HELP.. Welke bodem bedekking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:30

De paarden bij ons op stal die gevoelig zijn voor stro staan op houtkrullen, maar er wordt wat stro doorheen gemengd. Verschil is wel dat wij naast de 3 voerbeurten hooi per dag die jouw paard ook zal krijgen op de nieuwe stal, de paarden ook 3-4 uur op de wei lopen, nog in de molen gaan, gereden worden... Ik zou het niet over mijn hart krijgen om een paard wat zo lang als de jouwe moet binnen staan zomaar op houtkrullen te zetten, die gaat zich dood vervelen volgens mij. Is er geen stapmolen waar je hem elke ochtend een half uur in kan laten zetten? Dat is beweging, een paddock weet je nooit of ze effectief bewegen of niet. Bij regen gaat de mijne ook gewoon met een lang gezicht tegen de regen in staan en zet geen stap meer.

Ik zou dus in jouw geval gaan voor houtkrullen met wat stro er doorheen. Want als je hem volledig op stro zet en hij gaat dan de hele dag eten heeft hij 's avonds een erg smerige stal en als je zegt dat hij zo koliekgevoelig is geworden zit daar ook wel een risico in. Maar stro is zeker niet ongezond, en het is een leuke afleiding. Dus ik zou het op die manier doen.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:01

Ik zie op marktplaats al een paar stallen die meer bieden dan je eigen stal. Vaak is er ook nog wel het een en ander aan te passen naar jou wensen indien je zelf bereid bent hier moeite voor te doen

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:20

Denk aan je paard is echt belangrijker dan dat jij een binnebak hebt.En gewoon door zoeken, ik zette ooit zelf iets op Marktplaats ik kreeg daar goede reacties op.

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 00:09

Amber_anne schreef:
Ik zie op marktplaats al een paar stallen die meer bieden dan je eigen stal. Vaak is er ook nog wel het een en ander aan te passen naar jou wensen indien je zelf bereid bent hier moeite voor te doen


Ondanks dat ik mezelf had voorgenomen. Nu tips/commentaar heb gehad en veel stof tot na denken en dit topic langzaam naar de achtergrond te laten gaan, door niet meer te reageren.

Sta ik open voor wat je gevonden heb op markplaats?

Ik heb ook nog is mijn begin topic door gelezen en misschien heb ik het verkeerd verwoord, waarvoor ik gekozen heb voor deze stal. Al maakt dat er niet beter op dat ze hier inderdaad in de winter binnen staan.

Mijn oude plek had dan paddocks,die iets groter waren dan stal en voor de helft met stenen. In de ochtend een klein netje met kuil en als ze dan binnen komen na de hele dag buiten staan een plukje en voor de nacht een net. Ze heeft bij deze paddock dus geen mogelijkheid zelf naar binnen te gaan of te schuilen en lopen is ook maar beperkt, ze staat maar te staan.

1 buiten bak (hierin wilde ze echt niet meer lopen, wij zijn tussendoor in een andere bak wezen rijden en daar deed ze het super.) vergelijkbaar met mul zand. Daaraan vast een longeer bak. Vrij weinig land in mijn ogen. Gras snel op.

1.5 uur bij het strand vandaan.

En dit bedoel ik niet negatief, stal is hartstikke leuk, top mensen en verzorging voor de paarden. Heb er niks op aan te merken! Altijd naar mijn zin gehad en nog steeds! Het is een fijne plek.

De stal waar we heen gaan.

Nadeel in de winter op stal. Wel mogelijkheden ook tot staan in een paddock, zelf er in zetten en voor je weg gaat er weer uit halen.

Mijn zusje staat hier, nog een stal genootje gaat mee en we hebben al onderling besproken. Als we bezig zijn even de paarden van de ander los te zetten. Zo zullen ze vaak 2 x per dag sowieso uit stal komen. (Werken allen onregelmatig).

Ja dat is nog steeds niet veel beweging. Maar mijn paard kennende maak ik haar hier meer blij mee dan hele dag op een paddock nadat het kuil al op is in weer en wind zonder schuil mogelijkheden.

Mijn paard zie je letterlijk genieten op het strand, dit deden we vroeger vaak. Op de stal waar we nu staan bijna niet meer. Rit van 4 uur en veel polder voor je er ben. Ze word ook ouder en straks zullen zulke lange ritten uit eindelijk niet meer gaan. Bij de nieuwe stal staan we 30 min stap afstand van het strand.

Omdat ze op de oude stal niet wilde lopen in de bak en ik echt geen zin heb haar vooruit te jagen/schoppen, meerdere keren per week. (ze is nageken lichaam etc is goed, gaat naar de tandarts, smit, meerdere rij manieren al geprobeerd en western los teugeltje werk het beste, paard met verleden)

In de winter als het koud is en regend, na 3x in de regen rijden buiten 1.5 uur daarnaast dan longeren of los gooien. (Paddock geeft geen extra beweging, alleen maar extra honger gevoel dat als ze daarna weer op stal is, lijkt alles in te willen halen met eten?)

Leek mij het beter, als we straks samen meer mogelijkheden hebben tot bewegen wat we samen leuk vinden (waardoor ze dan meer beweging krijgt dan op het oude stekkie met paddocks), zonder dat ik haar voorruit moet schoppen of ze in de staak schiet (paard met verleden) terwijl voor we naar deze stal gingen met mulle bak (paddock stal). Neckrope rijden deden, 1m hebben gesprongen, pushbal deden en ze wel gewoon liep en bijna niet meer staakte.

Ik sta open voor suggesties van stallen, ten alle tijden. Maar ik ben geen dierenbeul (niet dat jij dat gezegt heb hoor! Want reageer nu op jou maar dit is algemeen) en probeer er het beste van te maken met de tot zover ik weet mogelijkheden die we hier en in de omgeving hebben.

Ik zal mijn ogen open houden,
Maar denk ondanks het op stal staan, ik haar blijer maak met op stro staan, 3 x kuil waarvan ik zelf kan aangeven hoeveel en als ik zelf een net met hooi op hang om aan te knabbelen zodat het stro naar de achtergrond gaat omdat er wat anders is om te knabbelen. Ze dat prettiger vind dan op een paddock, zonder schuil mogelijkheden in weer en wind, niet veel groter dan stal en na enkele uren haar kuil op te hebben waarna ze dus niks meer heeft en waardoor ze gaat inhalen op stal.

Nogmaals, ik ben het met jullie eens 24/7 kunnen bewegen etc. Maar met de tot ik weet beperkte mogelijkheden en geen miljonair te zijn, probeer ik het toch echt zo fijn mogelijk te maken voor mijn paard en mij samen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:05

Dat is zeker goed maar wij proberen je dus ervan bewust te maken dat een paard dus niet graag op stal staat en dat het paard alleen maar een keuze maakt uit twee kwaden (paddock en honger of stal en opgesloten). In jouw omgeving (de paardonvriendelijke stallen waar je tot nu toe hebt gestaan) houdt iedereen zijn paarden zo en is dit normaal. Echter is er in Nederland wel een beweging op gang (die overigens nog jaren gaat duren) waarin mensen bewuster worden van hoezeer wij onze paarden tekort doen. En er zijn ontzettend veel privé plekjes waar een pensionpaard welkom is, waar mensen wél de zaakjes op orde hebben en waar het zeker niet duurder is dan een pensionstal met binnenbak. Dus wij denken dat er voor jou en je paard gewoon een betere oplossing is dan die stal waarbij je zelf aangeeft te hebben gekozen tussen twee kwaden. Maar het vergt wat omdenken en creativiteit want soms heb je dan iets minder luxe als ruiter (bijv geen binnenbak, je paard staat niet schoon in zn stal op je te wachten, maar staat vies te zijn in de wei en dan moet je hem “helemaal” gaan halen)
Ik heb ze nu 24/7 buiten staan en als ze op de paddock staan met schuilstal en ze staan al drie uur zonder ruwvoer voel ik me al schuldig. Zo snel wen je aan paardenwelzijn. Want na drie uur kijken ze je net zo hongerig aan als die 10 uur die ze soms zonder eten staan op een slechte pensionstal.

