Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paddock advies gevraagd

 
Profiel   

Roosters er af halen en vragen of Timmerije (Noordijk) de bodem voor je los trekt. Ze hebben een geweldig ding achter de trekker die heul diep woelt en het in dezelfde werkgang super netjes recht trekt. Ze hebben hier drie jaar geleden de bodems voor ons losgewoeld, want die waren door jarenlang paardenhoeven helemaal vast gaan zitten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:27 



 
Profiel   

MarjaR schreef
fojoe schreef
wat voor roosters zijn het, beton of kunststof?
mijn paarden hebben waar de hooiruif staat een stuk verhard met grasbetontegels, opgevuld met aarde.
niet zo makkelijk uit te mesten als volledig vlak beton, maar valt eigenlijk best mee.
bij mijn moeder zijn hele stukken verhard met kunststof grastegels, opgevuld met aarde waar gras in groeit (behalve op de plekken waar veel gelopen wordt, daar krijgt het gras geen kans).
bij beide oplossingen zit er geen laag bovenop de roosters, ze zijn enkel opgevuld, en beide oplossingen zijn niet glad.
je zou in 1 hoek een flinke laag zand kunnen voorzien waar ze kunnen rollen en liggen.

Het zijn kunststof roosters.

De paddock is maar ca. 14 x 14 meter. Dat geeft helaas niet veel ruimte om zo'n hoek te creëren.

Dat zand in zo'n hoek zou denk ik trouwens ook al snel niet alleen gebruikt worden voor rollen en liggen. De pony's zijn niet zindelijk tenslotte. Ze laten het gewoon vallen waar ze toevallig zijn. Dus die hoek zou al snel ook gewoon weer vies zijn denk ik.

die van mij zijn wel min of meer zindelijk, die poepen aan één kant van de paddock :D

met 14x14 hou je inderdaad geen grote hoek over, maar kan best voldoende zijn.
als ze er dan in poepen en vies maken, heb je in ieder geval al veel minder zand dat om de paar jaar vervangen moet worden, en de rest van de paddock is dan in ieder geval blubvrij.
je zal al snel merken hoe het werkt op het pad dat je nu gemaakt hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:29 



 
Profiel   

MarjaR schreef
Jessix schreef
Nee ik vervang het zand natuurlijk in de zomer, als het droog is.

Maar de blub is dan opgedroogde viezigheid. Dat laat je dus wel in de roosters zitten?


Ik peuter het zand niet tussen de gaatjes uit met vingers nee. :o Maar met weer een mooie laag zand daar bovenop kom ik wel weer een paar jaartjes droog de winter door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:45 



 
Profiel   

tamary schreef
Bezinkput eerder, aangezien je op het laagste punt zit en water van omringende percelen dus ook jouw kant op komt. Kijk eens hoe bij permacultuur land wordt ingericht ivm vasthouden of hier juist ergens vandaan geleiden van water, want je zal voor je waterbeheer naar je gehele perceel moeten kijken ivm afvoerputje zijn van groter gebied. Enkel op je paddock/schuilstal focussen gaat je mogelijk meer geld kosten en kan de problemen naar een ander deel van je perceel verplaatsen.

Heb je genoeg budget, dan alles afgraven, grof puin, wegendoek, drainagezand, wegendoek, de roosters en weer wat zand daar op. Grof puin heeft meer ruimte voor waterberging dan aangestampt zand wat gewoon in kleinere gaatjes past en dus een geheel gaat worden. Want ook met goede (her)inrichting zal het water ergens heen moeten (en vergeet de mogelijk drogere zomers niet).


Dit dacht ik ook, maar dan met lava-steen dat kan heel veel water bergen, maar denk inderdaad dat puin voordeliger is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:56 



 
Profiel   

Update:
Om deze winter goed door te komen heb ik aan de buitenrand van de paddock, net binnen het hek, een pad van ca. 1,5m breed gemaakt door het zand daar van de roosters te scheppen en in het midden van de paddock te gooien.

De pony's lopen op dat pad nu dus inderdaad direct op de roosters en dat bevalt prima!
Ze gebruiken het midden van de paddock nu alleen als dat ook weer wat opgedroogd is, maar lopen verder alleen op het pad. Het pad blijkt nu te fungeren als een soort 'track'.
Ze lopen dus veel rondjes en mesten ook vooral op het pad. En dat is dan weer heel handig met uitmesten, want je schept het er nu echt heel gemakkelijk vanaf. Veel makkelijker dan uit een laag ongelijk zand.
En er staan soms een paar plassen op dat pad, maar die drogen snel op als het weer stopt met regenen.

In de zomer laat ik het vieze zand wat nu in het midden ligt verwijderen en vervangen door schoon zand, maar het pad langs de buitenrand blijft. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 12:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen