Stro-korrels of vlas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:24

Oh niet op gelet, maar al die ranch-filmpjes op YouTube doen het op deze manier.. :+
In Tsjechië zetten ze de tuinslang er op! :))

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag stallen leeg en begonnen met Equibedding strokorrels.
Vrijdag 10 zakken proefpakket opgehaald.
Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen, want ook na (voor mijn gevoel enorm veel) water sproeien nog veel korrels.

Ga ze nu toch binnen zetten voor de nacht, kijk ik morgen verder.
Wel fijn dat er niets stoft :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:20

Ik heb gisteren de stallen dus gevuld me de strokorrels, vandaag uit 4 stallen 1 kruiwagen met mest gehaald, nergens natte plekken te bekennen, bodems waren mooi schoon en droog om te zien en door de paarden zelf gemengd met het beetje vlas wat ik eroverheen gestrooid had haha!

Dit is een pony-stal na het mesten;
(Stal is 3 x 3,5, volledig op rubberen matten, dus ik strooi de ponystallen nooit helemaal vol.)
Afbeelding

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:41

kun je het eens van dichterbij laten zien Shanna?
Marije, ik had hetzelfde, nog heel veel korrels. Ik had er ook nog meer water bijgedaan dan aangeraden. Na een nachtje stal ook nog steeds veel korrels. Ik had het water gemengd met afwasmiddel maar toen ik ze gisteravond binnen had gezet gingen ze er allebei direct van eten. De ene had na een hapje er al genoeg van maar mijn tinkertank ging een paar keer eten. Ik heb er nog een mengsen met Lysterine over gesproeid daarna (gebruik ik tegen jeuk bij eczeempaard), daarna was het hooi toch interessanter. Ben vooral benieuwd naar het verbruik want op zich bevalt vlas mij ook prima. Als dit wel bevalt dan ga ik het in een grote hoeveelheid bestellen ivm de kosten en dan zal het hopelijk goedkoper zijn dan vlas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:02

Ik heb er ook nog wel hele korrels tussen liggen hoor, maar die worden vanzelf verzadigd en fijngestampt lijkt mij?

Hoe hebben jullie het natmaken gedaan?

Ik heb de stallen zo schoon mogelijk gemest, en de oude vlas bodembedekking wat nog schoon was er overheen verspreid tegen het eten. Dat is nu dus nog meer vermengt met de korrels (ligt nu echt door elkaar ipv dat het 2 lagen zijn).

Ik ga dinsdag weer naar stal, dan is dus 2 nachten niet gemest, verwacht dan dus 2 kruiwagens mest op 4 stallen. Ik zal dan een voor, na, en close-up foto maken.

Dit is ingezoomd op deze foto;

Afbeelding

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:17

Ik heb de stallen helemaal leeg gemaakt. Stal 1 (kleine pony) 3 zakken opengesneden, in iedere zak 1 emmer warm water gedaan en 10 minuten laten weken. Toen geharkt en gedaan, met de tuinslang nog meer water gesproeid.

Stal 2 (van mijn paard) ook zakken opengesneden, maar gelijk met de sproeier besproeid. Eerst in de open zak, later alles verspreid en nogmaals gesproeid.

Vind het spannend of ze vannacht ervan gaan eten en ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt en hoeveel mest eraf komt.
Ik heb nu nog 3 zakken liggen, als het bevalt bestel ik daarna een bigbag.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:38

marije1109 schreef:
[ [url=m/rfAOJe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UeWxVR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wNfkNI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6SkIny.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WBTDEf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag stallen leeg en begonnen met Equibedding strokorrels.
Vrijdag 10 zakken proefpakket opgehaald.
Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen, want ook na (voor mijn gevoel enorm veel) water sproeien nog veel korrels.

Ga ze nu toch binnen zetten voor de nacht, kijk ik morgen verder.
Wel fijn dat er niets stoft :o



U kunt beter de volgende keer alles eerst over de vloer uitharken en dan nat maken,
Staat op de facebookpagina van ons wel een filmpje

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:42


Zo doen wij het :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:08

Ik denk dat je het dan vooral ook even tijd moet geven om vertrapt te worden, bij de proefzak die ik had duurde het ook een paar dagen voordat alles uit elkaar begon te vallen. Mede daarom ben ik nu ook begonnen met een niet helemaal lege stal, maar met een laagje oude bodembedekking/ indien dat te weinig was een laagje schoon vlas eroverheen.

Ben wel benieuwd ook naar jullie bevindingen, ook omdat we dus verschillende stro-korrels gebruiken! :Y)

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:22

Ik heb het daarna inderdaad verdeeld over de stal en toen nogmaals nat gesproeid zoals op de site.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:34

marije1109 schreef:
Ik heb het daarna inderdaad verdeeld over de stal en toen nogmaals nat gesproeid zoals op de site.


Niet te bang ze met het water, de korrels kunnen wel wat hebben
Als je nog is een keer opnieuw een stal gaat doen.
Verdelen over de vloer, tuinslang met een sproeikop werkt het mooiste.
In nevelen totdat je de korrels uit elkaar ziet gaan, dan stoppen uw paard doet de rest wel los lopen
Zie filmpje van Mirjamalvaro, zij is al bijna 2 jaar met het product bezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:37

Bij deze mijn uitmestfoto’s, het was wel al donker dus wellicht zijn de foto’s niet heel duidelijk/ vertekenen ze een beetje..

Ik vond het verschil tussen de turf en vlasstallen echt heel erg opvallend en typisch! De totale hoeveelheid mest viel me reuze mee, ik heb dit keer per stal de kruiwagen geleegd om te zien hoeveel er uit welke stal kwam. Vandaag ook de natte plekken verwijderd, en ook dat ging ideaal. Langs de randen van/ onderop de natte plekken zaten zelfs nog droge stukken strokorrels (zie foto)!

Het is dus natte plekken van 3 dagen, mest van 2 dagen.

Als eerste de stal met strokorrels, vlas en turf. Deze was ook het meeste nat. Hier staat mijn friesche merrie in.

Voor het mesten;
Afbeelding

Na het mesten;
Afbeelding

Een halve kruiwagen kwam er uit;
Afbeelding

Close up van de natte plek met droge strokorrels;
Afbeelding

Normaliter zou ik uit deze stal 2 kruiwagens hebben gehaald, dus dit valt me echt alles mee!

Dan door naar de stal van mijn friesche ruin. Hij verstopt zn poep altijd, dus was ik qua tijd wel wat langer aan het zoeken en zeven. Zn natte plek viel me ook alles mee, normaal zouden hier ook 2 kruiwagens uit zijn gegaan!

Voor het mesten;
Afbeelding

Na het mesten;
Afbeelding

Wat er uit kwam, wederom een halve kruiwagen, iets minder dan bij de merrie zelfs;
Afbeelding

Close-up van zijn mengsel;
Afbeelding

Daarna ben ik de stallen van de welsh B en shet gaan doen, die heb ik samen in 1 kruiwagen gegooid;

De stal van de welsh voor het mesten;
Afbeelding

Na het mesten;
Afbeelding

Zijn mengsel;
Afbeelding

De stal van de shet voor het mesten;
Afbeelding

Na het mesten;
Afbeelding

Wat er uit die 2 stallen samen kwam;
Afbeelding


Al met al vind ik het tot nu toe een erg fijne bodembedekker. De stallen zien er mooi en droog uit. Bodem is lekker zacht en verend. De natte plekken zijn een harde plakkaat, erg makkelijk te verwijderen, het droge strooisel valt ook zonder al te veel moeite door de vlasvork heen. Ik heb nu de natte plekken opgevuld met droge strokorrels, daaroverheen weer wat al in de stal lag. Op 4 stallen was ik intotaal 1 zak van 15 kilo kwijt met bijvullen.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:59

Afbeelding

Nou na 2 dagen wennen ben ik blij verrast.
De strokorrels vallen mooi uit elkaar en inmiddels is de stal prima gevuld.
Met mesten echt de helft van wat ik normaal uit de stallen haal.

Heb nog 3 zakken nieuwe korrel, dus kan nog even proberen voor mijn definitieve beslissing :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:16

Ziet er ook mooi uit!
Hoe bevalt met mesten jou?

Ik twijfel wel of ik zo om de 3 dagen de natte plek ga blijven doen, of pas wanneer hij aan de bovenkant zichtbaar is. Bij de kleintjes was dat namelijk nog niet zo. Ik weet ook niet wat aanbevolen is? :+

Ik denk dat als de turfstal minder turf bevat dat deze dan ook droger zal blijven. Die is wel het meest nat nog steeds dus dat is met 3 dagen ook echt wel zichtbaar. Bij de andere stallen zou dat wellicht wat langer kunnen wachten.

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:18

En welk merk hebben jullie nu genomen marije 1109 en Shanna?

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:19

wat mij opvalt is dat het langer 'fris' blijft ruiken. Ik heb 2 paarden in 1 grote stal waarvan een deel dus met het vlas wat er nog in lag en 1 zak strokorrels bedekt en normaal gesproken, wanneer ze de boel een beetje omgewroet hadden kon het best wel eens stinken, nu ruik ik helemaal niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:19

Ik heb de goedkopere merkloze korrels genomen.
Marije en Kinke hebben equibedding volgens mij.

Typisch he Kinke, terwijl vlas ook al super absorberend is..!

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:20

jep

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:26

Thanks! Ik blijf volgen, fijn dat jullie ervaringen delen. :)

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:36

Ja Equibedding, vind het ook fris.
Mest nu met de mestboy, vond de mestvork niet werken.

Natte plekken moest toch ca 1x per week. Heb het nu iig nog niet gedaan.
Vandaag na het mesten even geharkt met de tuinhark, zag er weer keurig uit (mijn paard ligt, dus dan gaat het stro naar buiten).
Oh en geen bergen vlas in huis, aan mijn sokken, in mijn schoenen *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:43

Ik zit even te lezen over mijn korrels, en dan is het inderdaad dagelijks enkel de mest en de natte plekken inderdaad vrijwel niet (pas als ze aan de toplaag zichtbaar zijn/ worden of om de 10/ 12 weken). Ga ik dat dus maar eens proberen, zal bij de turf-mengeling dus vaker nodig zijn dan bij de andere 3 stallen.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 00:59

Shanna schreef:
Ik zit even te lezen over mijn korrels, en dan is het inderdaad dagelijks enkel de mest en de natte plekken inderdaad vrijwel niet (pas als ze aan de toplaag zichtbaar zijn/ worden of om de 10/ 12 weken). Ga ik dat dus maar eens proberen, zal bij de turf-mengeling dus vaker nodig zijn dan bij de andere 3 stallen.


Welk merk heb jij? Ik heb even jullie topic doorgelezen en wil het wel eens proberen. Klinkt goed!
Nu gooien wij met vlas 2 zakken per week per stal erin en nog zwart dat het eruit moet.

Helaas zit equebedding niet in de buurt.. en heeft onze eigen huidige leverancier het niet.. iemand suggesties regio Den Haag.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:27

Equibedding bezorgt aan huis, helemaal makkelijk.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:49

marije1109 schreef:
Equibedding bezorgt aan huis, helemaal makkelijk.


Ook t proef pakket? Om nou gelijk hele pallet te bestellen :o

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:45

Spaansepony schreef:
Shanna schreef:
Ik zit even te lezen over mijn korrels, en dan is het inderdaad dagelijks enkel de mest en de natte plekken inderdaad vrijwel niet (pas als ze aan de toplaag zichtbaar zijn/ worden of om de 10/ 12 weken). Ga ik dat dus maar eens proberen, zal bij de turf-mengeling dus vaker nodig zijn dan bij de andere 3 stallen.


Welk merk heb jij? Ik heb even jullie topic doorgelezen en wil het wel eens proberen. Klinkt goed!
Nu gooien wij met vlas 2 zakken per week per stal erin en nog zwart dat het eruit moet.

Helaas zit equebedding niet in de buurt.. en heeft onze eigen huidige leverancier het niet.. iemand suggesties regio Den Haag.


Weet niet hoe ver je wil rijden,maar je zou bij mij in Klaaswaal pakket op mogen halen. En misschien heeft hij andere klanten in Den Haag waar dit ook mag, zou je even moeten vragen.