Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paddock advies gevraagd

 
Profiel   

Sorry, dit wordt een lang verhaal. Maar ik ben op zoek naar wat advies m.b.t. het verbeteren van de bodem van onze paddock.

Wij hebben een fjord en een shetlandertje en die staan samen het grootste deel van hun tijd in een zandpaddock met inloopstal. Zo af en toe komen ze op de weide, maar heel beperkt. Het shetlandertje is erg gevoelig voor hoefbevangenheid en mag daarom niet of nauwelijks op het gras, en de fjord wordt anders veel te zwaar.
Zeker omdat ze dus veel tijd doorbrengen in de paddock vind ik het erg belangrijk dat ze daar goed kunnen vertoeven en liefst het jaar rond met droge voeten daar lekker kunnen rondlopen en liggen.

Die paddock zijn we ooit begonnen door de bodem te "keren": zwarte grond naar beneden, onderliggend zand naar boven. Dat heeft een jaar of wat best redelijk dienst gedaan, maar zeker in natte tijden werd ik er steeds minder enthousiast over.
Het keren was niet grondig genoeg gedaan, waardoor er toch best wat zwarte grond aan de oppervlakte kwam en vermengde met het zand.
De toplaag vervuilde ook behoorlijk, ondanks dat we dagelijks alle mest opruimen. En in natte tijden veranderde de bodem langzamerhand in akelige drek waar de pony's en wijzelf tot onze enkels in weg zakten. Niet fijn!

In 2015 hebben we daarom de paddock laten opknappen:
- vieze toplaag eraf gegraven
- worteldoek erin met daar bovenop paddockroosters
- en dan de paddockroosters opgevuld en afgedekt met een laag zand van pakweg 5 cm.

[ img ]

Die roosters zijn op zich fantastisch! Altijd een vlakke, stevige en stabiele ondergrond, dus geen wegzakken in de drek meer.

Maar... de afwatering in de paddock is slecht en er blijft inmiddels veel water staan. In het begin viel dat mee, maar nu niet meer. Het duurt dágen voor de paddock weer een beetje opdroogt als het geregend heeft. Dus als het dagen achtereen regent is het er echt nat.

De zandlaag bovenop de roosters is tussendoor al een keer aangevuld, want met uitmesten verdwijnt er toch wel wat zand. En ik heb er geen verstand van, maar ik heb het idee dat er bij het aanvullen minder goed zand gebruikt is dan de eerste keer bij het plaatsen van de roosters.

Al met al is de toplaag van de paddock nu een vieze, natte, glijerige, stinkende bende die zich lastig laat uitmesten en waar de pony's niet graag meer in staan.

[ img ]

De pony's kiezen nu veel vaker voor de inloopstal en gebruiken van de paddock vooral nog de relatief wat drogere buitenrand. Pas als alles weer een beetje opdroogt gebruiken ze ook het midden van de paddock weer.
Ik zou dit graag oplossen en zorgen voor een fijne paddockbodem, met goede afwatering.

Drainage is hier moeilijk. We zitten met ons perceel relatief laag t.o.v. de omgeving, dus het water kan eigenlijk nergens heen.
Bovendien wordt in de komende jaren het grondwater hier nog ca. 15 cm verhoogd i.v.m. vernatting van een natuurgebied hier vlakbij.

Heeft iemand hier een idee hoe we onze paddock-situatie zouden kunnen verbeteren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 15:21 



 
Profiel   

Kan je een sloot laten graven vlakbij het perceel en daar drainage heen laten lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 15:47 



 
Profiel   

Hmmm, wat als je de paddockroosters eruit haalt, dan op die laag drainage legt of in de bovenste laag sleutel graaft voor drainage en daarna opnieuw opbouwen?
Je legt dan je paddock hoger dan de direct ernaast gelegen stukken.
En wat hierboven wordt aangegeven: sloot of greppel graven om de drainage op aan te sluiten. Eventueel laat je deze sloot niet aansluiten op andere sloten, maar koop je een pomp om het water over te pompen naar een andere sloot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 15:54 



 
Profiel   

troi schreef
Kan je een sloot laten graven vlakbij het perceel en daar drainage heen laten lopen?


