Geschikte weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 18:23

Het weitje is - gelukkig- dan toch vrijgekomen, zo kan hij al binnen dit en 1-2 weken weg van de volle weide, die ze trouwens recent gemaaid hebben (wss wel goedbedoeld, maar nu vrees ik dat het gras gefrustreerd geraakt en weer volop gaat groeien en daardoor nog ongezonder is?).
Omdat ik inderdaad momenteel nog huur, lijkt strookbegrazing me de beste optie voor hem. Graasmaskers kunnen heel efficiënt zijn, maar we liggen naast een baan en ik heb geen zin in wekelijks gezeik van onwetende mensen en om heel eerlijk te zijn, vindt ik het ook best een zielig zicht :) (maar ja, een dikke pony is nog 5x zo zielig). Ik begrijp Pandora hier heel goed in.

Ik denk dat ik er het beste aan doe om dan strookbegrazing te voorzien? Ik vrees dat een paddock inderdaad erg veel beweging gaat wegnemen. Verder wordt er wel elke dag met hem bewogen. Ik heb hem zelf nog maar een 4tal maanden, en hiervoor was hij een "grasmaaier". Kent dus nog niets. Omdat hij het verkeer nog volop leert kennen en nog in het beginsel van onze grondwerklessen zit, is wandelen aan de fiets nog niet zo veilig ;)
Wel gaan we vaak aan de hand wandelen, ben ik bezig met de beginselen van de lange lijnen en ben ik hem aan het laten kennis maken met balkjes (momenteel nog van op de grond).

Gelukkig zou ik binnen ongeveer een jaartje wel kunnen beginnen uitkijken naar een weide om te kopen. Geld is hierbij het probleem niet, dus dan zou die paddock paradise er wel kunnen komen. Is voor mij momenteel nog de grote droom, maar daarvoor wacht ik nog even op mijn vast werkcontract voor wat meer zekerheid ;)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:29

Fijn dat je het weitje hebt !
Wat je schrijft, lijkt mij gewoon een prima plan. Met strookbegrazing en wat fitness af en toe kom je al een heel eind.
De gemaaide weide waar hij nu staat, zie ik niet echt als probleem. Zo'n vaart loopt het nu niet meer met de groei van het gras en gras is niet zo snel gefrustreerd hoor :D

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 18:31

Pandora2 schreef:
Om even op de vraag van TS te antwoorden.
Hoe groot is het stuk waar je shetje nu op staat en is er veel gras ?

Die jeuk komt 99% van te rijk voer. Een shetje 24/7 op gras zou ik eerlijk gezegd niet durven :+

Als de weide bij je huis niet vrij komt, zou ik iets zoeken waar hij niet de hele dag kan vreten.
Een graasmasker is voor mij helemaal geen optie. Pure pesterij zoiets :')

Voor wat betreft strookbegrazing. Ik doe hier thuis al jaren aan strookbegrazing met mijn cushies en 1 ex-hb'er en dat gaat prima. Die paarden zijn voorbij de pensioengerechtigde leeftijd, dus die doe je geen plezier meer met werk. :Y)


Ik vrees ookal voor dat te rijke gras. Morgen komt er een holistische dierenarts hem van 'kop tot teen' onderzoeken wat betreft zijn jeuk. Onze eigen dierenarts leek me er heel onzeker over, dus ben ik op zoek gegaan naar een second opinion. Het is voor mij de 1e keer dat ik beroep doe op een holistische dierenarts, dus hopelijk geen flauwekul, maar ik lees heel goeie reviews van haar. :)

Graasmasker komt er hier ook niet in. Ik snap wel dat veel mensen er tevreden over zijn en dat het erg effectief kan zijn in de beperking van de grasinname, maar ik vind het zelf ook nogal een apart hulpstuk en het verbaasd me nog steeds dat zoveel mensen er gewoon oké mee zijn. Maar uiteindelijk proberen we allemaal gewoon goed te doen zeker :)

Geef jij elke dag gras bij dan? En hoeveel meter ongeveer zou ik best voorzien per keer of bekijken jullie echt het opgegeten deel en beslissen jullie daarop? (Zou dan 1 mini shetlander en 1 A-pony zijn, die beide wel wat gewicht mogen verliezen na de vette weide).

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:36

Ik geef elke dag een strookje bij.
Maar niet over de hele breedte van het land, dus ik jongleer wat met de paaltjes :D
Zal iets zijn van ongeveer 1m op 3m elke dag.
Rest van de dag kunnen ze op het al afgegraasd stuk nog wat knabbelen en 's avonds wat hooi en that's it.
En dan moet ik het nog goed in de gaten houden of ze worden nog speklapjes :Y)

Zijn trouwens grote paarden, dus voor zo'n kleine smurfen zal je best nog een eindje minder geven.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Geschikte weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:19

Ik heb een huurwei en heb vrij goedkoop met op de hoeken vaste palen, en tussenin gewoon prikpaaltjes een PP gemaakt. Geen heuvels, vijvers en boomstammen omdat de weide in juni ook gehooid wordt. Ze lopen nagenoeg jaarrond op de track in 8- vorm, en 1 weitje is graaswei waar ze af en toe in mogen op 'veilige' dagen. Kosten; wat houten palen, een grondboor, wat poortgreepisolatoren (maar gewone isolatoren kan ook), paar handgrepen, 2 cm draad (4 cm wappert te veel voor prikpaaltjes)of koord en prikpaaltjes. Bij het hooipunt kan er een breder stuk komen met evt. wat verharding.