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 14:31

Ik begrijp het en snap het, zoals aangegeven.

Stel dat ik dat vind.

Hoe ga ik dat dan doen met haar speeksel klieren. Die op de wei zo erg opzwellen dat ze met draven moeilijk gaat ademen. Hier is de da bij geweest. Die zegt ze is over gevoelig hier kan je niks aan doen. Enkelt er voor zorgen dat ze haar hoofd niet te lang te veel naar beneden heeft.

Die worden zo dik begint bij de oren tot onderaan de kaak en zo breed dat mijn losse halster een afdruk maakt in de wangen.

Ook komt daar nog een probleem bij kijken, (ander topic van mij over dat ze te gulzig gras eet) wanneer er dus gras staat op de wei (Wat bij de paddock stal al snel op is / kaal) en ze staat daar de hele dag op. Ze dus ook vertoont buikpijn te hebben.. opgezette buik, paard kan niet boeren maar je hoort bij haar dan lucht omhoog komen en daarna een kreun. Ze is niet meer voorruit te branden. Ze kent op de wei geen rem met eten.

Tegenwoordig staat ze dus met greengaurd (die vond ik het vriendelijks) tot het gras bijna kaal is, waarna ze niet meer teveel gras kan eten.

Dat gulzige gras eten is een probleem, dat gaat er niet meer uit. (Heel Wat tijd, (geen idee hoelang precies) geen weide gang gehad, in haar jongere haren.

Speeksel klieren is dus van kort gras begint eigenlijk vanaf dag 1 wei maar augustus, september is het zeer heftig.

Greenguard voor te lang en te veel gras in het begin. Alleen de tijd tussen die 2, gaat lang op de wei goed met matig opgezetten klieren.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:55

Plek met beter weidebeheer waar ze de wei niet zo kort laten worden (roulatie genoeg ruimte).

Korter op de wei (en dan op paddock)

Paddock paradise. Bewegen en hooi eten.

Dat opgeblazene kan komen door de overgang van hooi naar gras (heb je het rustig opgebouwd?). Dat korte gras helpt ook niet mee daarin. En wellicht gulzig want te weinig hooi gevoerd normaal? Zomaar wat ideeën.

De perfecte stal vinden is erg lastig.. Echter de 2 waar je nu uit aan het kiezen bent zijn beide ondermaats. Hoprlijk bind je nog iets anders. En hopelijk bevalt in de tussentijd stal 2 beter dan de huidige stal.

Succes!

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: HELP.. Welke bodem bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:38

Idd een paddock paradise zou perfect zijn voor die van jou

Kmariee

Berichten: 107
Geregistreerd: 13-05-13
Woonplaats: Onder je bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:39

Raamzicht schreef:
Plek met beter weidebeheer waar ze de wei niet zo kort laten worden (roulatie genoeg ruimte).

Korter op de wei (en dan op paddock)

Paddock paradise. Bewegen en hooi eten.

Dat opgeblazene kan komen door de overgang van hooi naar gras (heb je het rustig opgebouwd?). Dat korte gras helpt ook niet mee daarin. En wellicht gulzig want te weinig hooi gevoerd normaal? Zomaar wat ideeën.

De perfecte stal vinden is erg lastig.. Echter de 2 waar je nu uit aan het kiezen bent zijn beide ondermaats. Hoprlijk bind je nog iets anders. En hopelijk bevalt in de tussentijd stal 2 beter dan de huidige stal.

Succes!


Dankje voor je reactie!
Ja rustig opgebouwd.

Ik ga mijn ogen goed open houden. :)

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:48

Had een link maar die doet het niet

Heb op marktplaats in de categorie dier en toebehoren naar stalling en weidegang gekeken en dan 10 km van jou woonplaats af