HELP.. Welke bodem bedekking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 13:35

Hoi !

Ik ga per 1 sep te verhuizen "spannend"
Nu mag ik op deze stal kiezen welke bodem bedekking ik wil (stro zit bij de prijs in, zaagsel of vlas is voor eigen rekening)

Lees onderstaande dingen die mee spelen.

Wat is het fijnste in deze situatie met dit paardje? en kan je evt stro neer leggen om te knabbelen op vlas/zaagsel?. Wat zijn nadelen en wat is jullie ervaring?


--------------------

Bij deze stal komen ze in de winter niet op de wei of paddock. Op onze oude stekkie stonden ze, buiten het weide seizoen om op een paddock (paddock: iets groter dan stal, beetje te staan)

Hier heeft mevrouw een flinke koliek periode gehad. Heeft ze op het nippertje overleefd. Mega verstopping, waarschijnlijk door stro, slecht drinken, en weinig beweging. 3 x neus sonde gezien, 7 dagen lang in spanning. Een zielig hoopje paard. Zware zoutoplossing heeft gelukkig haar leven gered. Heel veel afgevallen. Gelukkig is ze nu weer helemaal de oude alleen heeft ze het dus opeens super snel koud, zo ook in de zomer na 2 regenbuien met 25 graden.

Voor ons oude stekkie met paddock, stond ze zo goed als haar hele leven op de manege waar ze ook in de winter niet naar buiten gingen.

Vandaar de keuze voor onze nieuwe stal. dat ze het niet erg vind om binnen te staan en ik haar niet in de winter in weer en wind op een koude paddock wil hebben, mijn koukleun. Ook als je het draadje van de paddock los maakte, liep ze zelfstandig. Vooral met koud regenachtig weer zelf naar stal en ging dan tevreden staan knabbelen aan het stro.

hoofdpunt van stal veranderen was: dichter bij het strand en betere bak waarin ze hopelijk wel leuk vind om aan het werk te gaan, waardoor ze meer beweging gaat krijgen (kans op koliek in de winter minder) op onze oude stekkie vind ze de bak te zwaar en daar ze liever lui is dan moe en een flink verleden heeft van staken en ze hier duidelijk liet blijken niet te willen lopen. (tussendoor in een andere bak gereden en liep ze super)

Maar goed, ze staat dus graag in stal, staat dan lekker te knabbelen van het stro. Oogt tevreden en het is geen paard dat elke dag voor je wil werken.

Nu krijg ik de keuze (bij de andere stallen mocht het niet) om vlas of zaagsel ipv stro als bodem bedekking te kiezen.

1. Ze knabbelt graag kan dan niet meer. Wat gebeurt er als ze het wel doet ?

2. Minder kans op koliek, heel prettig idéé!! Vooral voor de winter en het feit dat ze niet elke dag wil werken en dan dus even los kan staan zonder te werken want er is geen teveel aan stro wat ze kan eten dus minder kans op koliek/verstopping door weinig beweging. (Natuurlijk krijgt ze die dagen kans om los te staan en lekker veel aandacht of grondwerk)

3. Gaat ze dan nog wel graag naar stal als ze niet de hele tijd kan knabbelen....

4. Kan je ook vlas/zaagsel als bodem neer leggen en gewoon lekker wat stro om te knabbelen, zodat ze kan knabbelen maar niet te veel voor weer een koliek aanval?

---------------------------

Oké lang verhaal, sorry...
Voor juiste beslissingen nodig dat jullie wat meer informatie hebben...

Wat zijn jullie gedachtes?
Waar doe ik goed aan?

Ervaringen?

Ps. Ze eet zelfs vies stro. Mengen doe ik al, azijn werkt niet. Extra kuil ook niet. Ze eet altijd stro.

Help help help...
Wat een optie opeens..
Je wilt toch het beste voor je paardje.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:43

Kan ze op stro staan als je onbeperkt ruwvoer voert?

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 13:50

Wesco schreef:
Kan ze op stro staan als je onbeperkt ruwvoer voert?



Ze eet zo gulzig. Dat ze dan teveel van ruwvoer zou eten. Ook met gras in de zomer op de wei, is dat ook een probleem.

Ze lijkt gewoon nooit genoeg te hebben en eet alles wat binnen bereik is.

(Ik denk dat ze voor ze op de manege kwam. Misschien nooit veel gehad heeft en het nu nog in haar systeem zit dat alles snel en meteen op moet. Dit lijkt er ook niet uit te gaan. Slow feeder werkt ook niet. Voor je kuil zegt is het kuil ook op)

Ik mag op deze stal zelf bepalen hoeveel ze krijgt en dan in de winter 3 x pd. Zomer 2x pd.

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:57

Zonder (veel) beweging in de winter is dat ook een risicifactor voor koliek. Beweging is nodig voor een goed functioneren van het hele lichaam, inclusief haar stofwisseling!

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 14:00

josien_m_ schreef:
Zonder (veel) beweging in de winter is dat ook een risicifactor voor koliek. Beweging is nodig voor een goed functioneren van het hele lichaam, inclusief haar stofwisseling!


Dat weet ik :)

Alleen op die paddock had ze geen stro tot beschikking en nu wel op stal straks in de winter. Dus is het risico hoger. Maar dit paard is echt niet blij als ze elke dag moet werken. Natuurlijk zorg ik wel dat ze elke dag uit stal komt, los staan, longeren, grondwerk etc.

Dus als ik nu keuze heb kwa bodem. Wil je toch het juiste en beste voor haar met de minste risico's.

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 14:20

josien_m_ schreef:
Zonder (veel) beweging in de winter is dat ook een risicifactor voor koliek. Beweging is nodig voor een goed functioneren van het hele lichaam, inclusief haar stofwisseling!


Ps. Daarom ook de keuze voor deze stal. Overdekte binnen bak met goede bodem. Op oude stekkie was in de bak rijden geen succes... alsmaar vechten... En in de winter elke dag 1.5 uur naar buiten.. denk dat niemand daar blij van word


Ik kan haar nu dus als meer beweging gaan geven in de winter.

Toch wil ik de juiste bodem nu mijn opties open staan.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:34

Juist gebrek aan beweging en niet genoeg ruwvoer te knabbelen tesamen maakt de kans op koliek groter.

Dus overdag op de paddock geen beschikking tot ruwvoer en dan op stal je box leeg vreten aan stro, is dan een logische reactie.

Op zich zou helemaal niet naar buiten, ook met een koukleum paard, mijn keus niet zijn, omdat je dan idd het stuk beweging wegneemt.
Dat valt niet uitsluitend op te vangen met rijden, naar mijn mening.

Maar ik zou in jouw geval, als je niet onbeperkt ruwvoer wil voeren, zeker kiezen voor stro als toplaag.
Voordeel van vlas of zaagsel eronder is dat je veel minder stro nodig hebt en de stal alsnog droger blijft door het vlas of zaagsel.

Ik heb die van mij in de winter overdag wel zo lang mogelijk buiten staan, met ruwvoer en op de tijd stal onbeperkt ruwvoer, daar heb ik alleen vlas als bodembedekking.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:38

Staken wanneer de bak iets zwaar is, en nog een paar dingetjes, is je paard verder wel gezond?? Maar wat betreft bodembedekking, gezien het feit dat er maar twee keer word gevoerd zou ik geen stro doen. Of er moet zo'n berg ruwvoer in gaan dat het voldoende is. Let ook op met een andere bodembedekking wanneer ze dat niet gewend is, ook dat zal ze proberen te eten en staat garant voor koliek. Misschien toch overleggen of je grote slowfeeder netten in de stal kunt hangen waar je goed hooi met wat stro in doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:42

Als ze haar bodembedekking eet zou ik helemaal geen vlas er onder gaan leggen. Dat kan zeer nare verstoppingen geven. Ik zou dus gewoon voor stro gaan, dat is het veiligste om te eten, en eventueel rubberen matten er onder leggen.
Overigens zou 24/7 op stal in de hele winterperiode mijn voorkeur niet hebben. Geen enkel paard wordt daar beter van. Het is dan vaak het feit dat ze buiten niks te doen hebben dat ze het binnen prettiger lijken te vinden (want daar kunnen ze de stal tenminste nog leeg eten), maar voor mij klinkt het niet als een fijne stal.
Als je de optie hebt zou ik kiezen voor stal C, waar ze onbeperkt langstengelig hooi kan eten, en ook in de winter buiten in een slowfeeder gevoerd wordt..

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 18:35

Marije_jiplover schreef:
Juist gebrek aan beweging en niet genoeg ruwvoer te knabbelen tesamen maakt de kans op koliek groter.

Dus overdag op de paddock geen beschikking tot ruwvoer en dan op stal je box leeg vreten aan stro, is dan een logische reactie.

Op zich zou helemaal niet naar buiten, ook met een koukleum paard, mijn keus niet zijn, omdat je dan idd het stuk beweging wegneemt.
Dat valt niet uitsluitend op te vangen met rijden, naar mijn mening.

Maar ik zou in jouw geval, als je niet onbeperkt ruwvoer wil voeren, zeker kiezen voor stro als toplaag.
Voordeel van vlas of zaagsel eronder is dat je veel minder stro nodig hebt en de stal alsnog droger blijft door het vlas of zaagsel.

Ik heb die van mij in de winter overdag wel zo lang mogelijk buiten staan, met ruwvoer en op de tijd stal onbeperkt ruwvoer, daar heb ik alleen vlas als bodembedekking.


Dankje voor je reactie, de paddock was maar iets grotere dan stal, hier bewoog ze eigenlijk net zoveel als in stal. Dat zal het verschil niet zijn.

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 18:40

Shanna schreef:
Als ze haar bodembedekking eet zou ik helemaal geen vlas er onder gaan leggen. Dat kan zeer nare verstoppingen geven. Ik zou dus gewoon voor stro gaan, dat is het veiligste om te eten, en eventueel rubberen matten er onder leggen.
Overigens zou 24/7 op stal in de hele winterperiode mijn voorkeur niet hebben. Geen enkel paard wordt daar beter van. Het is dan vaak het feit dat ze buiten niks te doen hebben dat ze het binnen prettiger lijken te vinden (want daar kunnen ze de stal tenminste nog leeg eten), maar voor mij klinkt het niet als een fijne stal.
Als je de optie hebt zou ik kiezen voor stal C, waar ze onbeperkt langstengelig hooi kan eten, en ook in de winter buiten in een slowfeeder gevoerd wordt..



Als eerste bedankt voor je reactie.

Ik zorg er altijd voor dat ze wel lekker haar stal uit komt of vraag mijn verzorgster. Ik zal straks dus meer tijd moeten maken, dat ze in de winter extra haar stal uit komt. nu ze niet meer hele dagen op een paddock staat. Die maar iets groter is dan haar stal en kuil dat ze binnen een uur op had en daarna maar staat te staan in weer en wind. Dat is een keuze die ik heb gemaakt.

Ik hoop haar hier ook meer beweging te kunnen geven! Overdekte binnebak met goede bodem, evt buitenbak waar we lekker in kunnen springen. Overdekte longeer cirkel. En in totaal 3 paddocks waar je, je paard op kan zetten als je haar ook weer zelf binnen haalt.

De oude stekkie met paddocks, heeft 1 buiten bak, met Mul zand bodem en 1 buiten longeer cirkel. Enigste optie buiten rijden... heerlijk hoor! Maar in de winter na 2 x per week met lage temp heb je er ook wel genoeg van.

We zijn samen dol op het strand dan zie je haar genieten en dat is bij die oude stal een rit van 4 uur (1.5 uur voor je op het strand ben). Ze word 17 Dus er komt een periode dat dat ook niet meer gaat. Nu is het strand straks 30 min stappen afstand.

Er zijn meer dingen die mee spelen waarvoor ik gekozen heb voor deze stal nu.
Laatst bijgewerkt door Kmariee op 17-08-19 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 18:47

bigone schreef:
Staken wanneer de bak iets zwaar is, en nog een paar dingetjes, is je paard verder wel gezond?? Maar wat betreft bodembedekking, gezien het feit dat er maar twee keer word gevoerd zou ik geen stro doen. Of er moet zo'n berg ruwvoer in gaan dat het voldoende is. Let ook op met een andere bodembedekking wanneer ze dat niet gewend is, ook dat zal ze proberen te eten en staat garant voor koliek. Misschien toch overleggen of je grote slowfeeder netten in de stal kunt hangen waar je goed hooi met wat stro in doet.



Mijn paard is gewoon gezond. Ze heeft wel een eigen karakter. In de bak die ligter was, liep ze hartstikke goed en voorwaarts. Deze bak van nu moet je vergelijken met Mul zand van het strand, en ze vind in De bak rijden gewoon niet top leuk na een heel leven manege werk en slechte rij basis voor ze in het manege werk bellande. De bak die we straks hebben is top. Toen ik haar leerde kennen was het al een staker, alleen in de bak. Buiten super voorwaarts en braaf.

Ik kan met haar met neckrope rijden. Te veel werken heeft ze gewoon een hekel aan
. Maar voor haar spieren en lichaam is het wel af en toe nodig.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:59

Ik heb altijd voorkeur voor stro. Haver en gerstestro eten ze, speltstro niet. Vlas kunnen ze bij honger ook gaan eten, en op houtkrullen is het risico op schimmel in de voeten groter. Als ze na het hooi altijd stro eet zou je een extra zak hooi in een slowfeeder kunnen ophangen. Of wat haychuncks, zodat ze wat te doen heeft. Het stro eten is ontstaan door verveling of te weinig hooi. Dat ze in de bak staakt kan ook zijn omdat ze nare associaties heeft, of er geen bal aan vindt. Mijn paard gaat na een kwartier rondjes draaien ook staken, behalve bij een leuk parcours en traildingen. Buiten vindt hij altijd geweldig. Ik rij dus meestal buiten (ben daarom ook verhuisd richting bos).

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 19:04

Lindsey_99 schreef:
Ik heb altijd voorkeur voor stro. Haver en gerstestro eten ze, speltstro niet. Vlas kunnen ze bij honger ook gaan eten, en op houtkrullen is het risico op schimmel in de voeten groter. Als ze na het hooi altijd stro eet zou je een extra zak hooi in een slowfeeder kunnen ophangen. Of wat haychuncks, zodat ze wat te doen heeft. Het stro eten is ontstaan door verveling of te weinig hooi. Dat ze in de bak staakt kan ook zijn omdat ze nare associaties heeft, of er geen bal aan vindt. Mijn paard gaat na een kwartier rondjes draaien ook staken, behalve bij een leuk parcours en traildingen. Buiten vindt hij altijd geweldig. Ik rij dus meestal buiten (ben daarom ook verhuisd richting bos).



Dankje voor je reactie, dat staken is idd nare ervaringen, manege werk, geen zin, liever lui dan moe. Met neckrope kan ik ook rijden, 1m met haar gesprongen, paarden pushbal maar werken aan haar lichaam als in dressuur "voor haar waarschijnlijk stom rondjes lopen" vind ze gewoon niks aan. Ik twijfel er ook niet aan dat ze gewoon gezond is haha, gelukkig.

Die van mij gaat idd bokken en rondjes draaien haha.

Ja wij staan straks 30 min stap afstand van het strand, wat nu 1.5 uur is met draf voor ik er ben!.

Schimmel aan de voeten? Is het erg als ze zaagsel eten?

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:15

Kan je misschien gerste stro geven? Dat kunnen paarden een stuk beter handelen

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:19

Met jou omschrijving (winter periode sowieso) zou ik hem op vlas zetten met een halve plak stro elke dag om evt op te knabbelen. Maar dan moet je wel heel goed weten of leren hoe je een vlas stal moet onderhouden om hem comfortabel en schoon te houden. Als je dat kan en doet heb je een fijne schone stal en een heerlijke warme bodem in de winter.
Vlas en zaagsel moeten ze niet eten.
Dat is niet goed voor ze.

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 19:42

Wat vinden jullie hiervan


Oké even een update, iemand kwam eigenlijk met een goede conclusie (Marije van hier). Toen met de koliek, stond ze op de paddock en kreeg dan in de ochtend kuil uit een slow feeder. Marg at dit best goed op en stond dan de rest van de dag zonder, het kan zijn dat ze dus door het zonder staan, extra honger kreeg en dan op stal extra stro is gaan eten, meerdere dagen. Terwijl als ze dus misschien lekker binnen staat op stal, altijd kan knabbelen en ik zorg dat ik altijd stro meng. Ze 3x per dag kuil krijgt, dat de neiging van het eten van stro dan minder is!.

Ook heb ik straks meer ruimte om haar te laten bewegen of een half uur in de binnenbak te hobbelen als het weer ruk is, terwijl ik afgelopen winter zo iets had van. Ik zet je wel los, laat je 10 min lopen 5x per week. Als ik te moe was, te koud of regen om naar buiten te gaan. Want vechten in een bak die ze te zwaar vind heb je ook niet altijd zin in.

Het gaat nu ook al een tijd weer goed. Gelukkig.

Eerst maar zo proberen?, en anders idd vlas met stro er bij om te knabbelen. ??

??

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:48

Ik neem aan dat als ze weer binnen gezet werd daar, dat er weer ruwvoer klaar lag?
Je kan altijd op stro zetten. Maar hou het gewoon de eerste periode goed in de gaten. Als het een gewenning is geworden zich de hele tijd vol te vreten aan stro gaat dit uiteraard problemen geven. Maar dat is een kwestie van proberen.

Hoe bedoel je stro mengen? Waarmee?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:01

Er zijn ook middelen te krijgen die je met een gieter en water over het vlas giet . Smaakt smerig dus blijven ze er meestal af. Ik heb dat in het begin over aubiose gedaan.

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 20:17

MiniMouse schreef:
Ik neem aan dat als ze weer binnen gezet werd daar, dat er weer ruwvoer klaar lag?
Je kan altijd op stro zetten. Maar hou het gewoon de eerste periode goed in de gaten. Als het een gewenning is geworden zich de hele tijd vol te vreten aan stro gaat dit uiteraard problemen geven. Maar dat is een kwestie van proberen.

Hoe bedoel je stro mengen? Waarmee?


Ja dat lag klaar een groter net. Maar ze eet ook ruwvoer heel gulzig. Dus geef het max 3 uur en dan is dat op.

Ze staat nu overdag op de wei een paar uur en daarna paddock ( haar speeksel klieren zetten zo op dat ze moeite heeft met ademden als ze draaft met rijden. Da voor geweest. Is niks aan te doen. Komt door het gras in bepaalde maanden en ze eet dus constant dus hoofd naar beneden. Zolang er gras is blijft ze ook eten. )

En dan in de avond ook op stal met stro nu. Het te veel eten van stro lijkt met vlagen te gaan. Hangt misschien af hoe lekker ze het stro vind? Hoeveel honger te heeft. Sinds vandaag at ze weer veel stro.. Al eet ze dus eigenlijk altijd. Gelukkig nog geen buikpijn waar genomen. Misschien gewenning en eetlust een rol spelen.. konden ze maar praten haha.

Mengen: haar stal extra vies houden en schoon stro mengen met het half vieze. Dus poep hopen er uit en natte plekken. Dat half vieze er in laten en goed door elkaar.

Misschien idd. aankijken, in de gaten houden en anders proberen vlas met stro in slowfeefder + natuurlijk de 3 x ruw voer.

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 20:20

bigone schreef:
Er zijn ook middelen te krijgen die je met een gieter en water over het vlas giet . Smaakt smerig dus blijven ze er meestal af. Ik heb dat in het begin over aubiose gedaan.


Dankje voor de tip !

Veel om over na te denken zo

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:25

Kirstmari schreef:
MiniMouse schreef:
Ik neem aan dat als ze weer binnen gezet werd daar, dat er weer ruwvoer klaar lag?
Je kan altijd op stro zetten. Maar hou het gewoon de eerste periode goed in de gaten. Als het een gewenning is geworden zich de hele tijd vol te vreten aan stro gaat dit uiteraard problemen geven. Maar dat is een kwestie van proberen.

Hoe bedoel je stro mengen? Waarmee?


Ja dat lag klaar een groter net. Maar ze eet ook ruwvoer heel gulzig. Dus geef het max 3 uur en dan is dat op.

Ze staat nu overdag op de wei een paar uur en daarna paddock ( haar speeksel klieren zetten zo op dat ze moeite heeft met ademden als ze draaft met rijden. Da voor geweest. Is niks aan te doen. Komt door het gras in bepaalde maanden en ze eet dus constant dus hoofd naar beneden. Zolang er gras is blijft ze ook eten. )

En dan in de avond ook op stal met stro nu. Het te veel eten van stro lijkt met vlagen te gaan. Hangt misschien af hoe lekker ze het stro vind? Hoeveel honger te heeft. Sinds vandaag at ze weer veel stro.. Al eet ze dus eigenlijk altijd. Gelukkig nog geen buikpijn waar genomen. Misschien gewenning en eetlust een rol spelen.. konden ze maar praten haha.

Mengen: haar stal extra vies houden en schoon stro mengen met het half vieze. Dus poep hopen er uit en natte plekken. Dat half vieze er in laten en goed door elkaar.

Misschien idd. aankijken, in de gaten houden en anders proberen vlas met stro in slowfeefder + natuurlijk de 3 x ruw voer.


+:)+

Zou wel als het zover komt stro op de grond bij het vlas gooien. Niet in een slowfeeder.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 22:20

Stal met opzet vies houden zou ik dus nooit doen. Vind ik goor. Overigens bied ik in de winter altijd een paar plakken stro aan (in een slowfeeder) in de inloopstal. Puur als buikvulling en voor de knabbel. Rustig geïntroduceerd en met een normale dagportie hooi gaat dat prima.

Wat houtkrullen betreft; schimmelsporen (die overal zijn) houden van hout en vocht. Paarden lopen ze makkelijk mee naar binnen, en een stal is altijd vochtig.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 22:33

Ik zou een stal zoeken waar je paard lekker buitenkomt in de winter met ruwvoer tot beschikking, goede Bucas deken erop, eventueel een afdak voor schuilen en uit de wind staan.
Daarna andere dagdeel lekker op stal, ruwvoer in de stal en op stro zetten. En voor je eigen comfort een binnenbak.

Verder vind ik de opties waar je nu zelf uit kan kiezen niet ideaal en kan ik hier geen keuze in maken

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 23:31

Romeo2007 schreef:
Ik zou een stal zoeken waar je paard lekker buitenkomt in de winter met ruwvoer tot beschikking, goede Bucas deken erop, eventueel een afdak voor schuilen en uit de wind staan.
Daarna andere dagdeel lekker op stal, ruwvoer in de stal en op stro zetten. En voor je eigen comfort een binnenbak.

Verder vind ik de opties waar je nu zelf uit kan kiezen niet ideaal en kan ik hier geen keuze in maken



Als dat kon had ik dat gedaan, die mogelijk is hier niet. Enigste optie is dus de paddock met die zware bak. En dan als ik kijk naar haar meer beweging geven en meer mogelijkheden kom ik terecht bij ons nieuwe stekkie.