Schrikdraadapparaat aansluiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyYasmine
Berichten: 135
Geregistreerd: 03-04-19

Schrikdraadapparaat aansluiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 19:48

Hallo!

Ben ik even met mijn gat in de boter gevallen... ik mag de weide vlak over ons huis gratis gebruiken voor mijn 2 pony's (A pony en mini shet), in ruil dat ik het onderhoud. Zondag verhuizen ze. De eigenaar heeft dat stukje geërfd van haar vader en wil er zelf dus geen werk in steken. Natuurlijk wil ik dat heel graag in ruil doen dan :)

Nu ben ik van plan met prikpaaltjes te werken en zou graag stroom op de draad op de prikpaaltjes zetten.
Als ik eerlijk moet zijn, ken ik niet veel van schrikdraadapparaten. Vandaar dus enkele vraagjes:

- Welk schrikdraadapparaat (op batterij/accu) zouden jullie aanraden voor een A pony en mini shet? Prijscategorie wel liefst zo laag mogelijk, aangezien het nog steeds een "huurweide" is en ik geen 100'en euro's wil spenderen aan iets dat ik later misschien niet meer kan gebruiken. Ik had zelf iets in gedachten van 100 - 150 euro met batterij? Iets meer wil ik overwegen, maar over de 200 wil ik liever niet gaan. Linkjes zijn zeer zeker welkom!

- Welke attributen heb ik buiten het apparaat nog nodig? Een kabeltje met 2 klemmetjes en een aardingspen heb ik gelezen. Aan welke eisen moeten deze voldoen? Want ik heb reeds gezien dat de aardingspen er in verschillende lengtes e.d. is. Vindt ik deze info op het apparaat zelf of?
Ook las ik iets van een grondkabel. Is dit een noodzakelijk iets?

Even ter info: mijn vriend gaat het installeren en weet wel ongeveer hoe of wat, maar heeft geen kennis van paarden en weet dus niet wat er noodzakelijk is bij een schrikdraadapparaat. Vandaar even een check up, of we in de goede richting zitten en welke apparaten eruit springen :)

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:21

Voor shetten iets met een flinke klap stroom. Prikpaaltjes zijn al niet erg stevig en shetten zijn uitbrekers. Ze gebruiken hun dikke bos manen om de draad omhoog te wippen. De jouwe zal de eerste niet zijn die dood gereden wordt omdat hij s nachts aan de wandel is gegaan. Kies ook goede draad met veel aders. Ik denk dat je er met het bedrag dat je noemt niet komt met goede draad en degelijke palen evt. Heb je al bedacht hoe je hem op gaat laden? Zonnepaneeltje? Accu's wisselen?

Aardpen moet tot grondwater komen.

Bedenk dat mobiele schrikdraadapparaten duur zijn, makkelijk mee te nemen zijn en dus gevoelig zijn voor diefstal.

Bestel meteen zo'n apparaatje mee waarmee je kunt testen of er genoeg stroom op de draad staat. Kost niet veel en is altijd fijner dan zelf uitproberen. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-19 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyYasmine
Berichten: 135
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 20:26

safina schreef:
Voor shetten iets met een flinke klap stroom. Prikpaaltjes zijn al niet erg stevig en shetten zijn uitbrekers. Ze gebruiken hun dikke bos manen om de draad omhoog te wippen. De jouwe zal de eerste niet zijn die dood gereden wordt omdat hij s nachts aan de wandel is gegaan. Kies ook goede draad met veel aders. Ik denk dat je er met het bedrag dat je noemt niet komt. Heb je al bedacht hoe je hem op gaat laden? Zonnepaneeltje? Accu's wisselen?

Aardpen moet tot grondwater komen.

Bedenk dat mobiele schrikdraadapparaten duur zijn, makkelijk mee te nemen zijn en dus gevoelig zijn voor diefstal.


De weide is volledig omheind met schapendraad met een draad stroom voor (zodat ze niet schuren/vast kunnen zitten). Ontsnappen tot op straat zou dus al heel knap zijn. Ontsnappen uit de strookbegrazing zou dus wel kunnen, maar dan staan ze nog steeds in de weide. Maar: dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ze hebben reeds eerder altijd achter prikpaaltjes met strookbegrazing gestaan, waaruit ze niet ontsnaptte, maar nu we op een weide staan waarin ikzelf moet beheren, moet ik mijn eigen schrikdraadapparaat aanschaffen.
Verder zou ik van accu wisselen en op termijn eventueel overschakelen op een autobatterij (lees ik veel goede ervaringen over). Er is helaas geen elektriciteit op de weide, dus buiten een mobiel schrikdraadapparaat heb ik niet veel keuze.

BillyYasmine
Berichten: 135
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 20:27

BillyYasmine schreef:
safina schreef:
Voor shetten iets met een flinke klap stroom. Prikpaaltjes zijn al niet erg stevig en shetten zijn uitbrekers. Ze gebruiken hun dikke bos manen om de draad omhoog te wippen. De jouwe zal de eerste niet zijn die dood gereden wordt omdat hij s nachts aan de wandel is gegaan. Kies ook goede draad met veel aders. Ik denk dat je er met het bedrag dat je noemt niet komt. Heb je al bedacht hoe je hem op gaat laden? Zonnepaneeltje? Accu's wisselen?

Aardpen moet tot grondwater komen.

Bedenk dat mobiele schrikdraadapparaten duur zijn, makkelijk mee te nemen zijn en dus gevoelig zijn voor diefstal.


De weide is volledig omheind met schapendraad met een draad stroom voor (zodat ze niet schuren/vast kunnen zitten). Ontsnappen tot op straat zou dus al heel knap zijn. Ontsnappen uit de strookbegrazing zou dus wel kunnen, maar dan staan ze nog steeds in de weide. Maar: dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ze hebben reeds eerder altijd achter prikpaaltjes met strookbegrazing gestaan, waaruit ze niet ontsnaptte, maar nu we op een weide staan waarin ikzelf moet beheren, moet ik mijn eigen schrikdraadapparaat aanschaffen.
Verder zou ik van accu wisselen en op termijn eventueel overschakelen op een autobatterij (lees ik veel goede ervaringen over). Er is helaas geen elektriciteit op de weide, dus buiten een mobiel schrikdraadapparaat heb ik niet veel keuze.


Het bedrag dat ik noemde is dan ook voor het apparaat alleen en niet inclusief paaltjes en draad en dergelijke, die staan er reeds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:32

Als het enkel voor strookbegrazing is komt het niet zo nauw.

Beveiliging: https://www.agradi.nl/ako-anti-diefstal ... F0QAvD_BwE

Grondkabel is handig als je een poort hebt en je wilt dat het blijft werken als die poort onderbroken is. Dan leg je een kabel onder de grond van de ene kant naar de andere kant.

Wij hebben als aardpen een paar meter koperleiding de grond in gehamerd.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schrikdraadapparaat aansluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:47

Apparaat met flinke klap is wel zo handig, meer respect = hele afrastering. Tester is fijn, maar die verteld enkel of je apparaat op vol vermogen werkt, is dat vol vermogen niet genoeg voor jouw pony's, dan stampen ze er nog steeds doorheen. Als rantsoendraad gebruik ik hier ook wel schapennet 90cm hoog. Friemelen ze niet onder/tussendoor, maar net als met gewone prikpaaltjes werken ze het beste op een rechte lijn. Opspannen tussen 2 vaste palen van de buitenomheining dus.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Schrikdraadapparaat aansluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:04

Qua apparaat was in ik totaal 230 euro kwijt.

