Wassen zonder stromend water

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 09:53

Hey allemaal,

Ik wil graag mijn paardje eens wassen want ze is super vies na al de regen de voorbije dagen.
Maar op mijn stal hebben we geen stromend water. Hoe pak ik dit het beste aan? Ik dacht aan het gebruiken van een gieter maar lijkt mij niet handig. :(

Heeft er iemand tips?

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:59

Emmer met spons?

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 10:00

noviceh schreef:
Emmer met spons?

Dat kan ik ook wel doen, maar hoe spoel ik haar dan het beste af zodat al de zeep voldoende weg is? Altijd een emmer over haar heen leeg kappen?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:01

Gebruik shampoo van naf die je niet uit hoeft te spoelen

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:04


Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:17

Als ze veel buiten staat zou ik sowieso geen shampoo op haar lijf gebruiken. Dan kun je de vetlaag die ze hard nodig heeft aantasten.

Wij hebben sinds kort een kraan met stromend water, maar ik ben het zo gewend en pak nog steeds meestal twee emmertjes water en een grote (autowas) spons.
Op het lijf was ik dus alleen met water en sowieso maar heel soms. Goed sponsen en evt de rest van het water in de emmer eroverheen aan het eind zodat veel vuil tussen de haren uit komt.
benen, manen en staart doe ik vaker met cowboy Magic shampoo. Daarna een vuilafstotende glans spray. Dan wordt ze minder snel weer vies.

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 10:43

Cerilene_ schreef:
Als ze veel buiten staat zou ik sowieso geen shampoo op haar lijf gebruiken. Dan kun je de vetlaag die ze hard nodig heeft aantasten.

Wij hebben sinds kort een kraan met stromend water, maar ik ben het zo gewend en pak nog steeds meestal twee emmertjes water en een grote (autowas) spons.
Op het lijf was ik dus alleen met water en sowieso maar heel soms. Goed sponsen en evt de rest van het water in de emmer eroverheen aan het eind zodat veel vuil tussen de haren uit komt.
benen, manen en staart doe ik vaker met cowboy Magic shampoo. Daarna een vuilafstotende glans spray. Dan wordt ze minder snel weer vies.

Ze staat inderdaad 24/7 buiten. Bedankt voor de informatie. Ik zal het eens uittesten om haar gewoon met water te wassen en de benen en staart met shampoo. :)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:09

Je zou ook een campingdouche kunnen gebruiken.
Die moet je hoger ophangen/neerzetten dan het paard, en door het hoogteverschil ontstaat er druk en kun je gewoon een tuinslang met sproeikop gebruiken.

Je hebt verschillende soorten. De meest simpele en goedkope is dit soort: KLIK
Maar je kan ze ook zelf maken van een jerrycan waar je een tuinslang op aansluit. Wel zorgen dat ie boven lucht kan aanzuigen.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:14

LBLGypsyCobs schreef:
Ik gebruikte deze https://www.aqua2go.eu/nl/

Dit! Echt ideaal! Kan ook warm water in, maar moet je natuurlijk niet te lang wachten.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:22

Sowieso een paardenshampoo gebruiken :) Dit bestaat niet om extra geld uit te kloppen, maar mensenzeep ontvet, en dat is juist wat je niet wil voor je dier. :)

Ik vraag mij met tuinslang af of het leidingwater niet te koud is voor het paard?

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:35

Met een gieter. Hier fjord gewassen voor een fotoshoot. Met gieter nat maken insoppen en weer goed afspoelen met gieters water. Zet hem maar on de zon kan ie drogen.

paardjeamigo
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-09-17

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:23

Ik had ook geen stromend water bij mijn paarden. Ze staan ook 24/7 buiten. Sinds kort heb ik een generator op benzine ( die dus stroom maakt) en een waterpomp die met een darm in de waterput zit. Daaraan zit een tuinslang gekoppeld. En zo heb ik nu stromend water op de weide. Heel handig om paardjes te wassen en ook om de trailer schoon te spuiten... Is natuurlijk wel een kleine investering... Maar het is zoveel handiger om shampoo uit te spoelen

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:40

Voor uitspoelen is een kleine
Gieter heel handig heb je minder water nodig ,
Maar als je geen wedstrijd /fotoshoot etc hebt zou ik je de moeite besparen. Ze zijn eerder vies als dat jij je spullen van het wassen hebt opgeruimd

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:50

Beetje domme vraag hoor. Maar waar vul je die gieter dan mee? Dat water komt toch ook ergens vandaan?

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:57

Jennyj01 schreef:
Beetje domme vraag hoor. Maar waar vul je die gieter dan mee? Dat water komt toch ook ergens vandaan?

We hebben een soort van pomp dat zorgt voor grondwater. En ook hebben we een ton met regenwater.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:45


kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:16

Wij hebben een duizend litervat waar we water mee halen en vullen dan vier badkuipen. Daar haal ik dan het water uit.
Onze fjord is nog nooit zo schoon geweest voor een shoot. En dat met gieters water.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:37

Hebben jullie aan jullie (schuil)stal regenpijpen hangen? Moeten er die wel zijn dan kan je ook heel goed met regenwater wassen, regenwater opvangen in een grote waterbak. Dat deed ik ook voor 2 jaar lang. Waste daar ook mijn paarden mee af, niet altijd met shampoo. En als ik shampoo gebruikte was dat dan ook een heel klein beetje.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:41

Wij hebben wel stromend water op stal, maar uitsluitend koud (grond)water.
Wanneer ik in de winter toch een witte staart en manen nodig heb, of na het scheren bijvoorbeeld even de vettige huidschilfers eraf wil wassen, neem ik van thuis een paar jerrycans met echt heet water uit de boiler mee.
OP stal verdun ik dat dan in een emmer met koud water tot handwarm water en wassen is mogelijk.
Ok, het is even een gedoetje, maar gelukkig hoef ik ook niet wekelijks te wassen, die enkele keer dat het wel moet, doe ik het dus zo.
En voor alleen even snel een staart weer wit maken, wil ik ook nog wel eens de waterkoker gebruiken en het gekookte water verdunnen tot handwarm, maar dat is te veel gedoe voor als ik een heel paard of niet alleen de staart, maar ook de manen wil wassen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:03


jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Wassen zonder stromend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:43

Ik waste mijn pony vroeger ook met emmers water en een spons, we hadden wel een handpomp bij de wei namelijk. En dus ook genoeg water als je maar flink pompte. Ook nam ik hem soms mee naar huis, zette hem in de tuin en pakte de tuinslang. En dan kon hij daarna gelijk het gazonnetje even kortwieken.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:12

jansje73 schreef:
Hebben jullie aan jullie (schuil)stal regenpijpen hangen? Moeten er die wel zijn dan kan je ook heel goed met regenwater wassen, regenwater opvangen in een grote waterbak. Dat deed ik ook voor 2 jaar lang. Waste daar ook mijn paarden mee af, niet altijd met shampoo. En als ik shampoo gebruikte was dat dan ook een heel klein beetje.

Ja die hebben we ook aan de stal hangen. En de badkuipen met elkaar verbonden. Als de een vol is loop hij over in de ander.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 00:07

kinel schreef:
Wij hebben een duizend litervat waar we water mee halen en vullen dan vier badkuipen. Daar haal ik dan het water uit.
Onze fjord is nog nooit zo schoon geweest voor een shoot. En dat met gieters water.

Op een ibc-vat zit genoeg druk, je kan er zelfs ren aansluiting voor kopen zodat je tuinslang er ook op past, even Google op Gardena en ibc, tadaaa!

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 07:27

Zidore schreef:
kinel schreef:
Wij hebben een duizend litervat waar we water mee halen en vullen dan vier badkuipen. Daar haal ik dan het water uit.
Onze fjord is nog nooit zo schoon geweest voor een shoot. En dat met gieters water.

Op een ibc-vat zit genoeg druk, je kan er zelfs ren aansluiting voor kopen zodat je tuinslang er ook op past, even Google op Gardena en ibc, tadaaa!

Zodoende dat wist ik. Maar de afstand tot waar vat staat en waar wij poetsen was op dat moment te groot. Onze slang te kort. Maar voor een volgende keer gaan we dat zeker doen. Zo vullen we ook onze badkuipen. Daar we nog geen eigen put hebben.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 00:52

kinel schreef:
[quote="Zid
Wij hebben een duizend litervat waar we water mee halen en vullen dan vier badkuipen. Daar haal ik dan het water uit.
Onze fjord is nog nooit zo schoon geweest voor een shoot. En dat met gieters water.
[/q
Op een ibc-vat zit genoeg druk, je kan er zelfs ren aansluiting voor kopen zodat je tuinslang er ook op past, even Google op Gardena en ibc, tadaaa!
[/quo
Zodoende dat wist ik. Maar de afstand tot waar vat staat en waar wij poetsen was op dat moment te groot. Onze slang te kort. Maar voor een volgende keer gaan we dat zeker doen. Zo vullen we ook onze badkuipen. Daar we nog geen eigen put hebben.

Een extra slang is maar een paar euro bij de action in de zomer. Grondwater zouden wij niet aan onze paardjes geven, bevat teveel ijzer. We hebben inmiddels 3 vaten staan en hebben twee shets, paard & pony, nog nooit water tekort gehad :)