Omheining weide sloot veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 09:56

Advies gevraagd
Ik heb een weide met aan 1 kant een sloot, geen klein slootje maar echt een watering met diepe kanten.
We hadden altijd 1 draadje staan, zodat mijn 2 paarden niet in de kanten konden gaan staan eten.
Maar nu heb ik sinds 1 week een lief klein veulentje :D ! Het draadje(koord) staat op ongeveer 1.10m en daar heb ik nu wel een extra draadje onder gezet.

Maar ik blijf er toch een beetje spannend vinden....
Hij is best wel speels en houdt van sprintjes trekken :o

Er zijn zoveel verschillende meningen... helemaal geen draad.. extra draadje... gaas.

Pfff ik vind het zo lastig, hoor graag jullie ervaringen.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:35

Hier staat gaas met daarvoor draad. Iets anders wil ik niet meer bij de sloot.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 11:20

En voor gaas heb je dan?

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:22

Hier is gelukkig amper water maar ik zou het doodeng vinden Om welke lengte gaat het?
Gaaspanelen kan evt ook nog, 2.20 breedte en afhankelijk van de hoogte ben je dan rond de 20/25 euro kwijt per paneel

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 11:38

Ongeveer 80m

Anoniem

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:54

Lees even mee, verwacht volgend jaar een veulentje en zit ook met een sloot.
Heb nu maar 1 draadje maar wil voordat het veulen er is overal 3 linten. Maar blijf het eng vinden dus misschien toch maar wat anders bij de sloot...

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 11:58

Ik heb precies hetzelfde, maar er zijn ook weer hoop mensen die zeggen dat teveel draad/lint weer gevaarlijk is.

Myrthe3 schreef:
Lees even mee, verwacht volgend jaar een veulentje en zit ook met een sloot.
Heb nu maar 1 draadje maar wil voordat het veulen er is overal 3 linten. Maar blijf het eng vinden dus misschien toch maar wat anders bij de sloot...

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:01

hagelkruis schreef:
Ik heb precies hetzelfde, maar er zijn ook weer hoop mensen die zeggen dat teveel draad/lint weer gevaarlijk is.

Myrthe3 schreef:
Lees even mee, verwacht volgend jaar een veulentje en zit ook met een sloot.
Heb nu maar 1 draadje maar wil voordat het veulen er is overal 3 linten. Maar blijf het eng vinden dus misschien toch maar wat anders bij de sloot...


Gevaarlijk omdat ze erin vast kunnen komen idd. Het is kiezen tussen 2 kwaden, risico om in de sloot te belanden of risico dat ze in draad vast zitten. Ik heb ze liever in het draad dan dood in de sloot. Ik zou er flink draad (of idd liever nog gaas!) voor zetten. Desnoods met opvallende vlaggetjes er aan.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:03

Houten afrastering. Dat lijkt mij het stevigst en dus veiligst.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:07


NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:01

Is tuingaas wel stevig genoeg voor paarden?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:15

Het is alleen achtervang voor als een paard het draad negeert. Er zit draad voor en boven. Het shettenstuk is al wel met tuingaas en op een eerdere locatie de scheiding tussen het grote paard en de shetten ook (en daar moet het best wel eens een klap van het grote paard hebben opgevangen, gezien de waterton in duigen is gegaan en 1 van de paaltjes ook in stukken lag), maar het gaas is altijd heel gebleven.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:41

Ik had 3 draden voor mijn sloot.

Ik dacht perfect zo met het veulen.

3 dagen later werd ik al gebeld door mijn moeder toen ik op stage was.
Je veulen ligt in de sloot.

Direct rechtsomkeert naar huis gemaakt natuurlijk.
Was mijn veulen onder het draad door gerold.

Gelukkig niet heel veel water.
Veulen heeft er niks aan over gehouden.
Maar hierdoor zou ik wel iets aanraden wat dicht is.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:42

Hoe dicht staat t draad nu op t water? Als t er direct tegenaan staat zeg maar zou ik denk ik nu ie zo klein nog is even een laag ervoor zetten met prikpaaltjes, zeg op een meter of anderhalf van de sloot af, als er dan iets gebeurt glijdt ie er niet zomaar in, en dan als ie wat groter is kan je t weghalen, dan heb je nu even je verlies van een strook gras maar wel extra veiligheid, met een half jaar zijn ze meestal al wel zo aan de maat dat ze er echt niet meer tussendoor kunnen en snappen ze de draden wel

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 14:31

Het draadje staat inderdaad vlak langs het water.
Opzich heb ik wel het idee dat de stroomdraadjes kent nu, eerste dag heeft ie 2x tik gehad en hij blijft er nu ook wel iets vanaf.
Alleen als ie sprintjes gaat trekken om onze boompjes heen, gaat ie wel vlak langs het water.
En als ie gaat glijden...
Daarom lijkt me ook iets wat beetje dicht is, beetje vangnet, wel fijn.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 14:32

Oké dat is fijn om te horen.

Mizora schreef:
Het is alleen achtervang voor als een paard het draad negeert. Er zit draad voor en boven. Het shettenstuk is al wel met tuingaas en op een eerdere locatie de scheiding tussen het grote paard en de shetten ook (en daar moet het best wel eens een klap van het grote paard hebben opgevangen, gezien de waterton in duigen is gegaan en 1 van de paaltjes ook in stukken lag), maar het gaas is altijd heel gebleven.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 15:27

Wij hebben een diep gemaal achter onze weide. Wij hebben (ook ivm veulens) ervoor gekozen om daar twee hekken te maken. Dus 1 net voor het water, dan tractor breedte want ze moeten het kunnn maaien en dan weer hekwerk.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 16:21

Ja dat is slim, maar onze omheiningen staan nu al, en ins weitje wordt dan heel smal dus helaas is dat nu geen optie.

just_kiki schreef:
Wij hebben een diep gemaal achter onze weide. Wij hebben (ook ivm veulens) ervoor gekozen om daar twee hekken te maken. Dus 1 net voor het water, dan tractor breedte want ze moeten het kunnn maaien en dan weer hekwerk.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:55

In de eerste weken kies ik er heel bewust voor om een veulen weg te houden bij de sloten. Ze rollen geregeld het draad in of onder door naar het naastgelegen stuk. Soms stappen ze er gewoon door. Na een paar weken en wat stroomschokken verder kunnen ze het naar mijn mening beter inschatten en hebben ze er meer respect voor.
Dan gaan ze pas bij een sloot.

Of ik kies er heel bewust voor om het veulen enkel onder toezicht buiten te zetten naast een sloot. Dan heb ik 'gewoon' 2 draden. Daar loopt ie dan zonder toezicht in als die een aantal weken is.

Ik zou bij een jong ding, als het niet anders kan, voor dubbele bedrading gaan. Ruim van de sloot af blijven, draad zetten en dan vanaf een meter vanaf de sloot nog een draad. Met gaas zou ik bang zijn voor vast komen te zitten etc. Eigenlijk zijn veulens zo 'dom' dat je een stukje geluk moet hebben :D

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:44

Is het geen optie om de omheining een meter of 5 van de sloot te plaatsen? Dan kan je veulen eventueel "doorglijden" met minder risico in de sloot te belanden.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 18:06

Het is niet zo’ breed stuk dus 5 meter vanuit de kant dan blijft er niet veel over.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:27

hagelkruis schreef:
Het is niet zo’ breed stuk dus 5 meter vanuit de kant dan blijft er niet veel over.


Dan zou ik de eerste tijd daar geen veulen neerzetten. Ze zijn, zeker de eerste tijd, echt nog heel onnozel en rollen zo onder draad door

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:10

Ik heb 9 jaar een smalle lange huurweide gehad met aan het korte eind een sloot.

Dus ze konden flink vaart naar achteren maken en ik heb er nog nooit 1 door de draad gehad.

Ik had 3 draden en ze stonden op zo'n 5 meter van de slootkant, omdat ze van het waterschap ruimte willen om de kanten te maaien.

De jonge veulens kwamen de eerste tijd sowieso niet helemaal achterop, die hield ik een beetje rond de schuilstallen en ik deed stripbegrazing, dus eer ze helemaal bij de achterste draad waren.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:30



Precies om deze reden helpt een draadje niet echt.

Ook in deze wei een sloot. Wij hadden een draadje op kniehoogte en daaronder een houtwal.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Omheining weide sloot veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 20:16

Het is een beetje lastig want het zijn 2 stukken, en kant dus naast sloot maar wel rustig. En de ander kant is heel druk met trekkers en vrachtwagen vlak langs die wegkant ook schapengaas, dus vind ik ook niet echt veilig.