Welke bodembedekking stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 14:10

@0000

Ja, op alle vragen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 15:20

0000 schreef:
Ik lees even mee. Heb ze gewoon op stro, vooral omdat ik vind dat ze er fijn op staan en lekker altijd wat te knabbelen hebben. Maar ik heb ze er best dik in staan, wil geen potstallen en met de prijzen de laatste jaren begint het wel pittig te worden. Hoor goede verhalen over strokorrel, zou dan waarschijnlijk gewoon een plak stro erin blijven gooien in een hoek om wat van te eten ofzo. Ik heb echter ook ooit vlas gebruikt en mijn grootste probleem daarmee was dat het ontzettend zwaar is om te mesten als de stal wel leeg moet en dat ik het erg vond stinken. Ik houd de stallen behoorlijk goed bij en het stinkt hier normaal dan ook niet naar ammoniak ofzo, dat wil ik zeker weten zo houden. Daarbij vind ik schoon en droog kunnen liggen heel belangrijk. Zijn er mensen die al langer, minstens een halfjaar op strokorrel staan? Blijven de stallen dan nog steeds netjes en redelijk geur neutraal?
En ben je echt goedkoper uit als je de stallen goed bijhoud?


Gebruik Equibedding sinds februari 2018 en nu 6 paarden erop staan.
Stallen blijven netjes en ruik hier nooit ammoniak oid.
Het is veel goedkoper voor ons. Met 5 pallets hebben wij zo'n beetje jaar rond gedaan. Dus ook veel minder opslag nodig. En dan de mesthoop nu 2x per jaar ipv 5-6x per jaar leeg laten halen. Dat scheelt dus ook 3-4x €350.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 12:24

Zoals beloofd hier een update!

Afgelopen zaterdag zijnde stallen gevuld met equi bedding stro-korrel.

Afbeelding
Dit is de box van mijn draver.


De leverancier, was super vriendelijk en heeft ook nog even uitleg gegeven en geholpen met de stal inrichten!

6 zakken erin, water erover en het begon meteen al. Uit te zetten zoals bovenstaande foto te zien is.

Afgelopen dagen, elke dag de drollen eruit gehaald en de buitenkant naar binnen gegooid, hier lage vaak nog hele korrels, door ze naar binnen te gooien word er doorheen gelopen en vallen ze uit elkaar.

De bodem werd elke dag een stukje dikker! (en nog steeds :+)

Ik moet eerlijk zeggen dat ze 2 nachten buiten gelopen hebben, maar ook 1 dag tot 3u binnen gestaan.
Dus laten we zeggen dat ze 5 nachten. Op stal hebben gelopen ipv 6. :j

Vanmorgen rook het nogsteeds fris in de stallen, dus de drollen eruit en ik zag bij mijn shire wat nattigheid.. Ohnee dacht ik nu al..
Eenmaal eraan begonnen bleek het een halve kruiwagen te wezen :+
Daar waar ik. Normaal. Na 1.week 3 kruiwagens natte meuk eruit kan scheppen met vlas (en soms zelfs meer!) nu dus na 6 nachten een halfje, yesh! *\o/*

Toen dus naar meneer draver gelopen, de drollen opgezocht, want helaas worden ze nogsteeds begraven :') maarja het moet ook wel wonderspul wezen om dat te voorkomen vermoed ik.
Anyway, ik ging dus bij hem ook opzoek naar die natte plek..
Tot. Mijn verbazing kon ik niks vinden! Dus ik ben de stal. Op de kop gaan scheppen want geloofde er niks van!
Nou, ik. Heb uiteindelijk 2 net aan natte plakjes eruit geschept met de hooivork en dat was dan ook echt alles wat ik kon vinden! *\o/*
Bij hem normaal ook zeker 2 volle kruiwagens natte plek eruit..
En geen nieuwe stro-korrels erbij in.


Afbeelding


De shire geef ik wel 1 zakje extra, maar dat is meer omdat omdat zij ee. Mega box heeft en ik vind dat er wel iets meer in mag liggen. :j

Voor nu dus mega positief!
Ik post volgende week nog een update.

Ps. Bij de 1e nacht gingen ze wel de korrels opeten, maar dit waren ze al snel zat, was toch niet zo lekker :')

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:02

Wonderlijk om te zien hoe dik het bed wordt in een week tijd, toch? :D
Fijn dat het bij jou ook lijkt te bevallen, ik vind het in ieder geval nog steeds een uniek strooisel.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 23:57

Haha ja echt bijzonder

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:06

Ik gebruik nu stro icm zaagsel, maar dankzij dit topic om! Zodra de voorraad op is ga ik ook over op stro korrels. Ook handiger met opslag, want dan kunnen er 2 snedes hooi op zolder.

_willemijn
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-19
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:47

Bijna al mijn verzorgpaarden hebben altijd op vlas gestaan en heb dit altijd als erg prettig ervaren zolang
ze niet al te erg draaide in de stal. Was altijd makkelijk dagelijks de drollen eruit scheppen en een keer
per week trok ik al het droge spul naar een kant en schepte ik de natte plekken eruit.

Had zelf altijd het idee dat de paarden schoner waren op vlas en dat het voordeliger was. Daarnaast vond
ik de kleine mesthoop altijd wel prettig.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:31

Ik ben benieuwd hoe de Equibedding verder gaat bevallen!
In het begin was mijn paard proper op stro, maar tegenwoordig haal ik na een nacht op stal twee volle kruiwagens uit mijn stal. Ik verlies ongelooflijk veel tijd bij het mesten van mijn stal, omdat deze perfect proper wil maken en mijn paard vindt het geweldig om het vuile tussen een laagje proper stro te verstoppen. }>
Aangezien er binnenkort waarschijnlijk een tweede paard bijkomt, zie ik het niet zitten om nog zoveel tijd te verspillen bij het mesten van mijn stal. :') Vlas wil ik niet, houtkrullen kan ook behoorlijk smerig worden (ervaring mee bij mijn vorige paard), dus ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring met Equibedding! :)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:44

Ik gebruik al een hele poos gehakseld koolzaadstro. Niet echt een reden maar een gewoonte. De shet staat op stro omdat deze niet all het stro op eet en kleinere stal.
Echter was het laatst op bij de welkoop en heb ik daarom biobase hemparade gekocht. Das is met stip topspul!
Wel duur maar je verbruikt bijna niks.
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... kg_1219439

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:28

Jeej, eind jaren ‘90 ooit voor de folder van Hemperade een stal, bedrijf met meer dan 100 paarden, in orde moeten maken.
Paardenbedrijf bestaat inmiddels niet meer.

Maar ik zie de balen Hemperade maar weinig liggen.
Was toen wel mooi licht gekleurd spul. Wel stekelig en hard als ik het met de stropellets vergelijk.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:48

Daar heb je wel gelijk qua hardheid. Maar paard ligt er liever in dan in koolzaadstro merk ik. Rolt er zelfs in.
Klopt inderdaad zag het in het verleden meer.
Stropellets wil ik ook graag proberen maar wil de zakken liefst zelf op kunnen halen. Gelijk een grote hoeveelheid zie ik niet zitten. Eerst proberen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:34

En net contact gehad met equibedding die een proeflevering gaat doen bij ons.
Ga ik ze ook proberen!

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:56

Ik volg ook even maar kan een van jullie me vertellen hoe het zit met de afvoer van de Equibedding? Kan dit gewoon bij de rest van het stro op de mesthoop en voor de ophaaldienst voor dezelfde doeleinden worden gebruikt?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:06

Het handigste is om dat na de vragen bij je mestverwerker. Hier maakt het niet uit, maar op een eerdere stal was alles anders dan lang stro des duivels.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 11:57

Nadiine__x schreef:
Ik las ook negatieve verhalen over de normale stro-korrel, die schijnt kleiner te zijn, kei hard te worden in de hoefen en net als vlas vrij snel nat. (weinig verschil)

Maar de equibedding echt zeer tevreden over tot nu toe!


[ [url=m/zrhg3H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Net in de box en natgemaakt


[ [url=m/WIJ0H4.jpg]Afbeelding[/url] ]
5 nachten later, niks erbij gedaan. Mooi dik geworden en 0 natte plek eruit hoefen halen, want die was er gewoon nog niet..


[ [url=m/Xk9Svo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na 11 dagen, 0 natte plek eruit gehaald, enkel elke dag de drollen eruit gehaald en er nog niks bij gedaan.
Morgen dus natte plek eruit halen

Foto1;
Afbeelding

Foto2;
Afbeelding

Foto3;
Afbeelding


Bovenstaande schreef ik in mijn dagboekje. Hier dan ook het resultaat na mesten op dag 12;

Afbeelding
Draver;
1,5 kruiwagen natte plek eruit gehaald. Zoals al eerder vermeld is mijn draver echt een varken. Loopt veel en alles door elkaar heen. Maar na 12 dagen was er nu een mooie aangekoekte plek welke ik eruit kon scheppen. (dat is met vlas ook het geval, maar veel eerder en veel viezer) verder lag er nog zoveel stro-korrel in de box dat er niks bij hoefde.
Wel word zijn bedje nu licht vochtig. Doordat hij altijd alles door elkaar heen loopt. Dus over een week nog een keer de natte plek eruit halen en dan weer nieuwe zak erbij vermoed ik zo ;)

Afbeelding
De shire, nog geen eerder foto's van gemaakt, zij is veel "schoner" in de zin van ze poept en plast op 1 plek en ze laat haar bed liggen. Wel plast zij ontzettend veel, zelfs voor bij de kliniek geweest,zoals eerder al vermeld.
Echter, bij haar ook keurig 1,5 kruiwagen eruit geschept. Op een enkele plek iets verder verzadigd als bij de draver maar zeker niet viezer of meer afval! Doordat zij wel netjes met haar stal is, kwam er met omscheppen nog overal intacte stro-korrel boven en is haar bedje ook nog wat schoner dan die van de draver. Ook bij haar geen nieuwe zak erbij gedaan, ivm haar grote stal twijfel ik daaraan, dus ik kijk de nacht even aan en gooi er dan morgen nog 1 bij als dat nodig is. Eerst even afwachten wat die losse korrels nog doen.

Ik ben om! Maar ik blijf nog even posten ;)

Mijn ervaring tot nu toe;
- mest lichter en makkelijker dan vlas.
- plakt niet overal aan vast zoals vlas wel doet.
- minder kruiwagens natte plek, en deze kruiwagens zijn ook lichter.
- veel mindere amonicak lucht, tijdens het mesten van de natte plek iets, maar gedurende de week een schone paarden lucht. (mijn vriendin vind het stinken naar een hamsterkooi, dus de meningen zijn verdeeld. :=)
- minder verbruik in zakken lijkt het, vlas opstart 4 zakken en daarna elke week 1 zak erbij. Nu opstart 6 zakken stro-korrel en na 12 dagen nog niks erbij hoefen doen. Staan we voor nu dus gelijk, maar ben benieuwd naar de toekomst toe.
- veel minder opslag ruimte :)F

En het belangrijkste! Ik mest me geen hernia meer aan die shire van mij! Want 4 tot 6 kruiwagens per week ging me echt te ver.. :n

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:11

Wij hebben de paarden net aan huis, dus ik kan zelf de bodembedekking kiezen *\o/*
Hoor zeer positieve verhalen over strokorrels.

Heeft iemand ervaring met deze leverancier? http://www.sambed.nl/sambed-strokorrels/

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 01:39

Ondertussen weer even verder.

Ik ben nog steeds erg tevreden.
Ik blijf bij mijn vorige post over de pluspunten van equibedding :j

Ik haal 1x per week de natte plek eruit, dat is ongeveer 2 kruiwagens bij mijn shire en iets minder bij de draver en dat is nog altijd beter dan de 4 kruiwagens die ik voorheen er per stal uit haalde :j

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 07:28

Dat klinkt zeer positief!

Hoe maken jullie het nat als je er een nieuw pak in legt?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 10:03

Niet, gooi het er gewoon bij..

Ik gooi het meest vieze op de plasplek, de rest er omheen en dan aan de rand gooi ik een nieuwe zak dan valt, deze in de loopt der tijd uit elkaar.

Bij mijn ruin gooide ik De nieuwe zak in het midden, dus juist wel op zijn plasplek, dan maakt hij het zelf nat.

Beide gaat prima eigenlijk.

En Nou heb ik toevallig gisteren de merrie gemest en de nieuwe zak wel nagemaakt. Gewoon om eens te kijken of het verschil maakt, want haar stal was flink aangestampt dus met mesten kwam er Flink veel volume vrij met omscheppen.
Dus de stal Op dezelfde manier opgemaakt, "vieze" op de plasplek, "schone" eromheen (beide dus oud)
En daarna de nieuwe zak voorin op beton en dan met de tuinslang en sproeikop water eroverheen zodat het al Uit elkaar valt.

Ben benieuwd of dat verschil gaat maken.
Ben nog een beetje zoekende wat handig is :j

Alleen nou wouden ze vannacht niet op stal, dus het resultaat moet nog even wachten :+

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:23

tienus63 schreef:
Jeej, eind jaren ‘90 ooit voor de folder van Hemperade een stal, bedrijf met meer dan 100 paarden, in orde moeten maken.
Paardenbedrijf bestaat inmiddels niet meer.

Maar ik zie de balen Hemperade maar weinig liggen.
Was toen wel mooi licht gekleurd spul. Wel stekelig en hard als ik het met de stropellets vergelijk.


Ik gebruik Hemperade Eucalyptus :D, super blij mee. Mijn paarden hebben inloop stallen en ik haal alleen de mest eruit. 'Natte plekken laat ik 'liggen. Hemperade neemt 400x zijn eigen vocht op dus de stal is nooit nat. De mooie lichte kleur wordt wel donker, maar is wel droog. Gooi 1x per maand een baal bij als ze teveel uit de stal gelopen hebben. Voordeel, mijn mesthoop wordt 1x per jaar afgevoerd wat het 'relatief' dure spul weer goedkoop maakt. Bij stro moest het 3 tot 4x per jaar.

Zijn er nadelen. Ja.... die snippers vind ik echt overal :'), veeg me een ongeluk in de winter.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:26

Ik gebruik Hemperade in mijn trailer. Inderdaad wat stokkerig, dat waait niet zo snel weg ;-)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welke bodembedekking stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:34

Nu bezig met de laatste zak Hemperade Eucalyptus. Zal de heerlijke geur missen!
En dan dit weekend starten met equibedding. Heel benieuwd!

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:05

schuimpie schreef:
Wonderlijk om te zien hoe dik het bed wordt in een week tijd, toch? :D
Fijn dat het bij jou ook lijkt te bevallen, ik vind het in ieder geval nog steeds een uniek strooisel.

Ik dacht bij de eerste foto: zo weinig? Maar de foto later blijkt het toch dikker geworden. Blijft het niet vochtig aanvoelen, omdat je de bedding vochtig moet maken?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 12:58

Shenavallie schreef:
schuimpie schreef:
Wonderlijk om te zien hoe dik het bed wordt in een week tijd, toch? :D
Fijn dat het bij jou ook lijkt te bevallen, ik vind het in ieder geval nog steeds een uniek strooisel.

Ik dacht bij de eerste foto: zo weinig? Maar de foto later blijkt het toch dikker geworden. Blijft het niet vochtig aanvoelen, omdat je de bedding vochtig moet maken?



Nee dat droogt weer op :j

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:28

Coby schreef:
Nu bezig met de laatste zak Hemperade Eucalyptus. Zal de heerlijke geur missen!
En dan dit weekend starten met equibedding. Heel benieuwd!


Wij besproeien de bodembedekking met een zelfgemaakte spray. Water met daarin ( op een lepeltje honing opgelost) Eucalyptus, pepermunt en denne olie. Ruikt heerlijk en werkt prima. Doen we soms ook over het hooi want het is een prima boost voor de luchtwegen van paard en ruiter! De oliën kan je bijv. bij Holland en Barret/ De Tuinen kopen.

Overigens gebruiken wij nu ruim een jaar de Equibedding en die bevalt nog steeds prima. Een van onze paarden maakt echt een smeerboel van zijn stal dus die potten we nu op en de bovenlaag blijft goed droog en schoon. We halen bij hem alleen de mest er uit en strooien dan een emmer geweekte korrels er weer op; ca. 1 x per maand trekken we de natte plek er uit. Bij de ander halen we ca. 1 x per 2 weken ook de natte plekken er uit. Nummer 3 staat op vlas, de Equibedding beviel hem een beetje te goed en bij bleef er van eten met het gevolg dat hij echt vet werd. Nu op vlas gaat het beter en gelukkig is dit paard ook heel schoon op zijn stal . Omdat alle stallen hun eigen paddock hebben mesten de paarden ( behalve de viespeuk natuurlijk ;) ) eigenlijk hoofdzakelijk buiten en daarbij staan ze ook nog de hele dag op de wei. Maar al met al bevalt het ons dus erg goed, beter dan vlas wat we eerst voor allemaal gebruikten.