Er is een sloot relatief dichtbij, maar die is op grond van Staatsbosbeheer. Ik denk niet dat zij het goed zullen vinden dat wij daar drainagebuizen door hun stukje bos gaan leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 15:55 



 
Profiel   

Of zelf alleen een geul graven om de paddock heen? Wellicht ben je dan al een eind geholpen? Andere oplossingen gaan alleen maar veel geld kosten. Zoals zorgen dat de paddock net even hoger ligt ten opzichte van de rest van het perceel. Maar je hebt er al zo'n mooie bodem ingemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 15:56 



 
Profiel   

Hilary schreef
En wat hierboven wordt aangegeven: sloot of greppel graven om de drainage op aan te sluiten. Eventueel laat je deze sloot niet aansluiten op andere sloten, maar koop je een pomp om het water over te pompen naar een andere sloot.


Sloot of greppel graven op ons eigen terrein in de buurt van de paddock kan niet i.v.m. de inrichting van de rest van het perceel (oprit en schuren).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 15:57 



 
Profiel   

Ipsilonka schreef
Of zelf alleen een geul graven om de paddock heen? Wellicht ben je dan al een eind geholpen? Andere oplossingen gaan alleen maar veel geld kosten. Zoals zorgen dat de paddock net even hoger ligt ten opzichte van de rest van het perceel. Maar je hebt er al zo'n mooie bodem ingemaakt.


Er is geen ruimte voor een geul om de paddock heen. En de paddock verhogen zou ervoor zorgen dat hij hoger komt dan de inloopstal. Lijkt me ook niet ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 15:59 



 
Profiel   

Ik denk dat de paddockroosters gewoon hergebruikt kunnen worden.
Het probleem zit waarschijnlijk in een dichtgeslagen bodem (dus onder de paddockroosters) waardoor het water niet weg wil. Ik herken het van een vorige pensionstal. Zand erop helpt een beetje, want je bouwt een buffer tussen de dichte laag en de paardenvoeten. Maar met veel regen helpt dat ook niet voldoende.

Edit: oh ik zie nu dat je geen opties hebt voor een sloot of opbouwen... evt een strookje paddock opofferen voor een geul?
Als je niet omhoog kunt, is helaas de enige optie afgraven en opnieuw opbouwen, ben ik bang...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:01 



 
Profiel   

Ik heb ook paddockroosters, op een pad van 3-5 meter breed. Op veengrond (met eerst doek, laag zand, en dan de roosters). De roosters zijn tot de bovenkant opgevuld. Als het erg regent, staan er wat plassen, maar dat zakt snel weg als het droog is. Doordat de paarden direct op de roosters lopen, ligt er geen modderlaag bovenop. In de paddock ligt voldoende drainage, en ieder jaar vullen we het zand aan, zodat deze voldoende hoog is. Daar liggen geen roosters. Optie van Hilary lijkt mij goed. Anders de toplaag eraf halen, zodat ze direct op de roosters lopen, en evt. een hoek van schoon zand voorzien, zodat ze daar kunnen rollen. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:04 



 
Profiel   

Hilary schreef
Als je niet omhoog kunt, is helaas de enige optie afgraven en opnieuw opbouwen, ben ik bang...


Ik denk zelf ook dat we die kant op moeten en daartoe ben ik ook best bereid. Roosters eruit, onderlaag verbeteren en roosters er terug in.
Ik wil best nu nog wat investeren als het dan maar echt goed wordt.

Dus hoe maken we dan de laag onder de roosters beter afwaterend? En dan liefst op een manier dat we dit niet elke X jaar hoeven te herhalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:07 



 
Profiel   

Taar_tje schreef
Ik heb ook paddockroosters, op een pad van 3-5 meter breed. Op veengrond (met eerst doek, laag zand, en dan de roosters). De roosters zijn tot de bovenkant opgevuld. Als het erg regent, staan er wat plassen, maar dat zakt snel weg als het droog is. Doordat de paarden direct op de roosters lopen, ligt er geen modderlaag bovenop. In de paddock ligt voldoende drainage, en ieder jaar vullen we het zand aan, zodat deze voldoende hoog is. Daar liggen geen roosters. Optie van Hilary lijkt mij goed. Anders de toplaag eraf halen, zodat ze direct op de roosters lopen, en evt. een hoek van schoon zand voorzien, zodat ze daar kunnen rollen. Succes!


Direct op de roosters laten lopen... is dat niet glad?

Voor nu ben ik inderdaad van plan in ieder geval de buitenrand van de paddock iets van een meter breed "vrij van zand/drek" te maken en de pony's daar dus direct op de roosters te laten lopen.
Zo hebben zij dan voorlopig een drekvrij looppad. En omdat ze niet in de het midden van de paddock komen blijft het uitmesten dan voorlopig ook zo goed als beperkt tot het schoonhouden van dat "kale" pad.

Zo moeten we dan maar de winter door, maar intussen wil ik dus uitzoeken hoe ik de situatie structureel kan verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:13 



 
Profiel   

Bezinkput eerder, aangezien je op het laagste punt zit en water van omringende percelen dus ook jouw kant op komt. Kijk eens hoe bij permacultuur land wordt ingericht ivm vasthouden of hier juist ergens vandaan geleiden van water, want je zal voor je waterbeheer naar je gehele perceel moeten kijken ivm afvoerputje zijn van groter gebied. Enkel op je paddock/schuilstal focussen gaat je mogelijk meer geld kosten en kan de problemen naar een ander deel van je perceel verplaatsen.

Heb je genoeg budget, dan alles afgraven, grof puin, wegendoek, drainagezand, wegendoek, de roosters en weer wat zand daar op. Grof puin heeft meer ruimte voor waterberging dan aangestampt zand wat gewoon in kleinere gaatjes past en dus een geheel gaat worden. Want ook met goede (her)inrichting zal het water ergens heen moeten (en vergeet de mogelijk drogere zomers niet).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:16 



 
Profiel   

Zo ziet het er bij mij nu ook uit. De bovenlaag wordt gewoon vies en verzadigd. Dus dan zit je met een laagje blub. De roosters voorkomen inderdaad dat ze er diep in weg zakken.

Ik graaf het om het jaar af en vervang het door een nieuw laagje zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:17 



 
Profiel   

Dikke laag grint onder de roosters of een granulight bodem ( kost wel een paar cent ;-) https://www.zandcompleet.nl/product/granulight/

Grint laat goed water door; alleen worteldoek op de grond zal geen betere afwatering geven en is eigenlijk vrij zinloos daarvoor. Het houdt wel wat groei van gras tegen maar dat is het minste probleem. Worteldoek wordt meestal over drainage buizen gelegd die met grint zijn opgevuld. Grint alleen zorgt ook voor een stuk drainage maar dan zal je dus alles er weer uit moeten halen.........
Overigens kan je vaak op diverse plekken dat grint gratis ophalen, dat scheelt dan wel weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:18 



 
Profiel   

Worteldoek voorkomt mengen van grondsoorten en bv ook het opvullen met zand/aarde tussen grind/puin.

Je kan de zwaardere soorten worteldoek naaien tot slurf en daar grind in doen, sleuven onder de roosters graven om ze in te leggen zal ook helpen, maar de makke blijft een plek waar dat water naar toe kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:21 



 
Profiel   

Om ze nu tijdelijk een droge plek te geven, kun je wellicht van boomstammen / bielzen een ruim vierkant maken waar je zand in stort. Als de laag dik genoeg is, denk ik dat dit wel even werkt. Kunnen ze daar in ieder geval droog staan en rollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:29 



 
Profiel   

Jessix schreef
Zo ziet het er bij mij nu ook uit. De bovenlaag wordt gewoon vies en verzadigd. Dus dan zit je met een laagje blub. De roosters voorkomen inderdaad dat ze er diep in weg zakken.

Ik graaf het om het jaar af en vervang het door een nieuw laagje zand.

De blub zit natuurlijk ook in de roostergaten. Laat je dat dan zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:30 



 
Profiel   

Zou ik wel doen. Mijn ervaring is dat anders de roosters binnen de kortste keren vol zitten met mest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:32 



 
Profiel   

MarjaR schreef
troi schreef
Kan je een sloot laten graven vlakbij het perceel en daar drainage heen laten lopen?


