Help, nieuwe stal...!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDebbie
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-13

Help, nieuwe stal...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 15:43

Ik ben onlangs verhuisd met mijn 2 merrie’s van stal (23 jaar en 2,5 jaar).

Zij hebben een goede band, de jongste hangt heel hard aan de oudste maar ik kan ze nog perfect apart uithalen om bv te rijden met de oudste merrie.

Zij zijn altijd gewend geweest van met z’n tweeën samen te zitten in een weide apart (per weide een koppel paarden) waar er nooit problemen mee geweest zijn.

Nu op de nieuwe stalling zitten ze echt in groepsverband op de weide (een kudde van 10 paarden met die van mij inclusief, allemaal ruinen behalve nog 1 merrie).
Er is zeker genoeg ruimte voor allemaal, zodat ze elkaar niet moeten ‘ambeteren’.

De eerste kennismaking verliep natuurlijk wat stroef, maar na een dag of 2 ging het goed. Mijn merries deden hun ding, maar liepen wel de hele tijd samen.
Nu zitten ze daar ongeveer een week en merk ik dat het wat minder gaat ...

Om binnen te komen is er een smallere doorgang waar ze ook altijd bij kunnen, waarbij de oudste bijna niet durft te passeren langs de ruinen omdat ze haar ‘attacqueren’. De eerste dagen beet ze van haar af, maar nu laat ze zich doen..
Met de jongste merrie hetzelfde geval.
Zij is natuurlijk de jongste van de hoop en moet onderaan de hiërarchie staan (snap ik volledig). Maar de andere attacqueren haar ook echt als ze te dichtbij komt en ze komt elke dag binnen met redelijke wondes ..

Nu gisteren merkte ik dat de anderen echt proberen om mijn 2 merrie’s te scheiden van elkaar en dan eenmaal dat gelukt is staan ze er tussenin dat ze niet meer bij elkaar kunnen, terwijl ze staan te roepen naar elkaar (smalle doorgang).

Nu mijn vraag ..
Is dit normaal dat het wat lang duurt eer ze aanvaard worden en hun plaats vinden in de kudde?
Of is dit geen normaal gedrag en steek ik mijn merrie’s beter apart?

Raad is zeker welkom!

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:58

Het is wel ergens normaal, maar een smalle doorgang lijkt mij toch echt niet fijn voor een onrustige groep.
Wordt er op de paarden gejaagd of in een hoek gedreven? Dan zou ik ingrijpen en een stapje terug doen. Anders zou ik het nog even aankijken, maar misschien is er een manier om die smalle doorgang enkele weken te vermijden? Even afsluiten?

Wat noem je redelijke wondes?

xDebbie
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 16:05

@poekkie

Om van de stallen naar de weide te gaan is er een smalle doorgang (ongeveer 3m breed en ongeveer 50m lang). Zij kunnen zowel in de weide, als in die gang, als in de paddock.
Loopt allemaal bij elkaar, maar kan eigenlijk wel gescheiden worden als het moet.

Voor zover ik gezien heb, jagen ze er niet echt achter maar ze doen het meestal als ze bv te dicht in de buurt komen (terwijl er zeker nog 20m afstand tussen zit).

Ik kon mijn merrie gisteren niet uit de weide halen omdat ze niet durfde te passeren omdat de anderen in de weg stonden.

Ik heb het vooral over bijtwondes en wonde’s van het kappen naar haar. Over haar hele lichaam schaafwondes (niet oppervlakkig, maar tot bloedens toe).

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:08

merries en ruinen bij elkaar gaat vaak goed, maar meerdere ruinen en weinig merries toch wat minder goed. Vaak vormt een ruin graag een koppel met een merrie van zijn voorkeur (zo had mijn ruin een "eigen vriendin" vosmerrie waar hij, vooral in het begin, nogal aan bleef plakken, de bruine had hij niet zo interesse in)
Het is wel belangrijk dat je als mens je eigen paard uit het land kan halen. (dat je als dominantere mens je merrie beschermt)
Ik kan je niet advies geven, als je ze apart gaat zetten kan je weer van voren af aan beginnen. Maar het zou ook kunnen dat het niet over gaat. Wat zegt de stalhouder ervan?

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Help, nieuwe stal...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:18

Die van mij hadden er als 2 ruinen toch wel een maand moeite mee dat ze opeens met 2 merries stonden en 3 ruinen (incl die van mij). Een echte stabiele kudde is pas gevormd na een jaar dus houd daar rekening mee. Ik weet niet hoe lang ze er nu al staan? Maar ik zou het nog even aankijken, eventueel wat bach rescue geven als ze gestressed zijn. Vaak komt de rangorde wel, duurt de ene keer alleen wat langer dan de andere keer.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:20

3m is niet breed genoeg om elkaar uit de weg te kunnen gaan over zo'n lengte. Ik kan me moeilijk inbeelden hoe het er bij jullie uitziet, maar indien mogelijk zou ik ervoor opteren om de hele groep een maand op de grootste weide te gooien zonder doorgangen. Zo doen wij het hier toch.

Kanttekening: om deze reden nemen wij alleen van april tot en met september nieuwe paarden aan.