Stro-korrels of vlas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:22

meggiemeg schreef:
Door de toch wel positieve berichten hier van jullie zit ik nu enorm te twijfelen om de overstap te gaan maken van rapsodie naar strokorrels. 1 ruin bij ons is erg netjes op zijn stal, zelfs in de winter gaat er maar 1 pak rapsodie bij om de week, de andere ruin is niet zo netjes maar nog geen grote ramp (ken ze erger op stal). Ik moet onderhand weer gaan bestellen, normaal bestel ik 2 pallets tegelijk van de rapsodie, dan blijft er 1 buiten staan en de andere binnen, als ik de verpakkingen zo zie van de strokorrels zijn de zakken ook veel kleiner dan die van de rapsodie dus zou ik alles binnen kwijt kunnen, of zie ik dat verkeerd?


U kunt op de plek waar u nu de rapsodi heeft staan ook gemakkelijk 2 pallets strokorrels kwijt. Misschien een beetje op en overstapelen

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:19

Equibedding schreef:
meggiemeg schreef:
Door de toch wel positieve berichten hier van jullie zit ik nu enorm te twijfelen om de overstap te gaan maken van rapsodie naar strokorrels. 1 ruin bij ons is erg netjes op zijn stal, zelfs in de winter gaat er maar 1 pak rapsodie bij om de week, de andere ruin is niet zo netjes maar nog geen grote ramp (ken ze erger op stal). Ik moet onderhand weer gaan bestellen, normaal bestel ik 2 pallets tegelijk van de rapsodie, dan blijft er 1 buiten staan en de andere binnen, als ik de verpakkingen zo zie van de strokorrels zijn de zakken ook veel kleiner dan die van de rapsodie dus zou ik alles binnen kwijt kunnen, of zie ik dat verkeerd?


U kunt op de plek waar u nu de rapsodi heeft staan ook gemakkelijk 2 pallets strokorrels kwijt. Misschien een beetje op en overstapelen

Ik heb 1 pallet binnen staan en 1 buiten, dus binnen zou ik dan 2 pallets kwijt kunnen op de plek van 1?

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:29

Via welke leverancier heb jij de strokorrels Shanna?

Anoniem

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:35

Gewoon via mijn vaste fouragehandel, toevallig ook de goedkoopste die ik kon vinden, ik heb je een linkje gedaan met mijn korrels. :)

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:04

die korrels van jou lijken veel beter uiteen te vallen Shanna. Die van equibedding zijn heel dik, vraag me af hoe die korrels van jou eruit zien? Dat is het enige wat me tot nu toe niet bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:28

Je woont in de buurt toch? Je bent welkom om eens te komen kijken hoor!
Droog zijn het net biks-brokjes (van havens, pavo heeft kleinere biksjes haha), als ze vochtig worden zetten ze uit waardoor ze lichter van kleur worden en verpulveren mooi.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:34

ok, ga ik zeker doen zodra ik zo'n beetje door de huidige voorraad ben :)

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:03

ik gebruik al een aantal jaar korrels van Zeolite. Die zijn als ze uit elkaar gevallen zijn ook heel fijn, bijna de grote van zandkorrels. ik maakt ze altijd wel nat voordat ik ze gebruik. Ik gooi een halve zak in een flexi emmer, paar liter water erbij en de volgende dag gooi ik dan de emmer in de box. De emmer zit dat helemaal vol en de korrels zijn bijna helemaal uit elkaar gevallen.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:14

het gaat me niet om hoe het eruit ziet als het uit elkaar gevallen is. Het gaat mij juist om hoe ze er voor die tijd uitzien, ik vind het namelijk erg tegenvallen hoe dat nu gaat. Bij het uitmesten blijven die korrels ook in de mesthark zitten omdat ze zo groot zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:48

Biksjes dus, met geen mogelijkheid op te scheppen met een vlasvork, keertje schudden en alles is er doorheen! :+

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:52

ok...dus veel dunner dan de equibedding :)

GabberGill

Berichten: 5806
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:59

Ik had ergens foto's van mijn strokorrel stal

Anoniem

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:56

Ik heb door omstandigheden 3 dagen niets aan de stallen kunnen doen, zal zo met mesten voor en na foto’s maken. Ik ben ook heel benieuwd hoeveel ik uit welke stal haal!

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:35

Ik ben sinds donderdag met de equibedding aan het experimenteren. Ik heb 4 zakken bij de rapsody in gedaan. De rapsody is zoals het lijkt verdwenen en de stal is een mooie zacht dik bed geworden. Het is een aardigheid om de stal uit te mesten.

Ik ben tot nu toe enthousiast.
Ik vind deze variant veel fijner dan de strokorrels in de kleinere formaten. Dat wordt een soort poeder en dit niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:18

@ Tinkels, dat is inderdaad het grootste verschil tussen de korrels, equibedding wordt gehakseld stro, mijn korrels verpulveren. Persoonlijk vind ik dat verpulveren dus echt ideaal omdat het zeer zuinig uit mest.


Bij deze mijn stallen na 3 dagen niks eraan te hebben gedaan;

Turf-stal vooraf;
Afbeelding

Ik heb hier vandaag eindelijk genoeg uit kunnen scheppen om het rendabel te maken er stro-korrels bij te doen, dus de schone turf naar achteren gedaan/ op de plas en poep-plek, en de rest opgevuld met 3 zakken strokorrels (nat gemaakt zodat ze mooi verpulveren), en daaroverheen een half pak vlas zodat het er niet meer zo eetbaar uit ziet. Er zit nu dus voorin 45 kilo stro-korrels en 10 kilo vlas ongeveer. Ze heeft zo een mooi verend bed wat alleen maar voller gaat worden nog.

Afbeelding


De stal van de friesche ruin vooraf, dit paard verstopt zn drollen dus en gooit alles op een berg/ schraapt het midden kaal.

Afbeelding

Uit zijn stal kwamen nu, na 3 dagen niks doen, 2 kruiwagens aan mest en natte plekken. Ik heb op de plek van de natte plekken droge strokorrels gegooid waar ik weer wat van de oude laag overheen heb gedaan. Mijn idee daarachter is dat de onderkant zo beter het vocht zal opnemen/ langer mee gaat/ de boel droger houden dan wanneer ik de droge korrels bovenop gooi. Tevens gelijk de korrels verstopt tegen het eten (ik wil het niet eens proberen of ze het als biks zien..).
Hij heeft iets meer dan 1/3e zak droge korrels gekregen op zn natte plek.

Afbeelding


De stal van de welsh-pony voor het mesten;

Afbeelding

Hier kwam inclusief natte plek 1 kruiwagen uit, hij heeft echter nog zoveel droog spul in zn stal liggen en ook de natte plek was eigenlijk nog niet nat genoeg waardoor ik de boel gewoon heb dichtgegooid zonder korrels toe te voegen. Ons bint zuunig, en hij had het niet nodig. ;)

Afbeelding


En de stal van de shet;

Afbeelding

Bij hem heb ik een halve kruiwagen intotaal eruit gehaald, hij heeft cushing en plast altijd erg veel, dus bij hem heb ik op de natte plek wel droge korrels gedaan (iets minder dan 1/3e zak).

Afbeelding


Ik denk dat ik bij de friesche ruin zo'n 6 a 7 kilo korrels heb toegevoegd, bij de shet zal het 3 a 4 kilo zijn, de andere 3 a 4 kilo had ik eigenlijk voor de B-pony bewaard, maar dus niet nodig gehad. :Y)

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:42

Ik heb nu ook één paard op strokorrels. Sinds zaterdag. Het lijkt erg mooi spul. Ik moet nog wel een beetje mijn weg vinden in het opstarten... Misschien te weinig water gesproeid (ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel ik sproei en wil de stal niet kleddernat maken), want er liggen nog veel hele korrels en daardoor is het nog geen optimaal bed voor mijn paard. Bij vlas heb je meteen volume, hier zit iets meer werk in. Ik heb gisteren nog wat bijgesproeid, maar dat deed niet zoveel. Je ziet aan de bodembedekking wel waar hij het meest staat/loopt. De korrels zijn daar meer uit elkaar. Ik probeer het wat door elkaar te harken.

Het uitmesten vind ik heel makkelijk, maar niet per se eenvoudiger dan met vlas. Dit paard is geen smeerkees. Alle mest ligt altijd netjes bovenop. Een natte plek is er nog niet, dus daarin merk ik nog geen verschil. Dat moet later blijken.

De andere paarden hebben zijn schone vlas erbij gekregen, waardoor ze er nu wel héél dik op staan. De stal op strokorrels is nog minimaal qua laag/volume. Minder dan wat ik normaal gesproken heb aan vlas, maar de korrels zijn ook nog lang niet allemaal verpulverd. Ik ben heel benieuwd hoe het de komende dagen gaat! En of het uiteindelijk nog verschil maakt voor zijn voeten. De rest heeft op vlas nergens last van.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 25-11-19 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:43

Welke korrels heb je, en hoe heb je het water toegevoegd?

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:44

Equibedding, gesproeid met tuinslang. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:50

Misschien eens proberen in de zak nat te maken zoals op de filmpjes die ik eerder geplaatst heb? Ik vond die manier ideaal, zo weet ik hoeveel water ik heb toegevoegd, welt het mooi op allemaal en loopt het water ook niet de hele stal door. Hoewel het bij alle soorten korrels volgens mij wel een halve week tot een week nodig heeft om een beetje een fijne/ volle en verpulverde bodem te worden.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:54

Met een emmer zou ik zicht hebben op de hoeveelheid water, maar voor mijn gevoel bereik ik dan minder korrels dan bij verspreiden door de stal en sproeien...

Ik denk ook dat het nog even tijd nodig heeft. Van zaterdagavond tot nu is misschien nog wat kort.

Anoniem

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:57

Ik heb juist het idee dat ik meer korrels bereik door ze in de zak nat te gieten haha, het is ook wel een beetje zoeken hoor. Met uitmesten ook, vooral met de natte plek ben ik nog zoekende. Ik ben gewend die veel vaker en groter weg te moeten halen haha! :+

Uiteindelijk krijgen we er wel handigheid in, en als de stal eenmaal een mooie bodem heeft is het vooral een kwestie van die bodem behouden volgens mij. Ik heb inderdaad wel het idee dat ik deze bodem vrijwel nooit meer helemaal uit de stal zal halen omdat dat gewoonweg niet nodig is.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:10

Zaterdagavond

Vlas verwijderd, korrels op de matten:
Afbeelding

Verdeeld, besproeid, geharkt, besproeid, geharkt en na een tijdje paard erin:
Afbeelding

Vanochtend

Afbeelding

Ander paard, maar ter illustratie op vlas (in de zomer en met daglicht):
Afbeelding

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:29

Geef het nog een dag of 2, ik vond het ook weinig maar is toch een dik bed geworden

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:50

Zwolle en Klaaswaal zitten beide niet bij mij om de hoek, ben toch wel heel benieuwd naar een stal hopelijk bij ons in de buurt.Ik zit in Harskamp

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:07

Shanna schreef:
Misschien eens proberen in de zak nat te maken zoals op de filmpjes die ik eerder geplaatst heb? Ik vond die manier ideaal, zo weet ik hoeveel water ik heb toegevoegd, welt het mooi op allemaal en loopt het water ook niet de hele stal door. Hoewel het bij alle soorten korrels volgens mij wel een halve week tot een week nodig heeft om een beetje een fijne/ volle en verpulverde bodem te worden.


Ik heb het eerst zo geprobeerd, keren daarop gewoon los in de stal gestort en besproeid, maar ik zie geen verschil.