Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 19:36

Hoi,


Zou het lukken om gras te zaaien op pistezand (scheldezand)? Iemand die dit al geprobeerd heeft?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 05:51

Ik zou het niet doen. Je hebt dan erg veel kans op zandkoliek omdat gras niet goed wortelt in zo’n soort zand.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 07:23

Siddieqje schreef:
Hoi,


Zou het lukken om gras te zaaien op pistezand (scheldezand)? Iemand die dit al geprobeerd heeft?


Wat is je doel met het gras ?
Moet het gazon worden of een weide ?
In dat laatste geval zou ik het niet doen of minimaal een heel jaar laten wortelen zodat ze niet het gras te makkelijk los trekken.
Eventueel helemaal omploegen en gewone grond toevoegen is ook een optie

Anoniem

Re: Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 07:51

Volgens mij zit er in wit zand geen voedingstoffen dus kan er geen gras groeien.. In mijn tuin lag ook wit zand. Daar heb ik een cm of 15 van af gegraven en zwarte grond op gedaan. Daarop grasmatten.. dat werkt wel..

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:05

Nee gras groeit niet/niet goed op zand. Meng er minimaal 50% compost doorheen voor voeding. Hoe diep is de laag zand? Gras wortels in de eerste 10cm, maar als je een laag van 50cm zand hebt, zal je gras uitdrogen in de zomer doordat het zand geen vocht vast houdt en goed draineerd...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:42

:D wat er gebeurd als je je rijbak 3 jaar lang niet gebruikt.
https://cloud.funda.nl/valentina_media/114/577/154_1440.jpg
Sorry hij moet even in link, bokt vind de foto te groot.

Dit is dus van 3 jaar. Lijkt heel mooi, maar ze hebben afgelopen hete periode daar gestaan (dat waren maar een paar weken) en de bak is nu weer gewoon geel zand. Dus als antwoord op je vraag, ja je kan het zaaien (had ik overigens niet eens gedaan) ja het groeit, maar nee het blijft niet goed en het zal ook nooit echt een grasmat worden. Drainage heb ik niet in de bak, nou ja natuurlijke, die bomen trekken een hoop water.
Maw. heeft geen zin om dat zo op geel zand te proberen. In ieder geval zwart doormengen en compost erdoor. Maar ik vermoed dat zelfs dan met het gele zand erdoor de bodem te los zal blijven.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:44

Als ik mijn rijbak niet blijf slepen groeit daar ook gewoon gras in en onkruid. Ik merk wel dat het niet zo vast zit als gras en onkruid wat bijvoorbeeld in de plantenborders groeit als ik die niet bij zou houden.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:58

Zaaien kan natuurlijk altijd.

Dat wil nog niet zeggen dat het ook goed gaat groeien...


Wat is het doel?
Moet het wei worden, gazon?

In vrijwel alle gevallen zal het resultaat tegen vallen, of niet geschikt zijn.
Ben dus wel benieuwd wat je precies wil?

Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Re: Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 10:27

Het zou moeten blijven dienen als piste maar door gras groei zie je het zand minder van afstand.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:34

Dan loop je het gras binnen de kortste keren kapot.

Je schoffelt het met iedere pas van je paard letterlijk onder de grond.

Neem daarbij dat gras niet lekker zoden kan vormen in het zand in de bak, en daarmee dus nog kwetsbaarder is dan normaal zodenvormend gras.
Lijkt mij vrij kansloos eerlijk gezegd.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:14

niet vergeten dat je je paard dan ook nooit los kan laten in de bak qua risico op zandkoliek.

als je veel rijdt, zal het gras volledig kansloos zijn.

Wil je nog een nieuwe bak aanleggen? Dan kan je eventueel kijken naar grijs zand, valt minder op.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:18

Siddieqje schreef:
Hoi,


Zou het lukken om gras te zaaien op pistezand (scheldezand)? Iemand die dit al geprobeerd heeft?

Ja dat lukt. Wij zijn iedere keer uren bezig het gras uit het zand te trekken. Het groeit er spontaan in.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:28

Ik heb ook mijn longeerpaddock (100% zand) ingezaaid en een heel mooi grasbedje gekregen. Natuurlijk de eerste keren zelf maaien om de wortels goed te laten hechten.
Alleen heeft het erg veel voeding nodig om mooi te blijven en dankzij het specifieke paardenmengsel met veel (on)kruiden en de bomen (schaduw/wateronttrekking) is het na 4 jaar niets meer. Het gras groeit niet meer, het (on)kruid des te beter. Wat er nu staat lusten ze niet én dan heb ik ook nog eens van de eikenbomen de processierups er op gekregen.
Dus nu loop ik het onkruid te maaien en de paarden kunnen er niet meer op ;(

Better days... (het eerste jaar)

Afbeelding

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:45

Siddieqje schreef:
Het zou moeten blijven dienen als piste maar door gras groei zie je het zand minder van afstand.


Heb je soms controle van de gemeente gehad en je rijbaan zonder vergunning liggen op grasland bestemming?? Dat is hier in de omliggende regio nogal een dingetje op het moment

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 18:43

Kennis van me wilde ook thuis kunnen rijden, vergunning voor rijbak krijgt hij niet maar in de wei rijden kunnen ze hem niet verbieden. Hij heeft 20x40 m met wit zand aangelegd en daar “groeit” ook gras( wel ingezaaid) Controleur van de gemeente keurde het goed...( buren hadden geklaagd maar daar speelde hele andere dingen, daar werd rond oud en nieuw met vuurwerk naar de paarden gegooid en de duiven uit de lucht geschoten en ook al hadden we gezien dat zij dat deden was het ons woord tegen die van hen, ze vonden t niet zo leuk dat we daar politie bijgehaald hadden toen ze er na een vriendelijk verzoek er mee te stoppen toch mee doorgingen “ ach t zijn jonge jongens streken” kregen we als antwoord ipv dat ze hun kinderen eens aanpakten)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kan je gras zaaien en groeit het goed op piste zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 06:37

In veel gemeentes maken ze er geen probleem van als je het gewoon 'paddock' of 'winterweide' noemt. Mag je alleen geen bakletters ophangen.

Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 20:54

knollentuin schreef:
Siddieqje schreef:
Het zou moeten blijven dienen als piste maar door gras groei zie je het zand minder van afstand.


Heb je soms controle van de gemeente gehad en je rijbaan zonder vergunning liggen op grasland bestemming?? Dat is hier in de omliggende regio nogal een dingetje op het moment


Neen we rijden nu gewoon op gras op de weide