Super sterk hooinet of ander alternatief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:38

Mijn gouden tip gaat niet over het hooinet maar over de bevestiging. Als je je net met dik elastiek ophangt (koord op rol te koop bij bouwmarkt) dan kan hij minder kracht zetten en gaat het minder snel kapot. Ik had mijn net aan elastieken en op zeker moment was 1 elastiek stuk. Ik dacht: ff repareren met een strotoutwje en meteen gaten in mijn net!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:46

ClaudiaHS schreef:
Ik heb er 1 van Heunetzshop.de
Vergelijkbaar met die van equiculinair.
Hij hangt er nu 2 jaar en er is nog helemaal niks aan kapot.
Als je op google zoekt naar hooinet/slowfeeder extra sterk, ongeknoopt vind je vast wat geschikts.


De mijne komt van Ebay.de maar is hetzelfde model als die van de Heunetzshop en Equiculinair.

Wat ik met name in de Nederlandse shops mis, en wat in Duitsland wel altijd vermeld wordt is de dikte van het materiaal. Echt dikke en stevige netten zijn van 5 mm materiaal. En bij voorkeur van Polypropylen. Oja en let op welke maat maas je neemt. De kleiner het maas de langer doen ze over het hooi, maar de gefrustreerder kunnen ze er ook van raken omdat het zo lang duurt of ze het hooi er bijna niet uit krijgen (ook afhankelijk van wat voor hooi je hebt.)
Ik heb al zoveel uitvoeringen van netten geprobeerd, maar nylon bijten ze echt snel kapot, met knopen erin bijten ze ook sneller kapot dat zonder knopen. Ik heb ook van die netten gehad die de TS nu heeft. Die waren hier ook zo kapot. De netten gelijk aan die van de Heunetzshop gaan hier nu al zeker 6 jaar mee. Ze hebben een maas van 4.5 wat klein genoeg is om ze er wat langer over te laten doen, maar niet zo klein dat ze er frustie van worden.

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Super sterk hooinet of ander alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:02

https://www.hetgareel.nl/slowfeeder.html

Zeer stevige netten. Hangen bij ons al zeker 2 jaar in de stallen.
Enige is dat je ze zelf even moet bevestigen.
Als je tralies in de stal hebt dan kun je met stro touw de bovenkant er makkelijk aanrijgen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:03

s0173957 schreef:
Tja... in die optiek ook nooit geen poorten maar aan m'n weide, want daar heeft eentje van ons zich paar weken terug ook een mogelijks carrière-eindigende blessure mee opgelopen...


Een gedegen afsluiting van je weide is nu eenmaal noodzakelijk. Een hooinet niet. Buiten dat kan je een hekwerk behoorlijk veilig maken om zulke risico's zo klein mogenijk te houden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:31

DatBenIkNou schreef:
s0173957 schreef:
Tja... in die optiek ook nooit geen poorten maar aan m'n weide, want daar heeft eentje van ons zich paar weken terug ook een mogelijks carrière-eindigende blessure mee opgelopen...


Een gedegen afsluiting van je weide is nu eenmaal noodzakelijk. Een hooinet niet. Buiten dat kan je een hekwerk behoorlijk veilig maken om zulke risico's zo klein mogenijk te houden.

Een hooinet kan voor sommige wel noodzakelijk zijn.
Stel je hebt een paard dat niet eet maar vreet... Je geeft 15kg hooi los op de grond... Alles op na 2uur. Dat is niet de bedoeling en zeker niet als het paard in de winter niet op gras kan.
Met een hooinet kan je nog zorgen dat ze niet de hele dag zonder eten staan (want lang zonder eten met name ruwvoer staan is grote kans op maagzweren). Er zijn paarden die omwille van hoefbevangenheid niet op gras mogen en ook niet te gulzig hooi mogen eten. Dus is een net in zo'n geval ook een noodzaak.

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Super sterk hooinet of ander alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:13

Hier hele goed ervaringen met de netten van Zeldenrust. We hebben hier netten in kuubkisten liggen, de mijne tilt de hele kist op aan het net al 2 jaar lang maar nog geen slijtage/gaten.

Sanniejtjuh

Berichten: 1216
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:04

Annemarievzr schreef:
Mijn gouden tip gaat niet over het hooinet maar over de bevestiging. Als je je net met dik elastiek ophangt (koord op rol te koop bij bouwmarkt) dan kan hij minder kracht zetten en gaat het minder snel kapot. Ik had mijn net aan elastieken en op zeker moment was 1 elastiek stuk. Ik dacht: ff repareren met een strotoutwje en meteen gaten in mijn net!


Zeker goede tip. Ik gebruik zelf schapenhalsbanden (welkoop), waarmee ik het net aan de tralies hang. Dat scheelt inderdaad aanzienelijk. En dan niet alleen de hoeken maar ook extra in het midden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:34

Dit is hoe die van mij erbij hangt.

2 vastzetkettingen (voor in trailers) aan beide hoeken van de stal. Aan het net aan beide hoeken een musketonhaak en aan de stalwand nog 3 haakogen waar het net ook achter hangt met de wand.

Helaas begint het net ondanks dat alles toch te slijten in de hoeken. De mazen waar de paarden eten zijn helemaal nog intact geen sporen te zien van waar ze eten.
Zou iets elastisch dan ook helpen tegen slijtage in de hoeken waar de musketonhaken hangen?

Afbeelding
Haakogen
Afbeelding

Slijtage
Afbeelding
Afbeelding

Edit...
Zie dat onder het gewicht van het net de haken waaraan de vastzetkettingen hangen ook scheef getrokken zijn.
Misschien de hoeken van het net dan ook met haakogen ophangen ipv met de kettingen?

Afbeelding