Help...Hoe deel ik mijn weiland in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gennie_123
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-08-19

Help...Hoe deel ik mijn weiland in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 10:59

Hoi mede bokkers,

Met de recente aankoop van een stuk weiland aangrenzend aan onze tuin, gaat het dan toch echt gebeuren....paarden aan huis ❣️❣️ Een droom die uitkomt, alleen hoe ga ik dat vormgeven. Ik zit een beetje met m’n handen in het haar dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met ideeen om mijn stukje land tot iets moois te maken waar mens en dier veel plezier van zullen gaan beleven.

Eerst iets over het land zelf. Het is een bescheiden stukje weiland bestaande uit een rechthoekige lap van ongeveer 90 m lang en 40 m breed. Hieraanvast zit een langwerpig weiland van 8 m breed en 100 m lang wat uitkomt op de weg. We hebben het land van onze buurman gekocht en we hopen in de toekomst (nu wil hij dat nog niet) nog een stukje bij te kunnen kopen. Op het stuk van het weiland dat naast ons huis ligt staan 6 fruitbomen en een kleine stal (3,1m x 4,60m) die momenteel op wordt geknapt om als (inloop) stal te dienen. Onze eigen tuin en erf beslaan ongeveer een kleine 1600 m2 (dat is excl. het huis en incl. Een deel van de oude boerenstallen van de buurman van ongeveer 60m2 die ook van ons is).

Maar wat zijn nu onze wensen:
- we willen in eerste instantie graag een kleine kudde (2 a 3) a pony’s op het land houden. We hebben twee kleine kinderen die we op deze manier graag aan paarden willen laten wennen (onze oudste van 4 is gek op dieren) en ikzelf wil graag met de pony’s gaan mennen, grondwerk doen en een veulentje bij fokken. Oftewel (zoektocht is al even onderweg ) kinderpony’s waar ikzelf ook mee kan werken en die we ook wel eens een paar dagen lekker in de paddock/ wei kunnen laten staan. Als de kinderen wat groter zijn en zich wat beter zelf kunnen redden hoop ik er zelf paard bij te houden.

- het land is niet groot genoeg om de pony’s van te laten leven, dus dat is ook niet de bedoeling. We voeren gewoon bij. We willen echter wel graag een paddock. Het land is snel nat en om dit en de pony’s te beschermen vinden we dat toch wel fijn. Het zou ook fijn zijn als ik de pony’s aan de hand door de paddock aan de hand kan leiden als de kinderen er op ‘rijden’. Fijnst zou zijn als deze bij de (inloop)stal ligt.

- wij kijken nu vanuit ons huis op de kleine boomgaard op de weide en dit uitzicht willen we heel graag zoveel mogelijk behouden. Een hele grote paddock, longeerbak, rijbak willen we daarom liever niet.

- een rijbak willen we nu nog niet gaan aanleggen, hopelijk over een jaartje. Maar we willen wel nu in ons ontwerp voor het land duidelijk krijgen waar hij komt te leggen en waar de andere onderdelen komen.

- we willen voor alle pony’s een eigen stal met goede afmeting maken. Gebruiken we daar de schuur op het erf voor of de stal op het land met aanpassingen/aanvullingen?

Ik voeg hieronder even een eerste conceptplattegrondje toe van een mogelijkheid. De maten hierbij kloppen niet (kun je dus vergeten) was een beetje op schaal getekend.


Afbeelding


Zoals je ziet ligt het bestaande schuurtje bij de boomgaard. Ons huis ligt naast dit stuk. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om om de inloopstal een paddock te laten maken van 7 meter breed en 30 lang. Aangrenzend daaraan een mestcontainer. Dan zou ik bijvoorbeeld bij redelijk weer de paddock aan de kant van de container (deze afgeschermd natuurlijk) open kunnen zetten, zodat de pony’s ook het lange pad van 100 x 8 m erbij hebben en als we er niet zijn of heel slecht weer hebben ze de paddock. De rijbak hebben we hier achteraan het weiland geplaatst even in de standaard maat.

Kortom heel verhaal , maar ik hoor heel graag jullie mening. Hoe zouden jullie het indelen, wat doen met stallen, paddockgrootte, of zijn er mensen die zijn voor een rijbak die ook paddock is?

En laatste vraag: we hebben nu geen stromend water in de (inloop)stal. In de komende dagen willen we wel heel graag drinkbakken instaleren, maar waar water vandaan te halen? Heeft iemand de tip hoe je dit kan maken? Met een kleine 100 liter tank achter de stal en daar iets op aangesloten, of?

Alvast bedankt!

Groetjes Gennie

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Help...Hoe deel ik mijn weiland in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:05

Hier gebruiken we voor water een IBC-vat met daaraan een drinkbak gemonteerd, soortgelijk als de automatische drinkbakken in een stal. Werkt super goed, steeds fris water, geen geknoei en je kunt eventjes vooruit. We vullen deze met regenwater of water uit een doorstromende water.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:07

Wij hebben een rijbak die ook gebruikt wordt als paddock, zodat de dieren altijd naar buiten kunnen, ook al is de wei te nat of te kaal. Hebben vanaf de bak een hek naar elke weide, zodat ze altijd een wei en de ruimte van de rijbak hebben om te rennen etc. Bij ons staat de stal aan de rand van de bak. (We hebben zo'n 4000 m2 weidegrond.)

Verder, op jouw tekening is me niet duidelijk waar het huis staat en wat de afstanden zijn, maar wij hebben jarenlang in totaal zo'n 150 meter tuinslang (met stevige messing koppelingen) tussen het huis en de stal gehad, zodat er bij de stal water was. Als het stevig vriest moet je ze wel afkoppelen en ben je nog steeds aan het sjouwen met emmers, maar het grootste deel van het jaar werkt het.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Help...Hoe deel ik mijn weiland in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:17

Als die inloopstal blijvend is zou ik de moeite nemen om een gleuf te graven en een vaste waterleiding tot daar te leggen. Wel afsluitkraantje in huis voorzien. Je kan dan ms tegelijk elektriciteit voorzien in de schuilstal? Ook met een hoofdschakelaar in je huis. Daar ga je in de winter veel plezier van hebben.
Verder zou ik de wei in 1 stuk laten, enkel zo maken dat je het lange smalle stuk kan afsluiten.
Ziet er wel een tof plekje uit! Terrein is niet heel groot maar 2 of 3 kleine pony's moet wel lukken.

Gennie_123
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-08-19

Re: Help...Hoe deel ik mijn weiland in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 12:49

Allemaal alvast bedankt voor jullie reacties.

Michellette: bedank. Dat is idd het idee dat we een beetje hadden, maar dat is dus goed te realiseren als ik je bericht zo lees. Mag ik vragen of het IBC vat rechtstreeks aan de drinkbak vast zit? Of hebben jullie hier nog iets van verbinding tussen in de vorm van slangen? Is het op dezelfde hoogte neergezet of het IBC vat hoger? En wat voor model drinkbak heb je eraan vast? (Sorry voor de vele vragen ).

Hevonen: fijn te horen dat die combinatie van bak en paddock dus wel goed werkt. Mag ik vragen hoe je bodem blijft? Een hek naar elke weide vind ik echt een gied idee!! Neem ik mee. Zou je dan in mijn geval denk je kiezen voor een rijbak ipv paddock en die dan op alle weides uit laten komen? En waar zou jij die bak dan maken?

Scimplre: dank je wel voor je reactie. Die slang optie ga ik dan toch ook even bespreken met degene die hier nu bezig is de inloopstal op te knappen. Electriciteit hebben we er gelukkig al. Dat is wel fijn. Wei in 1 stuk laten heb ik helemaal niet zo bij stilgestaan. Eigenlijk ook wel een interessant idee . Denk he dat het dan misschien een idee zou kunnen zijn om de paddock niet te maken in de ruimte van 90m x 40 m. Maar bijvoorbeeld dus op dat stuk van 8 x 100? Daar dan een goede bodem in laten leggen? Hoe zou ik dat dan kunnen doen met het rijden (is nog een beetje groot woord voor wat mijn dochter in eerste 8nstantie zal doen met de pony’s ) van mijn dochter?

Gr. Gennie

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Help...Hoe deel ik mijn weiland in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:57

Kerbl Aanbouw Drinkbak voor Waterton
Bij Agradi gekocht, IBC vat op poten en klaar

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Help...Hoe deel ik mijn weiland in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:40

Voor je paddock/rijbak heb je echt een minimale breedte nodig ivm netjes kunnen draaien met pony en eventueel longeren, mennen wil je meer ruimte voor eigenlijk. Je paddock zal daarmee minimaal 15x15meter moeten zijn (en voor een paard wil je al snel 18/20 x 18/20m. Paarden (en pony's) zijn ontworpen op rechtuit lopen, opzij en bochten is stukje lastiger en bij te kort/snel/abrupt flink belastend voor de gewrichten, je 8x100 stuk is daarmee dus een aandachtspunt.

Maar hoeveel ervaring met paarden heb jij zelf? Niet alleen zullen de pony's eerst naar jouw moeten luisteren (en dat betekent voornamelijk bij jouw = veilig dus schrikken van wat dan ook is niet nodig), maar ook van alles aan zorg, weideonderhoud en preventie. Meningen zat en oplichters nog veel meer, weet je in elk geval genoeg om te schiften tussen onzin en noodzakelijk?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Help...Hoe deel ik mijn weiland in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:55

Ik zou de paddock op het grote stuk maken. Maar als je er ook serieus in wilt gaan rijden, dan zou ik een aparte bak tzt wel overwegen.

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Help...Hoe deel ik mijn weiland in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 23:25

Wij hebben net ons ‘paardenstuk’ af. Omdat ze toch niet van het gras kunnen leven (te weinig m2 en 2 snel gevaarlijk dik) was onze prioriteit zoveel mogelijk bewegingsruimte. Wij hebben aan de ene kant een ruime bak/paddock gemaakt en aan de andere kant de schuilstal met verharde uitloop en fijne schaduwplek onder een grote boom. Tussen die 2 een pad. En aan weerszijden is wat wei over zodat ze toch kunnen snacken.

We voeren op 2 punten zodat ze in beweging blijven en op het verharde stuk hebben ze altijd droge voeten.

Misschien heb je hier iets aan.