Hierbij zat in:
Apparaat zelf (gallagher M120 werkt op netstroom)
Aardingspinnen
Klemmetjes om aan de draad vast te maken
Draad om van het kastje naar de omheining te gaan, en naar de aarding
Wat extra poorthaken om aan te sluiten voor goede stroomgeleiding aangezien ik de draad fout had geknipt :')

En tja, kastje voor te testen niet nodig, heb er zelf al 3x in gehangen en werkt perfect _O-

De M120 was eigenlijk de meest basic en goedkoopste voor de paarden, ik heb een shet en jaarling E pony.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:11

Let wel dat je er voor zorgt dat er geen gras of onkruid tegen de schrikdraad aan groeit. Dat is echt funest voor de levensduur van de accu. Dus af en toe met de bosmaaier er langs. Goed opletten dat je + en - niet verwisselt, anders stuur je de stroom rechtstreeks de grond in.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:12

Melewel94 schreef:
Qua apparaat was in ik totaal 230 euro kwijt.

Hierbij zat in:
Apparaat zelf (gallagher M120 werkt op netstroom)
Aardingspinnen
Klemmetjes om aan de draad vast te maken
Draad om van het kastje naar de omheining te gaan, en naar de aarding
Wat extra poorthaken om aan te sluiten voor goede stroomgeleiding aangezien ik de draad fout had geknipt :')

En tja, kastje voor te testen niet nodig, heb er zelf al 3x in gehangen en werkt perfect _O-

De M120 was eigenlijk de meest basic en goedkoopste voor de paarden, ik heb een shet en jaarling E pony.


Dit raad ik je precies zo aan....op 1 ding na dan.....het zelf testen
:D

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:17

smit_ilse schreef:
Melewel94 schreef:
Qua apparaat was in ik totaal 230 euro kwijt.

Hierbij zat in:
Apparaat zelf (gallagher M120 werkt op netstroom)
Aardingspinnen
Klemmetjes om aan de draad vast te maken
Draad om van het kastje naar de omheining te gaan, en naar de aarding
Wat extra poorthaken om aan te sluiten voor goede stroomgeleiding aangezien ik de draad fout had geknipt :')

En tja, kastje voor te testen niet nodig, heb er zelf al 3x in gehangen en werkt perfect _O-

De M120 was eigenlijk de meest basic en goedkoopste voor de paarden, ik heb een shet en jaarling E pony.


Dit raad ik je precies zo aan....op 1 ding na dan.....het zelf testen
:D


Nee klopt, stond ook niet in de planning om te doen haha!

De man waar wij het bij gekocht hadden, had aangeboden om eens langs te komen met zo een kastje, omdat het gewoon veel geld is om even te kopen voor 1x. Super fijn! Maar was uiteindelijk niet nodig hahaha :')

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:20

Wij hebben deze set: https://www.agrishop.nl/voss-farming-se ... araat.html

We gebruiken hem nu al zo'n 3 jaar met een oude auto accu (het liefste een semi-tractie accu) op een hectare grond met 4 draden en een paddock paradise, dus dubbel omheind. Het werkt echt fantastisch, we kunnen in de zomer ongeveer 6 maanden door zonder de accu bij te laden en in de winter zo'n 4 maanden (het is wel verstandig om de accu zo nu en dan eens te controleren) en we hebben altijd genoeg stroom. Ook voor onze ontsnapgrage Shetlander.

Het kost eventjes wat qua aanschaf, maar dan ben je ook aardig compleet. Wij hebben in het verleden ook wel gewerkt met batterij apparaten maar ik vond dat echt ellende, hij was om de haverklap leeg, nam al heel snel in intensiteit af en die batterijen zijn echt duur, ik vond dat echt zonde van het geld.

Voordeel aan dit systeem is ook dat je het zo oppakt en meeneemt, er is dus geen man over boord als je hier straks een keertje weg zou gaan. Je installeert het zo weer op een volgend weitje, of je verkoopt het weer natuurlijk.

Maar ze hebben ook andere, kleinere apparaatjes, al heb ik daar dan weer geen ervaring mee.

Aardepen moet inderdaad bij het grondwater kunnen komen, nat houden kan ook helpen. 1 kant van het apparaat aansluiten op de Aardepen, de andere kant op het draad. Afhankelijk van de grootte van je land kun je eventueel overwegen om er nog een Aardepen bij te plaatsen.