Stro-korrels of vlas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:02

_Lorette_ schreef:
Bij vlas hark ik de bovenlaag naar de wanden en zie dan in de onderlaag mooi waar de plek zit. Ik heb nu nog geen onderlaag. Ik laat het nog maar even met rust. Volgens mij is er nog geen plek.

Uiteindelijk krijg je die onderlaag. maar ik loop en luister. en dan haal ik soms als de laag er dan nog af als die er nog goed uit ziet.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:08

Ik heb m'n eerste week erop zitten! Ik vind de laag erg mooi dik. Voelt fijn aan onder je voeten.
Vandaag op zoek gegaan naar de natte plekken. Het was niet echt soppig maar wel rood. En volgens mij betekend rood dat het niet verder opneemt. Dit eruit geschept. Nieuwe korrels eronder gedaan. En de bodem dicht geharkt. Heb ook nog wat nieuwe korrels door de rest van de bodem geharkt.

Op naar week 2 :)

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:43

Je kunt het ook mooi zien als het verzadigd is als je de natte plek weg haalt.
Wij hebben betonvloer.
Dan is de vloer echt glimmend en soms nat.
Als het nog niet verzadigd is, blijft de vloer dof en droog.
Denk als je stenen of tegels in de stal hebt liggen, je langer met de korrels doet.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:37

tienus63 schreef:
Je kunt het ook mooi zien als het verzadigd is als je de natte plek weg haalt.
Wij hebben betonvloer.
Dan is de vloer echt glimmend en soms nat.
Als het nog niet verzadigd is, blijft de vloer dof en droog.
Denk als je stenen of tegels in de stal hebt liggen, je langer met de korrels doet.


Ja hier ook beton vloer helaas en ook geen vloer die op afwatering ligt. Maar ik denk dan dat de natte plek die ik weggehaald heb nog wel een paar dagen meegekund had. De vloer was niet nat.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:06

Hier is kamp 'sensitief' over op strokorrels en kamp 'normaal' staat nog op vlas.

De paarden in kamp sensitief durven de eerste dagen de stal niet in en geven aan dat ze het naar alle waarschijnlijkheid niet gaan overleven. Duurt een paar dagen en dan gaat het prima. Kamp sensitief eet absoluut niet van de korrels. Ik hoop dat de voeten van mijn ruin verbeteren.

Kamp normaal wil héél graag over op strokorrels. Hemel op aarde, een stal vol met brokken! Als het even kan, sneaken ze nieuwsgierig een strokorrel stal in en nemen ze enthousiaste happen. :+ Zij zijn helemaal niet van slag. Vanwege het eetgedrag laat ik ze maar op vlas.

marije1109 schreef:
Ik moet iets gaan bestellen, heb al 1,5 week geen korrels meer....maar ik weet het niet :?
Equibedding bevalt prima, alleen mest het niet echt lekker met mijn mestvork. Met de mestboy wel, maar dat vind ik zelf toch echt minder comfortabel.
Nu dus in twijfel tussen Equibedding of de korrel die tot zaagsel verpulverd.
Het is namelijk toch best een uitgave.....wat is wijsheid.

Merk nu ik al 2 weken alleen drillen schep, dat de box van mijn paard toch wel heel nat wordt. Ben bang dat ik er straks wel veel uit moet halen.


Wat heb je uiteindelijk gedaan? :)

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:12

Ik heb uiteindelijk de korrels gekocht die TS ook heeft. Ben nog niet enorm enthousiast, kreeg met Equibedding een veel dikker bed.
Kijk het nog even aan, anders ga ik het mengen denk ik.

Anoniem

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:25

Ik denk dat de beide soorten ook niet echt te vergelijken zijn, de equibedding wordt gehakseld stro, die ik heb verpulverd veel meer. Geeft een heel ander soort bodem.

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:14

Denk dat jouw korrel beter zou werken als ik er rubber matten onder zou hebben liggen.
Heb bij mijn paard nu 3 zakken extra ingestrooid, krijgen of ik daarmee een beter bed krijg.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:37

Hier ook gebruik van stro korrels.
Ideaal ook minder mest, altijd handig als je geen groter mestplaat hebt.
Ruime week erop zitten.
1 box nog steeds mooi schoon en droog.
1 box erg nat en smerig, deze zal liegen dus ook een heel eind leeg gehaald worden, en dan een aantal nieuwe zakken erin. Dan hopen dat het beter gaat.
In eerste instantie hadden er mms 2 zakken extra ingestrooid moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:18

Ik heb vandaag eens een grote schoonmaak gedaan, de gehele bodems gezeefd, alle natte plekken eruit, de friezen hebben beiden 2 zakken ongeweekte korrels gekregen (30 kilo per stal) en de pony’s 1 zak per pony.

De friezen waren aan de bovenkant ook echt nat, pony’s moest ik graven. Friezen hadden dan ook echt wel nieuwe korrels nodig, de pony’s eigenlijk niet maar ik heb het gedaan zodat het bed nog voller en droger zal worden/ blijven. Is eigenlijk de eerste keer dat ik de pony’s heb bij gestrooid, bewust niet te zuinig gedaan.

Van de 72 zakken heb ik er nu (na het royaal (6 zakken totaal) bijstrooien van vandaag) nog 48 over.
Ik ben nu dus 1 maand bezig. Grof gezegd inclusief de start hebben de pony’s 4 zakken per stal gehad nu, de friesche ruin 9 en de merrie 7 (omdat de merrie later op de korrels is gegaan).

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:16

Ik heb juist de Equibedding gekozen vanwege het volume. Het is een erg fijn, verend bed geworden. De korrels die ik ongeweekt bijstrooi, vallen gemakkelijk uit elkaar. Het opstarten vind ik niet fijn, maar eenmaal aan de slag gaat het goed.

Ten opzichte van vlas merk ik niet dat ik minder 'afval' heb. De natte plekken bij Equibedding vormen geen koek, waar dat bij vlas meer gebeurt. Makkelijker uitmesten of minder afval hebben was ook niet mijn doel (ik vermoed dat je dat voordeel meer hebt bij de kleinere strokorrels), dus voor mij maakt dat niet uit. Ongeveer gelijk aan vlas is prima. Zolang het maar niet zo volumineus is als gewoon stro... Ik wil een fijn, schoon product, zoveel mogelijk stofvrij, dat een fijn ligbed geeft en beter is voor de hoeven. Equibedding blijft bij mijn merrie beter liggen dan vlas. Op vlas kon ik zien waar ze had gelegen en waar ze zich had afgezet. Elk strooisel heeft voor- en nadelen. Het zal ook wel per paard en persoon verschillen wat fijner werkt.

Hier is het afwachten of het uiteindelijk wat meer rust brengt in de voeten van mijn ruin. Ik mag er niet vanuit gaan, maar ik hoop het wel, omdat ik niet weet wat ik anders nog kan proberen. Wel ben ik voornemens om voorlopig bij de strokorrels te blijven. In elk geval voor de helft van de paarden. Het bevalt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:22

Inmiddels 4 maanden verder en ik heb nog 10 zakken/ 150 kilo strokorrels over (van de 72 zakken/ 1080 kilo). Ik ben nog steeds erg tevreden, heb nog geen enkele keer de gehele stal leeg hoeven te scheppen, verwijder de natte plekken wanneer ze naar boven komen en nat blijven, en heb aanzienlijk minder mestafval dan met de vlas..

Ik gooi tegenwoordig eigenlijk alleen nog droge korrels bij, die lopen ze vanzelf kapot maar naar mijn idee blijft de stal dan wel langer droog dan wanneer je een emmer water toevoegt aan de korrels. Enkel als ik de stal heel erg leeg heb geschept wil ik wel een emmer water toevoegen, zodat de nieuwe vulling gelijk al meer volume krijgt.

Bij deze een foto van de stallen vandaag na het uitmesten;

Stal 1 (fries);

Afbeelding

Stal 2 (fries);

Afbeelding

Stal 3 (welsh-B pony);

Afbeelding

Stal 4 (shetlandertje);

Afbeelding