   

Kan je op de huidige weide geen stukje afzetten zodat hij maar een paar uur per dag op het gras komt?
Als dat niet kan, ev een graasmasker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:04 



 
Profiel   

Waarom wil je strookbegrazing? Kort afgegraasd gras bevat veel meer fructaan (suiker) dan langer gras. Het is namelijk een al lang achterhaalde fabel dat gras voor een overschot aan eiwitten zorgt. In Nederland hebben veel paarden juist een eiwittentekort. De echte boosdoener is het fructaan.

Een pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid en/of suiker hoort niet op het gras. Als ik jou was zou ik kijken of je hem ergens in een grote paddock kwijt kan. En dan uitkijken met wat voor ruwvoer je hem geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:11 



 
Profiel   

Strookbegrazing zou ik ook niet doen. Strookbegrazing is om het grazen efficient te maken, ttz. zoveel mogelijk gras met zo weinig mogelijk moeite en om de weide te sparen. Is bedoeld voor koeien (zoveel mogelijk melk- of vleesopbrengst).
Voor paarden is het eerder de bedoeling matige voedselopname en vele beweging.
Dus pony op een niet te rijke weide en zo nodig het aantal uren beerpekn of graasmasker opzetten (en controleren of hij dat ook ophoudt :\ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:16 



 
Profiel   

Koper schreef
Waarom wil je strookbegrazing? Kort afgegraasd gras bevat veel meer fructaan (suiker) dan langer gras. Het is namelijk een al lang achterhaalde fabel dat gras voor een overschot aan eiwitten zorgt. In Nederland hebben veel paarden juist een eiwittentekort. De echte boosdoener is het fructaan.

Een pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid en/of suiker hoort niet op het gras. Als ik jou was zou ik kijken of je hem ergens in een grote paddock kwijt kan. En dan uitkijken met wat voor ruwvoer je hem geeft.

ik werk net met strookbegrazing om:
1) de grasinname te beperken
2) te zorgen dat het gras mooier afgegeten wordt (en er dus gemakkelijker uitgemest kan worden)
3) mestplekken te beperken

Hiernaast krijgen ze uiteraard wel gewoon onbeperkt hooi. Mijn ervaring is dat ze mooi het langere gras zo afgrazen (en bij iedere dag vers gras blijven ze niet doorknagen aan het korte gras). Lijkt me niet dat het fructaan zo de lucht in schiet op het moment dat het afgegeten wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:18 



 
Profiel   

Koper schreef
Waarom wil je strookbegrazing? Kort afgegraasd gras bevat veel meer fructaan (suiker) dan langer gras. Het is namelijk een al lang achterhaalde fabel dat gras voor een overschot aan eiwitten zorgt. In Nederland hebben veel paarden juist een eiwittentekort. De echte boosdoener is het fructaan.

Een pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid en/of suiker hoort niet op het gras. Als ik jou was zou ik kijken of je hem ergens in een grote paddock kwijt kan. En dan uitkijken met wat voor ruwvoer je hem geeft.


Een paddock is hier helaas zeer zeldzaam, ben al 3 maanden aan het uitkijken en een paddock zelfs nog nergens tegengekomen. Het is al een hele opgave om een weide te vinden binnen het halfuur rijden. Nu zou je kunnen zeggen: hoelang je moet rijden is toch niet prioritair? & dat is zeker waar, maar ik zou mijn pony ook graag nog meermaals per week kunnen zien, hij is tenslotte mijn ontspanning en ik zie hem natuurlijk doodgraag, wil graag tijd met hem spenderen (VD, grondwerk onderhouden) en met een full time job is het dan haalbaar te houden binnen de 30min rijden.

Moest hij op de weide komen waar we alleen staan is het eventueel wel mogelijk een paddockje te maken, indien de weide eigenaar hiermee toestemt (wat dus ookal zelden gebeurd, want owee als je iets aan hun grond wil veranderen, wat ik ergens ook wel begrijp als er op een groot stuk plots geen gras meer groeit, dan maak ik zeg maar in hun ogen hun weide 'kapot'...). Strookbegrazing staan ze al sneller toe. Het is gewoon echt niet simpel om als huurder van een weide zomaar alles mogelijk te maken wat ideaal voor hem zou zijn & dat frustreert me zo enorm :( Maar helaas is een weide kopen pas mogelijk binnen ongeveer een jaartje.


Laatst bijgewerkt door BillyYasmine op 08-08-19 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:24 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Koper schreef
Waarom wil je strookbegrazing? Kort afgegraasd gras bevat veel meer fructaan (suiker) dan langer gras. Het is namelijk een al lang achterhaalde fabel dat gras voor een overschot aan eiwitten zorgt. In Nederland hebben veel paarden juist een eiwittentekort. De echte boosdoener is het fructaan.

Een pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid en/of suiker hoort niet op het gras. Als ik jou was zou ik kijken of je hem ergens in een grote paddock kwijt kan. En dan uitkijken met wat voor ruwvoer je hem geeft.

ik werk net met strookbegrazing om:
1) de grasinname te beperken
2) te zorgen dat het gras mooier afgegeten wordt (en er dus gemakkelijker uitgemest kan worden)
3) mestplekken te beperken

Hiernaast krijgen ze uiteraard wel gewoon onbeperkt hooi. Mijn ervaring is dat ze mooi het langere gras zo afgrazen (en bij iedere dag vers gras blijven ze niet doorknagen aan het korte gras). Lijkt me niet dat het fructaan zo de lucht in schiet op het moment dat het afgegeten wordt?


Deze 3 puntjes is dus ook wat mij altijd aangeleerd is, ze kunnen niet meer eten dan ze krijgen, toch? Als dit niet het geval is, lees ik hier graag meer over!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:26 



 
Profiel   

De grasinname beperken dat werkt alleen als je ze maar een heel klein stukje weide geeft. Want paarden knagen graag aan kort gras. Maar dan bewegen ze weinig.
Makkelijker uitmesten klopt natuurlijk wel.
Simpel gezegd is strookbegrazing vooral goed voor de weide (makkelijker onderhoud, efficientere grasopname) maar minder goed/leuk voor de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:38 



 
Profiel   

Ik zou ook niet voor strookbegrazing kiezen. Ten eerste bewegen ze dan te weinig en bewegen is echt het aller belangrijkste. Daarnaast eten ze dus tekort gras wat een groter probleem is vanwege fructaan en zand.

Het enige wat echt efficient is, hem beweging gaan geven. Doe hem naast de fiets bijv. Kan hij voor een sulky?

Als je dit kan kopen of van jezelf wordt, kan je kijken of je het land zo kan indelen dat ze meer moeten bewegen. Paadje aanleggen en dan water en schuilhokje verder uit elkaar.

Maar paarden eten bijna nooit teveel. Ze bewegen vrijwel allemaal te weinig. Dan is wat ze eten niet meer in verhouding en worden ze te dik.
Ook is veel raaigras heel eenzijidg. Dat is ook niet al te best, dus je zou er een paarden mengeling op kunnen gooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 09:54 



 
Profiel   

Hmm... ik ben niet akkoord met de meningen hier over strookbegrazing.

Ja idd, ze eten het te kort en je geeft best regelmatig een psylliumkuur. Maar...in een volle wei waren binnen een maand alle paarden veel te vet, terwijl ze met strookbegrazing wel op een mooi gewicht staan.

Mijn paard krijgt 6 dagen van de 7 beweging, relatief intensief met veen draf en galop. Maar toch... op een volle wei is hij moddervet wat nog veel gevaarlijker is.

Edit: wij hebben strookbegrazing met daaraansluitend ook een track (wei staat altijd open). Dus bewegen moeten ze wel voor water en schuilen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 10:12 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Hmm... ik ben niet akkoord met de meningen hier over strookbegrazing.

Ja idd, ze eten het te kort en je geeft best regelmatig een psylliumkuur. Maar...in een volle wei waren binnen een maand alle paarden veel te vet, terwijl ze met strookbegrazing wel op een mooi gewicht staan.

Mijn paard krijgt 6 dagen van de 7 beweging, relatief intensief met veen draf en galop. Maar toch... op een volle wei is hij moddervet wat nog veel gevaarlijker is.

Edit: wij hebben strookbegrazing met daaraansluitend ook een track (wei staat altijd open). Dus bewegen moeten ze wel voor water en schuilen.


Jij haalt er nu andere dingen bij en dan kan je het al niet meer vergelijken.

Paard op een strip laten grazen, eet wel, maar beweegt nauwelijks.
Paard op een volle wei, eet ook, maar beweegt echt vele malen meer.

Dan hou je even geen rekening met de rest. Natuurlijk is een track nog beter om uit te dagen tot bewegen en daarnaast training, ritjes etc etc.

In een normale situatie stopt een paard ook diverse malen per dag met eten om wat te rusten, kroelen met vriendjes, drinken, rondlopen etc.
Maar dan nog eten ze teveel tegenover de beweging. In Nederland bewegen paarden nauwelijks de 20/30km die eigenlijk hun minimale behoefte zou zijn. En ze eten behoorlijk "vet" eten en weinig gevarieerd.
Die combi is funest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 00:04 



 
Profiel   

superpony schreef
Poekkie schreef
Hmm... ik ben niet akkoord met de meningen hier over strookbegrazing.

Ja idd, ze eten het te kort en je geeft best regelmatig een psylliumkuur. Maar...in een volle wei waren binnen een maand alle paarden veel te vet, terwijl ze met strookbegrazing wel op een mooi gewicht staan.

Mijn paard krijgt 6 dagen van de 7 beweging, relatief intensief met veen draf en galop. Maar toch... op een volle wei is hij moddervet wat nog veel gevaarlijker is.

Edit: wij hebben strookbegrazing met daaraansluitend ook een track (wei staat altijd open). Dus bewegen moeten ze wel voor water en schuilen.


Jij haalt er nu andere dingen bij en dan kan je het al niet meer vergelijken.

Paard op een strip laten grazen, eet wel, maar beweegt nauwelijks.
Paard op een volle wei, eet ook, maar beweegt echt vele malen meer.

Dan hou je even geen rekening met de rest. Natuurlijk is een track nog beter om uit te dagen tot bewegen en daarnaast training, ritjes etc etc.

In een normale situatie stopt een paard ook diverse malen per dag met eten om wat te rusten, kroelen met vriendjes, drinken, rondlopen etc.
Maar dan nog eten ze teveel tegenover de beweging. In Nederland bewegen paarden nauwelijks de 20/30km die eigenlijk hun minimale behoefte zou zijn. En ze eten behoorlijk "vet" eten en weinig gevarieerd.
Die combi is funest.


Volgens mij zijn onze waarnemingen hetzelfde. Een paard op een volle wei wordt veel te dik. (Toch gezien bij 95%van de paarden in mijn omgeving incl mijn eigen paard).
Dus je moet zoeken naar manieren om dat te voorkomen. Strookbegrazing is daar 1 van. Graasmasker ook. Paddock ook. Dagelijks 4u wandelen ook. Etc.

Maar er zijn maar zeeeer weinig mensen die hun paard voldoende beweging kunnen geven om een volle weide aan te kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 08:28 



 
Profiel   

Ja, maar strook begrazing is geen oplossing, omdat ze dan wel degelijk eten, door eten als het gras te kort is en te weinig bewegen. Te kort gras is ook veel gevaarlijker dan lang uitgegroeid gras.

Een graasmasker werkt ook niet altijd. Paarden pakken daarmee ook vaker het korte gras.

Naast hoog of kort gras, gaat het ook om wat voor gras je aanbiedt. Alleen raaigras is niet geschikt voor paarden.

Paarden bewegen niet genoeg nee, maar meer bewegen is altijd beter. Dus alles doen om bewegen te stimuleren en extra beweging geven. Dat is echt het enige dat overgewicht en hb kan voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 22:45 



 
Profiel   

Ja maar daar ben ik dus niet mee akkoord. Mijn ervaring is dat strookbegrazing en graasmaskers echt wel efficient zijn in het beperken van het gewicht. Bij alle paarden die hier staan toch.

Bewiging kan echt niet iedereen geven, en dan nog is een uur per dag voor de meeste ponies en haflingers en shetten dan nog echt niet voldoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 23:16 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Ja maar daar ben ik dus niet mee akkoord. Mijn ervaring is dat strookbegrazing en graasmaskers echt wel efficient zijn in het beperken van het gewicht. Bij alle paarden die hier staan toch.

Bewiging kan echt niet iedereen geven, en dan nog is een uur per dag voor de meeste ponies en haflingers en shetten dan nog echt niet voldoende.


Als je geen beweging kan geven en je hebt een obese paard of (ex ) hb paard, moet je eens goed gaan nadenken......

Wij hebben ook verschillende soorten paarden samen lopen, waar van 1 hb is geweest en snel te zwaar, maar een andere juist hb is geweest ooit door verwaarlozing. Dan heb je diverse behoeftes bij elkaar.

Voor te dikke paarden is al even bekend dat ze uithongeren niet efficient is en ook niet gezond.

Beweging krijg je door je terrein zo in te delen, dat ze meer moeten bewegen. Zoals je leest, heb ik het ook over echte beweging, niet dat ene uurtje rondjes rijden.

Het is inmiddels ook al een aantal keren gemeten hoeveel paarden lopen met gps meters. Op een pp was dit al veel meer dan op een rechte wei. Laat staan als paarden maar 4-8 uurtjes buiten komen en de rest van de tijd op 3x3 staan.

Er zijn inmiddels al meerdere studies dat bij hb/ir paarden etc bewegen echt veel belangrijker is dan bezig zijn met fructaan en dergelijke. Het is daarom de schuld van de mens als je niet echt ingrijpt. Mensen pakken wel supplementen, en allerlei middelen, maar niet de echte oorzaak van de problemen aan...

En nogmaals; Kort gras bevat juist fructaan. Met graasmasker en bij strook begrazing heb je juist meer kort gras. ( en dus amper beweging )

Een mooie groene grasmat zoals veel mensen/stallen graag zien, is niet geschikt voor paarden. Als fructaan al een setje naar hb geeft, is dat juist fructaan rijk. En het is niet gevarieerd. Bij stofwisseling problemen en dergelijke, is een gezonde darmflora echt heel belangrijk. Als paarden dan alleen maar zich staan vol te proppen met raaigras, werkt dat niet gunstig op de darmen en zijn ze gevoeliger voor de pieken.

Maar goed, wat jij verteld is wat veel mensen nog denken. Maar er is al even zoiets als ontwikkeling, juist omdat het zo een groot probleem is.

En laten we eerlijk zijn; bij te magere paarden roept iedereen; bel de db. Maar te dikke paarden en bijbehorende problemen zijn ook net zo erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 23:56 



 
Profiel   

superpony schreef
Poekkie schreef
Ja maar daar ben ik dus niet mee akkoord. Mijn ervaring is dat strookbegrazing en graasmaskers echt wel efficient zijn in het beperken van het gewicht. Bij alle paarden die hier staan toch.

Bewiging kan echt niet iedereen geven, en dan nog is een uur per dag voor de meeste ponies en haflingers en shetten dan nog echt niet voldoende.


Als je geen beweging kan geven en je hebt een obese paard of (ex ) hb paard, moet je eens goed gaan nadenken......

Wij hebben ook verschillende soorten paarden samen lopen, waar van 1 hb is geweest en snel te zwaar, maar een andere juist hb is geweest ooit door verwaarlozing. Dan heb je diverse behoeftes bij elkaar.

Voor te dikke paarden is al even bekend dat ze uithongeren niet efficient is en ook niet gezond.

Beweging krijg je door je terrein zo in te delen, dat ze meer moeten bewegen. Zoals je leest, heb ik het ook over echte beweging, niet dat ene uurtje rondjes rijden.

Het is inmiddels ook al een aantal keren gemeten hoeveel paarden lopen met gps meters. Op een pp was dit al veel meer dan op een rechte wei. Laat staan als paarden maar 4-8 uurtjes buiten komen en de rest van de tijd op 3x3 staan.

Er zijn inmiddels al meerdere studies dat bij hb/ir paarden etc bewegen echt veel belangrijker is dan bezig zijn met fructaan en dergelijke. Het is daarom de schuld van de mens als je niet echt ingrijpt. Mensen pakken wel supplementen, en allerlei middelen, maar niet de echte oorzaak van de problemen aan...

En nogmaals; Kort gras bevat juist fructaan. Met graasmasker en bij strook begrazing heb je juist meer kort gras. ( en dus amper beweging )

Een mooie groene grasmat zoals veel mensen/stallen graag zien, is niet geschikt voor paarden. Als fructaan al een setje naar hb geeft, is dat juist fructaan rijk. En het is niet gevarieerd. Bij stofwisseling problemen en dergelijke, is een gezonde darmflora echt heel belangrijk. Als paarden dan alleen maar zich staan vol te proppen met raaigras, werkt dat niet gunstig op de darmen en zijn ze gevoeliger voor de pieken.

Maar goed, wat jij verteld is wat veel mensen nog denken. Maar er is al even zoiets als ontwikkeling, juist omdat het zo een groot probleem is.

En laten we eerlijk zijn; bij te magere paarden roept iedereen; bel de db. Maar te dikke paarden en bijbehorende problemen zijn ook net zo erg.


Nogmaals... TS heeft een huurwei. Daar is een volledige pp niet te realiseren. (Alhoewel mijn paard ook op een pp staat en nog veel te dik is als hij gewoon met de rest mee mag ondanks track en 6 dagen pw werken).

Met een graasmasker heb je 40%minder voedselopname. Kort of lang, 't is sowieso minder. Mijn ervaring is echt dat het werkt. Iedem met strookbegrazing. Hier is een track, en hier moeten ze lopen. Maar ze blijven hun gewoon dikvreten op de wei als ik ze niet beperk. Dus nee, het is niet zomaar een 'verouderd idee'.

P.s. de meesten zijn pensionpaarden, daar ben ik verder niet voor extra beweging verantwoordelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 00:04 



 
Profiel   

Een pp is zonder giga investeringen meestal niet te realiseren.
Daarnaast,ik doe strookbegrazing met lang gras,daarnaast hebben ze gewoon onbeperkt hooi. Ze eten het gras echt niet tot de wortel af hoor. (Daarnaast betwijfel ik dat het lange gras tijdens het grazen per direct meer fructaan maakt zodat het dezelfde dag nog torenhoog in fructaan staat?)

Nu hebben mijn paarden trouwens beschikking over lang uitgebloeid gras (eerder hooi) maar preferen ze het hooi in de netten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 08:01 



 
Profiel   

Je denkt toch niet dat alle pp's alleen op eigen grond staan?

En waarom vinden mensen dat opeens een investering?

Er wordt wel handenvol geld uitgegeven aan stallen, bakken etc, maar zodra het gaat om een pp is het te duur en kan het niet?

Duhelo, probleem is dat ze alleen op dat kleine stukje mogen grazen en dus niet genoeg bewegen, want die ruimte is er gewoon niet.
Misschien grazen ze het niet kort af bij je, maar waar dit vaak wel gebeurt, hebben paarden het gras op en staan OF, een aantal uren zonder iets te grazen OF ze krijgen ontzettend veel zand mee.
Zelfde als mensen te dikke of (ex )hb paarden op een afgegrazen, korte wei zetten....

Bij ons komen ze nu ook weer uit de wei om hooi te eten. En waar ik ze laat grazen voor mn hooi opslag en zadelkamer ( komen ze eigenlijk niet ) staat het mooi groen. Dara kiezen ze ook voor het kortere gras ipv wat hoger stond.

Het vreemde is dat mensen hun prioriteiten wisselen. Vroeger moest een paard gewoon op dieet als die te dik was en kreeg minder eten. Toen kwam de ontwikkeling van; paarden moeten beschikking hebben over ruwvoer, maagproblemen etc. Dus heel veel mensen durven hun paard logisch niet (lang ) zonder eten te laten staan.

Zelf zou ik een graasmasker boven strookbegrazing kiezen. Maar wel naar het gras kijken, want ze pakken snel het korte gras. Heel lang uitgebloeid is lastiger te pakken en je wil ook niet dat ze helemaal niks krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 10:30 



 
Profiel   

Om even op de vraag van TS te antwoorden.
Hoe groot is het stuk waar je shetje nu op staat en is er veel gras ?

Die jeuk komt 99% van te rijk voer. Een shetje 24/7 op gras zou ik eerlijk gezegd niet durven :+

Als de weide bij je huis niet vrij komt, zou ik iets zoeken waar hij niet de hele dag kan vreten.
Een graasmasker is voor mij helemaal geen optie. Pure pesterij zoiets :')

Voor wat betreft strookbegrazing. Ik doe hier thuis al jaren aan strookbegrazing met mijn cushies en 1 ex-hb'er en dat gaat prima. Die paarden zijn voorbij de pensioengerechtigde leeftijd, dus die doe je geen plezier meer met werk. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 10:44 



 
Profiel   

Superpony: maar dat ligt volledig aan het beheer. Als je strookbegrazing combineert met hooi/ruwvoer dan zit je imo gewoon prima. De extra beweging heb je een punt, maar op een groter dtuk gaan ze imo niet meer gaan bewegen. Met een tracksysteem mss wel (maar dan heb je meer risico dat ze niet willen omlopen naar het hooi en alsnog het gras kort gaan eten.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 14:17 



 
Profiel   

Wij hebben er 5 op een gehuurd (!) terrein; een hb’er/cushie, een die jeuk krijgt van te groen gras en een die last krijgt van z’n darmen bij te groen gras.

Ons gras is dus zo:
[ img ]
We begrazen met strookbegrazing, maar dan wel met een strook die groot genoeg is. Het gras wordt dan niet tot de wortel afgeknaagd. Uiteraard zijn er stukken bij die ze lekkerder vinden; indien mogelijk zetten we dat dan weer af, waarmee we ze dat gras ontnemen en het taaie aanbieden.

Onze pp heeft een winter- en een zomereditie, waarbij de zomereditie regelmatig van vorm en route verandert.
Tot een week geleden moesten ze ongeveer 400 meter lopen van hooi naar gras. Momenteel is dat iets minder omdat we door vallende eikels een deel moesten afzetten.
Ze vinden het hooi lekkerder dan het gras...

Zoals wij een pp hebben is echt geen mega-investering geweest. Zeker in de zomervariant doen we het meeste met prikpalen en lint. De wintereditie heeft wel houten palen (van 0,75€ per stuk) en lint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 14:21 



 
Profiel   

Hier ook strook begrazing omdat ze niet veel eiwitten mogen, het gaat echt goed. Op dagen dat het fructaan hoog is dan gaan ze op de paddock.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 14:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen