Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stro-korrels of vlas?

 

Nu mijn vlas bijna op is, ben ik misschien wel toe aan een alternatief.
Afgelopen jaar heb ik turf geprobeerd, maar dat is mij in gebruik echt veel te duur. Stro valt af want te duur, geeft teveel stof (stofgevoelig paard), te veel opslag en te veel mest.

Nu vind ik stro-korrels wel erg interessant, maar de verkoper zei dat het vrijwel vergelijkbaar is aan vlas. Zowel in gebruik als in kosten. Qua pak is het wel wat goedkoper, maar je hebt wel meer pakken nodig om een stal te vullen/ bij te vullen. In de praktijk gebruik je dus bijna dubbel zoveel strokorrels als vlas?

Is er iemand die ervaring heeft met zowel vlas als strokorrels, en die ervaring hier wilt delen?

Ik ben vooral benieuwd naar het gebruik in het echt, de kosten vergeleken met elkaar, vertering van de mest (vlas staat bekend dat het zeer makkelijk verteert), comfort/ zachtheid en droogheid van de stal, uitmest-verschillen? En wellicht verschil in de gezondheid van de paarden/ paardenhoeven? En ook niet onbelangrijk, eten ze stro-korrels?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 12:25 



 
Profiel   

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor echt alleen maar positieve verhalen over strokorrels!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 12:54 



 
Profiel   

ik kijk per paard waar ze het meest comfortabel op staan. Resultaat: 1 op stro (de ruin), 1 op vlas (de merrie) en 1 op strokorrels (de pony).....
Het uitmesten gaat veruit het makkelijkst bij de strokorrels.
De vertering van korrels versus vlas maakt niet heel veel uit. Ook de korrels verteren heel snel en goed.
Ik maak de korrels wel altijd nat voor ik ze in de box strooi. Denk dat korrels iets goedkoper zijn dan vlas in gebruik. Vlas kost 7 euro per zak en korrels rond de 4 euro.
De reden waarom ik verschillende strooisels gebruik is:
Ik heb ze het liefst op stro maar de merrie en de pony maken daar één grote zooi van. De ruin staat mooi op stro en eet er weinig tot niets van.
De pony loopt nogal veel rond, hij stampt de korrels een soort vast en de mest blijft daar bovenop liggen, bij vlas loopt hij de mest door de hele stal.
De merrie eet strokorrels, daarom staat ze op vlas.

Ik zou als 2e keuze (na stro) zeggen dat strokorrels het fijnst is. Dat is makkelijk mesten, goedkoper en makkelijker op te slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 13:10 



 
Profiel   

Ik volg ondertussen al jaren ervaringen met strokorrels en Qua aantal kg's heb je van strokorrels niet meer nodig dan van vlas, alleen liever ruimer starten.

Minimaal 10kg/m2 (Dat is bij vlas ook het minimale om een goed bed te krijgen), maar persoonlijk zou ik eerder gaan voor 15kg/m2.

Daarna is het verbruik een zak per 5 tot 7 dagen voor de meeste paarden, uitgaande van een zak van 18-20kg (ik heb ook wel zakken van 14kg langs zien komen, dan heb je uiteraard meer zakken nodig).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 15:45 



 
Profiel   

Over welke strokorrels heb jij contact gehad?
De verkoper van Equibedding vertelt dat zijn strokorrels zowel in aanschaf of verbruik voordeliger.

In sommige regio’s is de vlasprijs redelijk gelijk, maar dan is het verbruik Equibedding nog altijd lager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 16:11 



 
Profiel   

Ik heb beide gebruikt.. mijnes vraten alle korrels op... vlas vind ik stekelig en glad... ik ben erg tevreden over Rapsody.. ook erg zuinig in gebruik. Veel droger dan vlas nog weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 16:13 



 
Profiel   

Persoonlijke mening: strokorrels! Ik vind het beter absorberen, het mest veeeeeel makkelijker uit, verteert goed op de mestmolen en je gooit veel minder weg .
Enige nadeel vind ik dat het wat in de vacht van de paarden kruipt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 16:15 



 
Profiel   

Ik heb ondertussen alles al wel gehad en het enige dat ze hier niet eten zijn houtkrullen.
Strokorrels: veel verschil in gebruik tussen de verschillende merken. Stoffig als het zomers erg droog weer is. Blijft als een dikke klomp onder de hoeven zitten. Niet echt een prettig bed zolang het harde korrels zijn.
Vlas: is glad als het net gestort is. Wordt snel aan de kant gelopen. Prikt behoorlijk als je het in je sokken krijgt.
Beide werden gegeten ondanks dat er vanalles overheen gegooid werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 16:16 



 
Profiel   

Op een pensionstal waar ik een tijdje heb geholpen werd altijd vlas gebruikt. Ik vond dat zelf niet heel prettig in gebruik en heb ook van verschillende hoefsmeden gehoord dat ze goed konden zien welke paarden op vlas stonden omdat de kwaliteit van de hoeven vaak achteruit ging. Een helemaal schone stal was toch altijd glad.

Voor mijn eigen inloopstal heb ik EquiBedding strokorrels gekocht. Dat bevalt enorm goed! Ik maak ze wel goed nat zodat ze direct uit elkaar vallen (dat was in het begin wel echt heel erg raar, je net schone stal nat staan spuiten :+ ). Het mest prettig uit en het verteerd erg snel. De boer die mijn mest ophaalt is er ook enorm blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 16:21 



 
Profiel   

Qua vlas weet ik niet, nooit gebruikt.

Strokorrels gebruik ik Equibedding. Toevallig gisteren uitgerekend dat met 1 pallet ik voor 2 paarden 19 weken vooruit zou kunnen. Een pallet zijn 50 zakken van 20kilo.

Voordeel korrels vind ik de absorptiekracht, dus droge stallen.
Het mesten is makkelijk en weinig afval, eigenlijk alleen de mest. Dus ook met de mesthoop kan veel langer gedaan worden.
De equibedding is totaal niet stoffig, paard met chronische hoest is van zijn hoest afgekomen. Ook merrie die snel gevoeliger was op de stralen, ook dit is volledig weg sinds ze op korrels staan.
Geen rotzooi in de hoeven, eigenlijk altijd mooie schone voetjes (modder ff achterwege gelaten dan :') )

Oh ja eten doen ze hier niet, af en toe proeven ze eens. Maar ze hebben liever hun hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 16:25 



 
Profiel   

Strokorrels ( Equibedding)! jarenlang vlas gebruikt wat op zich prima beviel maar nu sinds ruim 1 jaar strokorrels en dat bevalt 100x beter! Ik maak ze wel altijd nat en dan ontstaat er een hele fijn, droge ;) , bodem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 16:56 



 
Profiel   

Ja, dat had ik aanvankelijk ook dat ik het een gek idee vond een propere en droge stal nat te maken _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 17:04 



 
Profiel   

MarliesR schreef
heb ook van verschillende hoefsmeden gehoord dat ze goed konden zien welke paarden op vlas stonden omdat de kwaliteit van de hoeven vaak achteruit ging.


Dat zegt onze hoefsmid ook, èn ik heb het zelf ondervonden: pony nooit hoefproblemen gehad maar toen hij een poos op vlas stond, had hij zo goed als rotstraal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 17:06 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Persoonlijke mening: strokorrels! Ik vind het beter absorberen, het mest veeeeeel makkelijker uit, verteert goed op de mestmolen en je gooit veel minder weg .
Enige nadeel vind ik dat het wat in de vacht van de paarden kruipt.

Noooooooit je paard ‘s avonds vlechten als ie op verse Equibedding staat, de tijd die je de volgende dag nodig hebt om het uit de vlechten te peuteren, had je hem ook kunnen vlechten. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 17:12 



 
Profiel   

tienus63 schreef
Lukasje schreef
Persoonlijke mening: strokorrels! Ik vind het beter absorberen, het mest veeeeeel makkelijker uit, verteert goed op de mestmolen en je gooit veel minder weg .
Enige nadeel vind ik dat het wat in de vacht van de paarden kruipt.

Noooooooit je paard ‘s avonds vlechten als ie op verse Equibedding staat, de tijd die je de volgende dag nodig hebt om het uit de vlechten te peuteren, had je hem ook kunnen vlechten. _O-


Hahaha, oa dit ja !

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 17:13 



 
Profiel   

Ik heb ook naar stro korrels zitten kijken, blijkbaar wil mijn jaarling vlas eten uit de schuilstal. Maar mijn hoefsmid zei dat hele korrels in de hoef kunnen uitzetten en vast kunnen komen te zitten? Dat stro dan toch beter zou zijn.

Ben dus even meelezen naar ervaringen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 17:25 



 
Profiel   

Ze vallen er wel uit. Het zijn stukjes gehakkeld stro.
Puur stro, geen afval van stro wat tot een korrel wordt geperst.
Ik ken alleen maar Equibedding in gebruik.
Andere korrels weleens gezien op een beurs. Het is niet te vergelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 17:30 



 

Hmmm dat klinkt ook niet ideaal.. mijn paard heeft kunststof beslag wat helemaal rond is met een gat in het midden. Met modder en vlas geen problemen mee, maar als daar korrels in gaan zitten en uitzetten waardoor ik ze moeilijker kan verwijderen is wel een puntje om rekening mee te houden natuurlijk..

Wat is het verschil met equibedding en gewone strokorrels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 17:34 



 
Profiel   

ohw ik vind vlas best heel handig?
heb 3 stallen uit te mesten, 1 staat op turf.
en dat is wel mooi, maar ik vind het niet fijn ruiken. en is vrij prijzig
de andere 2 op vlas.
is er een bij die graag alles overhoop haalt snachts, daar heb ik een dikkere laag in de stal liggen.
denk zo 30 cm?
maar ik gebruik tot nog toe weinig vlas per week
haal elke dag de poep er af, als er natte plekken boven komen haal ik die weg.
ik strooi dagelijks een klein laagje op, en zit dan per week op 1 baal per stal.
soms 1 extra als er meer natte plekken in zitten..
kosten van vlas heb ik geen idee, geloof dat ze op 6,50 euro zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 17:37 



 
Profiel   

Equibedding is een grove, dikke korrel. 16 mm dik.
En bestaat uit puur gehakseld tarwestro.

De andere strokorrels zijn sowieso dunner en sommigen bestaan uit geperst afval.

Ons sportpaard staat had twee winters geleden sneeuwbeslag, dichte zooltjes.
Geen problemen gehad in de winter dat ze op de strokorrels staat.

Check net even de factuur € 278,- big bag 1000 kg, wordt me in de schuur gezet.
In zakken zal het vast iets duurder zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 17:41 



 

Met dicht beslag verwacht ik ook geen problemen, maar ik heb er een “luchtgat” in zitten zegmaar.

Even een voorbeedfoto;
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 17:50 



 
Profiel   

Shanna schreef
Hmmm dat klinkt ook niet ideaal.. mijn paard heeft kunststof beslag wat helemaal rond is met een gat in het midden. Met modder en vlas geen problemen mee, maar als daar korrels in gaan zitten en uitzetten waardoor ik ze moeilijker kan verwijderen is wel een puntje om rekening mee te houden natuurlijk..

Wat is het verschil met equibedding en gewone strokorrels?


Als je het zelf goed nat (genoeg) maakt zodat het allemaal al uit elkaar valt kan ik me er eerlijk gezegd niks bij voorstellen dat het problemen met hoefijzers op zou leveren. En ook als je het wel (deels) in korrels laat lijkt mij ook gewoon dat als het al "in" het ijzer opzwelt dat het gewoon (net als gewoon) in 'pulver' uit elkaar valt.

Ik ga dan dus wel uit van EquiBedding. Ik heb zelf nooit andere merken geprobeert, maar al wel regelmatig gehoord dat die van kwaliteit echt niet te vergelijken zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 17:53 



 
Profiel   

Gat is wel groot, bij dichte zool kan het haast nog gemakkelijker vast komen te zitten.
Dan komt het langs de straalgroeven tussen de hoef en het zooltje.

Toen het beslag er onder uitgehaald werd bij ons paard, geen gekkigheid opgemerkt door de hoefsmid.

Ik maak overigens de equibedding nooit meer nat.
Maar in het gebruik zul je er achter komen dat je nooit meer een stal volledig opnieuw vult met De strokorrels.

Ik haal de stal nooit meer volledig leeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 18:03 



 
Profiel   

Topic is al meer dan 10 jaar oud maar misschien heb je er wat aan..

[VN] Bokker houdt experiment met strokorrels

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 19:38 



 
Profiel   

Ik zie niet hoe Equibedding in de hoefzool/ ijzer kan komen te zitten. Droog niet, maar eenmaal vochtig al helemaal niet. De korrels zijn niet zo stijf geperst dat ze in droge vorm knel komen te zitten; dan verpulveren ze vanzelf.
Het werkt overigens toch het beste als de korrels nat zijn gemaakt, dan vallen ze mooi uiteen en ontstaat er een zacht en goed vochtopnemend bed. Ik zet er gewoon de tuinslang op en na ca. 30 minuten is alles helemaal los. Je zou er ook water vermengd met azijn op kunnen sproeien als paarden het graag eten; overigens doen ze dat hier hoofdzakelijk als het nog een korrel is dus met natmaken is dat probleem al niet/ nauwelijks meer aan de orde.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 21:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen