Ex sport paard 24/7 de wei op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 08:40

Gewoon lekker buiten laten, er is een schuilstal dus ook een sportpaard kan prima kiezen of ie binnen of buiten wilt staan.
Mijn ervaring is dat ze er echt zo aan gewend zijn en dat de periode echt niet uitmaakt zolang ze maar een goede schuilstal en voldoende voer hebben.
Evt kun je er ook nog een deken op gooien.
Heerlijk toch voor je paard als ie zelf kan kiezen!
En het scheelt jou ook een hoop werk

Gini
Berichten: 17929
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:58

janderegelaa schreef:
Ik vind het jammer dat je uit gemakzucht je paard 24/7 in de wei wilt zetten. Kun je hem niet gewoon verkopen of een bijrijder zoeken?


Hoezo jammer? TS beseft heel eerlijk dat de zin in het paard grotendeels weg is, maar beseft tegelijkertijd dat zij het is die jaren geleden de verantwoordelijkheid van een paard is aangegaan en zoekt nu dus naar een oplossing waarbij zowel zij als het paard zich het best voelen. Ik vind dat veel nobeler dan: 'goh, ik heb geen zin meer in mijn speelgoedje, wil iemand anders het hebben?'

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:02

Mijn sportpaard heeft 24/7 buiten gestaan, ze was 8 en liep toen ze nog wel vol in de sport. Helaas werkte het niet voor haar, maar ook in jou geval kom je raar maar op 1 manier achter: Gewoon een aantal weken proberen :)

Een sportpaard is ook maar een paard, geef ze even de tijd om te wennen en dan kom je er snel genoeg achter :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:03

Joliieeenn schreef:
janderegelaa schreef:
Je moet een weide ook iedere dag leeg halen anders heb je in no time een een waardeloos stuk grond en je paard moet ook gecontroleerd worden of er niets mee is.

Ik vind het jammer dat je uit gemakzucht je paard 24/7 in de wei wilt zetten. Kun je hem niet gewoon verkopen of een bijrijder zoeken?


Wat een aparte reactie vind ik dit. Paard verkopen als hij/zij niet meer kan dienen dat vind ik pas gemakzucht.. Vind het net heel mooi dat TS haar paard en mooi pensioen wilt geven waar ELKE dag iemand naar het beest omkijkt (ouders) en zij zelf dan ook nog 4x in de week. Beter leven dan menig pensionpaard imo.

Wij scheppen overigens nooit poep uit de wei en onze weien zijn elk jaar weer prachtig. Er wordt alleen soms eens gesleept met de traktor.

Ik weet niet of jij de openingspost wel gelezen hebt. Er is geen sprake van een pensioen. Er is sprake van demotivatie bij TS om iedere dag langs stal te gaan en haar paard te verzorgen.

Ik heb ook wel paarden die 24/7 buiten zijn maar die worden wel iedere dag goed gecontroleerd.

En ik weet uit ervaring dat 4 dagen heel snel 3 dagen worden en dan 2....

Daarom, als de motivatie er niet meer is en het paard is nog goed dan zou ik hem liever verkopen of een bijrijder zoeken. Dan is een ander er tenminste nog blij mee.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:09

Al zou het uit gemakzucht zijn.........Dan heeft het paard het toch prima? Beter dan bij iemand die wel elke dag langs gaat, maar het paard op stal laat staan of alleen op een paddockje laat spelen even snel.

Mest heeft ze uitgelegd. Ouders hebben grote wei en daar wordt niet gemest. Paddock wel, maar dat is echt niet zoveel werk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:31

superpony schreef:
Al zou het uit gemakzucht zijn.........Dan heeft het paard het toch prima? Beter dan bij iemand die wel elke dag langs gaat, maar het paard op stal laat staan of alleen op een paddockje laat spelen even snel.

Mest heeft ze uitgelegd. Ouders hebben grote wei en daar wordt niet gemest. Paddock wel, maar dat is echt niet zoveel werk.

Gek genoeg heeft niet ieder paard het prima in de wei.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:38

janderegelaa schreef:
superpony schreef:
Al zou het uit gemakzucht zijn.........Dan heeft het paard het toch prima? Beter dan bij iemand die wel elke dag langs gaat, maar het paard op stal laat staan of alleen op een paddockje laat spelen even snel.

Mest heeft ze uitgelegd. Ouders hebben grote wei en daar wordt niet gemest. Paddock wel, maar dat is echt niet zoveel werk.

Gek genoeg heeft niet ieder paard het prima in de wei.


Nee, in een stal wel. Lekker opgesloten staan, alleen en eruit mogen als je baasje even langskomt en van alles van je wilt........Echt veel beter.

Mensen hebben er moeite mee als hun paard 24/7 buiten staat. Paarden niet. Tenzij de omstandigheden niet goed zijn; alleen, geen beschutting etc.

Onze paarden zijn jong en oud en allen ex stal paarden. Gaat allemaal prima. En om me heen steeds meer mensen die ervoor kiezen.

Mensen investeren wel in luxe boxen. Maken zich druk om goede bodembedekking, investeren in een droge rijbak. Maar voor het paard om buiten te lopen, doet men nog weinig. Wordt steeds meer en men ziet steeds meer de voordelen.

Onze paarden redden zich ook prima zonder ons als we ze eten en drinken geven. Maar wij denken graag dat ze naar ons toe komen en aandacht willen en wat werken. Dat geeft ons ene goed gevoel. En daar zijn ze ook voor, toch?

Er zijn zoveel mensen die amper naar hun paard omkijken. Dan staan ze op stal, vervelen zich dood alleen en vaak wordt er ook bezuinig op de hoefsmid etc.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2452
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:22

Wij kregen ooit een paard erbij dat 18 jaar in de sport heeft gelopen (ook op hoog niveau). Paard had eigenlijk nog nooit echt een weiland gezien, misschien voor een paar uurtjes, maar niet in groepsverband in ieder geval.

Het heeft even geduurd. Hij moest echt wel wennen en zijn weg leren vinden in de groep ook. Maar uiteindelijk heeft hij vele jaartjes kunnen genieten buiten in de natuur. Hij is zo goed als 28 geworden.

Dit is echt iets wat aangekeken moet worden denk ik. Je zult het nooit weten zonder te proberen.

Rudet

Berichten: 78
Geregistreerd: 30-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:28

Mijn paard stond altijd heel graag op stal. Toen ik de paarden aan huis kreeg heb ik inloopstallen gemaakt en mijn paard bleef de eerste paar weken in hetzelfde stalritme, ze zette zichzelf op stal Na een paar weken werd dat steeds minder en nu gaat ze eigenlijk alleen nog maar met warm weer binnen staan en staat ze in weer en wind buiten

Linda_80

Berichten: 36
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Lith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:31

Hier nog een positieve ervaring van paarden 24/7 buiten. Merrie is opgegroeid met stal, dekens etc, en was altijd zo’n snotneus gevalletje. En door naar continue buiten met overkapping en slowfeeder hooinetten zonder dekens te gaan is ze gezonder als ooit. Ik rij 3/4 x week, gewoon b/l dressuur en lekker lange buitenritten en dat gaat prima. Zweetdekens gebruik ik nauwelijks. Im de herfst heeft ze wel even een rildagje als het opeens nat en koud wordt, maar dat is altijd maar 1 dag en daarna schiet ze goed in het haar. Verder met rijden geen last van wintervacht. Het geeft mij juist meer vertrouwen en minder zorgen wetende dat ze juist zonder dekens kan. Ze kunnen echt heel wat hebben blijkt maar weer. En ook hier is madame gestopt met luchtzuigen *\o/* *\o/* *\o/*

Linda_80

Berichten: 36
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Lith

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:36

En over de frequentie van rijden....ook iets waar ik het vaak met instructrice over heb, zou ik niet meer moeten trainen? Ze gaat goed vooruit in haar vorderingen, en meer dan 3-4 x / week wordt paard niet beter van. Eerder juist slechter. Dus voel je niet schuldig als jij blijere ruiter van minder rijden wordt, je paard wordt daar icm lekker buiten in een kudde misschien ook wel beter van! Beter samen lekker gemotiveerd aan de slag dan moeten en afraffelen ;-)

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:37

Het is gewoon je eigen paard aankijken. En dat moet je kunnen zonder je eigen visie door te drukken.

Als je dat kan, eerlijk kijken naar wat het beste werkt voor je paard, zonder je eigen voorkeur dat te laten kleuren?

Dan kun je toch alles proberen en weer aanpassen wat er wel en niet werkt ?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:06

superpony schreef:
Nee, in een stal wel. Lekker opgesloten staan, alleen en eruit mogen als je baasje even langskomt en van alles van je wilt........Echt veel beter.

Mensen hebben er moeite mee als hun paard 24/7 buiten staat. Paarden niet. Tenzij de omstandigheden niet goed zijn; alleen, geen beschutting etc.

Onze paarden zijn jong en oud en allen ex stal paarden. Gaat allemaal prima. En om me heen steeds meer mensen die ervoor kiezen.

Mensen investeren wel in luxe boxen. Maken zich druk om goede bodembedekking, investeren in een droge rijbak. Maar voor het paard om buiten te lopen, doet men nog weinig. Wordt steeds meer en men ziet steeds meer de voordelen.

Onze paarden redden zich ook prima zonder ons als we ze eten en drinken geven. Maar wij denken graag dat ze naar ons toe komen en aandacht willen en wat werken. Dat geeft ons ene goed gevoel. En daar zijn ze ook voor, toch?

Er zijn zoveel mensen die amper naar hun paard omkijken. Dan staan ze op stal, vervelen zich dood alleen en vaak wordt er ook bezuinig op de hoefsmid etc.


Er zijn echt paarden die niet in de wei willen. Ik heb er namelijk 1. Als we die in de wei zetten is ze eerder terug op stal dan wij. En het rare is dat haar moeder dat ook deed. En ik ken er meer die de hele tijd bij het hek blijven drammen. Onze paarden zijn gedomesticeerd en niet meer de wilde grazers van toen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:04


FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:25

Tja weetje ik had ook zo'n paard. Stond altijd aan de draad, of ging lopen rennen. Op zondag moesten we zelf binnen zetten en meestal kwam ik voor niks. Zodra hij ergens eem stalgenoot zag regelde hij wel dat ze hem binnen haalde. Op meerdere stallen gestaan waar hij vaak eerder binnen werd gehaald. Stond hij nog wel rustig en hij zag je dan kwam hij ook altijd aan gesjeesd. Nu staat hij aan huis en is dat eindelijk afgelopen. De stal komt uit in de paddock en de deur staat altijd open. Dat hij nu zelf kan kiezen is juist perfect voor hem. Als het gaat regenen of hij steekbeesten beu is gaat hij bv. naar binnen. Ze 'hobbelen' hier de hele dag op en neer naar alle hoeken van de paddock en de stal. Maar dat neurotische voor de draad staan of op en neer gaan rennen zie ik nooit meer.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 00:46

Ik geloof daar absoluut niet in. Heb paarden uit diverse omstandigheden steeds weer zo 24/7 buiten gezet. Dunne velletjes, gewend op stal, gewend alleen etc etc. Het gaat altijd goed.

Wij hebben een ruime schuilmogelijkheid en het zal me worst wezen hoeveel ze schuilen, maar ze hebben de keus. En dat is waar het om gaat.
Ja, ik zie dat de een meer schuilt dan de ander. Heb moeder, zoon en dochter. Lijken op elkaar en in kleine dingen weer anders, ook qua leven/verleden.
Een paard heeft soms echt tijd nodig en men moet heel goed naar de omstandigheden buiten kijken. Vaak zijn die gewoon niet goed of iig niet optimaal.

Maar mensen investeren in de verkeerde dingen en verzinnen smoesjes om er vanaf te zijn.

Paarden zijn niet zo gedomesticeerd als men denkt of zegt. Paarden zijn echt nog paarden. In onze natuur kunnen ze niet overleven nee. Maar dat komt door onze natuur en onze bemoeienis.
Maar elk normaal en gezond paard kan zonder de zorgen van een mens buiten lopen als er eten, drinken, beschutting en vrienden zijn.

Overigens gaat het ook helemaal niet om de natuur, want dan moet je in Nederland gewoon geen paarden houden. Het gaat erom dat je zo dichtbij mogelijk de natuurlijke behoeften komt van een paard. NOODZAKELIJKE behoeften die je een paard niet mag afnemen. Sociaal contact is belangrijk. Bewegen is van essentieel belang en voorkomt ook veel ziektes en blessures.

De meeste problemen beginnen al bij een slechte start in het leven. Teveel met moeders op stal, alleen met moeders gehouden en geen kuddegenoten. Waar merries en veulens echt beiden andere merries en veulens nodig hebben. te jong afgespeend. Slechte opfok gehad etc etc.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 02:56

'Mijn' ex sportpaard staat 24/7 in de kudde, dag en nacht buiten, en hij vindt het heerlijk. Hij heeft een vaste vriendin, vriendjes om mee te spelen en altijd dag en nacht hooi of gras. Af en toe een klein wondje, maar ik moet zeggen hoe langer hij in deze groep staat hoe minder het wordt. Hij is verre van mager

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:12

janderegelaa schreef:
Er zijn echt paarden die niet in de wei willen. Ik heb er namelijk 1. Als we die in de wei zetten is ze eerder terug op stal dan wij. En het rare is dat haar moeder dat ook deed. En ik ken er meer die de hele tijd bij het hek blijven drammen. Onze paarden zijn gedomesticeerd en niet meer de wilde grazers van toen.


En dat is toch geen enkel probleem als je gewoon een fatsoenlijke (schuil)stal aanbiedt?
Jouw 2 paarden kunnen bij mij gewoon 24/7 'buiten' hoor. Gaan ze zelf maar op stal staan. No problemo. Enige wat ik niet voor ze doe is de deur sluiten. Maar verder kunnen ze gewoon lekker zelf kiezen hoeveel uur ze binnen/buiten/overdekt staan.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:03

Precies, de afgelopen 2 dagen stond die van mij veel op stal want het regende. Maar ergens kwam toch even het zonnetje een beetje door en dan staat hij lekker buiten in de zon. Slapen werd ook tussen de buien door buiten gedaan op nog droge gedeeltes van de paddock, normaal zie ik hem overdag nooit liggen maar nu wel omdat het de hele nacht miezerde en net overdag even droog was. Juist voor de paarden die altijd aan de draad staan is een goede schuilstal en 24/7 zelf kunnen kiezen ideaal.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:48

Mijn pony was eerst mijn verzorgpony en uiteindelijk heb ik dr overgekocht. Ze stond eerst overdag buiten en snachts op stal. In de herfst/winter langer op stal dan zomers en soms ook hele dagen op stal. Ze is toen elke winter ziek geweest, niet willen eten veel gillen etc. 2 jaar geleden is ze met koliek aan toe ziek geweest. Conclusie maagzweer. Sinds vorig zomer staat ze permanent lekker aan huis en dag en nacht buiten. Heb wel stallen die dicht kunnen hoor, maar dat gebeurt zeer zelden. En sinds ik haar zo hou is ze 100% verbeterd. Ze is helemaal happy en geen tot zeer weinig last van kwaaltjes... ik heb er alleen maar postieve punten van het 24/7 buiten. En mijn paard vind dar ze van suiker is dus met slecht weer staat ze in dr stalletje :')

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:57

pol013 schreef:
janderegelaa schreef:
Er zijn echt paarden die niet in de wei willen. Ik heb er namelijk 1. Als we die in de wei zetten is ze eerder terug op stal dan wij. En het rare is dat haar moeder dat ook deed. En ik ken er meer die de hele tijd bij het hek blijven drammen. Onze paarden zijn gedomesticeerd en niet meer de wilde grazers van toen.


En dat is toch geen enkel probleem als je gewoon een fatsoenlijke (schuil)stal aanbiedt?
Jouw 2 paarden kunnen bij mij gewoon 24/7 'buiten' hoor. Gaan ze zelf maar op stal staan. No problemo. Enige wat ik niet voor ze doe is de deur sluiten. Maar verder kunnen ze gewoon lekker zelf kiezen hoeveel uur ze binnen/buiten/overdekt staan.


:j +:)+

Precies. 24/7 buiten staat niet per se gelijk aan in een wei flikkeren en that's it.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:00

Exact!! Zoveel mensen met vooroordelen als het om 24/7 buiten gaat. Je moet de omstandigheden wel dusdanig maken, dat het ook goed te doen is voor de paarden. Maar dat is overal goed mogelijk, op elke ondergrond. Net als veel stallen investeren in een goede rijbak bijv, luxe stallen met een gouden knop, een luxe kantine ec.

Popstra
Berichten: 13783
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ex sport paard 24/7 de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:23

Let wel dat sommige sportpaarden dood ongelukkig kunnen worden op deze manier, ze zijn namelijk veel aandacht gewend.
Ik heb er ook 1 die echt niet blij word van buiten staan en niks doen. Deze heeft jaren shows gelopen en is altijd flink gepamperd geweest. Wanneer hij weer aan de bak mag en dus dagelijks zijn poetsbeurt, training en verdere verzorging krijgt is hij weer een heel blij mannetje.

Ik zou dus wel een aantal keren in de week aandacht blijven geven. En anders wellicht een ander er blij mee maken

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 01:34

Popstra schreef:
Let wel dat sommige sportpaarden dood ongelukkig kunnen worden op deze manier, ze zijn namelijk veel aandacht gewend.
Ik heb er ook 1 die echt niet blij word van buiten staan en niks doen. Deze heeft jaren shows gelopen en is altijd flink gepamperd geweest. Wanneer hij weer aan de bak mag en dus dagelijks zijn poetsbeurt, training en verdere verzorging krijgt is hij weer een heel blij mannetje.

Ik zou dus wel een aantal keren in de week aandacht blijven geven. En anders wellicht een ander er blij mee maken


Maar dat is echt een groot vooroordeel. Onze paarden krijgen beweging en enorm veel aandacht. Als er iets is, staat meteen de veearts er en we doen hun hoeven bijv vaker dan menig wedstrijd ruiter.

24/7 buiten betekent niet, geen aandacht, geen verzorging etc.

Ja, ze worden soms vies. Maar niet viezer dan paarden in een stal die in hun eigen stront liggen.

Ik denk zelfs dat die van ons meer aandacht krijgen, want als ik uitmest lopen ze om me heen en zien me bij alle klussen.

Natuurlijk heb je mensen die hun paarden niet goed verzorgen, maar dat is overal.

En ik ken wedstrijd ruiters die een paard buiten zetten en binnen zetten. Dat is 2x in handen. Poetsen, zadelen, rijden en weer op stal zetten. Die paarden staan dus vele uren alleen en op stal etc etc.

Onze, nu 5 nog, staan altijd gezellig samen, maar komen altijd naar ons toe. Het is niet zo dat ze vervreemden van mensen omdat ze in een kudde staan.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 03:34

janderegelaa schreef:
Joliieeenn schreef:


Wat een aparte reactie vind ik dit. Paard verkopen als hij/zij niet meer kan dienen dat vind ik pas gemakzucht.. Vind het net heel mooi dat TS haar paard en mooi pensioen wilt geven waar ELKE dag iemand naar het beest omkijkt (ouders) en zij zelf dan ook nog 4x in de week. Beter leven dan menig pensionpaard imo.

Wij scheppen overigens nooit poep uit de wei en onze weien zijn elk jaar weer prachtig. Er wordt alleen soms eens gesleept met de traktor.

Ik weet niet of jij de openingspost wel gelezen hebt. Er is geen sprake van een pensioen. Er is sprake van demotivatie bij TS om iedere dag langs stal te gaan en haar paard te verzorgen.

Ik heb ook wel paarden die 24/7 buiten zijn maar die worden wel iedere dag goed gecontroleerd.

En ik weet uit ervaring dat 4 dagen heel snel 3 dagen worden en dan 2....

Daarom, als de motivatie er niet meer is en het paard is nog goed dan zou ik hem liever verkopen of een bijrijder zoeken. Dan is een ander er tenminste nog blij mee.


Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten en dan ga ik ook niet elke dag naar hem kijken hoor... Nu hij s'nachts op stal staat vind ik het net lastiger om eens een dag niet te gaan :+
Mijn ouders zorgen prima voor hem als ik er niet ben. Dit is bij TS ook zo. Dus ja, ik vind je reactie nog altijd erg apart. Demotivatie of niet, geen enkel paard is slecht geworden van grasmaaier te zijn he ;) Liever dat dan in de stal opgesloten te staan de hele dag want dan is het inderdaad heeeeel zielig als iemand niet elke dag naar zijn paard omkijkt...

Als ik mijn paard van 14 morgen met pensioen wil zetten betekent dat niet omdat hij "goed" is ik hem dan maar moet verkopen. En dan de kans krijgen dat die van de ene eigenaar naar de andere gaat no fiets way. Dan liever 24/7 in de wei ookal is hij "nog goed"!