Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:26

@Hilary: als het erg vriest heb ik een grote koelbox op wielen die helemaal geïsoleert is. Daar blijft het water beduidend langer onbevroren in. En anders gooi ik er een waterkoker met heet water overheen en dan is de rest ook weer ontdooid.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:05

Als je de keuze hebt zou ik zeker voor automatische drinkbakken gaan. Hier ook de sueva drinkbakken met staaf. Scheelt het zeulen en het regelmatig vergeten van het water uit te zetten. Belangrijk vind ik wel om ze te kunnen afsluiten bij vriesweer zodat ze niet springen. Wat een opluchting is het dan om ze weer in gebruik te nemen na het vriezen.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 06:00

Hilary schreef:
MarloesHJ, hoe werkt dat opwarmen van de drinkbak? Of eigenlijk: wat kost dat aan elektra?

Wij hebben gewoon speciekuipen. Dat vind ik op zich prima: ik kan zien hoeveel er gedronken wordt en met heet weer maak ik er eentje met elektrolyten (waar dan gretig gebruik van wordt gemaakt). Maar met vorst zijn speciekuipen wel gedoe; we zetten ze dan op een plek waar het langst zon is, en vullen er zoveel mogelijk, zodat er altijd ijs uit te bikken is en er dan water onder beschikbaar is. Maar dan is dat water wel heel koud idd...


Geen idee wat het extra aan elektra kost. We hebben hier ook 40 zonnepanelen dus het gaat verloren in het geheel. We hebben een unit die de temperatuur in de ruimte meet en zodra die het te koud vind worden, worden de waterbakken verwarmd. Maar het is wel een apart circuit want het gebruikt uit mijn hoofd 12V. Iig geen 230V

Edit: het is 24V

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:28

Ik heb gewoon speciekuipen Zo zie ik hoeveel ze drinken en bijbvullen doe ik met de slang die ernaast ligt

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:12

Hier ook de drinkbakken van Suevia met staafventielen gecombineerd met een rondpompsysteem. Als het vriest kan ik het water verwarmen en dan bevriezen de leidingen dus niet. Pas ook drinkbak in paddock en schuilstal erop aan laten sluiten. Bevalt ons goed, scheelt toch iedere dag de bakken vullen, regelmatig schoonmaken etc.

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 08:13

Hier goedkope ijzeren drinkbakjes Met lepel. Die zijn niet ideaal. Lopen snel over, bevriezen. Gaan vast zitten. Volgens jaar komen er anderen als we nieuwe stallen gaan bouwen

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:20

rover_ schreef:
... Bevalt ons goed, ... regelmatig schoonmaken etc.

Maar automatische drinkbakken moet je toch ook schoonmaken ??

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:24

Ja maar da's wel iets minder werk dan specie/bad kuipen.

Wij gaan ook overstappen.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:37

Een badkuip is idd een onding. Enige voordeel is dat er veel water in gaat, al vraag ik me ook nog af óf dat een voordeel is.
Metselkuipen zijn heel simpel schoon te maken als je het regelmatig doet. Hier gebeurt dat na elke 2 a 3x vullen en ik gebruik het laatste laagje water om hem schoon te maken en het borsteltjes ligt naast de bak. De uitgeboende bak wordt leeg gegooid in de wei (3 stappen verder) en dan hang ik de slang er weer in en doe de kraan open.
Meestal ga ik dan of uitmesten of het hooi losmaken, al gebeurt het idd nog wel dat ik niet op tijd de kraan dicht draai :), maar liever een kleine natte plek om die reden dan dat de hele nacht de bak heeft staan lekken ;(

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:43

De slang aanlaten wil hier ook nog wel eens gebeuren _O-

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:44

DubbelFun schreef:
Een badkuip is idd een onding. Enige voordeel is dat er veel water in gaat, al vraag ik me ook nog af óf dat een voordeel is.
Metselkuipen zijn heel simpel schoon te maken als je het regelmatig doet. Hier gebeurt dat na elke 2 a 3x vullen en ik gebruik het laatste laagje water om hem schoon te maken en het borsteltjes ligt naast de bak. De uitgeboende bak wordt leeg gegooid in de wei (3 stappen verder) en dan hang ik de slang er weer in en doe de kraan open.
Meestal ga ik dan of uitmesten of het hooi losmaken, al gebeurt het idd nog wel dat ik niet op tijd de kraan dicht draai :), maar liever een kleine natte plek om die reden dan dat de hele nacht de bak heeft staan lekken ;(


Dit is precies hoe ik het doe inderdaad. Heb een afwasborstel naast de waterbak liggen en die haal ik er regelmatig even doorheen. Zo wordt ie nooit echt vies.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:45

Je kunt een vlotter op de slang monteren zodat ie dichtslaat als een niveau bereikt is, maar me dunkt dat je dan júist vergeet om de kraan alsnog dicht te draaien en ik wil echt niet dat er waterdruk op een tuinslang blijft staan.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:04

Ik ben zó vaak vergeten de kraan uit te doen... En als ik het niet deed, dan mijn moeder wel. :+

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:07

:wave: zo ik ben al lang niet meer op bokt geweest. Ik was een beetje aan het rondlezen en kwam veel bekende namen tegen. Ik heb gelijk ook maar een bericht geplaatst in het topic wat ik toen had aangemaakt voor Rosie. Dus als iemand het leuk vind om eens te kijken wat er van haar geworden is. [TI] Mijn Tinker Rosie 15-04-2015

Mijn kwpn merrie Marinka is inmiddels met pensioen. Dat vindt ze heerlijk. Als ik was met Rosie ga doen, staat ze er meestal eerst bij en besluit ze of ze even mee wil doen of niet. Vorige maand hebben we de dierenarts er nog bij gehad en is haar gebid bekeken. De dierenarts was erg verrast hoe goed dat nog was. Ze mist nog niks en het zag er ook niet naar uit dat dat binnenkort ging gebeuren. Dus buiten dat ik haar in de gaten moet houden dat ze niet te dun wordt kan ze nog alle soorten voer gebruiken. Het goede gebid weet de dierenarts aan het regelmatig voeren van bv takken. Dat is toch leuk om te horen. Ik ga kijken of ik hier weer een beetje mee kan lezen. Groetjes

Afbeelding

Afbeelding

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:18

De automatische drinkbakken hangen in de schuilstal en overdekte paddock, wordt bijna niet vies en zo schoon te maken..
Ik had gewoon hekel aan het schoonmaken van de bakken. Je krijgt toch gauw aanslag, zeker als ze in de zon staan. Had 3x speciekuip en een IBC vat. Sloten afgezet dus ze drinken er ook tijdens weideseizoen uit.
En in de winter als het dan vriest iedere keer het ijs eruit bikken. Dan dronken ze niet graag en ivm kans op koliek gaf ik ze dan uit de hand extra water (lauw). Nu kunnen ze dan dus zelf water drinken wat bij vorst lauw is.

Welkom terug KVulden

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:31

@kvulden: hoe oud is Marinka ??

Ik zit te wachten tot het wat droger wordt om te gaan uitmesten, maar het ziet er nog niet echt naar uit.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:33

Denk dat je dan lang kan wachten DF :=

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:34

Net op BR gekeken en dat gaat idd ergens ver in de middag worden, dus ik vrees dat ik er gewoon met een regenjas aan er aan moet geloven...

Maartje_M

Berichten: 9365
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:38

Echt wat een prut weer vandaag zeg... de eerste plasjes staan alweer in de paddock

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:42

Het wordt inderdaad een natte dag..... Vanmorgen eerst al een keer nat geregend tijdens het uitlaten van de honden. Toen gemest (weer nat) en straks ga ik er weer met de honden uit......

Ik heb nog boxen die ik nu gebruik als opslag, daar zitten ijzeren bakken in met een ventiel. Geen verwarming of iets dergelijks. De paarden staan er al 2 jaar niet meer in, dus ze worden niet gebruikt. In de paddock en op het land heb ik speciekuipen. In de paddock hang ik de slang er in en op het land vul ik de speciekuip met zo'n H2o zak in een kruiwagen. Zo hebben ze eigenlijk altijd schoon water.

kvulden! Leuk dat je er weer bent. Wat ziet Rosie er goed uit. Fijn dat Marinka geniet van haar pensioen. Ik ga straks even in je Rosie topic kijken.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:44

De paddock is nog niet klaar en de schuilstal ook niet. Ik had gehoopt van wel, want wát een water! := Vanochtend moest ik de paarden creatief één voor één naar de wei loodsen en ik was zo slim om te beginnen met de idioot die werkelijk overal doorheen is gerend bij de werkende mannen. Was in de veronderstelling dat hij daar niet durfde te komen, maar hij is gewoon onder de arm van de graafmachine doorgekropen. :+ De mannen konden er om lachen...

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:48

Hier is vandaag al 7.2mm gevallen :oo

Wij hebben ook nog speciekuipen die we vullen met de waterslang.. maar wat een werk is dat, en we vergeten NOG STEEDS heel vaak de kraan.. word er niet goed van :') Dus kan niet wachten tot we straks overal automatische drinkbakken hebben :P

Whaha moet er vast ook grappig uit hebben gezien Lorette :=

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 11:45

Hier ook weer veel regen.

Dragen jullie een hoed/pet etc. Tegen de regen?
Ik wil wat kopen maar weet niet zo goed wat. Beetje elegant/landelijk vind ik dan ook nog wel leuk.

Voor de zomer had in zo’n rieten zomerhoed tegen de zon

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:11

DubbelFun schreef:
@kvulden: hoe oud is Marinka ??


27 jaar

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:15

Hier valt het mee met de regen, beetje mot. Vaak heb ik een hoed op. Ik heb er meerdere. 1 van wax en een van soort vilt is een jagers hoed. Of mijn lange regen jas met super capuchon.

Leuk dat sommigen me toch nog kennen. *\o/*