Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Weide beheer Najaar

 
Profiel   

Sinds wij onze pony’s vanaf 1 januari in eigen beheer hebben en dus ook zelf het land onderhouden zit ik met een paar vragen.

Hoe doen jullie jullie weiland beheer in het najaar?
In ieder geval overtollig onkruid laten maaien.
Maar wanneer? En dan daarna mesten/kalken ed?

En kan dat het beste nu, zodat het gras nog even bij kan komen en ik in de winter nog een mooi stukje gras aan kan bieden aan de paardjes bijvoorbeeld voor een uurtje per dag?

Ik heb mijn weides in 4 stukken opgedeeld waarvan 1 (wat kleiner stuk) nog vol in het gras. Dat heb ik expres zo gelaten zodat ze wat gras hebben als het grote stuk bewerkt moet worden.

Heb dit jaar veel last gehad van onkruid omdat ik begin voorjaar alles heb laten bemesten (drijfmest) en opnieuw in heb laten zaaien.
Boer gaf al aan dat ik waarschijnlijk veel
Onkruid zou krijgen. Was dus ook.
Wat kan ik het beste doen zodat ik hopelijk volgend jaar meer gras heb dan onkruid.
Voordat de paarden het gras op zijn gegaan heb ik eerst een kudde schapen erover gehad.

Nu heb ik veel droge stukken (dood gras wat plat ligt) en onkruid.

Ik hoor graag jullie tips
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 12:33 



 
Profiel   

Bemesten mag nog tot eind augustus (half september als je niet op zandgrond zit). Daarna mag bemesten niet meer omdat de mest dan uitspoelt in het grondwater.
Bekalken doe je het best in januari/februari, bemesten in het voorjaar niet eerder dan een week of 6 na kalken, dus in maart/april. Als je grond heel zuur is kun je in twee etappes bekalken, in oktober en daarna in januari/februari. Bemesten in het voorjaar mag weer vanaf 1 februari (maar dus niet doen als je net kalk hebt gestrooid, want dan verdwijnt de stikstof uit de mest door een chemische reactie met de kalk).
Als je echt veel onkruid hebt kun je de loonwerker beter volvelds laten spuiten. Als je nu maait verspreid je vermoedelijk veel zaad en heb je volgende jaar alleen maar meer onkruid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 12:41 



 
Profiel   

Om efficient te zijn moet je onkruid maaien voordat het in het zaad komt.
Je kan nu nog wel maaien zodat het gras nog een smooi groeit, maar de zaden die al gevallen zijn zorgen volgend jaar terug voor onkruid.
Bemesten liefst niet na 15 augustus.
Kalken ideaal in de winter. Maar omdat het dan vaak te nat is komt het er niet van, dus kan je bv. vanaf november ook al kalken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 15:03 



 

En hoe lang mogen ze er niet op na het kalken dan? Hier ook sinds kort de paarden aan huis dus ik lees even mee :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 15:08 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties!

Met de boer besloten om vandaag te spuiten tegen onkruid dan volgende week maaien zodat het nog lekker een paar weekjes kan groeien.

Zo kunnen de paardjes najaar/winter toch een uurtje (of paar) de wei op wanneer het droog weer is.
Voorjaar ga ik dan weer kalken en drijfmest eroverheen laten gaan.
Hopelijk zo een fijne grasmat nadien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 15:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen