Ontworming, wanneer komen wormen af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 18:09

Ik heb al mijn paarden vrijdag ontwormd met Equest Pramox.

Wanneer zou ik eventueel wormen kunnen tegen komen in de mest? En hoe lang kun je wormen tegen komen in hun mest?
Heb al wat zitten zoeken maar vind er niks van terug voorlopig op internet.

Ik heb geen mestonderzoek laten doen omdat ik hierover te vaak lees dat het vals negatief is of kan zijn.

Ik heb het vermoeden dat mijn jonkie (1,5) wormpjes heeft maar tot nu toe nog niets gevonden in zijn mest. Maar vandaar dus mijn vraag want misschien dat het te snel is na de ontworming.

Koekie73

Berichten: 2657
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:43

Vrij snel lijkt mij?
De laatste keer dat ik pony ontwormd heb, zag ik de dag erna wormpjes (bloedwormpjes in ons geval)

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:47

Ik heb ze bij mijn paard ook niet in de mest gezien, maar die was wel binnen een dag van de jeuk af (aarsworm). Dus dat zal je denk ik wel vrij snel zien.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:48

Houd met zo’n jong dier ook de ontworming voor de spoelwormen in de gaten ;)

De komende 24u zou je wat moeten zien, al kan de mox(idine(?)) ook door vetcellen opgenomen worden en de komende tijd langzaam af gegeven worden. Maar dan die hoeveelheid is lager dan de piek nu natuurlijk.

Aarswormeitjes vind je ook niet in de mest ;)

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 19:00

Ja inderdaad spoelworm, weet dat ik deze bij mijn andere paarden als ze jong waren regelmatig tegen kwam na een ontworming...maar tot nu toe nog niets gezien en heb al zitten peuteren in de mest O:)

En verwacht bij hem toch 1 of andere worm tegen te komen, dik buikje en toch voel je zijn ribbetjes redelijk goed.
Hij is in eind augustus begin september nog ontwormd door de DA zelf.
Dus ben eerder verbaasd dat ik nog niets gevonden heb.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 20:17

Net nog gaan peuteren in de donker met zaklamp }>
En heb er eindelijk gevonden maar is dit nu een bloedworm of horzellarf.
Dacht dat horzellarven groter waren...
Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Berichten: 2657
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:19

Dat lijken mij horzellarven. Bloedwormpjes zijn volgens mij dunner en langer? Maar goed, ben geen deskundige ;-)

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 20:28

Ja dacht ik ook maar heb ieder jaar wel enkele horzellarven na een ontworming en die waren altijd groter dacht ik, maar misschien in een vroeg stadium dus?

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:51

Ik denk het ja. Let wel, het is nog niet echt koud geweest, dus de horzels zelf zijn nog niet dood waardoor je wel kans hebt op herbesmetting. Vind je veel eitjes op de benen van je paarden?

En dit zijn rode bloedwormen: https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... men-paard/

Wat was het doel van deze ontworming? Welke wormen wil je aanpakken?

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 21:09

Horzellarven had ik eigenlijk wel verwacht, vind er ieder jaar wel terug na een ontworming, ze hebben ook ieder jaar last van die hatelijke horzels, 1 van mijn quarter wordt echt gek als er weer zo n beest rond zijn benen hangt.
Normaal gaat het volgende week licht vriezen, normaal hou ik niet van koude maar nu hoop ik er echt op :o

En spoelwormen had ik eigenlijk ook verwacht, heb ik al iedere keer gehad bij mijn jongere paarden, meestal tot een jaar of 3 dat ik ze toch regelmatig tegen kwam. Heb nu 1 jonkie dus dacht/denk ze nu ook wel weer tegen te komen.

Bloedworm hoop ik net niet omdat ik weet dat deze lastig weg te krijgen zijn.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:20

Dat zijn horzellarven :)
Equest pramox werkt goed tegen lintworm en bloedworm. Als er een besmetting is zie je de wormen 1 tot enkele dagen na ontwormen eraf komen. Mestonderzoek is in deze tijd van het jaar niet zo betrouwbaar, maar in de warme maanden wel.

Als je echt bang bent voor spoelworm kun je beter ontwormen met een middel met pyrantel, zoals Strongid-P. Het vervelende met spoelworm is, dat ze op trektocht gaan. Gedurende die trektocht zijn ze niet vatbaar voor het ontwormmiddel.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:24

Waar ik eigenlijk op doel is dat je een ontworming hebt gepakt die een (serie) bepaalde wormen aanpakt. Op zich heb je de juiste ontworming gepakt voor het seizoen, maar deze spuit is niet/slecht werkzaam tegen spoelworm. Daarvoor zal je dus nog eens moeten ontwormen, zeker omdat je een jong paard hebt, terwijl volwassen paarden deze wormen zelf voldoende aanpakken.

Equest pramox bestaat uit Moxidectine en Praziquantel, terwijl je voor de bestrijding van lintworm juist pyrantel of fenbendazole moet gebruiken.
Ga er dus niet van uit dat als je geen andere wormen in de mest meer vind dat ie echt wormvrij is, zeker als ie lichamelijk nog wat een wormbuik heeft, want hij kan nog spoelwormen 'bezitten' omdat die niet/onvoldoende gedood worden door de moxidectine.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 22:30

Ascariden zijn toch spoelwormen?

Dat valt dus tegen, dacht echt dat Equest pramox deze ook mee nam, zoals de bijsluiter beweerd en het schema van welke wormen met welke ontworming.

Dat word dus nog eens langs de DA. Wanneer zou dat mogen nu hij pas pramox heeft gehad?

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:36

Ik houd zelf 2 weken tussentijd aan, maar mijn dierenarts geeft ze ook gerust in 1x.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 14:56

Wel jammer dat je dan eigenlijk niet van de bijsluiter op aan kan, dacht dat ik met de pramox goed zat omdat spoelwormen ook in de bijsluiter vermeld staat als worm waar hij tegen werkt en eigenlijk alle wormen.
Dacht echt neem die dan heb ik alle wormpjes ineens...niet dus -O-

Welke pasta vinden jullie dan het beste tegen spoelwormen? En na hoeveel weken herhaal ik die spuit dan best? 6 weken of sneller?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:06

Elke wormsoort heeft een andere cyclus, dus best even op internet opzoeken wat voor die speciale worm de cyclus is. Soms is het 3 weken, maar het kan ook korter of langer zijn.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:31

Ik gebruik zelf afwisseld panacur (fenbendazol) en strongid P (pyrantel) tegen spoelwormen.

Ik ben wel fan van mestonderzoek, want daarmee kan je de vraag of je alweer moet ontwormen gemakkelijker uitvinden. Nee, het is niet waterdicht. Maar dat blind ontwormen ook niet waterdicht is, kan je goed terugzien aan je eigen casus. In het najaar (vanaf nu ongeveer) ontworm ik echter sowieso met equest pramox (bij dieren vanaf 250kg) of equimax (tot 250kg en veulens tot 8 maanden).

Wanneer een middel "uitgewerkt" is, erp genoemd (egg reapperance period), wordt gekoppeld aan het aantal eieren per gram mest vergeleken met voordat er ontwormd wordt. Dat betekent sowieso dat je moet weten hoeveel eieren er in de mest zaten voordat je ontwormde. Wanneer dit aan eieren per gram op 5% van de eerdere ontworming, wordt er aangeraden opnieuw te ontwormen.

Officieel staat er voor ivermectine 8 weken, moxidectine 13 weken, fenbendazol (panacur) 6 weken en pyrantel ook 6 weken.

In de praktijk (lees: praktijkresultaten bij wetenschappelijke onderzoeken) zijn er bij ivermectine al gevallen geweest waarbij er na 4 weken opnieuw bloedwormeieren werden gevonden en bij moxidectine na 5 weken. Spoelwormen zijn sowieso niet volledig verdwenen. Van fenbendazol en pyrantel weet ik het niet van spoelwormen (geen tijd om de artikelen na te slaan), maar bloedworm wordt sowieso zelden meer volledig bestreden met een 1-daagse kuur (van panacur is er een 5-daagse kuur, daar lijkt nog veel minder resistentie tegen te zijn. Maar dan pomp je in een dier van 500-550kg wel voor 3000kg dier ontwormingsmiddel. Dat is echt een noodgreep voor dieren waarbij een terugkerende bloedwormbesmetting blijkt te zijn, met deze kuur zijn er vaak dan opeens wel vanaf. Dat wijst op resistentie tegen moxidectine en ivermectine, die last hebben van kruisresistentie).

Ik zou zelf bij een heftige besmetting (veel wormen in de mest na ontwormen) na 2 weken weer behandelen, en dan na 4 weken nogmaals. Daarna na 4 en na 8 weken mestonderzoek (dus week 10 en 14 na eerste ontworming) bij Het Woud. Op deze manier houd je er goed overzicht op. Indien de besmetting lichter is zou ik die van 2 weken weglaten en dus na 4 weken weer ontwormen en dan met 8 en 12 weken mestonderzoek laten doen.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:59

In de bijsluiter staat waarvoor het middel ooit geregistreerd op de markt is gekomen. Dat is jaren geleden geweest, voordat we grootschalige resistentie kregen onder de spoelwormen tegen avermectines.

Je kunt gerust de strongid (of iets anders met pyrantel) kort op de equest pramox geven.

Spoelworm eitjes zijn aan te tonen in mestonderzoek, jaar rond, maar ze worden helaas niet dagelijks uitgescheiden. Dus vaak herhalen van mestonderzoek is dan de truc. Bloedwormeitjes zijn meestal alleen in de mest aan te tonen in de warme maanden van het jaar.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 17:10

Mijn DA heeft panacur mee gegeven.
Vind het wel eng... Gezien de gevolgen het kan hebben moest hij er veel hebben.
Hopelijk valt het al bij al nog mee, mss heeft hij er niet veel maar dan vraag ik mij af waarom dat typische wormbuikje...

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 18:06

Stond hij daarnet heel zielig te staan... Waarschijnlijk gewoon aan t rusten maar als je iets geeft waarvoor je wat schrik hebt zie je natuurlijk direct spoken :o
Hij is alweer aan t eten dus zal wel niks zijn.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 17:38

Maandag ontwormd en nog steeds geen worm gezien...
Buiten wat horzellarven is er bij alle drie nog niets af gekomen.

Ik veronderstel dat dat niet wil zeggen dat hij er geen heeft maar misschien niet in dat stadium dat ze eraf komen of te klein?
Wie kent er veel van wormen en kan me hier meer over vertellen?

pien_2010

Berichten: 43243
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:40

Ik heb al jaren geen een worm gezien. We ontwormen regelmatig.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:48

Als je ontwormt hebt met voldoende hoeveelheid én je paard (c.q. de wormen) zijn niet resistent voor het gebruikte middel dan had je ze nu al moeten zien.*
Niet alle middelen nemen ook de ingekapselde wormeneieren mee. Afhankelijk van het soort worm met je over een aantal weken (ik doe altijd 3) nog eens ontwormen. Dan weet je zeker dat ze 'schoon' zijn.

*Als je paard in de wei of een paddock loopt heb je wel kans dat de wormen door de vogels uit de mest gepikt worden.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 18:39

Bij de twee "oudere" had ik inderdaad niet veel verwacht, ze zijn al lang bij mij en worden ook regelmatig ontwormd.
Horzellarven komen er hier ieder jaar wel af, iedere zomer hangen die krengen rond mijn paarden dus...

Maar de jongste is nog maar een jaartje hier, ook regelmatig ontwormd, maar hij heeft momenteel een behoorlijk buikje aan en toch voel je zijn ribben erg goed. Ik ging er dus echt van uit dat er zeker wat spoelwormen af zouden komen...maar niks dus of ze zouden allemaal inderdaad door vogels gepikt moeten zijn.

Ze komen wel nooit in kontact met vreemde paarden misschien dat ze er toch "geen" hebben. Maar van waar dan die dikke buik bij mijn jongste?
Alle drie ontwormd met pramox en de kleine ook nog met panacur. 400kg dus dat lijkt me voldoende.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ontworming, wanneer komen wormen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:33

Er kúnnen ook wormeitjes in het hooi zitten, zeker als dat van een weiland komt waar 's winters dieren gelopen hebben.
En als het bij het jonkie géén worminfectie blijkt te zijn zou ik toch eens een totaalbloedbeeld laten bepalen om te zien of er ergens iets aan schort.