Er is een sloot relatief dichtbij, maar die is op grond van Staatsbosbeheer. Ik denk niet dat zij het goed zullen vinden dat wij daar drainagebuizen door hun stukje bos gaan leggen.


Ik zou dit gewoon "even" vragen (even is misschien wat te makkelijk gezegd, maar het kost een stuk minder geld en moeite dan de andere opties die in dit topic genoemd worden). Als ze het namelijk wel goed vinden, dan heb je namelijk de oplossing voor je probleem denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:34 



 
Profiel   

Ik heb geen last van gladheid. Mijn paard is al 19 jaar, minishet van 5 jaar. Meestal zijn ze vrij rustig, soms heeft de shet een racebui. Een pad maken is een goed idee, je zal zien dat ze dan meer bewegen dan in een grote paddock. Je kan bijvoorbeeld op twee plaatsen hooi aanbieden, dan zijn ze veel meer aan de wandel. Regelmatig mest ruimen voorkomt ook dat het zand vies wordt. Ik haal wel 3-4 keer per dag de mest even weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:35 



 
Profiel   

MarjaR schreef
Jessix schreef
Zo ziet het er bij mij nu ook uit. De bovenlaag wordt gewoon vies en verzadigd. Dus dan zit je met een laagje blub. De roosters voorkomen inderdaad dat ze er diep in weg zakken.

Ik graaf het om het jaar af en vervang het door een nieuw laagje zand.

De blub zit natuurlijk ook in de roostergaten. Laat je dat dan zitten?

Nee ik vervang het zand natuurlijk in de zomer, als het droog is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:37 



 
Profiel   

wat voor roosters zijn het, beton of kunststof?
mijn paarden hebben waar de hooiruif staat een stuk verhard met grasbetontegels, opgevuld met aarde.
niet zo makkelijk uit te mesten als volledig vlak beton, maar valt eigenlijk best mee.
bij mijn moeder zijn hele stukken verhard met kunststof grastegels, opgevuld met aarde waar gras in groeit (behalve op de plekken waar veel gelopen wordt, daar krijgt het gras geen kans).
bij beide oplossingen zit er geen laag bovenop de roosters, ze zijn enkel opgevuld, en beide oplossingen zijn niet glad.
je zou in 1 hoek een flinke laag zand kunnen voorzien waar ze kunnen rollen en liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:38 



 
Profiel   

Jessix schreef
Nee ik vervang het zand natuurlijk in de zomer, als het droog is.

Maar de blub is dan opgedroogde viezigheid. Dat laat je dus wel in de roosters zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:03 



 
Profiel   

fojoe schreef
wat voor roosters zijn het, beton of kunststof?
mijn paarden hebben waar de hooiruif staat een stuk verhard met grasbetontegels, opgevuld met aarde.
niet zo makkelijk uit te mesten als volledig vlak beton, maar valt eigenlijk best mee.
bij mijn moeder zijn hele stukken verhard met kunststof grastegels, opgevuld met aarde waar gras in groeit (behalve op de plekken waar veel gelopen wordt, daar krijgt het gras geen kans).
bij beide oplossingen zit er geen laag bovenop de roosters, ze zijn enkel opgevuld, en beide oplossingen zijn niet glad.
je zou in 1 hoek een flinke laag zand kunnen voorzien waar ze kunnen rollen en liggen.

Het zijn kunststof roosters.

De paddock is maar ca. 14 x 14 meter. Dat geeft helaas niet veel ruimte om zo'n hoek te creëren.

Dat zand in zo'n hoek zou denk ik trouwens ook al snel niet alleen gebruikt worden voor rollen en liggen. De pony's zijn niet zindelijk tenslotte. Ze laten het gewoon vallen waar ze toevallig zijn. Dus die hoek zou al snel ook gewoon weer vies zijn denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:09 



 
Profiel   

Droge plekken = waar ze liefst poepen bij modder (en vervolgens er flink doorheen ploegen met spelen). Ze vermijden hier ook het liefst de modder met mesten en dus gebeurt alles op een kleiner oppervlak met meer viezigheid die slecht schoon te houden is tot gevolg.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen