Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel komt jou paard buiten?

Altijd binnen
6 (0%)
0-2
10 (0%)
2-4
32 (2%)
4-8
123 (10%)
8-12
239 (19%)
12-16
100 (8%)
16-20
15 (1%)
20-24
32 (2%)
Altijd buiten
597 (49%)
Anders
47 (3%)

Totaal aantal stemmen: 1201


nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:52

Nouvel schreef:
Paarden die 24/7 buiten staan in gebieden met veel insecten, gaat dat goed of hebben jullie die helemaal ingepakt staan?
Of kunnen ze binnen staan als het te erg wordt?
Eigenlijk zelfde vraag voor erg hoge temp, kunnen ze dan binnen staan?


Mijne staan niet ingepakt. Eentje heeft een vliegenmasker om omdat hij een mini voorpluk heeft. Vorige hittegolf heb ik ze overdag binnen gezet (in de box). Ze staan nu op een stuk waar rond 1400 schaduw komt van bomen. Waar ze overigens niet onder gaan staan..... Net als code geel of dagen lang regen dan gaan ze met de nacht naar binnen toe. Ze kunnen dus niet zelf kiezen om naar binnen te gaan dat moeten we op stal echt zelf in de gaten houden.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:52

mellanion84 schreef:
Ik heb het gevoel dat de Randstad pensionklanten niet echt vertegenwoordigd zijn in deze poll..

Ik sta op een stal in oudenhoorn (zuid Holland) met keuze in een individuele ochtend of middagweide of een groepswei voor heel de dag. Dat laatste heb ik dit jaar geprobeerd.
Na een maand mijn haflinger merrie weer terug gezet op een kleinere prive weitje. (dit zijn blokken van 8 weitjes aan elkaar dus ze kunnen over het draad neuzen)
Reden: zadel paste na een maand bijna niet meer zo rond werd ze en ze is een maand extreem hengstig geweest.. deed haar gezondheid geen goed dus.

Ze staat nu van half 1 tot +- 5 op de wei. Na het weide seizoen wordt het stapmolen/ padock.



Ow zeker wel woon zelf ook in Schiedam, paardlief staat 24/7 buiten in de paddock met schuilstal. In de zomer mag hij al naar gelang zijn buik het toestaat ook enkele uurtjes per dag op de wei.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 28-08-19 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:53

Nouvel schreef:
Paarden die 24/7 buiten staan in gebieden met veel insecten, gaat dat goed of hebben jullie die helemaal ingepakt staan?
Of kunnen ze binnen staan als het te erg wordt?
Eigenlijk zelfde vraag voor erg hoge temp, kunnen ze dan binnen staan?



Hier is een inloopstal die in de zomer veelvuldig gebruikt word en in de winter meestal leeg is :')

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:57

Nouvel schreef:
Paarden die 24/7 buiten staan in gebieden met veel insecten, gaat dat goed of hebben jullie die helemaal ingepakt staan?
Of kunnen ze binnen staan als het te erg wordt?
Eigenlijk zelfde vraag voor erg hoge temp, kunnen ze dan binnen staan?

Hier gaan ze inderdaad onder de overkapping staan op de warmste momenten van de dag of bij insecten. Zitten gelukkig niet op een plek met heel veel insecten.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:57

Hier staan de paarden aan huis. In de zomer staan ze 's morgens van 7u30 tot 12u buiten en 's avonds dan nog eens van 19u tot 21u30. In de winter gaan ze rond 10u buiten en komen ze rond 16u terug binnen.

Hier staan ze met 3 samen: een oudje dat op pensioen is, mijn 7-jarige die in de sport loopt en mijn 3-jarige die ze nu aan het zadelmak maken zijn.

De allerjongste (jaarling) staat in de opfok bij de fokker. In de zomer staan ze 24u buiten met schuilstal en in de winter staan ze de hele dag buiten en 's nachts in loopstallen.

Zowel voor bij ons thuis als in de opfok is buiten = weide met voldoende gras.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:59

Mijn eczemer met cushing staat 2 a 3 uurtjes op het gras in de ochtend zolang het niet stuk gelopen wordt.

Afhankelijk van het weer dan nog op de paddock. Nu bijv. Van 13.00 tot 19.00 a 20.00.

In de winter gaat hij om 17.00 naar binnen. Als het regent om 15.00.

Dan gaat mijn moeder namelijk te werk en rond 17.00 is er weer iemand thuis.

Hij staat bij mijn ouders aan huis en ik woon een paar dorpen verderop. Paard staat al jaren met pensioen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:03

J_emma schreef:
En ja, ook hier echt in de Randstad :-)

Hier net zo: 24/7 buiten, een D en een E met een open schuilstal. Ze staan één nacht per jaar in een box: met oud & nieuw, bij de buren die verderop in het bos wonen (lekker rustig).

Officieel wonen pony en ik in de Randstad, binnen 20 km van het centrum van Utrecht. Maar hier is zo veel bos en weiland, niet te vergelijken met echt stedelijk gebied.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:20

Qimm schreef:
Nouvel schreef:
Paarden die 24/7 buiten staan in gebieden met veel insecten, gaat dat goed of hebben jullie die helemaal ingepakt staan?
Of kunnen ze binnen staan als het te erg wordt?
Eigenlijk zelfde vraag voor erg hoge temp, kunnen ze dan binnen staan?



Hier is een inloopstal die in de zomer veelvuldig gebruikt word en in de winter meestal leeg is :')


Dat is hier net zo :))
In de gietende regen blijven ze vaak liever buiten staan, als het warm weer is staan ze vaak met z'n 3tjes binnen te dutten :D

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:25

Gekke beesten zijn het toch ook :') Zo zie je maar weer hoe lastig het is om je te verplaatsen in een ander(e diersoort) :D

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:29

Mijn reactie was meer dat er heel veel mensen reageren dat de paarden 24/7 buiten staan, niet dat het niet mogelijk is om in de randstad 24/7 buiten te staan. Ik mis de reacties van andere pesnionklanten die ervoor kiezen om niet 24/7 buiten te staan.

Ik merk wel dat ik het erg getroffen heb, luxe stalling, binnen en buitenbaan en alle faciliteiten die je kan verzinnen en toch ook gewoon weidegang. Ben ook blij dat ik kan kiezen om mijn merrie geen hele dagen buiten te laten staan. ik weet dat het mischien niet voldoet aan het "ideaal" maar voor ons werkt het.
( en ja daar hangt wel een prijskaartje aan, dat geef ik toe)

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:29

Qimm schreef:
Gekke beesten zijn het toch ook :') Zo zie je maar weer hoe lastig het is om je te verplaatsen in een ander(e diersoort) :D


En hoe we paarden vaak toch echt te veel vermenselijken :j

Ik dacht voordat ik ze 24/7 buiten had staan dat ze 'blij' waren als ze binnen gehaald werden omdat het weer eens stond te gieten, nu kunnen ze zelf kiezen en blijven ze lekker buiten staan (enkel mijn oudje gaat soms toch binnen schuilen). In de winter doen ze niets liever dan rollen in de sneeuw en op een bevroren (maar gelijke!) ondergrond kan er nog prima gelopen worden. Ze regelen het allemaal prima zelf, daar moet ik met nu geen zorgen meer om maken 8-)

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:31

Heb mijn paard nu in training staan, maar op mijn vorige stal was het als volgt:

in de ochtend van 8-12 naar buiten. Middag molen en daarnaast nog gereden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:09

Hier inderdaad ook zo. Heet? Binnen. Regen/kou? Buiten. Zelfs mijn kwpner waagt zich niet binnen in de kou of regen.

Insecten hebben wij wel. Ze hebben allemaal een vliegenmasker ivm ontstoken ogen. Kwpner kan een deken goed gebruiken ivm enorme bulten van de dazen maar dan zweet hij enorm en wordt hij juist meer lastig gevallen.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:15

7:00 a 7:30 buiten. Pas met donker naar binnen.

Paddock, nagenoeg onbeperkt ruwvoer (niet alleen hooi dus) en gras op maat (lang, bijna of geheel uitgegroeid) in stabiele kudde verband.
Op stal, stal op maat.
Ook onbeperkt ruwvoer en krachtvoer en balancer op maat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:18

Mijne stond (heb geen paarden meer) in de zomer 24/7 buiten, in de winter binnen met een uurtje paddock als ik er was....

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:33

Hier staan ze of 24/7 op de wei of in uitloopstal als het weer de weidegang niet toestaat (te nat/warm).

Na het trainen staan ze uurtje op stal als het buiten koud is.
Nu gaat er 1 graag binnen staan en een ander gaat nooit (ook niet bij vreselijk kou of regen) naar binnen. Zo zie je maar dat paarden ook een bepaalde voorkeur hebben. Maar het fijne is dat ze bij mij wel zelf kunnen kiezen.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:41

Wat ik me afvraag, mensen die hen paard 24/7 buiten hebben in de zomer en 8u of minder in de winter, hoe pakken jullie die overgang dan aan?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:25

Ik kijk gewoon naar het moment dat mijn 2 pensiongangers beginnen aangeven dat ze het niet meer zo leuk vinden 24/7 buiten. De ene zal meer en meer in de schuilstal rondhangen en wordt chagrijnig, de andere laat zich net door de andere 3 uit de kudde uit het schuilhok jagen en kan niet meer zo vlot mee met eten (die mist een half gebit) en begint in te vallen en ook chagrijnig te worden.

De overgang zelf is heel eenvoudig: trailer in en naar de pensionstal. Meestal doe ik dat in de late namiddag. Zij lopen dan nog rond in hun paddock terwijl ik de stallen klaarmaak: opstrooien, voer klaarleggen etc en dan rond schemer op stal voor de nacht.
Vaak zie ik dan de ochtend erna dat ze gelijk weer vrolijker uit hun ogen kijken en tijdens de nacht neergelegen hebben.

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:00

Sportpaarden (jonge paarden + LT) 10u per dag (7u-17u)

Merrie met veulen 12-14u per dag (7u-19 à 21u)

Jong spul: 24/24, 7/7, 12/12 met loopstal

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:30

Hier in de buurt vind je gewoonweg geen stallen waar ze in de winter langer dan 4 uur buiten komen, als ze er überhaupt al zo lang uitkomen. Geloof me, ik heb gezocht. En dan bedoel ik niet ergens een weitje bij de buurboer etc. Ik heb een eigen weide waar ik in de winter ook geen bal kan aanvangen met mijn paarden.
Als ik op een pensionstal sta, wil ik ook een binnenpiste om in de winter een beetje normaal te kunnen trainen.

In de winter komen mijn paarden er dus van half 9 tot half 1 uit of van half 1 tot half 5.
In de zomer varieert dit van half 9 tot 17u of deze week een keer tot 18:30u.
Maar met de extreme hittedagen is dit van 7u tot 12u omdat er geen schuilmogelijkheden zijn op de weides.

Bij ons staan alle paarden per 2 als dit mogelijk is. Mijn 5 jarige staat helaas alleen omdat hij continue dekens van andere paarden kapot maakt en dan niet een klein scheurtje maar echt van voor tot achter kapot trekken. Daar wordt een andere paardeneigenaar niet blij van dus blijft hij helaas alleen staan. Wel tussen 40 andere paarden waar hij gewoon over de draad contact mee kan hebben.

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:39

Yontheke schreef:
Hier in de buurt vind je gewoonweg geen stallen waar ze in de winter langer dan 4 uur buiten komen, als ze er überhaupt al zo lang uitkomen. Geloof me, ik heb gezocht. En dan bedoel ik niet ergens een weitje bij de buurboer etc. Ik heb een eigen weide waar ik in de winter ook geen bal kan aanvangen met mijn paarden.
Als ik op een pensionstal sta, wil ik ook een binnenpiste om in de winter een beetje normaal te kunnen trainen.

In de winter komen mijn paarden er dus van half 9 tot half 1 uit of van half 1 tot half 5.
In de zomer varieert dit van half 9 tot 17u of deze week een keer tot 18:30u.
Maar met de extreme hittedagen is dit van 7u tot 12u omdat er geen schuilmogelijkheden zijn op de weides.

Bij ons staan alle paarden per 2 als dit mogelijk is. Mijn 5 jarige staat helaas alleen omdat hij continue dekens van andere paarden kapot maakt en dan niet een klein scheurtje maar echt van voor tot achter kapot trekken. Daar wordt een andere paardeneigenaar niet blij van dus blijft hij helaas alleen staan. Wel tussen 40 andere paarden waar hij gewoon over de draad contact mee kan hebben.

Ik vind dit altijd een beetje lastig, er zijn dus geen stallen met binnenbak waar ze in de winter langere tijd buiten komen.

Dat er helemaal geen stallen zijn waar ze langer buitenkomen klinkt altijd zo heftig. Vaak is het inderdaad lastig om een stal te vinden waar je en je paard lang (in een geschikte ruimte) buiten hebt, en veel trainingsfaciliteiten en die ook nog binnen een budget past.
Dus er zijn wel stallen waar ze langer buiten kunnen, maar die voldoen niet aan eisen die jij hoger op je prioriteitenlijst hebt staan. En hoe jij je prioriteiten indeelt is aan jou, want jij moet het betalen. Dus geen verwijt, maar ik vind dat altijd wel het specificeren waard.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:44

mooney schreef:
Yontheke schreef:
Hier in de buurt vind je gewoonweg geen stallen waar ze in de winter langer dan 4 uur buiten komen, als ze er überhaupt al zo lang uitkomen. Geloof me, ik heb gezocht. En dan bedoel ik niet ergens een weitje bij de buurboer etc. Ik heb een eigen weide waar ik in de winter ook geen bal kan aanvangen met mijn paarden.
Als ik op een pensionstal sta, wil ik ook een binnenpiste om in de winter een beetje normaal te kunnen trainen.

In de winter komen mijn paarden er dus van half 9 tot half 1 uit of van half 1 tot half 5.
In de zomer varieert dit van half 9 tot 17u of deze week een keer tot 18:30u.
Maar met de extreme hittedagen is dit van 7u tot 12u omdat er geen schuilmogelijkheden zijn op de weides.

Bij ons staan alle paarden per 2 als dit mogelijk is. Mijn 5 jarige staat helaas alleen omdat hij continue dekens van andere paarden kapot maakt en dan niet een klein scheurtje maar echt van voor tot achter kapot trekken. Daar wordt een andere paardeneigenaar niet blij van dus blijft hij helaas alleen staan. Wel tussen 40 andere paarden waar hij gewoon over de draad contact mee kan hebben.

Ik vind dit altijd een beetje lastig, er zijn dus geen stallen met binnenbak waar ze in de winter langere tijd buiten komen.

Dat er helemaal geen stallen zijn waar ze langer buitenkomen klinkt altijd zo heftig. Vaak is het inderdaad lastig om een stal te vinden waar je en je paard lang (in een geschikte ruimte) buiten hebt, en veel trainingsfaciliteiten en die ook nog binnen een budget past.
Dus er zijn wel stallen waar ze langer buiten kunnen, maar die voldoen niet aan eisen die jij hoger op je prioriteitenlijst hebt staan. En hoe jij je prioriteiten indeelt is aan jou, want jij moet het betalen. Dus geen verwijt, maar ik vind dat altijd wel het specificeren waard.


Als ik überhaupt een stal hier in de buurt zou vinden waar ze elke dag naar buiten gaan voor minimum 8 uur naar buiten gaan met een buitenbak met goede bodem die te rijden blijft, zou ik een gat in de lucht springen. Helaas ook niet te vinden. Als ik dan kan kiezen tussen zo goed als even veel uren buiten maar met binnenbak, is de keuze snel gemaakt.

Zebrastreep

Berichten: 9788
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:14

Mijn beide paarden staan zowel als in de zomer en winter 24/7 buiten. Het scheelt voor mij erg in de onderhoud plus ze zijn bijna (even afkloppen) nooit ziek. Ze krijgen wel extra kuil bijgevoerd.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:46

Ik begrijp Yontheke wel hoor. Hier heb je 1 locatie waar ze winter en zomer buiten kunnen met alle mogelijke denkbare luxe. Binnenbak, 2 buitenbakken, stapmolen, longeercirkel, solarium, wasplek, ruime stallen, leuke kantine en pal aan een veldpad.
Nadeel: niks nul schuilplaats op de paddocks en je moet vechten voor een plekje in de bak als je wil rijden buiten de daguren. Want tijdens namiddag/avond/weekend zit alles VOL met manegelessen of andere pensionklanten.
Prijskaartje hoeft ook geen uitleg denk ik zo en de wachtlijst... als je enkel in de winter een plekje zoekt kom je er niet eens op. Enkel mensen die 365/jaar gestald blijven

paardjeamigo
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-09-17

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 00:21

Hier staan mijn haflinger, fries en shetlander 24/7 op de weide met loopstal en verharding.
De shet staat appart op een 'paddock' (stukje weide) met hooi in een slowfeeder doordat die gevoelig is voor hoefbevangenheid.
De andere 2 lopen gewoon het hele jaar door op de weide en kiezen zelf als ze binnen of buiten willen.

Jammer genoeg wel geen piste aanwezig, dus om te rijden moet ik mij wel verplaatsen.
maar er zijn genoeg pensionstallen in de buurt waar ik de rijbak kan afhuren in de winter.
En in de zomer gaan we gewoon lekker op buitenrit.