Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mestcontainer regenwater

 
Profiel   

Voor het opslaan van de mest hebben wij een mestcontainer die gedeeltelijk is ingegraven aangeschaft. De container willen we vanaf volgende week in gebruik gaan nemen. Op dit moment is er geen deksel op de container. Wie van jullie heeft ook een mestcontainer zonder afdekzeil / overkapping? Neemt de mest het regenwater snel genoeg op of verdampt het snel genoeg in de herfst en winter? Er komt alleen pure paardenpoep in en af en toe wat oud hooi. Geen stro of zaagsel wat vocht opneemt. Het gaat om een container van 12m3. De overweging is toch een overkapping / afdekzeil aan te schaffen...op dit moment heb ik daar alleen nog vrij dure en onhandige opties voor gezien. Mocht het dus zonder kunnen zou ik dit graag van anderen ervaren. :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 20:10 



 
Profiel   

Als ik zie hoe lang het duurt voordat een beetje waterplas verdampt is bij een niet doorlatende of verzadigde bodem, vermoed ik dat je echt een zeil oid wil hebben. Mestvocht, wat regenwater + mest dan is, kan je niet zomaar afpompen en lozen op je weide en afvoeren zal lastig zijn. Preventie zal je een hoop gelazer schelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 20:16 



 
Profiel   

Dat wordt soep met ballen, is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 20:27 



 
Profiel   

Ik heb een gewone betonnen mestbak, die is gewoon open en dat is geen soep met ballen.
Sterker, ik ben begonnen met een mesthoop op een betonplaat onder een afdak, en die mest composteerde heel slecht omdat die veel te droog lag.
Nu heb ik wel een veel grotere hoeveelheid mest, ongeveer het driedubbele per jaar. Dus ik heb wel meer volume dat water kan vasthouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 20:34 



 
Profiel   

@Ibbel heb jij er ook stro bij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 20:49 



 
Profiel   

Klein deel vlas, meeste is pure mest uit de paddocks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 20:51 



 
Profiel   

Ik heb ook een container (kleiner, 6 m3) en heb daar een dekzeil over (handig vind ik stukken oude fietsbinnenband door de ringen en vastmaken aan de haken van de bak, kan je ook makkelijk loshaken). Een tijd is het zeil kapot geweest (in bouwtijd, wat nonchalant met andere dingen, teveel aan mijn hoofd) en toen merkte ik dat er toch wel erg veel water in kwam. Mijn ervaring is dat een dekzeil goed werkt, ook al is het niet 100% waterdicht of heb je ergens een kier. Zaak is dat het niet afloopt de container in. Ik snap niet waarom je geen dekzeil kunt gebruiken? Desnoods 2 grootste maat kopen en aan elkaar maken -dat kost niet de wereld-, dat kan makkelijk met de ringen die ze hebben. Of kan dat niet, waarom niet? Misschien begrijp ik het niet goed :-).

Edit: er kan wel iets weer drogen, maar dan moet je evt. afdekking telkens bij droog weer loshalen. In de winter droogt denk ik niet veel, wel bij heel warm weer. Maar ook dat is -mijn eigen ervaring- wel erg beperkt, toen had ik ook vnl. pure mest, weinig stro, bleef erg drabberig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 21:16 



 
Profiel   

Aangezien ik fulltime werk wil ik het mezelf zo makkelijk mogelijk maken in de winter en in het donker. (geen verlichting behalve een hoofdlamp) Een afdekzeil lijkt mij best wel gedoe om dit elke keer los te maken en weer netjes vast te maken zonder dat het weg kan waaien.

Dit heb ik als optie gevonden, maar niet heel goedkoop....
https://www.dr-thiel.net/Rollplane+fuer ... dicht.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 21:24 



 
Profiel   

Da's wel prijzig ja. Ik haalde enkel de voorkant los, en 1x per week als ik meer tijd had overdag bij daglicht trok ik de boel recht en naar achter. Maar hangt af van hoeveel paarden en hoeveel mest je hebt per dag of dat kan. Als je hem goed kunt vastmaken aan de zijkant om bijv. de meter, kun je per punt het zeil loshalen zonder dat de rest loswaait, dat zou te doen moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 21:29 



 
Profiel   

Ik heb een 6m3 container met afdekzeil. Zwaar zeil, met bevestging en (handmatig) oprolsysteem. In het begin nog wel gebruikt, maar ik vond het inderdaad te veel gedoe... Bovendien klinkt het veel beter in met regenwater. Merk juist dat in de zomer, als het lang droog is, de container veel minder in klinkt. Als hij net leeg gemaakt is en er komt dan flink regen in, is het wel even soep met ballen inderdaad. Er gaat bij mij echter wel ook altijd wat houtkrul in en wat stro en de container heeft een opstaande rand. Het gaat er eigenlijk nooit over heen en ik leg er vaak een plank in om met de kruiwagen op te rijden, dus heb er verder geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 21:31 



 
Profiel   

Ja hij hoeft idd niet elke dag helemaal open. Ik heb een arabier en een shet dus niet heel veel mest. Er komt bij het uitmesten van de paddock wel redelijk wat zand mee helaas. Vooral nu de mestkevers de poep helemaal uit elkaar halen..... :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 21:40 



 
Profiel   

Wij hebben op stal een (nog niet ingegraven) container staan vergelijkbaar met het oppervlak van die van jou. Er overheen zit een afdekzijl die compleet op maat is. Aan beide kanten op de lange kant zitten er stalen buizen voor gewicht en het oprollen van het zeil. Aan beide lange kanten zitten ook twee trekbanden (die je ook wel ziet op vrachtwagens) en rondom ook nog rubber bandjes om alles op zijn plek te houden. Het is echt ideaal, mits je hem goed strak aanspant.

Het is een enkele keer gebeurd dat men met buien vergeten is het zeil er overheen te doen, dat wordt inderdaad soep met ballen en zeker als je er zelf nog in moet gaan staan is het doffe ellende. Ik zou mooi voor een zeiltje gaan.

Wat wij doen als er toch water op het zeil ligt, is even met een trekker er overheen om al het water eraf te trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 22:11 



 
Profiel   

Wij hadden op onze huurplek een container en een zeil erover om de buren tevreden te houden. Maar eerlijk? Het is waardeloos.
Als je bak nog leeg is, zakt zeil echt door met veel regenval. Hoe strak mijn man hem ook spande, of scheef etc, het zakt of gaat scheuren.
Het is elke keer vies gedoe om hem open en dicht te doen.
Regenwater loopt gewoon je container in en tussen de kieren door op de grond. Heb tegen de verhuurder gezegd dat dat niet mag, maar trokken ze zich niks van aan, dus dan niet......Dan heb je echt vies water voor de ingang. Wij hadden gestraat voor onder de nieuwe bak en stuk ervoor, maar het water loopt eraf en zand op.

Ik vind het in een container veel meer stinken en anders stinken ook dan gewone mestbulten. Het zakt niet snel genoeg. Tenminste niet bij meerdere paarden. We hadden er daar 4 en 5 lopen en moesten hem elke 2 a 3 maanden legen.
En wij hadden er alleen mest in. Paarden lopen 24/7 buiten.

Voor nu aan huis zoeken we nog een oplossing, maar een container wordt hem niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 22:39 



 
Profiel   

https://www.paardenmestcontainers.nl/10m3-paardenmestcontainer/

Deze hebben mijn ouders, werkt ideaal. kan met 1 handbeweging de deksel dicht of open doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 22:53 



 
Profiel   

Ik volg even. Zit momenteel met een kletsnatte composthoop en twijfel of ik volgend jaar ook af moet dekken met een zeiltje als het 4 weken regent zoals afgelopen weken.. :/ Hier ook alleen maar mest in de hoop, geen strooisel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 23:01 



 
Profiel   

Al 22 jaar een mestcontainer. Nog nooit een zeil gebruikt. Water loopt er aan de onderkant uit. Ben er nog steeds blij mee, geen onderhoud en een keer per jaar afvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 23:27 



 
Profiel   

Zidore schreef
Ik volg even. Zit momenteel met een kletsnatte composthoop en twijfel of ik volgend jaar ook af moet dekken met een zeiltje als het 4 weken regent zoals afgelopen weken.. :/ Hier ook alleen maar mest in de hoop, geen strooisel.


Dat zeiltje kan het water niet dragen, tenzij je bak al goed vol zit


Psydoxy schreef
Al 22 jaar een mestcontainer. Nog nooit een zeil gebruikt. Water loopt er aan de onderkant uit. Ben er nog steeds blij mee, geen onderhoud en een keer per jaar afvoeren.


Dat mag dus niet.Of je moet eronder een vloeistofdichte vloer hebben??

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 23:29 



 
Profiel   

Psydoxy schreef
Al 22 jaar een mestcontainer. Nog nooit een zeil gebruikt. Water loopt er aan de onderkant uit. Ben er nog steeds blij mee, geen onderhoud en een keer per jaar afvoeren.


Hallo bodemvervuiling :7 .

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 06:26 



 
Profiel   

Psydoxy schreef
Al 22 jaar een mestcontainer. Nog nooit een zeil gebruikt. Water loopt er aan de onderkant uit. Ben er nog steeds blij mee, geen onderhoud en een keer per jaar afvoeren.

:wow: :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 06:58 



 
Profiel   

Wij hebben een vloeistofdichte container inderdaad. Dus het water kan niet weglopen. We kunnen het er wel uitpompen.... maar ook gedoe.

Dat dak op de container ziet er goed uit Eef_bam mijn man is vrij handig, dus misschien dat hij zoiets kan maken.

De overweging is toch eerst een zeil, maar alleen in de herfst als ze hooibuien opgeven. Voor ons was een ingegraven container echt de beste optie. Vergunning voor een betonplaat hadden we waarschijnlijk niet gekregen en neemt meer ruimte in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 07:16 



 
Profiel   

Maar als je deurtjes hebt doe je die open als je je mest erin doet en loopt de vocht er wel uit. Bij die van ons wel iig.

Zeil wordt echt niks. Regen gaat erin hangen en dat wordt loodzwaar. Of het zeil gaat scheuren.

Een deksel is het mooiste of wat dakplaten bijv als ze naar buiten toe schuin aflopen. Dat is 1x klussen, maar gaat je echt schelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 10:19 



 
Profiel   

Vroeger inderdaad ook een mestbak gehad waar water in stond. De boer boorde er toen wat gaten in zodat het water weg kon. :+
Alle bomen achter de mestbak gingen dood dus dat zegt inderdaad wel wat over de bodemverontreiniging. Ik weet dat het nog steeds veel gebeurt hoor, het is ook een heel gedoe om er geen water in te krijgen. Maar het weg laten lopen de bodem in heeft meer gevolgen dan alleen dat er bomen doodgaan, je verontreinigt er ook het grondwater mee en als het in de buurt ligt van een sloot ook het oppervlaktewater.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 11:31 



 
Profiel   

Even ter illustratie:

[ img ]

[ img ]

Mits de trekbanden goed strak aangetrokken worden en na een regenbui even het water van het zeil af getrokken wordt met een trekker wordt het echt niet nat in deze container.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 11:45 



 
Profiel   

Eef_Bam schreef
Psydoxy schreef
Al 22 jaar een mestcontainer. Nog nooit een zeil gebruikt. Water loopt er aan de onderkant uit. Ben er nog steeds blij mee, geen onderhoud en een keer per jaar afvoeren.


Hallo bodemvervuiling :7 .


Nee hoor, onder de container ligt een goot die rechtstreeks de septic tank van de stallen in loopt, dus al die smerige drek wordt keurig opgevangen :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 20:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen